Skip to main content

Leadership and Development the Work CommunityLaajuus (5 cr)

Code: SX00EP21

Credits

5 op

Objective

The students are able to analyse the operating environment and structures of social management and anticipate its current challenges. They know how to participate in the strategy process as employees and supervisors. The students have the ability to participate in the competence management of the work community and the staff.
The students are able to participate in the development work as employees and supervisors and are able to inspire the work community and clients to develop together. They are able to work in a way that promotes well-being at work and strengthens work community skills.

Content

The changing operating environment, multidisciplinary networks, and identifying the ecosystems.
Strategic thinking and management. Competence management, change management and managing human resources. Inclusion of the work community and the client in the development of the work community, work and services. Managing well-being at work, work community skills and self-management.

Prerequisites

The students have completed the course: Internship 2 - Professional Work with Clients in the Social Field.

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Further information

The course takes place at the final stages of studies.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Lauri Narinen
Groups
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa analysoida sosiaalialan johtamisen toimintaympäristöä, rakenteita ja ennakoida ajankohtaisia haasteita. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esihenkilönä. Opiskelijalla on valmiuksia osallistua työyhteisön ja henkilöstön osaamisen johtamiseen.
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön työntekijänä ja esihenkilönä ja osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteiseen kehittämiseen. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi ja vahvistuu työyhteisötaidoissa.

Content

Muuttuva toimintaympäristö, monialaiset verkostot ja ekosysteemien tunnistaminen.
Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen johtaminen, muutoksessa johtaminen ja henkilöstövoimavarojen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistaminen työyhteisön ja työn ja palveluiden kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen, työyhteisötaidot ja itsensä johtaminen.

Location and time

Kontaktit:
Ke 21.8. klo 8:30-11:45 MPC5011
Ti 27.8. klo 12:45-16 MPC5012
To 29.8. klo 8:30-11:45 MPA5025
Ke 4.9, klo 8:30-11:45 MPC4001
Ti 10.9. löo 12:45-16 MPA5025
Ti 17.9. klo 8:30-11:45 MPA2022
Ke 25.9. klo 8:30-11:45 MPC1001

TENTTI 2.10. klo 9-11 MPC4012

Materials

Jaetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Lähiopetus ja kirjallisuus itsenäistä opiskelua varten

Exam schedules

TENTTI 2.10. klo 9-11 MPC4012

UUsintatentit ilmoitetaan myöhemmin.

Student workload

Kontaktit:
Ke 21.8. klo 8:30-11:45 MPC5011
Ti 27.8. klo 12:45-16 MPC5012
To 29.8. klo 8:30-11:45 MPA5025
Ke 4.9, klo 8:30-11:45 MPC4001
Ti 10.9. löo 12:45-16 MPA5025
Ti 17.9. klo 8:30-11:45 MPA2022
Ke 25.9. klo 8:30-11:45 MPC1001

TENTTI 2.10. klo 9-11 MPC4012

Further information

Kontaktit:
Ke 21.8. klo 8:30-11:45 MPC5011
Ti 27.8. klo 12:45-16 MPC5012
To 29.8. klo 8:30-11:45 MPA5025
Ke 4.9, klo 8:30-11:45 MPC4001
Ti 10.9. löo 12:45-16 MPA5025
Ti 17.9. klo 8:30-11:45 MPA2022
Ke 25.9. klo 8:30-11:45 MPC1001

TENTTI 2.10. klo 9-11 MPC4012

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Prerequisites

Opiskelijalla on suoritettuna opintojakso Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö.

Further information

Opintojakso kuuluu loppuvaiheen opintoihin.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Degree programmes
  • Social Services (in English)
Teachers
  • Lauri Narinen
Groups
  • SXG21S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija osaa analysoida sosiaalialan johtamisen toimintaympäristöä, rakenteita ja ennakoida ajankohtaisia haasteita. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esihenkilönä. Opiskelijalla on valmiuksia osallistua työyhteisön ja henkilöstön osaamisen johtamiseen.
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön työntekijänä ja esihenkilönä ja osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteiseen kehittämiseen. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi ja vahvistuu työyhteisötaidoissa.

Content

Muuttuva toimintaympäristö, monialaiset verkostot ja ekosysteemien tunnistaminen.
Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen johtaminen, muutoksessa johtaminen ja henkilöstövoimavarojen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistaminen työyhteisön ja työn ja palveluiden kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen, työyhteisötaidot ja itsensä johtaminen.

Location and time

Ti 1.10. klo 9-11:45 MPA4010
To 3.10 klo 9-11:45 MPB4004
Ke 23.10. klo 9-11:45 MPA4008
To 31.10. klo 9-11:45 MPA4010
To 7.11. klo 9-11:45 MPA6012
TENTTI: 18.11. klo 13-15 MPB6023

Materials

Materiaalit jaetaan toteutuksen alussa.

Teaching methods

Kontaktiopetus + annettava oppimateriaali.

Exam schedules

TENTTI: 18.11. klo 13-15 MPB6023

Student workload

Ti 1.10. klo 9-11:45 MPA4010
To 3.10 klo 9-11:45 MPB4004
Ke 23.10. klo 9-11:45 MPA4008
To 31.10. klo 9-11:45 MPA4010
To 7.11. klo 9-11:45 MPA6012
TENTTI: 18.11. klo 13-15 MPB6023

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Prerequisites

Opiskelijalla on suoritettuna opintojakso Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö.

Further information

Opintojakso kuuluu loppuvaiheen opintoihin.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Niina Pietilä
Groups
  • SXH21S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa analysoida sosiaalialan johtamisen toimintaympäristöä, rakenteita ja ennakoida ajankohtaisia haasteita. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esihenkilönä. Opiskelijalla on valmiuksia osallistua työyhteisön ja henkilöstön osaamisen johtamiseen.
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön työntekijänä ja esihenkilönä ja osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteiseen kehittämiseen. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi ja vahvistuu työyhteisötaidoissa.

Content

Muuttuva toimintaympäristö, monialaiset verkostot ja ekosysteemien tunnistaminen.
Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen johtaminen, muutoksessa johtaminen ja henkilöstövoimavarojen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistaminen työyhteisön ja työn ja palveluiden kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen, työyhteisötaidot ja itsensä johtaminen.

Location and time

Opintojakso suoritetaan 9.9. - 18.11. välisenä aikana. Jakso sisältää 5 osiota. Opintojakso sisältää kaksi ajankohtaa (aloitus ja lopetus), jotka ovat tarkasti aikaan sidottuja. Molemmat tapaamiset toteutetaan etänä Zoomilla. Jokaisessa osiossa perehdytään materiaaleihin, opiskellaan ja tehdään tehtäviä itsenäisesti tai yhteisoppimisen keinoin.

Opintojakso ajoittuu ajalle 9.9. - 18.11. Opintojakso on jaettu viiteen osioon, joista kukin kestää kaksi viikkoa.

9.9. klo 14 -16 Orientaatio opintojaksoon ja 1. teeman ohjeistus, Zoomissa (Ennen ensimmäistä tapaamista orientoiva ennakkotehtävä).
18.11. klo 9 - 11 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute, Zoomissa

Osioiden ajoitus:
1. osio: viikot 37 ja 38
2. osio: viikot 39 ja 40
3. osio: viikot 41 ja 42
4. osio: viikot 43 ja 44
5. osio: viikot 45 ja 46

Opintojakso ei edellytä läsnäoloa kampuksella, vaan se suoritetaan verkossa. Huomioi kuitenkin, että opiskelijan tulee tehdä kunkin osion tehtävät sille varatussa ajassa. Lisäksi opintojaksolla on kaksi aikaan sidottua tapaamista; aloituskerta 9.9. ja lopetuskerta 18.11.

Materials

Ilmoitetaan Moodlessa

Teaching methods

Itsenäinen materiaaliin perehtyminen
Tehtävät itsenäisesti / yhteisoppimisen keinoin
Lähitapaamiset Zoomissa

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

Opintojakso voidaan suorittaa myös lähiopetuksena opintojaksolla SX00EP21-3001 Työyhteisön johtaminen ja kehittäminen (lähitoteutus) 5 op. Kummallekin opintojaksolle otetaan 30 opiskelijaa. Opintojakso on ensisijaisesti suunnattu ryhmälle SXH21S1, joten heillä on etusija opintojaksolle. Jos opintojaksototeutuksen ilmoittautuneiden määrä ylittää enimmäisopiskelijamäärän, opiskelijoiden hyväksyminen tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä.

Student workload

135 h = 5 op

Content scheduling

Opintojakso suoritetaan 9.9. - 18.11. välisenä aikana. Jakso sisältää 5 osiota. Opintojakso sisältää kaksi ajankohtaa (aloitus ja lopetus), jotka ovat tarkasti aikaan sidottuja. Molemmat tapaamiset toteutetaan etänä Zoomilla. Jokaisessa osiossa perehdytään materiaaleihin, opiskellaan ja tehdään tehtäviä itsenäisesti tai yhteisoppimisen keinoin.

