Konservointi: Epäorgaanisen materiaalin konservointi
Opetussuunitelman tunnus: KXA24S1
- Tutkintonimike
- Konservaattori (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2024
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Konservaattorin tehtävänä on turvata kulttuuriperinnön säilyminen ja sen kestävä käyttö. Konservoinnilla tarkoitetaan kaikkia niitä toimia, joilla kulttuuriperinnön tuhoutumista voidaan hidastaa tai ehkäistä. Konservointia voidaan tarvittaessa täydentää restauroinnilla.
Konservaattori toimii kulttuuriperinnön suojelusta ja säilyttämisestä vastuussa olevana asiantuntijana yhteistyössä muiden kulttuuriperintöalan toimijoiden kanssa, jolloin yhteistyötaidot ja joustavuus ovat olennainen osa konservaattorin ammattitaitoa. Konservaattori työskentelee museoissa, konservointikeskuksissa, arkistoissa, kirjastoissa, säätiöissä, konservointiprojekteissa ja yliopistoissa tai itsenäisenä konservointialan yrittäjänä.
Konservoinnin tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma on ilmiöpohjainen ja rakentuu ammattia tukevista opinnoista, materiaaliopinnoista ja konservointiopinnoista. Kaikille yhteiset opinnot sisältävät opiskelu- ja oppimistaitojen perustan, opinnäytevalmiudet, kieliopinnot ja yrittäjyysopinnot. Oppijan polun rakenteen peruslähtökohta ovat ammatilliset kompetenssit. Ammatillisiin opintoihin sisältyy projektiopintoja, joissa painottuu työelämälähtöisyys.
Osaamisen perustana ovat konservaattorin ammatin yleiset kompetenssit, joissa on otettu huomioon myös yleiseurooppalaiset vaatimukset (ks. European Network for Conservation-Restoration Education ja ICOM). Metropolia Ammattikorkeakoulu järjestää Suomessa ainoana konservaattorikoulutusta. Kansainvälinen yhteistyö on merkittävässä osassa opiskelua. Käytännössä tämä toteutuu opintomatkoina, opiskelijavaihtona ja työharjoitteluna joko kotimaassa tai ulkomailla.
Opinnäytetyö on opintojen loppuvaiheessa tehtävä työelämälähtöinen opiskelijan itsenäinen projekti, joka koostuu konservoinnin syventävästä ammatillisesta projektista ja siitä tehtävästä kirjallisesta tutkielmasta.
Kädentaitojen ohella konservaattorilla on hyvä teoreettinen, tekninen ja tieteellinen osaaminen sekä hyvät ongelmanratkaisutaidot. Hän on perehtynyt materiaalien ominaisuuksiin ja niiden käyttäytymiseen ja kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Konservaattori osaa työssään ottaa huomioon kulttuuriperintöalan globaalin kehityksen ja tunnistaa teknologian kehityksen vaikutuksen omaan alaansa ja sen työtehtäviin. Hän osaa soveltaa työssään kestävän kehityksen periaatteita huomioiden toimintansa globaalin vastuun.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa kehitetään jatkuvasti vuositasolla seuraten alalla tapahtuvaa kehitystä ja työelämän taholta tulevia vaatimuksia ja ehdotuksia. Opetussuunnitelma esitellään työelämän edustajista koostuvalle Konservointialan neuvottelukunnalle.
Ammattiopinnoissa opintojaksoilla tehdään yhteistyötä työelämän kanssa monella eri tavalla; kursseilla konservoitavat esineet tulevat yleensä museoista ja seurakunnista, yhteistyö Museoviraston ja konservointiyritysten kanssa on jatkuvaa. Opinnäytetyöt liittyvät lähes aina työelämäyhteistyöhön.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on uusi.
