Skip to main content

Paper Chemistry and DegradationLaajuus (5 cr)

Code: KX00FA30

Credits

5 op

Objective

The student knows the chemistry of paper and understand the behavior of paper. The student identifies the typical deterioration and aging properties of paper. The student knows the internal and external causes for paper deterioration and understands the actions to prevent them. The student identifies damages of paper and is able to describe and explain them in a conservation documentation. The student is familiar with the terminology and its use.

Content

Chemistry of paper, types of paper and effects of manufacturing processes on aging of paper.
Internal and external causes of deterioration of paper, damages of paper and their identification and documentation.
Writing of condition reports.
Terminology and concepts.
Preventive conservation.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student's knowledge of paper chemistry is fragmented and he/she is not able to fully comprehend its effect on the preservation of paper. There are gaps in the student’s knowledge to identifying deterioration of paper. Implemented documentations and condition reports are incomplete and terminology is not correct. The student is insufficiently familiar with the methods of preventive conservation.

Assessment criteria, good (3)

The student's work progresses consistently during the course. The student outlines the basic ideas of the course and is able to apply theoretical information in practical work. The student understands the chemistry of paper and its effect on the ageing of paper. The student knows how to create a documentation and write a condition report and he/she is able to use correct expressions. The student masters the topic and understands the importance of preventive conservation and is able to evaluate its effects.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has assimilated the subjects studied in the course admirably and is able to apply them in accordance with the requirements of the profession. The student comprehends the paper chemistry and its effects on paper aging. The student masters the subject in both theory and practice. The student uses the terms and expressions of a condition report and a documentation fluently and correctly and understands the options for preventive conservation.

Assessment criteria, approved/failed

The student's knowledge of paper chemistry is fragmented and he/she is not able to fully comprehend its effect on the preservation of paper. There are gaps in the student’s knowledge to identifying deterioration of paper. Implemented documentations and condition reports are incomplete and terminology is not correct. The student is insufficiently familiar with the methods of preventive conservation.

Enrollment

02.05.2023 - 03.09.2023

Timing

12.09.2023 - 13.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 16

Degree programmes
  • Degree Programme in Conservation
Teachers
  • Kirsi Perkiömäki
  • Päivi Ukkonen
Teacher in charge

Päivi Ukkonen

Groups
  • KXA22S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa paperin kemian ja ymmärtää sen perusteella paperin käyttäytymistä ja tunnistaa paperille tyypilliset vaurioitumis- ja ikääntymisominaisuudet. Opiskelija tietää paperin vaurioitumiseen johtavat sisäsyntyiset ja ulkoapäin vaikuttavat syyt ja osaa ennaltaehkäistä paperin vaurioitumista. Opiskelija havaitsee ja tunnistaa paperin vaurioita sekä osaa kuvailla ja selittää ne konservoinnin dokumentoinnin tarkoituksiin. Opiskelija tuntee vaurioiden termistön ja niiden käytön.

Content

Paperin kemia, paperilajit ja valmistusmenetelmien vaikutus paperin säilymiselle.
Vaurioitumisen sisäiset ja ulkoiset syyt, paperin vauriotyypit ja niiden tunnistaminen ja dokumentointi.
Kunto- ja vauriokartoitusharjoitukset.
Terminologia ja käsitteet.
Ennaltaehkäisevä konservointi.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijan tiedot paperin kemiasta ovat hajanaiset eikä hän täysin pysty hahmottamaan niiden vaikutusta paperin vaurioitumiselle. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on puutteita tunnistettaessa paperin vaurioita. Toteutetut dokumentoinnit ja vauriokartoitukset ovat puutteellisia ja terminologian hallinta on heikkoa. Opiskelija tuntee ennaltaehkäisevän konservoinnin menetelmät puutteellisesti.

Assessment criteria, good (3)

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää paperin kemiaa ja sen syys-seuraussuhteiden vaikutuksen paperin ikääntymiseen ja vaurioitumiseen. Opiskelija osaa vauriokartoituksen ja dokumentoinnin termit ja osaa käyttää oikeita ilmaisuja. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen ja osaa arvioida toimenpiteitä. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja, aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä sekä ryhmätyöskentely sujuu.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opiskeltavat asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa paperin kemian ja sen syys-seuraussuhteiden vaikutuksen paperin ikääntymiseen ja vaurioitumiseen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelijan käyttää sujuvasti ja oikein vauriokartoituksen ja dokumentoinnin termejä ja ilmaisuja sekä hallitsee ennaltaehkäisevän konservoinnin toimenpidevaihtoehdot ja niiden käytön. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelijan tiedot paperin kemiasta ovat hajanaiset eikä hän täysin pysty hahmottamaan niiden vaikutusta paperin vaurioitumiselle. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on puutteita tunnistettaessa paperin vaurioita. Toteutetut dokumentoinnit ja vauriokartoitukset ovat puutteellisia ja terminologian hallinta on heikkoa. Opiskelija tuntee ennaltaehkäisevän konservoinnin menetelmät puutteellisesti.