Opintojakso ajoittuu ajalle 9.9. - 18.11. Opintojakso on jaettu viiteen osioon, joista kukin kestää kaksi viikkoa.

9.9. klo 14 -16 Orientaatio opintojaksoon ja 1. teeman ohjeistus, Zoomissa (Ennen ensimmäistä tapaamista orientoiva ennakkotehtävä).
18.11. klo 9 - 11 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute, Zoomissa

Osioiden ajoitus:
1. osio: viikot 37 ja 38
2. osio: viikot 39 ja 40
3. osio: viikot 41 ja 42
4. osio: viikot 43 ja 44
5. osio: viikot 45 ja 46

Opintojakso ei edellytä läsnäoloa kampuksella, vaan se suoritetaan verkossa. Huomioi kuitenkin, että opiskelijan tulee tehdä kunkin osion tehtävät sille varatussa ajassa. Lisäksi opintojaksolla on kaksi aikaan sidottua tapaamista; aloituskerta 9.9. ja lopetuskerta 18.11.

Opintojakso voidaan suorittaa myös lähiopetuksena opintojaksolla SX00EP21-3001 Työyhteisön johtaminen ja kehittäminen (lähitoteutus) 5 op. Kummallekin opintojaksolle otetaan 30 opiskelijaa. Opintojakso on ensisijaisesti suunnattu ryhmälle SXH21S1, joten heillä on etusija opintojaksolle. Jos opintojaksototeutuksen ilmoittautuneiden määrä ylittää enimmäisopiskelijamäärän, opiskelijoiden hyväksyminen tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä.

Further information

-

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Arviointitapa esitellään opintojakson alussa.

Prerequisites

Opiskelijalla on suoritettuna opintojakso Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö.

Further information

Opintojakso kuuluu loppuvaiheen opintoihin.

Enrollment

27.11.2023 - 31.01.2024

Timing

05.02.2024 - 15.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Niina Pietilä

Objective

Opiskelija osaa analysoida sosiaalialan johtamisen toimintaympäristöä, rakenteita ja ennakoida ajankohtaisia haasteita. Hän kykenee osallistumaan strategiaprosessiin työntekijänä ja esihenkilönä. Opiskelijalla on valmiuksia osallistua työyhteisön ja henkilöstön osaamisen johtamiseen.
Opiskelija kykenee osallistumaan kehittämistyöhön työntekijänä ja esihenkilönä ja osaa innostaa työyhteisöä ja asiakkaita yhteiseen kehittämiseen. Hän osaa työskennellä työhyvinvointia edistävästi ja vahvistuu työyhteisötaidoissa.

Content

Muuttuva toimintaympäristö, monialaiset verkostot ja ekosysteemien tunnistaminen.
Strateginen ajattelu ja johtaminen. Osaamisen johtaminen, muutoksessa johtaminen ja henkilöstövoimavarojen johtaminen. Työyhteisön ja asiakkaan osallistaminen työyhteisön ja työn ja palveluiden kehittämiseen. Työhyvinvoinnin johtaminen, työyhteisötaidot ja itsensä johtaminen.

Location and time

Opintojakso suoritetaan 5.2. - 15.4.2024 välisenä aikana. Jakso sisältää 5 moduulia. Opintojakso sisältää kaksi ajankohtaa (aloitus ja lopetus), jotka ovat tarkasti aikaan sidottuja. Molemmat tapaamiset toteutetaan etänä Zoomilla. Jokaisessa moduulissa niistä perehdytään materiaaleihin, opiskellaan ja tehdään tehtäviä itsenäisesti tai yhteisoppimisen keinoin.

Opintojakso ajoittuu ajalle 5.2. - 15.4.2024. Opintojakso on jaettu viiteen moduuliin, joista kukin kestää kaksi viikkoa.

6.2. klo 9.00 - 10.00 Orientaatio opintojaksoon ja 1. teeman ohjeistus, Zoomissa (Ennen ensimmäistä tapaamista orientoiva ennakkotehtävä).
15.4. klo 14.00 - 16.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute, Zoomissa

Moduulien ajoitus:
1. moduuli: viikot 6 ja 7 (5.2. - 18.2.)
2. moduuli: viikot 8 ja 9 (19.2. -3.3.)
3. moduuli: viikot 10 ja 11 (4.3. - 17.3.)
4. moduuli: viikot 12 ja 13 (18.3. - 31.3.)
5. moduuli: viikot 14 ja 15 (1.4. - 14.4.)

Opintojakso ei edellytä läsnäoloa kampuksella, vaan se suoritetaan verkossa. Huomioi kuitenkin, että opiskelijan tulee tehdä kunkin moduulin tehtävät kyseiselle moduulille varatussa ajassa. Lisäksi opintojaksolla on kaksi aikaan sidottua tapaamista; aloituskerta 6.2. klo 9 - 10 ja lopetuskerta 15.4. klo 14 - 16.

Materials

Ilmoitetaan Moodlessa

Teaching methods

Itsenäinen materiaaliin perehtyminen
Tehtävät itsenäisesti / yhteisoppimisen keinoin

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op = 135 h

Content scheduling

Moduulien ajoitus:
1. moduuli: viikot 6 ja 7 (5.2. - 18.2.)
2. moduuli: viikot 8 ja 9 (19.2. -3.3.)
3. moduuli: viikot 10 ja 11 (4.3. - 17.3.)
4. moduuli: viikot 12 ja 13 (18.3. - 31.3.)
5. moduuli: viikot 14 ja 15 (1.4. - 14.4.)

Opintojakso ei edellytä läsnäoloa kampuksella, vaan se suoritetaan verkossa. Huomioi kuitenkin, että opiskelijan tulee tehdä kunkin moduulin tehtävät kyseiselle moduulille varatussa ajassa. Lisäksi opintojaksolla on kaksi aikaan sidottua tapaamista; aloituskerta 6.2. klo 9 - 10 ja lopetuskerta 15.4. klo 14 - 16.

Further information

Opintojakso on suunnattu loppuvaiheen sosionomi-opiskelijoille. Opintojaksolle hyväksytään opiskelijat ilmoittautumisjärjestyksessä.

Opintojakso suoritetaan 5.2. - 15.4.2024 välisenä aikana. Jakso sisältää 5 moduulia. Opintojakso sisältää kaksi ajankohtaa (aloitus ja lopetus), jotka ovat tarkasti aikaan sidottuja. Molemmat tapaamiset toteutetaan etänä Zoomilla. Jokaisessa moduulissa niistä perehdytään materiaaleihin, opiskellaan ja tehdään tehtäviä itsenäisesti tai yhteisoppimisen keinoin.

Opintojakso ajoittuu ajalle 5.2. - 15.4.2024. Opintojakso on jaettu viiteen moduuliin, joista kukin kestää kaksi viikkoa.

6.2. klo 9.00 - 10.00 Orientaatio opintojaksoon ja 1. teeman ohjeistus, Zoomissa (Ennen ensimmäistä tapaamista orientoiva ennakkotehtävä).
15.4. klo 14.00 - 16.00 Osaamisen osoitus akvaariokeskustelulla ja palaute, Zoomissa

Moduulien ajoitus:
1. moduuli: viikot 6 ja 7 (5.2. - 18.2.)
2. moduuli: viikot 8 ja 9 (19.2. -3.3.)
3. moduuli: viikot 10 ja 11 (4.3. - 17.3.)
4. moduuli: viikot 12 ja 13 (18.3. - 31.3.)
5. moduuli: viikot 14 ja 15 (1.4. - 14.4.)

Opintojakso ei edellytä läsnäoloa kampuksella, vaan se suoritetaan verkossa. Huomioi kuitenkin, että opiskelijan tulee tehdä kunkin moduulin tehtävät kyseiselle moduulille varatussa ajassa. Lisäksi opintojaksolla on kaksi aikaan sidottua tapaamista; aloituskerta 6.2. klo 9 - 10 ja lopetuskerta 15.4. klo 14 - 16.

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Niina Pietilään.

Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajaan mahdollisimman pian.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan numeraalisesti 0-5. Arvosanan määrittyy oppimispäiväkirjan perusteella. Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan koko opintojakson ajan ja se palautetaan 15.4. mennessä. Oppimispäiväkirjan lisäksi opintojakson moduulit sisältävät aineistoon perehtymistä ja tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Nämä arvioidaan hyväksytty/hylätty.

Prerequisites

Opiskelijalla on suoritettuna opintojakso Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö.

Further information

Opintojakso kuuluu loppuvaiheen opintoihin.