Musiikki osallisuuden vahvistajana (10 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DX35-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
28.11.2022 - 11.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 9 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Musiikin tiimi
- Toimipiste
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija kykenee kuvaamaan luovuuden ja taiteen merkitystä osana ihmisen elämää, hyvinvointia ja arkea. Hän osaa analysoida luovassa ryhmätoiminnassa vaikuttavia tekijöitä ja hyödyntää luovan musiikki- ja taidetoiminnan sovellusmahdollisuuksia myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Hän tunnistaa itseilmaisun ja tunteiden käsittelyn merkityksen oppimisessa sekä musiikin merkityksen hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opiskelija osaa suunnitella luovaa ryhmätoimintaa erilaisten oppimismahdollisuuksien avaamisen näkökulmasta ja reflektoida musiikkipedagogista tausta-ajatteluaan.
Sisältö
Luovan toiminnan, taidekokemusten ja musiikin monenlaiset vaikutukset ihmisen osallisuuden ja hyvinvoinnin edellytyksenä, oppiminen ja erityisen tuen tarve sekä näihin liittyvät pedagogiset lähestymistavat, taiteen soveltava käyttö, moniammatillinen työelämäyhteistyö, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus vamuka-aikoina pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18. Tarkemmat ohjeet vamukan lukujärjestys-lakanassa tammikuussa 2023.
Oppimateriaalit
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2023.
Opetusmenetelmät
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2023.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2023.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2023.
Sisällön jaksotus
Opetus vamuka-aikoina ti ja to. Tarkemmat ohjeet lukkarilakanassa tammikuussa 2023.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus vamuka-aikoina ti ja to. Tarkemmat ohjeet lukkarilakanassa tammikuussa 2023.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2023.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa huomioida erilaisia musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön toimintaympäristöjä sekä erityisen tuen tarpeita musiikkitoiminnan suunnittelussa. Hän kykenee aktiivisesti laajentamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija reflektoi aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta yksin ja yhdessä sekä osaa yhdistää hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa kirjallisissa ja suullisissa pohdinnoissa. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.