Siirry suoraan sisältöön

Strateginen suunnittelu ja muotoilujohtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: KQ00BT62

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa muotoilun yrityksen kilpailutekijänä ja osana yrityksen strategista päätöksentekoprosessia. Hän oppii havaitsemaan uusia tuotemahdollisuuksia sekä hahmottamaan uusien tuotteiden kehitysprosessia.
Opiskelija saa perustiedot hallitun yrityskuvan eri osa-alueista ja sen merkityksestä mm. yrityksen toiminnassa, tuotevalikoimassa, palveluissa sekä markkinoinnin että muotoilun näkökulmasta. Opiskelija tutustuu tuotteiden, yrityksen graafisen ulkoasun, fyysisen ympäristön sekä toimintatapojen muodostaman kokonaisuuden hallintaan.

Sisältö

- Muotoilu yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa
- Muotoilun integrointi liiketoimintaprosesseihin
- Yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoima
- Visuaalinen kommunikaatio yritysorganisaatioissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet hyvin. Opiskelija osaa selittää ammattimaisesti muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida ammattimaisesti yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoima. Opiskelija osaa soveltaa yrityksen strategiaa tuotevalikoiman suunnittelussa ja tuotekehityksessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet erinomaisesti. Opiskelija osaa selittää erinomaisesti muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida erinomaisesti yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa. Opiskelija osaa soveltaa erinomaisesti yrityksen strategiaa tuotevalikoiman suunnittelussa ja tuotekehityksessä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa.

Ilmoittautumisaika

01.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 09.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Ainoa
Vastuuopettaja

Juha Ainoa

Ryhmät
  • KXE21S1TM
    Teollinen muotoilu

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa muotoilun yrityksen kilpailutekijänä ja osana yrityksen strategista päätöksentekoprosessia. Hän oppii havaitsemaan uusia tuotemahdollisuuksia sekä hahmottamaan uusien tuotteiden kehitysprosessia.
Opiskelija saa perustiedot hallitun yrityskuvan eri osa-alueista ja sen merkityksestä mm. yrityksen toiminnassa, tuotevalikoimassa, palveluissa sekä markkinoinnin että muotoilun näkökulmasta. Opiskelija tutustuu tuotteiden, yrityksen graafisen ulkoasun, fyysisen ympäristön sekä toimintatapojen muodostaman kokonaisuuden hallintaan.

Sisältö

- Muotoilu yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa
- Muotoilun integrointi liiketoimintaprosesseihin
- Yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoima
- Visuaalinen kommunikaatio yritysorganisaatioissa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet hyvin. Opiskelija osaa selittää ammattimaisesti muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida ammattimaisesti yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoima. Opiskelija osaa soveltaa yrityksen strategiaa tuotevalikoiman suunnittelussa ja tuotekehityksessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet erinomaisesti. Opiskelija osaa selittää erinomaisesti muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida erinomaisesti yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa. Opiskelija osaa soveltaa erinomaisesti yrityksen strategiaa tuotevalikoiman suunnittelussa ja tuotekehityksessä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 28.02.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Ainoa
Vastuuopettaja

Merja Kosonen

Ryhmät
  • KXE20S1TM
    Teollinen muotoilu

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa muotoilun yrityksen kilpailutekijänä ja osana yrityksen strategista päätöksentekoprosessia. Hän oppii havaitsemaan uusia tuotemahdollisuuksia sekä hahmottamaan uusien tuotteiden kehitysprosessia.
Opiskelija saa perustiedot hallitun yrityskuvan eri osa-alueista ja sen merkityksestä mm. yrityksen toiminnassa, tuotevalikoimassa, palveluissa sekä markkinoinnin että muotoilun näkökulmasta. Opiskelija tutustuu tuotteiden, yrityksen graafisen ulkoasun, fyysisen ympäristön sekä toimintatapojen muodostaman kokonaisuuden hallintaan.

Sisältö

- Muotoilu yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa
- Muotoilun integrointi liiketoimintaprosesseihin
- Yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoima
- Visuaalinen kommunikaatio yritysorganisaatioissa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet hyvin. Opiskelija osaa selittää ammattimaisesti muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida ammattimaisesti yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoima. Opiskelija osaa soveltaa yrityksen strategiaa tuotevalikoiman suunnittelussa ja tuotekehityksessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet erinomaisesti. Opiskelija osaa selittää erinomaisesti muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida erinomaisesti yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa. Opiskelija osaa soveltaa erinomaisesti yrityksen strategiaa tuotevalikoiman suunnittelussa ja tuotekehityksessä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa.

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

12.01.2022 - 28.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Ainoa
Vastuuopettaja

Merja Kosonen

Ryhmät
  • KXE19S1TM
    Teollinen muotoilu

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa muotoilun yrityksen kilpailutekijänä ja osana yrityksen strategista päätöksentekoprosessia. Hän oppii havaitsemaan uusia tuotemahdollisuuksia sekä hahmottamaan uusien tuotteiden kehitysprosessia.
Opiskelija saa perustiedot hallitun yrityskuvan eri osa-alueista ja sen merkityksestä mm. yrityksen toiminnassa, tuotevalikoimassa, palveluissa sekä markkinoinnin että muotoilun näkökulmasta. Opiskelija tutustuu tuotteiden, yrityksen graafisen ulkoasun, fyysisen ympäristön sekä toimintatapojen muodostaman kokonaisuuden hallintaan.

Sisältö

- Muotoilu yrityksen kilpailutekijänä ja strategisessa päätöksenteossa
- Muotoilun integrointi liiketoimintaprosesseihin
- Yrityksen muotoilustrategian mukainen tuotevalikoima
- Visuaalinen kommunikaatio yritysorganisaatioissa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet hyvin. Opiskelija osaa selittää ammattimaisesti muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida ammattimaisesti yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoima. Opiskelija osaa soveltaa yrityksen strategiaa tuotevalikoiman suunnittelussa ja tuotekehityksessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet erinomaisesti. Opiskelija osaa selittää erinomaisesti muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida erinomaisesti yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa. Opiskelija osaa soveltaa erinomaisesti yrityksen strategiaa tuotevalikoiman suunnittelussa ja tuotekehityksessä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa selittää yritysstrategian pääperiaatteet ja käsitteet. Opiskelija osaa selittää muotoilun merkityksen kilpailutekijänä sekä osana strategista suunnittelua. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida yrityksen muotoilustrategiaa ja tuotevalikoimaa.