Siirry suoraan sisältöön

XR-teknologiat ja -ekosysteemitLaajuus (15 op)

Tunnus: KX00ED31

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin.

Sisältö

Opiskelija tutustuu projektityökentelyn kautta erilaisiin XR-teknologioihin ja -ympäristöihin. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan XR-sovelluksia aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.

- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi ja toteutus
- XR-teknologian tuntemus
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla pitää olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio” ja Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi".

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toteuttaa hyvin XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

29.08.2023 - 14.12.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Turkka Loimisto
  • Markku Luotonen
Vastuuopettaja

Turkka Loimisto

Ryhmät
  • KXE22S1XR
    XR Design

Tavoitteet

Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin.

Sisältö

Opiskelija tutustuu projektityökentelyn kautta erilaisiin XR-teknologioihin ja -ympäristöihin. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan XR-sovelluksia aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.

- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi ja toteutus
- XR-teknologian tuntemus
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toteuttaa hyvin XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla pitää olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio” ja Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi".

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 15.12.2022

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Turkka Loimisto
  • Markku Luotonen
Vastuuopettaja

Turkka Loimisto

Ryhmät
  • KXE21S1XR
    XR Design

Tavoitteet

Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin.

Sisältö

Opiskelija tutustuu projektityökentelyn kautta erilaisiin XR-teknologioihin ja -ympäristöihin. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan XR-sovelluksia aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.

- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi ja toteutus
- XR-teknologian tuntemus
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen

Opetusmenetelmät

Kurssilla perehdytään VR- ja AR-sovellusten luomisen työnkulkuihin.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin.
Edeltävä osaaminen
Opiskelijalla pitää olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio” ja Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi".
Opintojakson sisältö
Opiskelija tutustuu projektityökentelyn kautta erilaisiin XR-teknologioihin ja -ympäristöihin. Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan XR-sovelluksia aiemmin opittua hyödyntäen ja täydentäen.

- XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi, aikataulutus, projektinhallinta, resurssointi ja toteutus
- XR-teknologian tuntemus
- 3D-mallinnusosaamisen syventäminen
- pelimoottoriosaamisen syventäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa toteuttaa hyvin XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät hyvin ja on osannut soveltaa opittuja asioita niiden suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toteuttaa kiitettävästi XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut opintojakson tehtävät soveltaen opittua erityisen ansiokkaasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa toteuttaa XR-sovelluksia eri alustoille hyödyntäen pelimoottoreita ja alan ohjelmistoja. Opiskelija tuntee XR-teknologioiden ja eri ekosysteemien mahdollisuudet sekä rajoitteet ja on perehtynyt alan tulevaisuuden näkymiin. Hän on suorittanut tehtävät hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla pitää olla suoritettuna opintojakso ”3D-ohjelmistot, polygonimallinnus ja animaatio” ja Pelimoottorit ja reaaliaikainen renderointi".