Musiikki osallisuuden vahvistajana, vamuka (10 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DX35-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija kykenee kuvaamaan luovuuden ja taiteen merkitystä osana ihmisen elämää, hyvinvointia ja arkea. Hän osaa analysoida luovassa ryhmätoiminnassa vaikuttavia tekijöitä ja hyödyntää luovan musiikki- ja taidetoiminnan sovellusmahdollisuuksia myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Hän tunnistaa itseilmaisun ja tunteiden käsittelyn merkityksen oppimisessa sekä musiikin merkityksen hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opiskelija osaa suunnitella luovaa ryhmätoimintaa erilaisten oppimismahdollisuuksien avaamisen näkökulmasta ja reflektoida musiikkipedagogista tausta-ajatteluaan.
Sisältö
Luovan toiminnan, taidekokemusten ja musiikin monenlaiset vaikutukset ihmisen osallisuuden ja hyvinvoinnin edellytyksenä, oppiminen ja erityisen tuen tarve sekä näihin liittyvät pedagogiset lähestymistavat, taiteen soveltava käyttö, moniammatillinen työelämäyhteistyö, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 (18) välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.
Sisällön jaksotus
Opetus vamuka-aikoina ti ja to. Tarkemmat ohjeet lukkarilakanassa tammikuussa 2024.
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa huomioida erilaisia musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön toimintaympäristöjä sekä erityisen tuen tarpeita musiikkitoiminnan suunnittelussa. Hän kykenee aktiivisesti laajentamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija reflektoi aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta yksin ja yhdessä sekä osaa yhdistää hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa kirjallisissa ja suullisissa pohdinnoissa. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.