Kerronnan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: KM00EO26-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 29.02.2024
Ajoitus
10.01.2024 - 08.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 26
Koulutus
- Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Vilja Roihu
- Sampsa Huttunen
Vastuuopettaja
Sampsa Huttunen
Ryhmät
-
KXC23_BKXC23, ryhmä B
-
KXC23S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.
Sisältö
-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet
Aika ja paikka
10.1. - 9.2.2023
Opetustila, ks. kurssiohjelma
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit + kurssilla suositeltava kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
8.2.2023
Ei uusintamahdollisuutta.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia
Sisällön jaksotus
-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit ja kohderyhmät
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Osallistuminen/Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävät
Tentti