Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2, solaop pj (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DX81-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
17.01.2022 - 01.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 16
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarmo Hynninen
- Antti Rissanen
- AriPekka Korhonen
Vastuuopettaja
AriPekka Korhonen
Ryhmät
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.
Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.
Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Sisältö
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Aika ja paikka
Aika ja paikka
Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260, alkaen 21.1.) ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 9.00-10.30 As 412)
Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.
Improvisointi osuuden ohjelma:
Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen to 20.1. klo 9.00-10.30 As412, Ari Pekka Korhonen
Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? to 27.1. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Tonaaliset voimasävelet ja II-V ilmiöt 3.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Välireflektio, improvisaatiotekniikoiden suunnittelu 10.2. klo 9.00-10.30 As 412 Ari Pekka Korhonen
Dominanttiseptimin värit 17.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Atonaalinen improvisaatio 3.3. klo 9.00-10.30 As 412, Sid Hille
Pentatonisten asteikkojen käyttö 10.3. klo 9.00-10.30 As 412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisointi 2 24.3.klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Etninen improvisaatio 31.3. klo 9.00-10.30 As 412,Peter Lerche
Muutokset mahdollisia.
Säestystaidot osuuden aiheet:
21.1. Gospel-harmonia, II-V-I neli- ja viisisointuina
28.1. Blues laajoin soinnuin
4.2. Rhythm and blues
11.2. Medium swing, walking bass
18.2. Teema ja soinnut
4.3. Funk ja Neo soul
11.3. Latin 2: Bossa nova, samba, cha cha
25.3. Tanssi- ja iskelmämusiikki 2 sekä rock (even ja shuffle)
1.4. Paritehtävien esitykset, palaute
Oppimateriaalit
Opettajien materiaali työtiloissa.
Opetusmenetelmät
Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aika ja paikka
Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260, alkaen 21.1.) ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 9.00-10.30 As 412)
Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.
Improvisointi osuuden ohjelma:
Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen to 20.1. klo 9.00-10.30 As412, Ari Pekka Korhonen
Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? to 27.1. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Tonaaliset voimasävelet ja II-V ilmiöt 3.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Välireflektio, improvisaatiotekniikoiden suunnittelu 31.3. klo 9.00-10.30 As 412, Ari Pekka Korhonen
Dominanttiseptimin värit 17.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Atonaalinen improvisaatio 3.3. klo 9.00-10.30 As 412, Sid Hille
Pentatonisten asteikkojen käyttö 10.3. klo 9.00-10.30 As 412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisointi 2 24.3.klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Etninen improvisaatio 10.2. klo 9.00-10.30 As 412 Peter Lerche
Muutokset mahdollisia.
Sisällön jaksotus
Aika ja paikka
Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260, alkaen 21.1.) ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 9.00-10.30 As 412)
Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.
Improvisointi osuuden ohjelma:
Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen to 20.1. klo 9.00-10.30 As412, Ari Pekka Korhonen
Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? to 27.1. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Tonaaliset voimasävelet ja II-V ilmiöt 3.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Välireflektio, improvisaatiotekniikoiden suunnittelu 31.3. klo 9.00-10.30 As 412, Ari Pekka Korhonen
Dominanttiseptimin värit 17.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Atonaalinen improvisaatio 3.3. klo 9.00-10.30 As 412, Sid Hille
Pentatonisten asteikkojen käyttö 10.3. klo 9.00-10.30 As 412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisointi 2 24.3.klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Etninen improvisaatio 10.2. klo 9.00-10.30 As 412 Peter Lerche
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä määrätietoisesti oppimistavoitettaan kohti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.
Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.