Siirry suoraan sisältöön

Kerronnan perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: KM00EO26

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.

Sisältö

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 29.02.2024

Ajoitus

10.01.2024 - 08.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 26

Koulutus
  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Vilja Roihu
  • Sampsa Huttunen
Vastuuopettaja

Sampsa Huttunen

Ryhmät
  • KXC23_B
    KXC23, ryhmä B
  • KXC23S1
    Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.

Sisältö

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Aika ja paikka

10.1. - 9.2.2023
Opetustila, ks. kurssiohjelma

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit + kurssilla suositeltava kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

8.2.2023

Ei uusintamahdollisuutta.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia

Sisällön jaksotus

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit ja kohderyhmät
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävät
Tentti

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.09.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 06.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • virtuaali: elokuva ja televisio ETV
  • Sampsa Huttunen
Vastuuopettaja

Sampsa Huttunen

Ryhmät
  • KXC23S1
    Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
  • KXC23_A
    KXC23, ryhmä A

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.

Sisältö

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Aika ja paikka

29.8. - 13.10.2023
Opetustila, ks. kurssiohjelma

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit + kurssilla suositeltava kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

8.2.2023

Uusintamahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot saa opintotomistosta.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia

Sisällön jaksotus

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit ja kohderyhmät
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävät
Tentti

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

11.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 26

Koulutus
  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • virtuaali: elokuva ja televisio ETV
  • Sampsa Huttunen
Vastuuopettaja

Sampsa Huttunen

Ryhmät
  • KXC22_B
    KXC22, ryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.

Sisältö

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Aika ja paikka

11.1. - 9.2.2023
Opetustila, ks. kurssiohjelma

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit + kurssilla suositeltava kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

8.2.2023

Uusintamahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot saa opintotomistosta.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia

Sisällön jaksotus

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit ja kohderyhmät
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävät
Tentti

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 07.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 26

Koulutus
  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Johanna Wartio
  • Sampsa Huttunen
Vastuuopettaja

Johanna Wartio

Ryhmät
  • KXC22_A
    KXC22, ryhmä A

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.

Sisältö

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Aika ja paikka

1.9. - 7.10.2022
Opetustila Konsepti ja tarvittaessa etänä.

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit + suositeltavat opinnäytetyöt
Näytelmät:
Andersen: Keisarin uudet vaatteet
Uspenski: Fedja-setä
Shakespeare: Hamlet
Sofokles: Oidipus (Kuningas Paksujalka)
Aristoteles: Runousoppi

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, Etäopetus, Yksilötehtävä, Projekti, Harjoitustehtävät, Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

7.10.2022

Uusinta mahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot opintotomistosta.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus/etäopetus: 27 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 30 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 8 tuntia

Sisällön jaksotus

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

12.01.2022 - 18.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Johanna Wartio
  • Timo Lehti
Vastuuopettaja

Timo Lehti

Ryhmät
  • KXC21S1
    Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
  • KXC21_B
    KXC21, ryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu tarinankerronnan merkitykseen eri aikoina. Opiskelija tuntee kerronnan konventiot, tarinan klassisen rakenteen ja keskeisimmät dramaturgiset käsitteet. Opiskelija tietää keskeiset ohjelmatyypit, kohderyhmät sekä levitysalustat. Opiskelija osaa ideoida sisältöjä erilaisiin ohjelmatyyppeihin ja alustoihin sekä tehdä taustatutkimusta. Opiskelija osaa työskennellä ryhmässä ja esitellä ideoitaan.

Sisältö

-tarinankerronnan perusteet
-erilaiset ohjelmatyypit, kohderyhmät ja levitysalustat
-tarinan klassinen rakenne, dramaturgiset työkalut ja keskeinen terminologia
-työskentely ryhmän osana
-ideointi, taustatutkimus ja prosessikirjoittamisen vaiheet

Oppimateriaalit

Andersen: Keisarin uudet vaatteet
Shakespeare: Hamlet
Sofokles: Oidipus (Kuningas Paksujalka)
Aristoteles: Runousoppi

+ Luentomateriaalit, näytelmät, elokuvakäsikirjoitukset

Opetusmenetelmät

Lähiopetus,
Etäopetus,
Yksilötehtävä,
Projekti,
Harjoitustehtävät
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

11.2. klo 09 (uusintamahdollisuus 16.2. klo 13)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus/etäopetus: 27-33 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projektit, ryhmätyöt: 70 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Harjoitustehtävät: 27-33 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 5 tuntia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on tutustunut kerronnan konventioihin ja klassisiin dramaturgian käsitteisiin. Opiskelija kykenee tunnistamaan valmiista tarinasta klassisia elementtejä ja ymmärtää rakenteen peruskäsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hän tuntee klassisen kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet. Hän osaa työskennellä ryhmän osana, ymmärtää prosessikirjoittamisen periaatteet ja palautteen merkityksen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän hallitsee kerronnan konventiot ja dramaturgiset käsitteet erinomaisesti. Hän osaa työskennellä luovasti ja rakentavasti ryhmässä, hallitsee prosessikirjoittamisen sekä kykenee antamaan sekä vastaanottamaan palautetta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelmät: (pakollinen tieto)
Jatkuva arviointi
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti