Skip to main content

Population-based Health Promotion – Clinical PracticeLaajuus (10 cr)

Code: SX00EA97

Credits

10 op

Objective

Students
- can evaluate public health needs and challenges in different age groups
- can evaluate client/patient’s need for care
- adopt a client-oriented approach to work
- can promote public health
- can apply evidence-based knowledge to the planning and implementation of client-oriented health promotion
- follow ethical guidelines and principles of nursing and public health nursing
- can adopt and implement a multi-actor approach to work
- can act as members of work groups and work communities
- can evaluate their competence and develop it further

Content

- needs assessment for care and effectiveness of health promotion
- client-oriented nursing/public health nursing
- adult counselling and outpatient clinics
- current recommendations on health promotion
- promotion of health and functional capacity
- health promotion related to the main population-based health challenges


Laboratory and simulation studies
Supervised clinical practice in various nursing/public health nursing and health promotion environments
Theoretical studies to meet the demands of the clinical practice environment

Prerequisites

Theoretical studies related to clinical practice environment

Assessment criteria, satisfactory (1)

Pass/Fail
See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Evaluating competences evaluation criteria competent/intermediate level is used.

Enrollment

19.03.2024 - 24.05.2024

Timing

13.08.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Tinja Kaivolahti
  • Terveydenhoitotyö1 Virtuaali
  • Noora Asplund
Teacher in charge

Noora Asplund

Groups
  • SXQ21S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa arvioida eri-ikäisen väestön terveystarpeita ja -haasteita
- osaa arvioida potilaan/asiakkaan hoidon tarvetta
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- osaa edistää väestön terveyttä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa ja
toteutuksessa
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toteuttaa monitoimijaista työotetta
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa

Content

- hoidon tarpeen arviointi ja terveyden edistämisen vaikuttavuus
- asiakaslähtöinen hoitotyö/terveydenhoitajatyö
- aikuisneuvonnan ja avosairaanhoidon vastaanottotoiminta
- terveyden edistämisen ajankohtaiset suositukset
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- terveyden edistäminen väestön keskeisissä terveyshaasteissa

Laboraatio-/simulaatio-opinnot
Ohjattu harjoittelu erilaisissa hoitotyön/ terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen toimintaympäristöissä.

Location and time

Taitopajaopetus sekä harjoittelu tapahtuu ajoituksessa määriteltyinä aikoina.
toteutuvat lukukauden aluksi
HyMy-kylän vastaanottovuorot opiskelija varaa itse (lisätietoa myöhemmin)
Opetusajat varataan lukujärjestyksiinne.

Materials

Näyttöön perustuvaan materiaaliin syventyminen:
Käypähoitosuositukset (käypähoito.fi)
Terveysportti, oppiportti
Hoidontarpeen arvioinnin teoria
Materiaalit Terveydenhoitajatyön harjoitteluiden Moodlessa

Teaching methods

Harjoittelun opintojakso on 10 op:
Taitopaja ja verkko-opiskeluna toteutuu 1 op (lukukauden alussa)
HyMy-kylässä 3 op, HyMy-kylä taitopajoineen suoritetaan koululla ja siksi kaikki opiskelijat ilmoittautuvat opintojaksolle
Kliinisessä harjoittelupaikassa 6 op (tunteina 160h eli 4 viikkoa)

Employer connections

Kliininen harjoittelu toteutuu kokonaan yhdessä paikassa (4 viikkoa), kuten esim.
avoterveydenhuollon vastaanotolla (terveysasema, terveys- ja hyvinvointikeskus, sotekeskus), terveyskioskilla tai muissa vastaavissa terveyden edistämisen ympäristöissä, kuten diabetesvastaanotoilla ja terveysneuvonnassa sekä terveysasemien päivystysvastaanotoilla.

Harjoittelun voi toteuttaa myös terveys- ja sosiaalialan järjestötoiminnassa. Järjestöjä esim. Sydänliitto, Suomen Punainen Risti, Hiv-point, Helsingin ensikoti ry, MLL, Mieli ry jne.

Ehdottakaa opettajakoordinaattorille (Noora Asplund) sähköpostitse, jos olette epävarmoja soveltuvasta harjoittelupaikasta tai järjestöstä. Kaikki oj:lle ilmoittautuneet opiskelijat suorittavat taitopajaopinnot (1op) sekä harjoittelun (3op) HyMy-kylän vastaanottotoiminnassa.

Exam schedules

Ei tenttiä.

International connections

Ei ole.

Completion alternatives

Voit suorittaa harjoittelusta 6 op (eli 160h) osaamisen työssä tai opinnollistaen. Tällöin sinua ohjeistaa uraohjaajasi ja opinnollistaen harjoittelusi kuitenkin ohjaa harjoittelun ohjaaja.

Student workload

Väestön terveyden edistäminen -harjoittelu 10 op X 27h= 270h
Taitopaja ja verkko/itseopiskelu 1 op (lukukauden alussa)
HyMy-kylässä 3 op
Kliinisessä harjoittelupaikassa 6 op (tunteina 160h eli 4 viikkoa)
HyMy-kylä taitopajoineen suoritetaan koululla ja siksi kaikki opiskelijat ilmoittautuvat opintojaksolle

Content scheduling

-

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä sekä rokotusosaamisen yhteensä 3op sekä terveydenhoitajan työmenetelmät.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opettajan palaute
Työelämä- harjoittelun ohjaajan kokoama palaute

Prerequisites

Harjoittelun toimintaympäristöä vastaavat teoriaopinnot.

Enrollment

31.10.2023 - 10.12.2023

Timing

15.04.2024 - 24.05.2024

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Maria Kauppinen
  • Anu Leppänen
  • Hanna Vatanen
  • Tinja Kaivolahti
  • Noora Asplund
Teacher in charge

Noora Asplund

Groups
  • SXQ21K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa arvioida eri-ikäisen väestön terveystarpeita ja -haasteita
- osaa arvioida potilaan/asiakkaan hoidon tarvetta
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- osaa edistää väestön terveyttä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa ja
toteutuksessa
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toteuttaa monitoimijaista työotetta
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa

Content

- hoidon tarpeen arviointi ja terveyden edistämisen vaikuttavuus
- asiakaslähtöinen hoitotyö/terveydenhoitajatyö
- aikuisneuvonnan ja avosairaanhoidon vastaanottotoiminta
- terveyden edistämisen ajankohtaiset suositukset
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- terveyden edistäminen väestön keskeisissä terveyshaasteissa

Laboraatio-/simulaatio-opinnot
Ohjattu harjoittelu erilaisissa hoitotyön/ terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen toimintaympäristöissä.

Location and time

Orientaatio sekä harjoittelu tapahtuu ajoituksessa määriteltyinä aikoina.
Opetusajat varataan lukujärjestyksiinne.

Materials

Näyttöön perustuvaan materiaaliin syventyminen:
Käypähoitosuositukset (käypähoito.fi)
Terveysportti, oppiportti
Hoidontarpeen arvioinnin teoria

Teaching methods

Orientoivat tiedot harjoitteluun (6h)
Itsenäiset tehtävät:
Oppimistehtävä harjoittelussa

Employer connections

Voit tehdä harjoittelun kokonaan tai osittain seuraavissa paikoissa:
Avoterveydenhuollon vastaanotolla (terveysasema, terveys- ja hyvinvointikeskus, sotekeskus), terveyskioskilla tai muissa vastaavissa terveyden edistämisen ympäristöissä, kuten diabetesvastaanotoilla ja terveysneuvonnassa sekä terveysasemien päivystysvastaanotoilla.

Harjoittelu voit toteuttaa myös terveys- ja sosiaalialan järjestötoiminnassa. Järjestöjä esim. Sydänliitto, Suomen Punainen Risti, Hiv-point, Helsingin ensikoti ry, MLL, Mieli ry jne. Ehdottakaa opettajakoordinaattorille (Noora Asplund) sähköpostitse, jos olette epävarmoja soveltuvasta järjestöstä.

Kaikki oj:lle ilmoittautuneet opiskelijat suorittavat yhden viikon (n. 40h) HyMy-kylän vastaanottotoiminnassa. Lisätietoa tästä annetaan kevään 2024 puolella.

Exam schedules

Ei tenttiä.

International connections

Ei ole.

Completion alternatives

Voit suorittaa harjoittelun 10 op (eli 270h) osaamisen työssä tai opinnollistaen. Tällöin sinua ohjeistaa uraohjaajasi ja opinnollistaen harjoittelusi kuitenkin ohjaa harjoittelun ohjaaja.

