Siirry suoraan sisältöön

Kirjallinen viestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00EI32

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kirjoittaa kielellisesti, käsitteellisesti ja rakenteellisesti ymmärrettäviä kulttuurituotannon opiskeluun ja työelämään liittyviä tekstejä, jotka ovat sisällöltään ja muodoltaan tarkoituksenmukaisia
- erottaa erilaisten viestintätilanteiden ja käytettävien viestintäkanavien vaatimukset ja pystyy mukauttamaan kirjallista viestintäänsä viestinnän sen mukaan
- laatia digitaalisen viestintänsä saavutettavuusdirektiivin mukaisesti
- hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti ja merkitä käyttämänsä lähteet
- antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesta viestinnästä ja arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
- motivoitua kirjallisen viestinnän osaamisensa jatkuvaan kehittämiseen
- tunnistaa tuottajan ja median välisen suhteen sekä median toimintatavat kulttuuri- ja tapahtumatuotantokentällä
- tiedottamisen perusteet
- rakentaa ja hoitaa tuottajan työssä tarvittavia mediasuhteita

Sisältö

- Kulttuurituotannon kirjallisen viestinnän tekstilajit ja dokumentit
- Kielenhuolto ja oikeinkirjoitus
- Tiedonhankinta ja lähdeviitteet
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Median toimintatavat sekä tuottajan ja median välinen suhde
- Tapahtumatiedottaminen
- Tiedotussuunnitelma ja mediarekisteri
- Saavutettava digitaalinen viestintä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa ymmärrettävää asiatekstiä. Hän osaa etsiä tietoa ja merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija ymmärtää digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kirjoittajana sekä antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Hän tunnistaa tiedotusprosessin eri vaiheet ja osaa kirjoittaa tiedottavan tekstin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa sujuvaa ja ymmärrettävää asiatekstiä. Hän osaa etsiä ja analysoida tietoa ja merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kirjoittajana sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Hän ymmärtää tuottajan ja median välisen suhteen sekä tiedotusprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa kirjoittaa eri tekstilajeja edustavia tekstejä ja muokata kirjoittamaansa tekstiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa sujuvaa, ymmärrettävää ja kieliopillisesti korrektia asiatekstiä. Hän osaa etsiä ja analysoida tietoa kriittisesti sekä merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija arvioi realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kirjoittajana ja on motivoitunut kehittymään kirjoittajana. Hän osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Opiskelija ymmärtää tuottajan ja median välisen suhteen ja osaa suunnitella tiedotusprosessin eri vaiheita. Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti eri tekstilajeja edustavia tekstejä ja muokata kirjoittamaansa vastaanottajan huomioiden.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa ymmärrettävää asiatekstiä. Hän osaa etsiä tietoa ja merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija ymmärtää digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kirjoittajana sekä antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Hän tunnistaa tiedotusprosessin eri vaiheet ja osaa kirjoittaa tiedottavan tekstin.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 17.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 17.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 40

Koulutus
  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Riikka Wallin
  • Maija Sydänmaanlakka
  • Anne Ojala-Soini
Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät
  • KXB23S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kirjoittaa kielellisesti, käsitteellisesti ja rakenteellisesti ymmärrettäviä kulttuurituotannon opiskeluun ja työelämään liittyviä tekstejä, jotka ovat sisällöltään ja muodoltaan tarkoituksenmukaisia
- erottaa erilaisten viestintätilanteiden ja käytettävien viestintäkanavien vaatimukset ja pystyy mukauttamaan kirjallista viestintäänsä viestinnän sen mukaan
- laatia digitaalisen viestintänsä saavutettavuusdirektiivin mukaisesti
- hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti ja merkitä käyttämänsä lähteet
- antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesta viestinnästä ja arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
- motivoitua kirjallisen viestinnän osaamisensa jatkuvaan kehittämiseen
- tunnistaa tuottajan ja median välisen suhteen sekä median toimintatavat kulttuuri- ja tapahtumatuotantokentällä
- tiedottamisen perusteet
- rakentaa ja hoitaa tuottajan työssä tarvittavia mediasuhteita

Sisältö

- Kulttuurituotannon kirjallisen viestinnän tekstilajit ja dokumentit
- Kielenhuolto ja oikeinkirjoitus
- Tiedonhankinta ja lähdeviitteet
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Median toimintatavat sekä tuottajan ja median välinen suhde
- Tapahtumatiedottaminen
- Tiedotussuunnitelma ja mediarekisteri
- Saavutettava digitaalinen viestintä

Aika ja paikka

Lähiopetus Arabian kampuksella.

