Siirry suoraan sisältöön

Modernin ja nykytaiteen käytännön konservointiLaajuus (10 op)

Tunnus: KX00EP14

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija saa perusvalmiudet modernin ja nykytaiteen konservoinnin-restauroinnin ongelmien ratkaisuun käytännössä.
Modernin ja nykytaiteen teoriaa, filosofiaa, konsepteja ja materiaalianalyyseja soveltaen, opiskelija pystyy työskentelemään itsenäisesti tai ryhmän osana modernin ja nykytaiteen käytännön konservoinnin parissa.
Opiskelija pystyy hyödyntämään käytännön konservoinnissa Modernin ja Nykytaiteen Päätöksentekomallia, Taiteiljahaastattelun konsepteja sekä erilaisia dokumentointimalleja ja loogisesti perustelemaan tehdyt päätökset.
Opiskelija pystyy laadukkaasti dokumentoimaan konservoitavan kohteen, sen kunnon ja materiaalit sekä tehdyn konservointi-restaurointityön kirjallisesti sekä kuvin.
Opiskelija pystyy kohteen perusteellisen visuaalisen ja materiaalien analysoinnin kautta laatimaan konservointisuunnitelman perusteluineen sekä konservoimaan – restauroimaan kohteen hyvin perusteltujen valintojen pohjalta.
Opiskelijat syventävät ryhmätyön taitoja pienryhmissä työskennellessä.

Sisältö

Perustuen Modernit materiaalit, Modernin ja Nykytaiteen konservoinnin teoria-opintojakson aikana saatuun teoria- ja materiaalitietoon, opiskelija toteuttaa käytännön konservoinnin projektin joko itsenäisesti tai osana pienryhmää.
Käytännön konservointityö ja asianmukainen kirjallinen sekä kuvallinen dokumentointi sekä konservoitavan kohteen materiaalien analysointi ja tulosten tulkinta.
Itsenäinen perehtyminen modernin ja nykytaiteen konservoinnin julkaisuihin ja tutkimukseen, osana konservointisuunnitelmaa ja päätöksentekoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan modernin ja nykytaiteen käytännön konservoinnin-restauroinnin aihe-alueen ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, dokumentointitavat, analyysitekniikat, materiaalit ja käytännön työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet ja pystyy perustasolla suorittamaan dokumentoinnin, materiaalianalyysit sekä laatimaan konservointisuunnitelman. Opiskelija pystyy perustasolla ongelmien ratkaisuun käytännössä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin modernin ja nykytaiteen käytännön konservoinnin-restauroinnin aihe-alueen ja tuntee hyvin siihen liittyvän teorian, dokumentointitavat, analyysitekniikat, materiaalit ja käytännön työskentelytavat. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti valitut analyysimenetelmät, konservointimateriaalit ja konservointitavat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Käytännön työn lopputulos on hyvää tasoa. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa ja omaa hyvää ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee erittäin hyvin modernin ja nykytaiteen käytännön konservoinnin-restauroinnin aihe-alueen ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, dokumentointitavat, analyysitekniikat, materiaalit ja käytännön työskentelytavat. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Käytännön työn lopputulos on erittäin hyvää tasoa. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan modernin ja nykytaiteen käytännön konservoinnin-restauroinnin aihe-alueen ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, dokumentointitavat, analyysitekniikat, materiaalit ja käytännön työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet ja pystyy perustasolla suorittamaan dokumentoinnin, materiaalianalyysit sekä laatimaan konservointisuunnitelman. Opiskelija pystyy perustasolla ongelmien ratkaisuun käytännössä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 16

Koulutus
  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tannar Ruuben
Vastuuopettaja

Tannar Ruuben

Ryhmät
  • KXA21S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija saa perusvalmiudet modernin ja nykytaiteen konservoinnin-restauroinnin ongelmien ratkaisuun käytännössä.
Modernin ja nykytaiteen teoriaa, filosofiaa, konsepteja ja materiaalianalyyseja soveltaen, opiskelija pystyy työskentelemään itsenäisesti tai ryhmän osana modernin ja nykytaiteen käytännön konservoinnin parissa.
Opiskelija pystyy hyödyntämään käytännön konservoinnissa Modernin ja Nykytaiteen Päätöksentekomallia, Taiteiljahaastattelun konsepteja sekä erilaisia dokumentointimalleja ja loogisesti perustelemaan tehdyt päätökset.
Opiskelija pystyy laadukkaasti dokumentoimaan konservoitavan kohteen, sen kunnon ja materiaalit sekä tehdyn konservointi-restaurointityön kirjallisesti sekä kuvin.
Opiskelija pystyy kohteen perusteellisen visuaalisen ja materiaalien analysoinnin kautta laatimaan konservointisuunnitelman perusteluineen sekä konservoimaan – restauroimaan kohteen hyvin perusteltujen valintojen pohjalta.
Opiskelijat syventävät ryhmätyön taitoja pienryhmissä työskennellessä.

Sisältö

Perustuen Modernit materiaalit, Modernin ja Nykytaiteen konservoinnin teoria-opintojakson aikana saatuun teoria- ja materiaalitietoon, opiskelija toteuttaa käytännön konservoinnin projektin joko itsenäisesti tai osana pienryhmää.
Käytännön konservointityö ja asianmukainen kirjallinen sekä kuvallinen dokumentointi sekä konservoitavan kohteen materiaalien analysointi ja tulosten tulkinta.
Itsenäinen perehtyminen modernin ja nykytaiteen konservoinnin julkaisuihin ja tutkimukseen, osana konservointisuunnitelmaa ja päätöksentekoa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan modernin ja nykytaiteen käytännön konservoinnin-restauroinnin aihe-alueen ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, dokumentointitavat, analyysitekniikat, materiaalit ja käytännön työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet ja pystyy perustasolla suorittamaan dokumentoinnin, materiaalianalyysit sekä laatimaan konservointisuunnitelman. Opiskelija pystyy perustasolla ongelmien ratkaisuun käytännössä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin modernin ja nykytaiteen käytännön konservoinnin-restauroinnin aihe-alueen ja tuntee hyvin siihen liittyvän teorian, dokumentointitavat, analyysitekniikat, materiaalit ja käytännön työskentelytavat. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti valitut analyysimenetelmät, konservointimateriaalit ja konservointitavat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Käytännön työn lopputulos on hyvää tasoa. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa ja omaa hyvää ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee erittäin hyvin modernin ja nykytaiteen käytännön konservoinnin-restauroinnin aihe-alueen ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, dokumentointitavat, analyysitekniikat, materiaalit ja käytännön työskentelytavat. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Käytännön työn lopputulos on erittäin hyvää tasoa. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan modernin ja nykytaiteen käytännön konservoinnin-restauroinnin aihe-alueen ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, dokumentointitavat, analyysitekniikat, materiaalit ja käytännön työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet ja pystyy perustasolla suorittamaan dokumentoinnin, materiaalianalyysit sekä laatimaan konservointisuunnitelman. Opiskelija pystyy perustasolla ongelmien ratkaisuun käytännössä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.