Fundamentals of StorytellingLaajuus (5 cr)
Code: KM00EO26
Credits
5 op
Objective
The students are acquainted with the role of storytelling has had in different epochs. They know the conventions of storytelling, the classical story structure and key dramaturgical concepts. The students know the key audiovisual program types, target audiences and distribution platforms. The students can compose content for different program types and platforms and do background research. The students can work in a group and present their ideas.
Content
- Fundamentals of storytelling.
- Different program types.
- Target audiences and distribution platforms.
- The classical story structure, dramaturgical tools and key terminology.
- Working in a group.
- Idea processing, background research and the phases of process writing.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students have acceptable participation in class and complete the assignments to a satisfactory standard. They are acquainted with narrative conventions and classic dramaturgical concepts. They can recognize classical narrative elements from an existing story and understand the key concepts of narrative structure. They can work as a member of a group.
Assessment criteria, good (3)
Students actively participate in class and complete the assignments to a good standard. They are well familiar with the classical narrative conventions and dramaturgical concepts. They can work as a member of a group. They understand the fundamentals of process writing, and the significance of feedback.
Assessment criteria, excellent (5)
Students actively participate in class and complete the assignments to an excellent standard. They have excellent mastery ofl the classical narrative conventions and dramaturgical concepts. They can work as a member of a group in a creative and constructive manner. They master the principles of process writing, and are able to give and receive feedback.
Enrollment
27.11.2023 - 29.02.2024
Timing
10.01.2024 - 08.02.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 26
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Vilja Roihu
- Sampsa Huttunen
Teacher in charge
Sampsa Huttunen
Groups
-
KXC23_BKXC23, ryhmä B
-
KXC23S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
Objective
Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.
Content
-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet
Location and time
10.1. - 9.2.2023
Opetustila, ks. kurssiohjelma
Materials
Luentomateriaalit + kurssilla suositeltava kirjallisuus
Teaching methods
Lähiopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti
Employer connections
-
Exam schedules
8.2.2023
Ei uusintamahdollisuutta.
International connections
-
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia
Content scheduling
-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit ja kohderyhmät
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Osallistuminen/Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävät
Tentti
Enrollment
02.05.2023 - 14.09.2023
Timing
31.08.2023 - 06.10.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 25
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- virtuaali: elokuva ja televisio ETV
- Sampsa Huttunen
Teacher in charge
Sampsa Huttunen
Groups
-
KXC23S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
-
KXC23_AKXC23, ryhmä A
Objective
Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.
Content
-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet
Location and time
29.8. - 13.10.2023
Opetustila, ks. kurssiohjelma
Materials
Luentomateriaalit + kurssilla suositeltava kirjallisuus
Teaching methods
Lähiopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti
Employer connections
-
Exam schedules
8.2.2023
Uusintamahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot saa opintotomistosta.
International connections
-
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia
Content scheduling
-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit ja kohderyhmät
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Osallistuminen/Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävät
Tentti
Enrollment
28.11.2022 - 31.01.2023
Timing
11.01.2023 - 12.03.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 26
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- virtuaali: elokuva ja televisio ETV
- Sampsa Huttunen
Teacher in charge
Sampsa Huttunen
Groups
-
KXC22_BKXC22, ryhmä B
Objective
Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.
Content
-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet
Location and time
11.1. - 9.2.2023
Opetustila, ks. kurssiohjelma
Materials
Luentomateriaalit + kurssilla suositeltava kirjallisuus
Teaching methods
Lähiopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti
Employer connections
-
Exam schedules
8.2.2023
Uusintamahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot saa opintotomistosta.
International connections
-
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia
Content scheduling
-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit ja kohderyhmät
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Osallistuminen/Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävät
Tentti
Enrollment
02.05.2022 - 30.09.2022
Timing
01.09.2022 - 07.10.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 26
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Johanna Wartio
- Sampsa Huttunen
Teacher in charge
Johanna Wartio
Groups
-
KXC22_AKXC22, ryhmä A
Objective
Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.
Content
-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet
Location and time
1.9. - 7.10.2022
Opetustila Konsepti ja tarvittaessa etänä.
Materials
Luentomateriaalit + suositeltavat opinnäytetyöt
Näytelmät:
Andersen: Keisarin uudet vaatteet
Uspenski: Fedja-setä
Shakespeare: Hamlet
Sofokles: Oidipus (Kuningas Paksujalka)
Aristoteles: Runousoppi
Teaching methods
Lähiopetus, Etäopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti
Employer connections
-
Exam schedules
7.10.2022
Uusinta mahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot opintotomistosta.
International connections
-
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia
Content scheduling
-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti
Enrollment
29.11.2021 - 31.01.2022
Timing
12.01.2022 - 18.02.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 25
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Johanna Wartio
- Timo Lehti
Teacher in charge
Timo Lehti
Groups
-
KXC21S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
-
KXC21_BKXC21, ryhmä B
Objective
Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.
Content
-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet
Materials
Andersen: Keisarin uudet vaatteet
Shakespeare: Hamlet
Sofokles: Oidipus (Kuningas Paksujalka)
Aristoteles: Runousoppi
+ Luentomateriaalit, näytelmät, elokuvakäsikirjoitukset
Teaching methods
Lähiopetus,
Etäopetus,
Yksilötehtävä,
Projekti,
Harjoitustehtävät
Tentti
Exam schedules
11.2. klo 09 (uusintamahdollisuus 16.2. klo 13)
Student workload
Lähiopetus/etäopetus: 27-33 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projektit, ryhmätyöt: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 27-33 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 5 tuntia
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.
Assessment methods and criteria
Arviointimenetelmät: (pakollinen tieto)
Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti