Siirry suoraan sisältöön

Vanhat vuorausmenetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00EO63

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee kankaalle maalattujen maalausten vanhojen vuoraustekniikoiden, kuten vaha-hartsi vuorauksen, jauho-liima vuorauksen ja sampiliimavuorauksen historiaa, materiaaleja ja metodeja, niiden hyötyjä ja haittoja sekä ikääntymistä teoriassa ja käytännössä. Opiskelija pystyy tunnistamaan silmämääräisesti tai tarvittavien testien avulla vuoraustyypin ja sen materiaalit sekä niiden kunnon.

Opiskelija osaa arvioida erityyppisten vuoraustekniikoiden ja materiaalien soveltuvuutta kankaalle maalatuille maalauksille riippuen maalausten materiaaleista, iästä ja vauriotyypeistä ja tunnistaa tilanteet, joissa vanha vuoraus vaatii konservointi-restaurointi toimenpiteitä.
Opiskelija pystyy arvioimaan eri vuoraustekniikoiden ja materiaalien käytön eettistä ja esteettistä soveltuvuutta suhteessa käytetyn tekniikan hyötyyn tai riskeihin.

Sisältö

Historiallisesti käytetyt kangaspohjaisten maalausten vuorausmenetelmät, vuorauksissa käytetyt materiaalit, työvälineet ja näiden menetelmien ja materiaalien modernit muunnokset.
Jokaisesta vuoraustyypistä suoritetaan yksi demonstraatiovuoraus ryhmän kesken.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija pystyy hahmottamaan kankaalle maalattujen maalausten vanhojen vuoraustekniikoiden, kuten vaha-hartsi vuorauksen, jauho-liima vuorauksen ja sampiliimavuorauksen historiaa, materiaaleja ja metodeja ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hahmottaa hyvin kankaalle maalattujen maalausten vanhojen vuoraustekniikoiden, kuten vaha-hartsi vuorauksen, jauho-liima vuorauksen ja sampiliimavuorauksen historiaa, materiaaleja ja metodeja ja tuntee hyvin siihen liittyvän teorian. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee kankaalle maalattujen maalausten vanhojen vuoraustekniikoiden, kuten vaha-hartsi vuorauksen, jauho-liima vuorauksen ja sampiliimavuorauksen historiaa, materiaaleja ja metodeja. Opiskelija tuntee hyvin historiallisin vuoraustekniikoihin liittyvän teorian ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pystyy hahmottamaan kankaalle maalattujen maalausten vanhojen vuoraustekniikoiden, kuten vaha-hartsi vuorauksen, jauho-liima vuorauksen ja sampiliimavuorauksen historiaa, materiaaleja ja metodeja ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.