Skip to main content

Audience Engagement and Customer KnowledgeLaajuus (5 cr)

Code: KU00EI43

Credits

5 op

Objective

On completion of the course the student
- is familiar with the various objectives of audience work
- is able to set audience engagement into broader contexts in society
- understands the wide scope of audience engagement and its various possibilities in finding new audiences, strengthening the social and welfare effects of the arts, and developing art education
- recognises the role of the audience as an active partner of an artist
- is familiar with different audience engagement projects in various art forms and the professionals behind them
- is able to observe and analyze audience engagement projects in practice
- can create a small scale customer research project
- can gather customer data and analyze it

Content

- Theoretical and practical bases of audience engagement
- Different perspectives on audience engagement
- Planning of an audience engagement project
- Accessibility and impact
- The role of audience engagement in finding new audiences
- The changing roles of the cultural manager in an audience engagement project
- Customer knowledge
- Basics of customer research

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student understands the vast possibilities of audience engagement and knows some societal perspectives on audience engagement.The student is able to observe and analyze an audience engagement project in practise. The student can use some of the tools of customer research and audience engagement.

Assessment criteria, good (3)

The student understands the vast possibilities of audience engagement and knows the different societal perspectives on audience engagement. The student can see audience engagement in wider contexts. The student is familiar with many ways of finding new audiences. The student can observe and analyze the creation of audience engagement projects in practise. The student can use the tools of customer research and audience engagement.

Assessment criteria, excellent (5)

The student can analyze the vast possibilities and different perspectives of audience engagement. The student can see the audience engagement in wider contexts in our society, and create beneficial partnerships during the planning stage of the audience engagement project. The student is able to utilize the wide range of audience engagement possibilities in finding new audiences. The student is able to plan a practical audience engagement project.The student can use the tools of customer research and audience engagement.

Assessment criteria, approved/failed

The student understands the vast possibilities of audience engagement and knows some societal perspectives on audience engagement.The student is able to observe and analyze an audience engagement project in practise. The student can use some of the tools of customer research and audience engagement.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

21.10.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • English
Degree programmes
  • Cultural Management
Teachers
  • Niina Torkko
  • Kulttuurituotanto Kulttuuripalvelut
Teacher in charge

Leena Björkqvist

Groups
  • KXB22S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa yleisötyön erilaiset tavoitteet
- hahmottaa, miten yleisötyö liittyy laajempiin yhteiskunnallisiin kokonaisuuksiin
- tunnistaa yleisötyön monipuoliset mahdollisuudet uusien yleisöjen löytämisessä, taiteen sosiaalisten ja hyvinvointivaikutusten vahvistamisessa ja taidekasvatuksessa
- hahmottaa yleisön roolin taiteilijan aktiivisena kumppanina
- tutustua eri taiteenalojen yleisötyöprojekteihin ja niiden tekijöihin
- havainnoida ja analysoida yleisötyöprojektien toteuttamista käytännössä
- tehdä pienimuotoisen asiakastutkimuksen
- kerätä asiakastietoa ja analysoida sitä

Content

- Yleisötyön teoreettiset ja käytännölliset lähtökohdat ja tavoitteet
- Yleisötyön eri näkökulmat
- Yleisötyöprojektin suunnittelu
- Saavutettavuus ja vaikuttavuus
- Yleisötyön rooli uusien yleisöjen hankinnassa
- Tuottajan vaihtuvat roolit yleisötyöprojektissa
- Asiakastuntemus
- Asiakastutkimuksen perusteet

