Siirry suoraan sisältöön

Paperin kemia ja vaurioituminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00FA30-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

12.09.2023 - 13.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kirsi Perkiömäki
  • Päivi Ukkonen

Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät

  • KXA22S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa paperin kemian ja ymmärtää sen perusteella paperin käyttäytymistä ja tunnistaa paperille tyypilliset vaurioitumis- ja ikääntymisominaisuudet. Opiskelija tietää paperin vaurioitumiseen johtavat sisäsyntyiset ja ulkoapäin vaikuttavat syyt ja osaa ennaltaehkäistä paperin vaurioitumista. Opiskelija havaitsee ja tunnistaa paperin vaurioita sekä osaa kuvailla ja selittää ne konservoinnin dokumentoinnin tarkoituksiin. Opiskelija tuntee vaurioiden termistön ja niiden käytön.

Sisältö

Paperin kemia, paperilajit ja valmistusmenetelmien vaikutus paperin säilymiselle.
Vaurioitumisen sisäiset ja ulkoiset syyt, paperin vauriotyypit ja niiden tunnistaminen ja dokumentointi.
Kunto- ja vauriokartoitusharjoitukset.
Terminologia ja käsitteet.
Ennaltaehkäisevä konservointi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijan tiedot paperin kemiasta ovat hajanaiset eikä hän täysin pysty hahmottamaan niiden vaikutusta paperin vaurioitumiselle. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on puutteita tunnistettaessa paperin vaurioita. Toteutetut dokumentoinnit ja vauriokartoitukset ovat puutteellisia ja terminologian hallinta on heikkoa. Opiskelija tuntee ennaltaehkäisevän konservoinnin menetelmät puutteellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää paperin kemiaa ja sen syys-seuraussuhteiden vaikutuksen paperin ikääntymiseen ja vaurioitumiseen. Opiskelija osaa vauriokartoituksen ja dokumentoinnin termit ja osaa käyttää oikeita ilmaisuja. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja ymmärtää ennaltaehkäisevän konservoinnin merkityksen ja osaa arvioida toimenpiteitä. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja, aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä sekä ryhmätyöskentely sujuu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opiskeltavat asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa paperin kemian ja sen syys-seuraussuhteiden vaikutuksen paperin ikääntymiseen ja vaurioitumiseen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelijan käyttää sujuvasti ja oikein vauriokartoituksen ja dokumentoinnin termejä ja ilmaisuja sekä hallitsee ennaltaehkäisevän konservoinnin toimenpidevaihtoehdot ja niiden käytön. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijan tiedot paperin kemiasta ovat hajanaiset eikä hän täysin pysty hahmottamaan niiden vaikutusta paperin vaurioitumiselle. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on puutteita tunnistettaessa paperin vaurioita. Toteutetut dokumentoinnit ja vauriokartoitukset ovat puutteellisia ja terminologian hallinta on heikkoa. Opiskelija tuntee ennaltaehkäisevän konservoinnin menetelmät puutteellisesti.