Skip to main content

Inclusive Community DevelopmentLaajuus (5 cr)

Code: KU00EI42

Credits

5 op

Objective

On completion of the course the student can
- acknowledge methods needed to build inclusion in different communities
- build physical and virtual spaces for inclusive community work
- design and implement inclusive regional or thematic community development
- take into account the goals of sustainable development
- acknowledge the job description of a community manager and utilize essential tools
- act as coordinator for inclusive communal work
- facilitate different events

Content

- Operating models and basic concepts of organizing inclusive cultural work
- Building physical and virtual platforms
- Design and implementation of regional or thematic community development operations
- Promoting sustainable development and accountability in inclusive community work
- The work and skills of community manager
- Facilitation processes and methods

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student is able to acknowledge the basic concepts and roles of physical and virtual inclusion platforms as methods of organizing cultural work. The student is able to design inclusive community building operations, taking into account the goals of sustainable development.

Assessment criteria, good (3)

The student can utilize the physical and virtual inclusion platforms as methods of organizing cultural work. The student is able to design and implement inclusive community building operations, taking into account the goals of sustainable development.

Assessment criteria, excellent (5)

The student is able to design and critically evaluate different models of cultural work aiming at communal inclusion. The student is able to design and implement inclusive community building operations, taking into account the goals of sustainable development. The student is able to utilize different physical and digital tools and spaces for facilitation.

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to acknowledge the basic concepts and roles of physical and virtual inclusion platforms as methods of organizing cultural work. The student is able to design inclusive community building operations, taking into account the goals of sustainable development.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

21.10.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • English
Degree programmes
  • Cultural Management
Teachers
  • Niina Torkko
  • Kulttuurituotanto Kulttuuripalvelut
Teacher in charge

Leena Björkqvist

Groups
  • KXB22S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa eri yhteisöjen osallistamiseen tarvittavat menetelmät
- rakentaa fyysisiä ja virtuaalisia tiloja osallistavalle yhteisölliselle toiminnalle
- suunnitella ja toteuttaa osallistavaa alueellista tai teemallista yhteisön kehittämistä
- ottaa huomioon kestävän kehityksen tavoitteet
- kuvailla yhteisömanagerin toimenkuvan ja soveltaa keskeisiä työkaluja
- toimia osallistavan yhteisöllisen toiminnan koordinaattorina
- toimia fasilitaattorina erilaisissa tilaisuuksissa

Content

- Osallisuuden kehittämisen toimintamallit ja peruskäsitteet kulttuurialan toiminnan organisoinnin välineenä
- Fyysiset ja virtuaaliset työskentelyalustat
- Osallistavan alueellisen tai teemallisen yhteisön kehittämistä edistävän toiminnan suunnittelu ja implementointi
- Kestävän kehityksen edistäminen ja vastuullisuus yhteisön osallistamisessa
- Yhteisömanagerin toimenkuva ja osaaminen
- Fasilitoinnin prosessi ja menetelmät

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa hahmottaa yhteisöllisen osallisuuden fyysiset ja virtuaaliset toimintamallit, peruskäsitteet ja roolin kulttuurialan toiminnan organisoinnin keinona. Opiskelija osaa suunnitella kestävän kehityksen päämäärät huomioivaa yhteisöjä rakentavaa ja osallistavaa toimintaa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa hyödyntää fyysisiä ja virtuaalisia yhteisölliseen osallisuuteen tähtääviä kulttuurialan toiminnan organisoinnin keinona. Opiskelija osaa suunnitella ja toimeenpanna kestävän kehityksen päämäärät huomioivaa yhteisöjä rakentavaa ja osallistavaa toimintaa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa rakentaa ja kriittisesti arvioida yhteisölliseen osallisuuteen tähtääviä toimintamalleja kulttuurialan toiminnan organisoinnin keinona. Opiskelija osaa suunnitella ja toimeenpanna kestävän kehityksen päämäärät huomioivaa yhteisöjä osallistavaa toimintaa. Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia fyysisen ja digitaalisen fasilitoinnin työvälineitä ja tiloja.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa hahmottaa yhteisöllisen osallisuuden fyysiset ja virtuaaliset toimintamallit, peruskäsitteet ja roolin kulttuurialan toiminnan organisoinnin keinona. Opiskelija osaa suunnitella kestävän kehityksen päämäärät huomioivaa yhteisöjä rakentavaa ja osallistavaa toimintaa.