Tutkintovastaava: Kirsi Perkiömäki
Sisältö: Heikki Häyhä
Ylläpitäjä: Katri Laitinen
Osaamistavoitteet
Dokumentointiosaaminen, kokoelmaosaaminen, konservointiosaaminen, kontekstiosaaminen, materiaalianalyysiosaaminen, kestävä kehitys ja eettisyys.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KXA24S1-1001 |
Orientoivat opinnot
(Valitaan kaikki ) |
45 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR74 | Orientoivat opinnot | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR75 | Johdatus konservointiin | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR76 | Johdatus arkeologiaan | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR77 | Konservoinnin dokumentointi I | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR78 | Taide- ja kulttuurihistoria | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR79 | Ammatillinen englanti | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR80 | Ammatillinen ruotsi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR81 | Yritystoiminta ja ammatillinen viestintä | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR82 | Metodologia ja tutkimusviestintä | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA24S1-1002 |
Ammatilliset perusteet
(Valitaan kaikki ) |
40 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR83 | Konservoinnin metodologia ja etiikka | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR84 | Museologia | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR85 | Konservoinnin dokumentointi II | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR86 | Johdatus valmistustekniikoihin | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR87 | Kemia 1 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR88 | Kemia 1 jatko | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR89 | Kemia 2 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR90 | Analyyttiset tutkimusmenetelmät | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA24S1-1003 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
85 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR91 | Metallien korroosio | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR92 | Keramiikan ja lasin konservointi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR93 | Metallien konservointi | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR94 | Arkeologisen materiaalin konservointi | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR95 | Orgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR96 | Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR97 | Orgaanisen materiaalin konservointi | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR98 | Vettyneen arkeologisen materiaalin konservointi | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FR99 | Modernit materiaalit | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FS00 | Konservointiprojekti I | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FS01 | Konservointiprojekti II | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA24S1-1004 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA24S1-1005 |
Työharjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FS02 | Työharjoittelu I | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FS03 | Työharjoittelu II | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KXA24S1-1006 |
Opinnäytetyö ja syventävä ammatillinen projekti
(Valitaan kaikki ) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KX00FS05 | Syventävä ammatillinen projekti | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 60 | 60 | 60 | 45 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 20 | 25 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 10 | 10 | 12.5 | 12.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
konservointi::kompetenssit
Lähettäjä: Tuula Auer 4.2.2009
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022
Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Johdatus konservointiin |
Johdatus arkeologiaan |
Konservoinnin dokumentointi I |
Taide- ja kulttuurihistoria |
Yritystoiminta ja ammatillinen viestintä |
Konservoinnin metodologia ja etiikka |
Museologia |
Analyyttiset tutkimusmenetelmät |
Arkeologisen materiaalin konservointi |
Orgaanisen materiaalin konservointi |
Vettyneen arkeologisen materiaalin konservointi |
Konservointiprojekti I |
Konservointiprojekti II |
Monialainen innovaatioprojekti |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Syventävä ammatillinen projekti |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus-ja kehittämismenetelmiä. |
Johdatus arkeologiaan |
Konservoinnin metodologia ja etiikka |
Monialainen innovaatioprojekti |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Johdatus konservointiin |
Johdatus arkeologiaan |
Ammatillinen englanti |
Ammatillinen ruotsi |
Konservoinnin metodologia ja etiikka |
Museologia |
Johdatus valmistustekniikoihin |
Analyyttiset tutkimusmenetelmät |
Keramiikan ja lasin konservointi |
Arkeologisen materiaalin konservointi |
Orgaanisen materiaalin konservointi |
Vettyneen arkeologisen materiaalin konservointi |
Konservointiprojekti I |
Konservointiprojekti II |
Monialainen innovaatioprojekti |
Työharjoittelu I |
Työharjoittelu II |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Syventävä ammatillinen projekti |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Orientoivat opinnot |
Johdatus konservointiin |
Johdatus arkeologiaan |
Konservoinnin dokumentointi I |
Taide- ja kulttuurihistoria |
Ammatillinen englanti |
Ammatillinen ruotsi |
Yritystoiminta ja ammatillinen viestintä |
Metodologia ja tutkimusviestintä |
Konservoinnin metodologia ja etiikka |
Museologia |
Konservoinnin dokumentointi II |
Johdatus valmistustekniikoihin |
Kemia 1 |
Kemia 1 jatko |
Kemia 2 |
Metallien korroosio |
Keramiikan ja lasin konservointi |
Metallien konservointi |
Arkeologisen materiaalin konservointi |
Orgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen |
Epäorgaaniset materiaalit, ominaisuudet ja ikääntyminen |
Orgaanisen materiaalin konservointi |
Vettyneen arkeologisen materiaalin konservointi |
Modernit materiaalit |
Konservointiprojekti I |
Konservointiprojekti II |
Monialainen innovaatioprojekti |
Työharjoittelu I |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Syventävä ammatillinen projekti |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Orientoivat opinnot |
Johdatus arkeologiaan |
Konservoinnin dokumentointi I |
Metodologia ja tutkimusviestintä |
Konservoinnin metodologia ja etiikka |
Museologia |
Konservoinnin dokumentointi II |
Monialainen innovaatioprojekti |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Johdatus konservointiin |
Konservoinnin dokumentointi I |
Yritystoiminta ja ammatillinen viestintä |
Konservoinnin dokumentointi II |
Kemia 1 jatko |
Analyyttiset tutkimusmenetelmät |
Arkeologisen materiaalin konservointi |
Vettyneen arkeologisen materiaalin konservointi |
Konservointiprojekti I |
Konservointiprojekti II |
Monialainen innovaatioprojekti |
Työharjoittelu I |
Työharjoittelu II |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Syventävä ammatillinen projekti |
Luokittelemattomat |