Siirry suoraan sisältöön

Musiikki osallisuuden vahvistajanaLaajuus (10 op)

Tunnus: KX00DX35

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija kykenee kuvaamaan luovuuden ja taiteen merkitystä osana ihmisen elämää, hyvinvointia ja arkea. Hän osaa analysoida luovassa ryhmätoiminnassa vaikuttavia tekijöitä ja hyödyntää luovan musiikki- ja taidetoiminnan sovellusmahdollisuuksia myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Hän tunnistaa itseilmaisun ja tunteiden käsittelyn merkityksen oppimisessa sekä musiikin merkityksen hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opiskelija osaa suunnitella luovaa ryhmätoimintaa erilaisten oppimismahdollisuuksien avaamisen näkökulmasta ja reflektoida musiikkipedagogista tausta-ajatteluaan.

Sisältö

Luovan toiminnan, taidekokemusten ja musiikin monenlaiset vaikutukset ihmisen osallisuuden ja hyvinvoinnin edellytyksenä, oppiminen ja erityisen tuen tarve sekä näihin liittyvät pedagogiset lähestymistavat, taiteen soveltava käyttö, moniammatillinen työelämäyhteistyö, reflektointi yksin ja yhdessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija reflektoi aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta yksin ja yhdessä sekä osaa yhdistää hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa kirjallisissa ja suullisissa pohdinnoissa. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa huomioida erilaisia musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön toimintaympäristöjä sekä erityisen tuen tarpeita musiikkitoiminnan suunnittelussa. Hän kykenee aktiivisesti laajentamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija kykenee kuvaamaan luovuuden ja taiteen merkitystä osana ihmisen elämää, hyvinvointia ja arkea. Hän osaa analysoida luovassa ryhmätoiminnassa vaikuttavia tekijöitä ja hyödyntää luovan musiikki- ja taidetoiminnan sovellusmahdollisuuksia myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Hän tunnistaa itseilmaisun ja tunteiden käsittelyn merkityksen oppimisessa sekä musiikin merkityksen hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opiskelija osaa suunnitella luovaa ryhmätoimintaa erilaisten oppimismahdollisuuksien avaamisen näkökulmasta ja reflektoida musiikkipedagogista tausta-ajatteluaan.

Sisältö

Luovan toiminnan, taidekokemusten ja musiikin monenlaiset vaikutukset ihmisen osallisuuden ja hyvinvoinnin edellytyksenä, oppiminen ja erityisen tuen tarve sekä näihin liittyvät pedagogiset lähestymistavat, taiteen soveltava käyttö, moniammatillinen työelämäyhteistyö, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 (18) välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Sisällön jaksotus

Opetus vamuka-aikoina ti ja to. Tarkemmat ohjeet lukkarilakanassa tammikuussa 2024.

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa huomioida erilaisia musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön toimintaympäristöjä sekä erityisen tuen tarpeita musiikkitoiminnan suunnittelussa. Hän kykenee aktiivisesti laajentamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija reflektoi aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta yksin ja yhdessä sekä osaa yhdistää hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa kirjallisissa ja suullisissa pohdinnoissa. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija kykenee kuvaamaan luovuuden ja taiteen merkitystä osana ihmisen elämää, hyvinvointia ja arkea. Hän osaa analysoida luovassa ryhmätoiminnassa vaikuttavia tekijöitä ja hyödyntää luovan musiikki- ja taidetoiminnan sovellusmahdollisuuksia myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Hän tunnistaa itseilmaisun ja tunteiden käsittelyn merkityksen oppimisessa sekä musiikin merkityksen hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opiskelija osaa suunnitella luovaa ryhmätoimintaa erilaisten oppimismahdollisuuksien avaamisen näkökulmasta ja reflektoida musiikkipedagogista tausta-ajatteluaan.

Sisältö

Luovan toiminnan, taidekokemusten ja musiikin monenlaiset vaikutukset ihmisen osallisuuden ja hyvinvoinnin edellytyksenä, oppiminen ja erityisen tuen tarve sekä näihin liittyvät pedagogiset lähestymistavat, taiteen soveltava käyttö, moniammatillinen työelämäyhteistyö, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus vamuka-aikoina pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18. Tarkemmat ohjeet vamukan lukujärjestys-lakanassa tammikuussa 2023.

Oppimateriaalit

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2023.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2023.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2023.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2023.

Sisällön jaksotus

Opetus vamuka-aikoina ti ja to. Tarkemmat ohjeet lukkarilakanassa tammikuussa 2023.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus vamuka-aikoina ti ja to. Tarkemmat ohjeet lukkarilakanassa tammikuussa 2023.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2023.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa huomioida erilaisia musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön toimintaympäristöjä sekä erityisen tuen tarpeita musiikkitoiminnan suunnittelussa. Hän kykenee aktiivisesti laajentamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija reflektoi aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta yksin ja yhdessä sekä osaa yhdistää hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa kirjallisissa ja suullisissa pohdinnoissa. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maria Mäntylä
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Sanna Vuolteenaho

Ryhmät
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija kykenee kuvaamaan luovuuden ja taiteen merkitystä osana ihmisen elämää, hyvinvointia ja arkea. Hän osaa analysoida luovassa ryhmätoiminnassa vaikuttavia tekijöitä ja hyödyntää luovan musiikki- ja taidetoiminnan sovellusmahdollisuuksia myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Hän tunnistaa itseilmaisun ja tunteiden käsittelyn merkityksen oppimisessa sekä musiikin merkityksen hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opiskelija osaa suunnitella luovaa ryhmätoimintaa erilaisten oppimismahdollisuuksien avaamisen näkökulmasta ja reflektoida musiikkipedagogista tausta-ajatteluaan.

Sisältö

Luovan toiminnan, taidekokemusten ja musiikin monenlaiset vaikutukset ihmisen osallisuuden ja hyvinvoinnin edellytyksenä, oppiminen ja erityisen tuen tarve sekä näihin liittyvät pedagogiset lähestymistavat, taiteen soveltava käyttö, moniammatillinen työelämäyhteistyö, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Vamukaopetukseen varattava tiistaisin klo 9-17 ja torstaisin 9-15 luokissa AS102 ja AS411 mikäli lukkarilakanassa ei ole toisin kerrottu. Myös maanantaisin vapaastivalittavia moduuliopintoja klo 17-19. Tarkka lukujärjestys julkaistaan myöhemmin. VAMUKA 1+2+3+4 tiedotteena.
Vamukan megapäivä to 13.1. klo 9-10, 10.15-11.45 oppimisympäristöt. Opetus alkaa ti 18.1.

Oppimateriaalit

Opettajan antama materiaali

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkempi opintojakson sisältö annetaan opintojakson alussa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa huomioida erilaisia musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön toimintaympäristöjä sekä erityisen tuen tarpeita musiikkitoiminnan suunnittelussa. Hän kykenee aktiivisesti laajentamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi 70%
Oppimispäiväkirja 10%
Oppimistehtävä 20%

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija reflektoi aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta yksin ja yhdessä sekä osaa yhdistää hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa kirjallisissa ja suullisissa pohdinnoissa. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.