Enrollment

02.05.2023 - 21.05.2023

Timing

23.10.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • English
Seats

30 - 40

Degree programmes
  • Cultural Management
Teachers
  • Heidi Backström
  • Niina Torkko
  • Kulttuurituotanto Kulttuuripalvelut
Teacher in charge

Leena Björkqvist

Groups
  • KXB21S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
  • KUTUEXC23
    Cultural Management Exchange Students, Autumn 2023

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa eri yhteisöjen osallistamiseen tarvittavat menetelmät
- rakentaa fyysisiä ja virtuaalisia tiloja osallistavalle yhteisölliselle toiminnalle
- suunnitella ja toteuttaa osallistavaa alueellista tai teemallista yhteisön kehittämistä
- ottaa huomioon kestävän kehityksen tavoitteet
- kuvailla yhteisömanagerin toimenkuvan ja soveltaa keskeisiä työkaluja
- toimia osallistavan yhteisöllisen toiminnan koordinaattorina
- toimia fasilitaattorina erilaisissa tilaisuuksissa

Content

- Osallisuuden kehittämisen toimintamallit ja peruskäsitteet kulttuurialan toiminnan organisoinnin välineenä
- Fyysiset ja virtuaaliset työskentelyalustat
- Osallistavan alueellisen tai teemallisen yhteisön kehittämistä edistävän toiminnan suunnittelu ja implementointi
- Kestävän kehityksen edistäminen ja vastuullisuus yhteisön osallistamisessa
- Yhteisömanagerin toimenkuva ja osaaminen
- Fasilitoinnin prosessi ja menetelmät

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa hahmottaa yhteisöllisen osallisuuden fyysiset ja virtuaaliset toimintamallit, peruskäsitteet ja roolin kulttuurialan toiminnan organisoinnin keinona. Opiskelija osaa suunnitella kestävän kehityksen päämäärät huomioivaa yhteisöjä rakentavaa ja osallistavaa toimintaa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa hyödyntää fyysisiä ja virtuaalisia yhteisölliseen osallisuuteen tähtääviä kulttuurialan toiminnan organisoinnin keinona. Opiskelija osaa suunnitella ja toimeenpanna kestävän kehityksen päämäärät huomioivaa yhteisöjä rakentavaa ja osallistavaa toimintaa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa rakentaa ja kriittisesti arvioida yhteisölliseen osallisuuteen tähtääviä toimintamalleja kulttuurialan toiminnan organisoinnin keinona. Opiskelija osaa suunnitella ja toimeenpanna kestävän kehityksen päämäärät huomioivaa yhteisöjä osallistavaa toimintaa. Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia fyysisen ja digitaalisen fasilitoinnin työvälineitä ja tiloja.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa hahmottaa yhteisöllisen osallisuuden fyysiset ja virtuaaliset toimintamallit, peruskäsitteet ja roolin kulttuurialan toiminnan organisoinnin keinona. Opiskelija osaa suunnitella kestävän kehityksen päämäärät huomioivaa yhteisöjä rakentavaa ja osallistavaa toimintaa.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

24.10.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

30 - 40

Degree programmes
  • Cultural Management
Teachers
  • Niina Torkko
  • Kulttuurituotanto Kulttuuripalvelut
Teacher in charge

Leena Björkqvist

Groups
  • KXB20S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa eri yhteisöjen osallistamiseen tarvittavat menetelmät
- rakentaa fyysisiä ja virtuaalisia tiloja osallistavalle yhteisölliselle toiminnalle
- suunnitella ja toteuttaa osallistavaa alueellista tai teemallista yhteisön kehittämistä
- ottaa huomioon kestävän kehityksen tavoitteet
- kuvailla yhteisömanagerin toimenkuvan ja soveltaa keskeisiä työkaluja
- toimia osallistavan yhteisöllisen toiminnan koordinaattorina
- toimia fasilitaattorina erilaisissa tilaisuuksissa

Content

- Osallisuuden kehittämisen toimintamallit ja peruskäsitteet kulttuurialan toiminnan organisoinnin välineenä
- Fyysiset ja virtuaaliset työskentelyalustat
- Osallistavan alueellisen tai teemallisen yhteisön kehittämistä edistävän toiminnan suunnittelu ja implementointi
- Kestävän kehityksen edistäminen ja vastuullisuus yhteisön osallistamisessa
- Yhteisömanagerin toimenkuva ja osaaminen
- Fasilitoinnin prosessi ja menetelmät

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa hahmottaa yhteisöllisen osallisuuden fyysiset ja virtuaaliset toimintamallit, peruskäsitteet ja roolin kulttuurialan toiminnan organisoinnin keinona. Opiskelija osaa suunnitella kestävän kehityksen päämäärät huomioivaa yhteisöjä rakentavaa ja osallistavaa toimintaa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa hyödyntää fyysisiä ja virtuaalisia yhteisölliseen osallisuuteen tähtääviä kulttuurialan toiminnan organisoinnin keinona. Opiskelija osaa suunnitella ja toimeenpanna kestävän kehityksen päämäärät huomioivaa yhteisöjä rakentavaa ja osallistavaa toimintaa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa rakentaa ja kriittisesti arvioida yhteisölliseen osallisuuteen tähtääviä toimintamalleja kulttuurialan toiminnan organisoinnin keinona. Opiskelija osaa suunnitella ja toimeenpanna kestävän kehityksen päämäärät huomioivaa yhteisöjä osallistavaa toimintaa. Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia fyysisen ja digitaalisen fasilitoinnin työvälineitä ja tiloja.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa hahmottaa yhteisöllisen osallisuuden fyysiset ja virtuaaliset toimintamallit, peruskäsitteet ja roolin kulttuurialan toiminnan organisoinnin keinona. Opiskelija osaa suunnitella kestävän kehityksen päämäärät huomioivaa yhteisöjä rakentavaa ja osallistavaa toimintaa.