Radio 2 (15 op)
Toteutuksen tunnus: KM00EO30-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 29.02.2024
Ajoitus
12.03.2024 - 13.05.2024
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Katja Kostiainen
- virtuaali: elokuva ja televisio ETV
- Aura Kaarivuo
Vastuuopettaja
Aura Kaarivuo
Ryhmät
-
KXC22_KÄKXC22 Kuva ja ääni
-
KXC22_KSKXC22 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
-
KXC22_TKXC22 Tuotanto
-
KXC22S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa toimitetun sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän osaa esitellä ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Opiskelija tuntee pitkän toimitetun ohjelman muoto- ja kerrontaratkaisuja. Hän osaa teknisesti toteuttaa monimuotoista äänikerrontaa ja valita siihen sopivan kaluston. Opiskelija osaa analysoida audioteoksia ja reflektoida omaa ääni-ilmaisuaan. Opiskelija tuntee audiojournalismin keskeiset jakelumahdollisuudet. Hän osaa tehdä projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin.
Sisältö
- audiojournalismi
- audiojutun dramaturgia ja käsikirjoittaminen
- monimuotoinen äänikerronta ja äänisuunnittelu
- ääni-ilmaisu
- monimediaisuus
- audiosisältöjen jakelukanavat
Aika ja paikka
ti 12.3.
Orientoiva tehtävä julki, Moodle
to 14.3.
AP opintojakson aloitus
09:00-10.30 ops, arviointi, työskentelytavat, tehtävät, aikataulut, kuormittavuus
työpaja itsenäisesti ryhmätyönä: Ennakkotehtävä + jatkotehtävä
14 purku
Ideointiharjoitus - käydään ekat ideat läpi omaa projektia varten.
Aura, Reaktori
pe 15.3.
9.00-16.00 Aloitus, Audiokäsikirjoittaminen, projektitehtävän ideointi
Suvi Tuuli
AP Projektio
IP Reaktori
ti 19.3
Podcasting kaupallisessa radiossa
Ida-Liina 9-16 Projektio
to 21.3.
Audiodokumentti
Miten dokumenttia tehdään? Mitä on audiodokkarin äänisuunnittelu, case-tapauksia, miten ideoidaan, miten työprosessi menee?
Katja, 9-16 Projektio
pe 22.3.
Audiodokumentti
Miten dokumenttia tehdään? Mitä on audiodokkarin äänisuunnittelu, case-tapauksia, miten ideoidaan, miten työprosessi menee
Katja 9-16 Reaktori
ti 26.3.
Äänitekniikka ja äänittäminen
Äänitekniikan kertaus, miten kenttä-äänitys kannattaa tehdä.
Katja 9-16
to 28.3.
Pitch 1 & Projektisuunnittelu 2
Aura & Ida-Liina 9-15
Reaktori
pe 29.3.
PÄÄSIÄINEN
ma 1.4.
PÄÄSIÄINEN
ti 2.4.
Audiokäsikirjoittaminen
Suvi Tuuli 9-15 Reaktori
to 4.4.
Projektityöstöä
Aura 9-15 Reaktori
pe 5.4.
Äänisuunnittelu audioteoksissa.
Katja 9-15 Reaktori
ti 9.4.
Dokumentti. haastattelu, henkilöhaastattelu, ihmisen lähestyminen
Anna-Liisa 9-15 Reaktori
to 11.4.
Dokumentti, miten haastattelu käsikirjoitetaan
Anna-Liisa
pe 12.4.
Pitchaukset + myynnin esittely
Demojen kuuntelu, väli-check
Aura & Anna-Liisa
9-15 Projektio
ti 16.4.
Projektisuunnitelmien tsekkaus ryhmittäin
Katja 9-15 Reaktori
to 18.4.
Äänitystuki pienryhmissä
Aura
9-16 Reaktori
pe 19.4.
Äänitykset its
Käsikirjoituksen/edit-version palautus
ti 23.4.
Väli-check. Versio 1. ryhmittäin AP
Äänen jälkityö IP Aura & Katja
9-16 Reaktori
ke 24.4.
Itsenäistä työstöä, kirjoittamista, äänittämistä, muuta suunnittelua
to 25.4.
Itsenäistä työstöä, kirjoittamista, äänittämistä, muuta suunnittelua
pe 26.4.
IP Äänen jälkityö työpaja
Katja IP Reaktori/ Moviola
ti 30.4
Äänitykset/työstöä editissä, Aura kiertää editeissä/äänityksissä tarpeen mukaan
Aura 9-15
Reaktori/Moviola
ke 1.5
VAPPU
to 2.5
Työstöä/mahdolliset lisä-äänitykset, Katja kiertää
9-15
Reaktori/Moviola
pe 3.5
Äänitykset/työstöä editissä, its
9-15
Reaktori/Moviola
ti 7.5
Äänitykset/työstöä editissä, its
9-15
Reaktori/Moviola
ke 8.5
Äänitykset/työstöä editissä, its
9-15
Reaktori/Moviola
to 9.5
Helatorstai
pe 10.5
Valmiiden töiden export
Aura 9-15
Reaktori/Moviola
ma 13.5
Kuuntelu ja Palaute
Aura, Suvi Tuuli, Katja
9-15
Projektio
Oppimateriaalit
Korville piirretyt kuvat
Radio Productiont
Opetusmenetelmät
Luennot
Oppimistehtävät
Projektityö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
ei
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei
Kansainvälisyys
ei
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ahot-menettely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus/etäopetus: 120h
Projekti, ryhmätyö: 150h
Harjoitustehtävät: 135h
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa yksinkertaisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja toteuttaa sen tyydyttävästi yksinkertaisilla ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Hän tunnistaa oman taitotasonsa. Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti, suorittaa tehtävät tyydyttävästi ja kykenee projektin dokumentointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin hyvillä ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa monimuotoisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä aktiivisesti saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin korkeatasoisella ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen ammattimaisen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan monipuolisesti, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija soveltaa ansiokkaasti oppimaansa projektityöskentelyssään.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa yksinkertaisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja toteuttaa sen tyydyttävästi yksinkertaisilla ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Hän tunnistaa oman taitotasonsa. Opiskelija osallistuu opetukseen, suorittaa tehtävät tyydyttävästi ja kykenee projektin dokumentointiin.
Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin hyvällä ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät hyvin.
Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa monimuotoisen sisältökokonaisuuden radioon tai muuhun audiojakeluun. Hän esittelee ideansa ja kehittää sitä aktiivisesti saamansa palautteen perusteella. Hän toteuttaa projektin korkeatasoisella ääniteknisillä ja -kerronnallisilla menetelmillä. Opiskelija toteuttaa projektilleen ammattimaisen tuotantosuunnitelman ja myyntipaketin. Hän reflektoi omaa osaamistaan monipuolisesti, osallistuu aktiivisesti opetukseen ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Opiskelija soveltaa ansiokkaasti oppimaansa projektityöskentelyssään.