Radio 2Laajuus (15 cr)
Code: KM00EO30
Credits
15 op
Objective
The students can plan and execute an edited content package to radio or other auditory distribution channel. They can present their ideas and develop them based on received feedback. The students are familiar with formal and narrative modes of long, edited radio programs. They can technically execute multiform sound narratives and use appropriate equipment. They can analyze radio works and reflectively analyze their own auditive expression. They know the major distribution channels of audio journalism. They can compose a production schedule and a sales package for their project.
Content
- Audio journalism
- Dramaturgy and script of an audio story
- Multimodal auditive storytelling and sound design
- Sound expression
- Multimediality
- Distribution channels for audio content
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students plan and execute a simple content package to radio or to another audio distribution medium. They present their ideas and execute them satisfactorily using basic means of sound engineering and sound narration. They recognize their own skill levels. Students have acceptable participation in class and complete the assignments to a satisfactory standard, and are able to produce project documentation.
Assessment criteria, good (3)
Students plan and execute a content package to radio or to another audio distribution medium. They present their ideas and develop them based on the feedback. They plan and execute well their project using appropriate methods of sound engineering and sound narration. They produce a production plan and a sales package for their project. They are able to reflect on their own competencies, actively participate in class and complete the assignments to a good standard.
Assessment criteria, excellent (5)
Students plan and execute a versatile content package to radio or to another audio distribution medium. They present their ideas and actively develop them based on the feedback. They plan and execute excellently their project using advanced methods of sound engineering and sound narration. They produce a professional production plan and a sales package for their project. They are able to reflect on their own competencies in a versatile way, actively participate in class and complete the assignments to an excellent standard.
Enrollment
27.11.2023 - 29.02.2024
Timing
12.03.2024 - 13.05.2024
Number of ECTS credits allocated
15 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
67 % Contact teaching, 33 % Distance learning
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 20
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Katja Kostiainen
- virtuaali: elokuva ja televisio ETV
- Aura Kaarivuo
Teacher in charge
Aura Kaarivuo
Groups
-
KXC22_KÄKXC22 Kuva ja ääni
-
KXC22_KSKXC22 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
-
KXC22_TKXC22 Tuotanto
-
KXC22S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
Objective
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa toimitetun sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän osaa esitellä ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Opiskelija tuntee pitkän toimitetun ohjelman muoto- ja kerrontaratkaisuja. Hän osaa teknisesti toteuttaa monimuotoista äänikerrontaa ja valita siihen sopivan kaluston. Opiskelija osaa analysoida audioteoksia ja reflektoida omaa ääni-ilmaisuaan. Opiskelija tuntee audiojournalismin keskeiset jakelumahdollisuudet. Hän osaa tehdä projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin.
Content
- audiojournalismi
- audiojutun dramaturgia ja käsikirjoittaminen
- monimuotoinen äänikerronta ja äänisuunnittelu
- ääni-ilmaisu
- monimediaisuus
- audiosisältöjen jakelukanavat
Location and time
ti 12.3.
Orientoiva tehtävä julki, Moodle
to 14.3.
AP opintojakson aloitus
09:00-10.30 ops, arviointi, työskentelytavat, tehtävät, aikataulut, kuormittavuus
työpaja itsenäisesti ryhmätyönä: Ennakkotehtävä + jatkotehtävä
14 purku
Ideointiharjoitus - käydään ekat ideat läpi omaa projektia varten.
Aura, Reaktori
pe 15.3.
9.00-16.00 Aloitus, Audiokäsikirjoittaminen, projektitehtävän ideointi
Suvi Tuuli
AP Projektio
IP Reaktori
ti 19.3
Podcasting kaupallisessa radiossa
Ida-Liina 9-16 Projektio
to 21.3.
Audiodokumentti
Miten dokumenttia tehdään? Mitä on audiodokkarin äänisuunnittelu, case-tapauksia, miten ideoidaan, miten työprosessi menee?
Katja, 9-16 Projektio
pe 22.3.
Audiodokumentti
Miten dokumenttia tehdään? Mitä on audiodokkarin äänisuunnittelu, case-tapauksia, miten ideoidaan, miten työprosessi menee
Katja 9-16 Reaktori
ti 26.3.
Äänitekniikka ja äänittäminen
Äänitekniikan kertaus, miten kenttä-äänitys kannattaa tehdä.
Katja 9-16
to 28.3.
Pitch 1 & Projektisuunnittelu 2
Aura & Ida-Liina 9-15
Reaktori
pe 29.3.
PÄÄSIÄINEN
ma 1.4.
PÄÄSIÄINEN
ti 2.4.
Audiokäsikirjoittaminen
Suvi Tuuli 9-15 Reaktori
to 4.4.
Projektityöstöä
Aura 9-15 Reaktori
pe 5.4.
Äänisuunnittelu audioteoksissa.
Katja 9-15 Reaktori
ti 9.4.
Dokumentti. haastattelu, henkilöhaastattelu, ihmisen lähestyminen
Anna-Liisa 9-15 Reaktori
to 11.4.
