Siirry suoraan sisältöön

Paperikonservointi ILaajuus (5 op)

Tunnus: KX00FA31

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää puhdistamisen merkityksen ja vaikutuksen konservoitavan kohteen säilymiselle ja osaa käyttää sekä soveltaa tarkoituksenmukaisia puhdistusmenetelmiä ja hallitsee oikean työskentelyprosessin. Opiskelija tuntee erilaisia puhdistusmenetelmiä, -materiaaleja ja välineistöä. Opiskelija osaa valita soveltuvan puhdistusmenetelmän erilaisille paperilaaduille ja esinetyypeille ja tehdä puhdistustoimenpiteitä.
Opiskelija perehtyy erilaisiin paperikonservoinnissa käytettyihin rakenteellisen konservoinnin toimenpiteisiin kuten paikkaus, tukeminen, taustaus ja täydentäminen ja osaa toteuttaa niitä erilaisilla menetelmillä. Opiskelija osaa valmistaa liisteriä ja muita paperikonservoinnissa yleisesti käytössä olevia liima-aineita. Opiskelija tietää tukimateriaalin valintaperusteet.

Sisältö

Paperin puhdistaminen, puhdistusmenetelmät ja -välineet.
Paperin paikkaus ja tukeminen.
Paikkausmenetelmät ja -välineet.
Liimat paperikonservoinnissa, japaninpaperi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat lisää perehtymistä. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää ja opiskelijan kädentaidot vaativat harjoittelua. Opiskelija ei hallitse paperin puhdistamiseen ja/tai tukemiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä eikä toimenpiteisiin liittyviä paperikonservoinnin prosesseja. Ymmärrys toimenpiteisiin liittyvästä päätöksenteosta ja riskienhallinnasta on puutteellista. Opiskelija ei kykene riittävän itsenäisesti toteuttamaan toimenpiteitä. Konservointivälineiden ja -menetelmien tunteminen ja soveltava käyttö on heikkoa. Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet heikosti. Omaksutun tiedon taso on heikkoa ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja/tai oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija ymmärtää paperin puhdistamiseen ja/tai tukemiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä sekä osaa toteuttaa toimenpiteitä. Opiskelija ymmärtää toimenpiteisiin liittyvän päätöksenteon ja osaa arvioida niihin liittyviä riskejä. Opiskelija toteuttaa ja soveltaa toimenpiteitä ja konservointivälineiden ja -menetelmien käyttöä melko itsenäisesti ja kädentaidon taso on hyvä. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja, aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti toteuttamalla toimenpiteitä monipuolisesti eri menetelmiä ja välineitä käyttämällä. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan sekä erinomaisen kädentaidon tason. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat lisää perehtymistä. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää ja opiskelijan kädentaidot vaativat harjoittelua. Opiskelija ei hallitse paperin puhdistamiseen ja/tai tukemiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä eikä toimenpiteisiin liittyviä paperikonservoinnin prosesseja. Ymmärrys toimenpiteisiin liittyvästä päätöksenteosta ja riskienhallinnasta on puutteellista. Opiskelija ei kykene riittävän itsenäisesti toteuttamaan toimenpiteitä. Konservointivälineiden ja -menetelmien tunteminen ja soveltava käyttö on heikkoa. Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet heikosti. Omaksutun tiedon taso on heikkoa ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja/tai oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

10.11.2023 - 19.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 16

Koulutus
  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Päivi Ukkonen
Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät
  • KXA22S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää puhdistamisen merkityksen ja vaikutuksen konservoitavan kohteen säilymiselle ja osaa käyttää sekä soveltaa tarkoituksenmukaisia puhdistusmenetelmiä ja hallitsee oikean työskentelyprosessin. Opiskelija tuntee erilaisia puhdistusmenetelmiä, -materiaaleja ja välineistöä. Opiskelija osaa valita soveltuvan puhdistusmenetelmän erilaisille paperilaaduille ja esinetyypeille ja tehdä puhdistustoimenpiteitä.
Opiskelija perehtyy erilaisiin paperikonservoinnissa käytettyihin rakenteellisen konservoinnin toimenpiteisiin kuten paikkaus, tukeminen, taustaus ja täydentäminen ja osaa toteuttaa niitä erilaisilla menetelmillä. Opiskelija osaa valmistaa liisteriä ja muita paperikonservoinnissa yleisesti käytössä olevia liima-aineita. Opiskelija tietää tukimateriaalin valintaperusteet.

Sisältö

Paperin puhdistaminen, puhdistusmenetelmät ja -välineet.
Paperin paikkaus ja tukeminen.
Paikkausmenetelmät ja -välineet.
Liimat paperikonservoinnissa, japaninpaperi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat lisää perehtymistä. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää ja opiskelijan kädentaidot vaativat harjoittelua. Opiskelija ei hallitse paperin puhdistamiseen ja/tai tukemiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä eikä toimenpiteisiin liittyviä paperikonservoinnin prosesseja. Ymmärrys toimenpiteisiin liittyvästä päätöksenteosta ja riskienhallinnasta on puutteellista. Opiskelija ei kykene riittävän itsenäisesti toteuttamaan toimenpiteitä. Konservointivälineiden ja -menetelmien tunteminen ja soveltava käyttö on heikkoa. Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet heikosti. Omaksutun tiedon taso on heikkoa ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja/tai oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija ymmärtää paperin puhdistamiseen ja/tai tukemiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä sekä osaa toteuttaa toimenpiteitä. Opiskelija ymmärtää toimenpiteisiin liittyvän päätöksenteon ja osaa arvioida niihin liittyviä riskejä. Opiskelija toteuttaa ja soveltaa toimenpiteitä ja konservointivälineiden ja -menetelmien käyttöä melko itsenäisesti ja kädentaidon taso on hyvä. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja, aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti toteuttamalla toimenpiteitä monipuolisesti eri menetelmiä ja välineitä käyttämällä. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan sekä erinomaisen kädentaidon tason. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat lisää perehtymistä. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää ja opiskelijan kädentaidot vaativat harjoittelua. Opiskelija ei hallitse paperin puhdistamiseen ja/tai tukemiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä eikä toimenpiteisiin liittyviä paperikonservoinnin prosesseja. Ymmärrys toimenpiteisiin liittyvästä päätöksenteosta ja riskienhallinnasta on puutteellista. Opiskelija ei kykene riittävän itsenäisesti toteuttamaan toimenpiteitä. Konservointivälineiden ja -menetelmien tunteminen ja soveltava käyttö on heikkoa. Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet heikosti. Omaksutun tiedon taso on heikkoa ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja/tai oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.