Oppimateriaalit

Luennolla jaettavat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Annettuihin aineistoihin tutustuminen ennen luentoja
Luennot ja niiden aikana tehtävät harjoitukset
Ohjatut ryhmätehtävät
Itsenäinen työskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemmin hankitun osaamisen perusteella on mahdollista saada hyväksiluku kokonaan tai osasta opintojaksoa. Hyväksilukua haetaan AHOT-järjestelmän kautta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa ymmärrettävää asiatekstiä. Hän osaa etsiä tietoa ja merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija ymmärtää digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kirjoittajana sekä antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Hän tunnistaa tiedotusprosessin eri vaiheet ja osaa kirjoittaa tiedottavan tekstin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa sujuvaa ja ymmärrettävää asiatekstiä. Hän osaa etsiä ja analysoida tietoa ja merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kirjoittajana sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Hän ymmärtää tuottajan ja median välisen suhteen sekä tiedotusprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa kirjoittaa eri tekstilajeja edustavia tekstejä ja muokata kirjoittamaansa tekstiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa sujuvaa, ymmärrettävää ja kieliopillisesti korrektia asiatekstiä. Hän osaa etsiä ja analysoida tietoa kriittisesti sekä merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija arvioi realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kirjoittajana ja on motivoitunut kehittymään kirjoittajana. Hän osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Opiskelija ymmärtää tuottajan ja median välisen suhteen ja osaa suunnitella tiedotusprosessin eri vaiheita. Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti eri tekstilajeja edustavia tekstejä ja muokata kirjoittamaansa vastaanottajan huomioiden.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa ymmärrettävää asiatekstiä. Hän osaa etsiä tietoa ja merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija ymmärtää digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kirjoittajana sekä antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Hän tunnistaa tiedotusprosessin eri vaiheet ja osaa kirjoittaa tiedottavan tekstin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Ryhmätehtävien ja itsenäisten tehtävien arviointi

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 18.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 22.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 40

Koulutus
  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Ojala-Soini
  • Annakaisa Anttila
Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät
  • KXB22S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kirjoittaa kielellisesti, käsitteellisesti ja rakenteellisesti ymmärrettäviä kulttuurituotannon opiskeluun ja työelämään liittyviä tekstejä, jotka ovat sisällöltään ja muodoltaan tarkoituksenmukaisia
- erottaa erilaisten viestintätilanteiden ja käytettävien viestintäkanavien vaatimukset ja pystyy mukauttamaan kirjallista viestintäänsä viestinnän sen mukaan
- laatia digitaalisen viestintänsä saavutettavuusdirektiivin mukaisesti
- hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti ja merkitä käyttämänsä lähteet
- antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesta viestinnästä ja arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
- motivoitua kirjallisen viestinnän osaamisensa jatkuvaan kehittämiseen
- tunnistaa tuottajan ja median välisen suhteen sekä median toimintatavat kulttuuri- ja tapahtumatuotantokentällä
- tiedottamisen perusteet
- rakentaa ja hoitaa tuottajan työssä tarvittavia mediasuhteita

Sisältö

- Kulttuurituotannon kirjallisen viestinnän tekstilajit ja dokumentit
- Kielenhuolto ja oikeinkirjoitus
- Tiedonhankinta ja lähdeviitteet
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Median toimintatavat sekä tuottajan ja median välinen suhde
- Tapahtumatiedottaminen
- Tiedotussuunnitelma ja mediarekisteri
- Saavutettava digitaalinen viestintä

Aika ja paikka

Lähiopetus Arabian kampuksella.

Oppimateriaalit

Luennolla jaettavat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Annettuihin aineistoihin tutustuminen ennen luentoja
Luennot ja niiden aikana tehtävät harjoitukset
Ohjatut ryhmätehtävät
Itsenäinen työskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemmin hankitun osaamisen perusteella on mahdollista saada hyväksiluku kokonaan tai osasta opintojaksoa. Hyväksilukua haetaan AHOT-järjestelmän kautta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa ymmärrettävää asiatekstiä. Hän osaa etsiä tietoa ja merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija ymmärtää digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kirjoittajana sekä antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Hän tunnistaa tiedotusprosessin eri vaiheet ja osaa kirjoittaa tiedottavan tekstin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa sujuvaa ja ymmärrettävää asiatekstiä. Hän osaa etsiä ja analysoida tietoa ja merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kirjoittajana sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Hän ymmärtää tuottajan ja median välisen suhteen sekä tiedotusprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa kirjoittaa eri tekstilajeja edustavia tekstejä ja muokata kirjoittamaansa tekstiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa sujuvaa, ymmärrettävää ja kieliopillisesti korrektia asiatekstiä. Hän osaa etsiä ja analysoida tietoa kriittisesti sekä merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija arvioi realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kirjoittajana ja on motivoitunut kehittymään kirjoittajana. Hän osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Opiskelija ymmärtää tuottajan ja median välisen suhteen ja osaa suunnitella tiedotusprosessin eri vaiheita. Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti eri tekstilajeja edustavia tekstejä ja muokata kirjoittamaansa vastaanottajan huomioiden.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa ymmärrettävää asiatekstiä. Hän osaa etsiä tietoa ja merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija ymmärtää digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kirjoittajana sekä antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Hän tunnistaa tiedotusprosessin eri vaiheet ja osaa kirjoittaa tiedottavan tekstin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Ryhmätehtävien ja itsenäisten tehtävien arviointi