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija ymmärtää yleisötyön laaja-alaisuuden ja hahmottaa joitakin yhteiskunnallisia näkökulmia liittyen yleisötyöhön. Opiskelija osaa havainnoida ja analysoida yleisötyöprojektien toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa käyttää asiakastutkimuksen ja yleisötyön välineitä ja toimintatapoja.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija ymmärtää yleisötyön laaja-alaisuuden ja tuntee yleisötyön eri näkökulmat. Opiskelija osaa sijoittaa yleisötyön laajempiin viitekehyksiin. Opiskelija tuntee yleisötyön monipuoliset mahdollisuudet uusien yleisöjen löytämisessä. Opiskelija osaa havainnoida ja analysoida yleisötyöprojektien toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa käyttää käytännössä asiakastutkimuksen ja yleisötyön välineitä ja toimintatapoja.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa analysoida laaja-alaisesti yleisötyön eri näkökulmia. Opiskelija osaa sijoittaa yleisötyön laajempiin viitekehyksiin ja hyödyntää kumppanuuksia yleisötyöprojektin suunnittelussa. Opiskelija osaa soveltaa yleisötyön monipuolisia mahdollisuuksia uusien yleisöjen löytämisessä. Opiskelija osaa suunnitella yleisötyöprojektin. Opiskelija osaa käyttää asiakastutkimuksen ja yleisötyön välineitä ja toimintatapoja.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija ymmärtää yleisötyön laaja-alaisuuden ja hahmottaa joitakin yhteiskunnallisia näkökulmia liittyen yleisötyöhön. Opiskelija osaa havainnoida ja analysoida yleisötyöprojektien toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa käyttää asiakastutkimuksen ja yleisötyön välineitä ja toimintatapoja.

Enrollment

02.05.2023 - 21.05.2023

Timing

23.10.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • English
Seats

30 - 40

Degree programmes
  • Cultural Management
Teachers
  • Heidi Backström
  • Niina Torkko
  • Kulttuurituotanto Kulttuuripalvelut
Teacher in charge

Leena Björkqvist

Groups
  • KXB21S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä
  • KUTUEXC23
    Cultural Management Exchange Students, Autumn 2023

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa yleisötyön erilaiset tavoitteet
- hahmottaa, miten yleisötyö liittyy laajempiin yhteiskunnallisiin kokonaisuuksiin
- tunnistaa yleisötyön monipuoliset mahdollisuudet uusien yleisöjen löytämisessä, taiteen sosiaalisten ja hyvinvointivaikutusten vahvistamisessa ja taidekasvatuksessa
- hahmottaa yleisön roolin taiteilijan aktiivisena kumppanina
- tutustua eri taiteenalojen yleisötyöprojekteihin ja niiden tekijöihin
- havainnoida ja analysoida yleisötyöprojektien toteuttamista käytännössä
- tehdä pienimuotoisen asiakastutkimuksen
- kerätä asiakastietoa ja analysoida sitä

Content

- Yleisötyön teoreettiset ja käytännölliset lähtökohdat ja tavoitteet
- Yleisötyön eri näkökulmat
- Yleisötyöprojektin suunnittelu
- Saavutettavuus ja vaikuttavuus
- Yleisötyön rooli uusien yleisöjen hankinnassa
- Tuottajan vaihtuvat roolit yleisötyöprojektissa
- Asiakastuntemus
- Asiakastutkimuksen perusteet

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija ymmärtää yleisötyön laaja-alaisuuden ja hahmottaa joitakin yhteiskunnallisia näkökulmia liittyen yleisötyöhön. Opiskelija osaa havainnoida ja analysoida yleisötyöprojektien toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa käyttää asiakastutkimuksen ja yleisötyön välineitä ja toimintatapoja.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija ymmärtää yleisötyön laaja-alaisuuden ja tuntee yleisötyön eri näkökulmat. Opiskelija osaa sijoittaa yleisötyön laajempiin viitekehyksiin. Opiskelija tuntee yleisötyön monipuoliset mahdollisuudet uusien yleisöjen löytämisessä. Opiskelija osaa havainnoida ja analysoida yleisötyöprojektien toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa käyttää käytännössä asiakastutkimuksen ja yleisötyön välineitä ja toimintatapoja.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa analysoida laaja-alaisesti yleisötyön eri näkökulmia. Opiskelija osaa sijoittaa yleisötyön laajempiin viitekehyksiin ja hyödyntää kumppanuuksia yleisötyöprojektin suunnittelussa. Opiskelija osaa soveltaa yleisötyön monipuolisia mahdollisuuksia uusien yleisöjen löytämisessä. Opiskelija osaa suunnitella yleisötyöprojektin. Opiskelija osaa käyttää asiakastutkimuksen ja yleisötyön välineitä ja toimintatapoja.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija ymmärtää yleisötyön laaja-alaisuuden ja hahmottaa joitakin yhteiskunnallisia näkökulmia liittyen yleisötyöhön. Opiskelija osaa havainnoida ja analysoida yleisötyöprojektien toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa käyttää asiakastutkimuksen ja yleisötyön välineitä ja toimintatapoja.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

