Siirry suoraan sisältöön

Radio 2 (15 op)

Toteutuksen tunnus: KM00EO30-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 29.02.2024

Ajoitus

12.03.2024 - 13.05.2024

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Katja Kostiainen
  • virtuaali: elokuva ja televisio ETV
  • Aura Kaarivuo

Vastuuopettaja

Aura Kaarivuo

Ryhmät

  • KXC22_KÄ
    KXC22 Kuva ja ääni
  • KXC22_KS
    KXC22 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
  • KXC22_T
    KXC22 Tuotanto
  • KXC22S1
    Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa toimitetun sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän osaa esitellä ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Opiskelija tuntee pitkän toimitetun ohjelman muoto- ja kerrontaratkaisuja. Hän osaa teknisesti toteuttaa monimuotoista äänikerrontaa ja valita siihen sopivan kaluston. Opiskelija osaa analysoida audioteoksia ja reflektoida omaa ääni-ilmaisuaan. Opiskelija tuntee audiojournalismin keskeiset jakelumahdollisuudet. Hän osaa tehdä projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin.

Sisältö

- audiojournalismi
- audiojutun dramaturgia ja käsikirjoittaminen
- monimuotoinen äänikerronta ja äänisuunnittelu
- ääni-ilmaisu
- monimediaisuus
- audiosisältöjen jakelukanavat

Aika ja paikka

ti 12.3.
Orientoiva tehtävä julki, Moodle

to 14.3.

AP opintojakson aloitus
09:00-10.30 ops, arviointi, työskentelytavat, tehtävät, aikataulut, kuormittavuus

työpaja itsenäisesti ryhmätyönä: Ennakkotehtävä + jatkotehtävä

14 purku
Ideointiharjoitus - käydään ekat ideat läpi omaa projektia varten.
Aura, Reaktori

pe 15.3.

9.00-16.00 Aloitus, Audiokäsikirjoittaminen, projektitehtävän ideointi
Suvi Tuuli

AP Projektio
IP Reaktori

ti 19.3
Podcasting kaupallisessa radiossa
Ida-Liina 9-16 Projektio

to 21.3.

Audiodokumentti
Miten dokumenttia tehdään? Mitä on audiodokkarin äänisuunnittelu, case-tapauksia, miten ideoidaan, miten työprosessi menee?
Katja, 9-16 Projektio

pe 22.3.
Audiodokumentti
Miten dokumenttia tehdään? Mitä on audiodokkarin äänisuunnittelu, case-tapauksia, miten ideoidaan, miten työprosessi menee
Katja 9-16 Reaktori

ti 26.3.
Äänitekniikka ja äänittäminen
Äänitekniikan kertaus, miten kenttä-äänitys kannattaa tehdä.
Katja 9-16

to 28.3.

Pitch 1 & Projektisuunnittelu 2
Aura & Ida-Liina 9-15
Reaktori

pe 29.3.
PÄÄSIÄINEN

ma 1.4.
PÄÄSIÄINEN

ti 2.4.
Audiokäsikirjoittaminen
Suvi Tuuli 9-15 Reaktori

to 4.4.
Projektityöstöä
Aura 9-15 Reaktori

pe 5.4.
Äänisuunnittelu audioteoksissa.
Katja 9-15 Reaktori

ti 9.4.
Dokumentti. haastattelu, henkilöhaastattelu, ihmisen lähestyminen
Anna-Liisa 9-15 Reaktori

to 11.4.
Dokumentti, miten haastattelu käsikirjoitetaan
Anna-Liisa

pe 12.4.
Pitchaukset + myynnin esittely
Demojen kuuntelu, väli-check
Aura & Anna-Liisa
9-15 Projektio

ti 16.4.
Projektisuunnitelmien tsekkaus ryhmittäin
Katja 9-15 Reaktori

to 18.4.
Äänitystuki pienryhmissä
Aura
9-16 Reaktori

pe 19.4.
Äänitykset its
Käsikirjoituksen/edit-version palautus

ti 23.4.
Väli-check. Versio 1. ryhmittäin AP
Äänen jälkityö IP Aura & Katja
9-16 Reaktori

ke 24.4.
Itsenäistä työstöä, kirjoittamista, äänittämistä, muuta suunnittelua

to 25.4.
Itsenäistä työstöä, kirjoittamista, äänittämistä, muuta suunnittelua

pe 26.4.

IP Äänen jälkityö työpaja
Katja IP Reaktori/ Moviola

ti 30.4

Äänitykset/työstöä editissä, Aura kiertää editeissä/äänityksissä tarpeen mukaan
Aura 9-15
Reaktori/Moviola

ke 1.5
VAPPU

to 2.5
Työstöä/mahdolliset lisä-äänitykset, Katja kiertää
9-15
Reaktori/Moviola

pe 3.5
Äänitykset/työstöä editissä, its
9-15
Reaktori/Moviola

ti 7.5
Äänitykset/työstöä editissä, its
9-15
Reaktori/Moviola

ke 8.5
Äänitykset/työstöä editissä, its
9-15
Reaktori/Moviola

to 9.5
Helatorstai

pe 10.5
Valmiiden töiden export
Aura 9-15
Reaktori/Moviola

ma 13.5

Kuuntelu ja Palaute
Aura, Suvi Tuuli, Katja
9-15
Projektio

Oppimateriaalit

Korville piirretyt kuvat
Radio Productiont

Opetusmenetelmät

Luennot
Oppimistehtävät
Projektityö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

ei

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei

Kansainvälisyys

ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ahot-menettely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus/etäopetus: 120h
Projekti, ryhmätyö: 150h
Harjoitustehtävät: 135h

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa yksinkertaisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja toteuttaa sen tyydyttävästi yksinkertaisilla ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Hän tunnistaa oman taitotasonsa. Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti, suorittaa tehtävät tyydyttävästi ja kykenee projektin dokumentointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin hyvillä ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa monimuotoisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä aktiivisesti saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin korkeatasoisella ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen ammattimaisen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan monipuolisesti, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija soveltaa ansiokkaasti oppimaansa projektityöskentelyssään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä

Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa yksinkertaisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja toteuttaa sen tyydyttävästi yksinkertaisilla ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Hän tunnistaa oman taitotasonsa. Opiskelija osallistuu opetukseen, suorittaa tehtävät tyydyttävästi ja kykenee projektin dokumentointiin.

Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin hyvällä ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät hyvin.

Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa monimuotoisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä aktiivisesti saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin korkeatasoisella ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen ammattimaisen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan monipuolisesti, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija soveltaa ansiokkaasti oppimaansa projektityöskentelyssään.