Siirry suoraan sisältöön

Muotoilualan yritystoiminta ja markkinointiLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00EF08

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet.
Opiskelija tuntee oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija perehtyy monimuotoisiin tehtäviin, jotka yrittäjän on hallittava kyetäkseen toimimaan jatkuvasti ja menestyksellisesti alan yrittäjänä.
Opiskelijan tuntemus muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteistä ja tekijänoikeuksista kasvaa.

Sisältö

- Oman osaamisen markkinointi
- Markkinoinnin ja markkinointiviestinnän osa-alueet
- Kohderyhmäajattelu, asiakkaan tarpeen tunnistaminen
- Asiakassuhteen rakentaminen ja ylläpito
- Yrittäjyys ja yrityksen perustaminen
- Yritysympäristö ja yritystoiminnan edellytykset, verkostoituminen
- Rahoitus, yrityksen perustamismuodollisuudet ja riskinhallinta
- Sopimuskäytänteet ja tekijänoikeudet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija tietää markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija hallitsee markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet. Hän hallitsee oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija tuntee muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteitä ja tekijänoikeuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija hallitsee hyvin markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet. Hän hallitsee laajasti oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija tuntee hyvin muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteitä ja tekijänoikeuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee hyvin myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija hallitsee laajasti markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija hallitsee erinomaisesti markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet. Hän hallitsee laajasti oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija tuntee erinomaisesti muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteitä ja tekijänoikeuksia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija tietää markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija hallitsee markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet. Hän hallitsee oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija tuntee muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteitä ja tekijänoikeuksia.

Ilmoittautumisaika

01.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

12.01.2024 - 24.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Rantala
Vastuuopettaja

Merja Kosonen

Ryhmät
  • KXE21S1TS
    Tekstiilisuunnittelu
  • KXE21S1TM
    Teollinen muotoilu
  • KXE21S1SA
    Sisustusarkkitehtuuri

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet.
Opiskelija tuntee oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija perehtyy monimuotoisiin tehtäviin, jotka yrittäjän on hallittava kyetäkseen toimimaan jatkuvasti ja menestyksellisesti alan yrittäjänä.
Opiskelijan tuntemus muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteistä ja tekijänoikeuksista kasvaa.

Sisältö

- Oman osaamisen markkinointi
- Markkinoinnin ja markkinointiviestinnän osa-alueet
- Kohderyhmäajattelu, asiakkaan tarpeen tunnistaminen
- Asiakassuhteen rakentaminen ja ylläpito
- Yrittäjyys ja yrityksen perustaminen
- Yritysympäristö ja yritystoiminnan edellytykset, verkostoituminen
- Rahoitus, yrityksen perustamismuodollisuudet ja riskinhallinta
- Sopimuskäytänteet ja tekijänoikeudet

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija tietää markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija hallitsee markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet. Hän hallitsee oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija tuntee muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteitä ja tekijänoikeuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija hallitsee hyvin markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet. Hän hallitsee laajasti oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija tuntee hyvin muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteitä ja tekijänoikeuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee hyvin myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija hallitsee laajasti markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija hallitsee erinomaisesti markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet. Hän hallitsee laajasti oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija tuntee erinomaisesti muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteitä ja tekijänoikeuksia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija tietää markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija hallitsee markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet. Hän hallitsee oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija tuntee muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteitä ja tekijänoikeuksia.

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 03.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Rantala
Vastuuopettaja

Merja Kosonen

Ryhmät
  • KXE20S1SA
    Sisustusarkkitehtuuri
  • KXE20S1TS
    Tekstiilisuunnittelu
  • KXE20S1TM
    Teollinen muotoilu

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet.
Opiskelija tuntee oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija perehtyy monimuotoisiin tehtäviin, jotka yrittäjän on hallittava kyetäkseen toimimaan jatkuvasti ja menestyksellisesti alan yrittäjänä.
Opiskelijan tuntemus muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteistä ja tekijänoikeuksista kasvaa.

Sisältö

- Oman osaamisen markkinointi
- Markkinoinnin ja markkinointiviestinnän osa-alueet
- Kohderyhmäajattelu, asiakkaan tarpeen tunnistaminen
- Asiakassuhteen rakentaminen ja ylläpito
- Yrittäjyys ja yrityksen perustaminen
- Yritysympäristö ja yritystoiminnan edellytykset, verkostoituminen
- Rahoitus, yrityksen perustamismuodollisuudet ja riskinhallinta
- Sopimuskäytänteet ja tekijänoikeudet

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija hallitsee myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija tietää markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija hallitsee markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet. Hän hallitsee oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija tuntee muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteitä ja tekijänoikeuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee hyvin myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija hallitsee markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija hallitsee hyvin markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet. Hän hallitsee laajasti oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija tuntee hyvin muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteitä ja tekijänoikeuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee hyvin myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija hallitsee laajasti markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija hallitsee erinomaisesti markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet. Hän hallitsee laajasti oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija tuntee erinomaisesti muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteitä ja tekijänoikeuksia.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija hallitsee myynnin ja markkinoinnin vuorovaikutussuhteen. Opiskelija tietää markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeiset käsitteet, osa-alueet sekä kohderyhmäajattelun. Opiskelija osaa soveltaa alan ammatillisia ja eettisiä periaatteita markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija hallitsee markkinointistrategiat ja ymmärtää mielikuvamarkkinoinnin ja brändin rakentamisen periaatteet. Hän hallitsee oman yrityksen perustamistoimet ja osaa tehdä yritysmuodon kannalta merkittävät päätökset. Opiskelija tuntee muotoilun toimintaympäristöstä, sopimuskäytänteitä ja tekijänoikeuksia.