08.11.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • English
Seats

30 - 40

Degree programmes
  • Cultural Management
Teachers
  • Niina Torkko
Teacher in charge

Leena Björkqvist

Groups
  • KXB20S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa yleisötyön erilaiset tavoitteet
- hahmottaa, miten yleisötyö liittyy laajempiin yhteiskunnallisiin kokonaisuuksiin
- tunnistaa yleisötyön monipuoliset mahdollisuudet uusien yleisöjen löytämisessä, taiteen sosiaalisten ja hyvinvointivaikutusten vahvistamisessa ja taidekasvatuksessa
- hahmottaa yleisön roolin taiteilijan aktiivisena kumppanina
- tutustua eri taiteenalojen yleisötyöprojekteihin ja niiden tekijöihin
- havainnoida ja analysoida yleisötyöprojektien toteuttamista käytännössä
- tehdä pienimuotoisen asiakastutkimuksen
- kerätä asiakastietoa ja analysoida sitä

Content

- Yleisötyön teoreettiset ja käytännölliset lähtökohdat ja tavoitteet
- Yleisötyön eri näkökulmat
- Yleisötyöprojektin suunnittelu
- Saavutettavuus ja vaikuttavuus
- Yleisötyön rooli uusien yleisöjen hankinnassa
- Tuottajan vaihtuvat roolit yleisötyöprojektissa
- Asiakastuntemus
- Asiakastutkimuksen perusteet

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija ymmärtää yleisötyön laaja-alaisuuden ja hahmottaa joitakin yhteiskunnallisia näkökulmia liittyen yleisötyöhön. Opiskelija osaa havainnoida ja analysoida yleisötyöprojektien toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa käyttää asiakastutkimuksen ja yleisötyön välineitä ja toimintatapoja.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija ymmärtää yleisötyön laaja-alaisuuden ja tuntee yleisötyön eri näkökulmat. Opiskelija osaa sijoittaa yleisötyön laajempiin viitekehyksiin. Opiskelija tuntee yleisötyön monipuoliset mahdollisuudet uusien yleisöjen löytämisessä. Opiskelija osaa havainnoida ja analysoida yleisötyöprojektien toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa käyttää käytännössä asiakastutkimuksen ja yleisötyön välineitä ja toimintatapoja.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa analysoida laaja-alaisesti yleisötyön eri näkökulmia. Opiskelija osaa sijoittaa yleisötyön laajempiin viitekehyksiin ja hyödyntää kumppanuuksia yleisötyöprojektin suunnittelussa. Opiskelija osaa soveltaa yleisötyön monipuolisia mahdollisuuksia uusien yleisöjen löytämisessä. Opiskelija osaa suunnitella yleisötyöprojektin. Opiskelija osaa käyttää asiakastutkimuksen ja yleisötyön välineitä ja toimintatapoja.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija ymmärtää yleisötyön laaja-alaisuuden ja hahmottaa joitakin yhteiskunnallisia näkökulmia liittyen yleisötyöhön. Opiskelija osaa havainnoida ja analysoida yleisötyöprojektien toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa käyttää asiakastutkimuksen ja yleisötyön välineitä ja toimintatapoja.