Maalausten puhdistus ja lakanpoistoLaajuus (5 op)
Tunnus: KX00EO57
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa testata erilaisia likatyyppejä ja valita sopivan puhdistusmenetelmän ja materiaalit (mukaan lukien liuottimet) puhdistettavalle / konservoitavalle maalaukselle riippuen likatyypistä, pohtimalla myös puhdistuksen tasoa ja laajuutta eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävän lopputuloksen aikaan saamiseksi.
Opiskelija osaa sekoittaa ja testata sopivia liuottimia ja liuotinsekoituksia pintapuhdistukseen, lakanpoistoon ja muun lian poistamiseksi maalauksista.
Opiskelijoilla on opintojakson jälkeen valmius itse sekoittaa sopivia liuotinaineita erityyppisen lian poistamiseksi ja taidot puhdistaa maalauksia turvallisesti. Opiskelijat tuntevat liuottimien käyttöturvallisuuden ja liuotinaineiden sekä puhdistuksessa tarvittavien muiden materiaalien ominaisuudet ja hankintamahdollisuudet.
Sisältö
Erilaiset maalausten puhdistusmenetelmät ja materiaalit ja niiden testaus käytännössä. Liuotinaineiden materiaalitiedot ja käyttöturvallisuustiedotteet.
Likatyypin tunnistus. Maalausten pintalian puhdistus, lakanpoisto ja muunlaisen lian poistaminen maalauksista. Liukoisuustestit, TEAS-kolmiot ja liukoisuusparametrit.
Liuotingeelien ja geelikompressien käyttömahdollisuudet puhdistuksessa / lakanpoistossa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija pystyy hahmottamaan erityyppisten maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, materiaalit, materiaaliturvallisuuden, välineet ja työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hahmottaa hyvin erityyppisten maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston perusideat ja -käsitteistön, materiaalit, materiaaliturvallisuuden, tekniikat ja välineistön. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä ja käytännön työn lopputulos on hyvä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erittäin hyvin erityyppisten maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston perusideat ja -käsitteistön, materiaalit, materiaaliturvallisuuden, tekniikat ja välineistön ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Käytännön työn lopputulos on erittäin hyvää ammatillista tasoa. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pystyy hahmottamaan erityyppisten maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, materiaalit, materiaaliturvallisuuden, välineet ja työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
07.10.2022 - 18.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
1 - 16
Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tannar Ruuben
Vastuuopettaja
Tannar Ruuben
Ryhmät
-
KXA21S1Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa testata erilaisia likatyyppejä ja valita sopivan puhdistusmenetelmän ja materiaalit (mukaan lukien liuottimet) puhdistettavalle / konservoitavalle maalaukselle riippuen likatyypistä, pohtimalla myös puhdistuksen tasoa ja laajuutta eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävän lopputuloksen aikaan saamiseksi.
Opiskelija osaa sekoittaa ja testata sopivia liuottimia ja liuotinsekoituksia pintapuhdistukseen, lakanpoistoon ja muun lian poistamiseksi maalauksista.
Opiskelijoilla on opintojakson jälkeen valmius itse sekoittaa sopivia liuotinaineita erityyppisen lian poistamiseksi ja taidot puhdistaa maalauksia turvallisesti. Opiskelijat tuntevat liuottimien käyttöturvallisuuden ja liuotinaineiden sekä puhdistuksessa tarvittavien muiden materiaalien ominaisuudet ja hankintamahdollisuudet.
Sisältö
Erilaiset maalausten puhdistusmenetelmät ja materiaalit ja niiden testaus käytännössä. Liuotinaineiden materiaalitiedot ja käyttöturvallisuustiedotteet.
Likatyypin tunnistus. Maalausten pintalian puhdistus, lakanpoisto ja muunlaisen lian poistaminen maalauksista. Liukoisuustestit, TEAS-kolmiot ja liukoisuusparametrit.
Liuotingeelien ja geelikompressien käyttömahdollisuudet puhdistuksessa / lakanpoistossa.
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2022, Hämeentie 135 D, Konservoinnin tutkinto-ohjelman tilat
Oppimateriaalit
Kirjallisuuslista ja oppimateriaali annetaan ennen opintojakson alkua
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Esittävät luennot
Ohjatut harjoitukset / harjoitustehtävät
Ongelmakeskeinen opetus / oppiminen
Itsenäinen työskentely
Itsenäinen työ kirjallisuuden parissa
Itsenäinen informaation haku verkosta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Konservoitavat kohteet hankitaan työelämäyhteyksien kautta museoista ja muista kulttuuriperinnön organisaatioista
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
kirjallinen tentti opintojakson lopussa
Kansainvälisyys
Kotikansainvälisyys, vaihto-opiskelijat, luennot englanniksi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 20 - 22 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 26 työtuntia (h).
Sisällön jaksotus
esittävät luennot
käytännön puhdistus ja lakanpoisto kohteille
liuotingeeli kompressio työpäaja
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson luennot ovat englanniksi syyslukukauden vaihto-opiskelijoiden ollessa mukana, ohjausta omalla äidinkielellä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija pystyy hahmottamaan erityyppisten maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, materiaalit, materiaaliturvallisuuden, välineet ja työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hahmottaa hyvin erityyppisten maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston perusideat ja -käsitteistön, materiaalit, materiaaliturvallisuuden, tekniikat ja välineistön. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä ja käytännön työn lopputulos on hyvä. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erittäin hyvin erityyppisten maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston perusideat ja -käsitteistön, materiaalit, materiaaliturvallisuuden, tekniikat ja välineistön ja on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Käytännön työn lopputulos on erittäin hyvää ammatillista tasoa. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä. Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä kannustavasi ja ryhmän työskentelyä vahvistavasti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pystyy hahmottamaan erityyppisten maalausten puhdistuksen ja lakanpoiston keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian, materiaalit, materiaaliturvallisuuden, välineet ja työskentelytavat. Opiskelija hallitsee taidollisesti opintojakson perusteet ja ymmärtää opintojakson keskeisen sisällön. Opiskelija ymmärtää välttämättömät aiheeseen liittyvät teoreettiset ja soveltavat periaatteet. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan. Opiskelijalla on vaikeuksia hankitun tiedon tulkinnassa ja sopivien työskentelytapojen ja materiaalien valinnassa. Opiskelijalla on vaikeuksia perustella tehtyjä valintoja. Käytännön työskentely ei ole riittävän itsenäistä ja lopputuloksessa on puutteita. Opiskelijalla on vaikeuksia toimia ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmää vahvistavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opintojaksolle, käytännön työskentely itsenäisesti ja ryhmässä, kirjallinen referaatti ja tenttitulos