Dokumentti, miten haastattelu käsikirjoitetaan
Anna-Liisa
pe 12.4.
Pitchaukset + myynnin esittely
Demojen kuuntelu, väli-check
Aura & Anna-Liisa
9-15 Projektio
ti 16.4.
Projektisuunnitelmien tsekkaus ryhmittäin
Katja 9-15 Reaktori
to 18.4.
Äänitystuki pienryhmissä
Aura
9-16 Reaktori
pe 19.4.
Äänitykset its
Käsikirjoituksen/edit-version palautus
ti 23.4.
Väli-check. Versio 1. ryhmittäin AP
Äänen jälkityö IP Aura & Katja
9-16 Reaktori
ke 24.4.
Itsenäistä työstöä, kirjoittamista, äänittämistä, muuta suunnittelua
to 25.4.
Itsenäistä työstöä, kirjoittamista, äänittämistä, muuta suunnittelua
pe 26.4.
IP Äänen jälkityö työpaja
Katja IP Reaktori/ Moviola
ti 30.4
Äänitykset/työstöä editissä, Aura kiertää editeissä/äänityksissä tarpeen mukaan
Aura 9-15
Reaktori/Moviola
ke 1.5
VAPPU
to 2.5
Työstöä/mahdolliset lisä-äänitykset, Katja kiertää
9-15
Reaktori/Moviola
pe 3.5
Äänitykset/työstöä editissä, its
9-15
Reaktori/Moviola
ti 7.5
Äänitykset/työstöä editissä, its
9-15
Reaktori/Moviola
ke 8.5
Äänitykset/työstöä editissä, its
9-15
Reaktori/Moviola
to 9.5
Helatorstai
pe 10.5
Valmiiden töiden export
Aura 9-15
Reaktori/Moviola
ma 13.5
Kuuntelu ja Palaute
Aura, Suvi Tuuli, Katja
9-15
Projektio
Materials
Korville piirretyt kuvat
Radio Productiont
Teaching methods
Luennot
Oppimistehtävät
Projektityö
Employer connections
ei
Exam schedules
ei
International connections
ei
Completion alternatives
ahot-menettely
Student workload
Lähiopetus/etäopetus: 120h
Projekti, ryhmätyö: 150h
Harjoitustehtävät: 135h
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa yksinkertaisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja toteuttaa sen tyydyttävästi yksinkertaisilla ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Hän tunnistaa oman taitotasonsa. Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti, suorittaa tehtävät tyydyttävästi ja kykenee projektin dokumentointiin.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin hyvillä ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät hyvin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa monimuotoisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä aktiivisesti saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin korkeatasoisella ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen ammattimaisen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan monipuolisesti, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija soveltaa ansiokkaasti oppimaansa projektityöskentelyssään.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa yksinkertaisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja toteuttaa sen tyydyttävästi yksinkertaisilla ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Hän tunnistaa oman taitotasonsa. Opiskelija osallistuu opetukseen, suorittaa tehtävät tyydyttävästi ja kykenee projektin dokumentointiin.
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin hyvällä ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät hyvin.
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa monimuotoisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä aktiivisesti saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin korkeatasoisella ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen ammattimaisen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan monipuolisesti, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija soveltaa ansiokkaasti oppimaansa projektityöskentelyssään.
Enrollment
28.11.2022 - 24.03.2023
Timing
17.03.2023 - 10.05.2023
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 20
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- virtuaali: elokuva ja televisio ETV
- Sami Huohvanainen
Teacher in charge
Sami Huohvanainen
Groups
-
KXC21_KSKXC21 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
-
KXC21_TKXC21 Tuotanto
-
KXC21S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
-
KXC21_KÄKXC21 Kuva ja ääni
Objective
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa toimitetun sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän osaa esitellä ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Opiskelija tuntee pitkän toimitetun ohjelman muoto- ja kerrontaratkaisuja. Hän osaa teknisesti toteuttaa monimuotoista äänikerrontaa ja valita siihen sopivan kaluston. Opiskelija osaa analysoida audioteoksia ja reflektoida omaa ääni-ilmaisuaan. Opiskelija tuntee audiojournalismin keskeiset jakelumahdollisuudet. Hän osaa tehdä projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin.
Content
- audiojournalismi
- audiojutun dramaturgia ja käsikirjoittaminen
- monimuotoinen äänikerronta ja äänisuunnittelu
- ääni-ilmaisu
- monimediaisuus
- audiosisältöjen jakelukanavat
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa yksinkertaisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja toteuttaa sen tyydyttävästi yksinkertaisilla ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Hän tunnistaa oman taitotasonsa. Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti, suorittaa tehtävät tyydyttävästi ja kykenee projektin dokumentointiin.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin hyvillä ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät hyvin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa monimuotoisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä aktiivisesti saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin korkeatasoisella ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen ammattimaisen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan monipuolisesti, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija soveltaa ansiokkaasti oppimaansa projektityöskentelyssään.