Student workload

Väestön terveyden edistäminen -harjoittelu 10 op X 27h= 270h
6 kalenteriviikkoa harjoittelussa, ja yksi Hymy-kylässä (varataan jobiilista tai itse varaten 5 vkoa) ja tunteina suoritetaan 240h, koululla 6h eli yhteensä 246h.
Myöhempään käyttöön th-harjoitteluun jää 24h

Content scheduling

-

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä sekä rokotusosaamisen yhteensä 3op sekä terveydenhoitajan työmenetelmät.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opettajan palaute
Työelämä- harjoittelun ohjaajan kokoama palaute

Prerequisites

Harjoittelun toimintaympäristöä vastaavat teoriaopinnot.

Enrollment

28.03.2023 - 19.05.2023

Timing

13.11.2023 - 22.12.2023

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Tinja Kaivolahti
  • Noora Asplund
Teacher in charge

Noora Asplund

Groups
  • SXQ20S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa arvioida eri-ikäisen väestön terveystarpeita ja -haasteita
- osaa arvioida potilaan/asiakkaan hoidon tarvetta
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- osaa edistää väestön terveyttä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa ja
toteutuksessa
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toteuttaa monitoimijaista työotetta
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa

Content

- hoidon tarpeen arviointi ja terveyden edistämisen vaikuttavuus
- asiakaslähtöinen hoitotyö/terveydenhoitajatyö
- aikuisneuvonnan ja avosairaanhoidon vastaanottotoiminta
- terveyden edistämisen ajankohtaiset suositukset
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- terveyden edistäminen väestön keskeisissä terveyshaasteissa

Laboraatio-/simulaatio-opinnot
Ohjattu harjoittelu erilaisissa hoitotyön/ terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen toimintaympäristöissä.

Location and time

Orientaatio sekä harjoittelu tulee tapahtua ajoituksessa määriteltyinä aikoina.
Opetusajat varataan lukujärjestyksiinne.

Materials

Näyttöön perustuvaan materiaaliin syventyminen:
Käypähoitosuositukset (käypähoito.fi)
Terveysportti, oppiportti
Hoidontarpeen arvioinnin teoria

Teaching methods

Orientoivat tiedot harjoitteluun (6h)
Itsenäiset tehtävät:
Oppimistehtävä harjoittelussa

Employer connections

Voit tehdä harjoittelun kokonaan tai osittain seuraavissa paikoissa:
Avoterveydenhuollon vastaanotolla (terveysasema, terveys- ja hyvinvointikeskus, sotekeskus), terveyskioskilla tai muissa vastaavissa terveyden edistämisen ympäristöissä, kuten diabetesvastaanotoilla ja terveysneuvonnassa sekä terveysasemien päivystysvastaanotoilla.

Harjoittelu voit toteuttaa myös terveys- ja sosiaalialan järjestötoiminnassa. Järjestöjä esim. Sydänliitto, Suomen Punainen Risti, Hiv-point, Helsingin ensikoti ry, MLL, Mieli ry jne. Ehdottakaa opettajakoordinaattorille (Noora Asplund) sähköpostitse, jos olette epävarmoja soveltuvasta järjestöstä.

Jatkossa harjoittelu mahdollista suorittaa osittain myös HyMy-kylän vastaanottotoiminnassa, HyMy-kylässä (AVI-luvat vielä prosessissa).

Exam schedules

Ei tenttiä.

International connections

Ei ole.

Completion alternatives

Voit suorittaa harjoittelun 10 op (eli 270h) osaamisen työssä tai opinnollistaen. Tällöin sinua ohjeistaa uraohjaajasi ja opinnollistaen harjoittelusi kuitenkin ohjaa harjoittelun ohjaaja.

Student workload

Väestön terveyden edistäminen -harjoittelu 10 op X 27h= 270h
6 kalenteriviikkoa harjoittelussa ja tunteina suoritetaan 240h, koululla 6h eli yhteensä 246h.
Myöhempään käyttöön th-harjoitteluun jää 24h

Content scheduling

-

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä sekä rokotusosaamisen yhteensä 3op sekä terveydenhoitajan työmenetelmät.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opettajan palaute
Työelämä- harjoittelun ohjaajan kokoama palaute

Prerequisites

Harjoittelun toimintaympäristöä vastaavat teoriaopinnot.