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 19.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 13.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 40

Koulutus
  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Ojala-Soini
  • Annakaisa Anttila
Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät
  • KXB21S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kirjoittaa kielellisesti, käsitteellisesti ja rakenteellisesti ymmärrettäviä kulttuurituotannon opiskeluun ja työelämään liittyviä tekstejä, jotka ovat sisällöltään ja muodoltaan tarkoituksenmukaisia
- erottaa erilaisten viestintätilanteiden ja käytettävien viestintäkanavien vaatimukset ja pystyy mukauttamaan kirjallista viestintäänsä viestinnän sen mukaan
- laatia digitaalisen viestintänsä saavutettavuusdirektiivin mukaisesti
- hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti ja merkitä käyttämänsä lähteet
- antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesta viestinnästä ja arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
- motivoitua kirjallisen viestinnän osaamisensa jatkuvaan kehittämiseen
- tunnistaa tuottajan ja median välisen suhteen sekä median toimintatavat kulttuuri- ja tapahtumatuotantokentällä
- tiedottamisen perusteet
- rakentaa ja hoitaa tuottajan työssä tarvittavia mediasuhteita

Sisältö

- Kulttuurituotannon kirjallisen viestinnän tekstilajit ja dokumentit
- Kielenhuolto ja oikeinkirjoitus
- Tiedonhankinta ja lähdeviitteet
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Median toimintatavat sekä tuottajan ja median välinen suhde
- Tapahtumatiedottaminen
- Tiedotussuunnitelma ja mediarekisteri
- Saavutettava digitaalinen viestintä

Aika ja paikka

Lähiopetus Arabian kampuksella.

Oppimateriaalit

Luennolla jaettavat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Annettuihin aineistoihin tutustuminen ennen luentoja
Luennot ja niiden aikana tehtävät harjoitukset
Ohjatut ryhmätehtävät
Itsenäinen työskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemmin hankitun osaamisen perusteella on mahdollista saada hyväksiluku kokonaan tai osasta opintojaksoa. Hyväksilukua haetaan AHOT-järjestelmän kautta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa ymmärrettävää asiatekstiä. Hän osaa etsiä tietoa ja merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija ymmärtää digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kirjoittajana sekä antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Hän tunnistaa tiedotusprosessin eri vaiheet ja osaa kirjoittaa tiedottavan tekstin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa sujuvaa ja ymmärrettävää asiatekstiä. Hän osaa etsiä ja analysoida tietoa ja merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa arvioida realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kirjoittajana sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Hän ymmärtää tuottajan ja median välisen suhteen sekä tiedotusprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa kirjoittaa eri tekstilajeja edustavia tekstejä ja muokata kirjoittamaansa tekstiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa sujuvaa, ymmärrettävää ja kieliopillisesti korrektia asiatekstiä. Hän osaa etsiä ja analysoida tietoa kriittisesti sekä merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija arvioi realistisesti omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan kirjoittajana ja on motivoitunut kehittymään kirjoittajana. Hän osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Opiskelija ymmärtää tuottajan ja median välisen suhteen ja osaa suunnitella tiedotusprosessin eri vaiheita. Opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti eri tekstilajeja edustavia tekstejä ja muokata kirjoittamaansa vastaanottajan huomioiden.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa kulttuurikentän keskeisiä tekstilajeja osaa kirjoittaa ymmärrettävää asiatekstiä. Hän osaa etsiä tietoa ja merkitä käyttämänsä lähteet asianmukaisesti. Opiskelija ymmärtää digitaalisen viestinnän saavutettavuuden vaatimukset. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kirjoittajana sekä antaa ja vastaanottaa palautetta kirjallisesta viestinnästä. Hän tunnistaa tiedotusprosessin eri vaiheet ja osaa kirjoittaa tiedottavan tekstin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Ryhmätehtävien ja itsenäisten tehtävien arviointi
Tentti