Mental Health and Substance Abuse Nursing and Crisis InterventionLaajuus (15 cr)
Code: SX00EA14
Credits
15 op
Objective
Students
- deepen their evidence-based competence in accordance with the key competence areas of nursing: clinical, decision-making, patient education, interaction, ethical, health promotion, and development and leadership competence
- can evaluate their evidence-based development and assume responsibility for the quality of nursing in their own actions
- are prepared for future-oriented and patient/client-oriented development of nursing
- deepen their competence in planning, implementing, evaluating and developing mental health and substance abuse nursing and crisis intervention in different operating environments (focus on adults and the elderly)
- deepen their competence in supporting and giving guidance to patients and their significant others in different phases of the clinical pathway
Content
- evidence-based nursing and its development
- nurses’ expertise and multiprofessional teamwork and networks
- health technology and competence in future nursing
- advanced studies of mental health and substance abuse nursing and crisis intervention
- patient education supporting patient’s resources and empowerment; supporting and providing guidance to significant others
- specific questions related to the study unit
Prerequisites
The student may choose the nursing expertise studies when he has completed the theoretical studies included in the professional nursing studies and clinical practices included in these, unless otherwise agreed in the student's ISP.
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 04.10.2024
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 65
Degree programmes
- Nursing (in Finnish)
Teachers
- Jaana Meriläinen
- Marianne Sipilä
- Sairaanhoitotyö7 Virtuaali
- Sairaanhoitotyö6 Virtuaali
- Leena Hinkkanen
Teacher in charge
Marianne Sipilä
Groups
-
SXO21S2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
-
SXO21S1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO21S1CSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
-
SXO21S1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
Objective
Opiskelija
- syventää näyttöön perustuvaa osaamistaan hoitotyön keskeisten osaamisalueiden mukaisessa hoitotyössä: kliininen, päätöksenteko-, ohjaus-, vuorovaikutus, eettinen, terveyden edistämisen sekä kehittämis- ja johtamisosaaminen.
- osaa arvioida omaa kehittymistään näyttöön perustuen sekä osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.
- omaa valmiudet tulevaisuusorientoituneeseen ja potilas- ja asiakaslähtöiseen hoitotyön kehittämiseen.
- syventää osaamistaan suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyötä eri toimintaympäristöissä (painotus aikuiset ja iäkkäät)
- syventää osaamistaan tukea ja ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitopolun eri vaiheissa.
Content
- näyttöön perustuva sairaanhoitotyö ja sen kehittäminen
- sairaanhoitajan asiantuntijuus sekä moniammatillinen tiimi- ja verkostotyö
- terveysteknologia ja sairaanhoitotyön tulevaisuuden osaaminen
- mielenterveys, kriisi ja päihdehoitotyön syventävät opinnot
- voimavaraistumista tukeva potilasohjaus sekä läheisten tukeminen ja ohjaus
- erityiskysymykset
Location and time
Myllypuron kampus
Viikot 33-40
Materials
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert, Sauri (2017). Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Tai vastaava kirja vanhempana versiona (Kuhanen ym. 2013).
Lönnqvist J, Heikkinen M, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.) Psykiatria. 11. painos. Kustannus Oy Duodecim 2014. Saatavana sähköisesti Oppiportista..
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki & Salo-Chydenius (2015). Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Hipp K, Kangasniemi M, Vaajoki A, Kuosmanen L. 2016. Kokemusasiantuntijan osallisuus mielenterveyspalvelujen kehittämisessä. Hoitotiede 28 (4), 286 - 297.
Pitkänen A & Kortteisto T. 2021. Potilaiden ja läheisten osallisuuden edistäminen akuuttipsykiatrian osastolla - ammattilaisten näkökulma. Hoitotiede 33 (1), 16-28.
Townsend M. 2014. Psychiatric Mental Health Nursing: Concepts of Care in Evidence-Based Practice. F. A. Davis Company. Available in eBook Central.
Oppitunnilla osoitettu ja suositeltu oppimateriaali
Lasten ja nuorten mielenterveys 5 op
Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen,M.,Puura,K., Sourander A. (toim.) 2017. Lasten ja nuorten psykiatria
Aalto-Setälä, T.,Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H., Marttunen, M. (2020). Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa : Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön.
Teaching methods
Käänteinen oppiminen
Teoriaopetus kampuksella
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Ryhmätyöskentely
Lääkelaskukoe
Dialogitentti
(Kirjallinen tentti)
Oppimistehtävä
Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot
Employer connections
Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot
Exam schedules
Oppimistehtävän palautus viimeistään 11.10.2024.
Oppimistehtävän arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran. Arvosanan korottamisen yrittämisestä sovitaan toteutuksen opettajan kanssa. Muokattu tehtävä palautettava viimeistään 8.11.2024
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Opintojakson laajuus on 15 op
1 op vastaa opiskelijalle 27 h työtä (kokonaisuus on 15 x 27 t = 405 t)
Mielenterveys, kriisi ja päihdehoitotyö (aikuiset) 9 op
Lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyö 5 op
Kaikille syventävän vaiheen opiskelijoille yhteiset opinnot 1 op
Further information
Toteutukseen kuuluu:
- 5 op lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyötä, joka toteututetaan yhdessä Lasten akuuttihoitotyö - syventävän opintojakson kanssa.
- 9 op mielenterveys- kriisi- ja päihdehoitotyötä, jossa painostus on aikuisten hoitotyössä. Sisältöinä mm. mielialahäiriöiden, psykoosisairauksien, persoonallisuushäiriöiden, syömishäiriöiden, ahdistuneisuushäiriöiden, dissosiaatiohäiriöiden ja riippuvuuksien hoitotyö. Fokuksena on supportiivinen hoitosuhdetyöskentely. Viitekehyksenä toipumisorientaatio.
- 1 op kaikille syventävän vaiheen opiskelijoille tarkoitetut yhteiset opinnot.
Kyseessä on sairaanhoitajakoulutuksen syventävän vaiheen opintojakso ja lukusuunnitelman mukaisesti se ajoittuu opintojen viimeiselle lukukaudelle. Opintojakson suorittaminen edellyttää, että kliinisen ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja näihin kuuluvat kliinisen harjoittelut on suoritettu. Kliinisen hoitotyön harjoittelun 7 - Sairaanhoitajan asiantuntijuusosaaminen voi suorittaa vasta, kun kaikki perusharjoittelut on suoritettu.
Orientaatioon osallistuminen on edellytys jakson suorittamiselle. Jatkuva näyttö, aktiivinen osallistuminen teoriaopetukseen. Pakollinen läsnäolo 80 % teoriaopetuksesta.
Poissaolo lähiopetuksesta (teoria) korvataan tehtävällä.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Toteutuksella opetuskieli on suomi.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Assessment methods and criteria
Numeerinen arviointi 0-5.
Arvosana perustuu lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyön osuuden tenttiin (1/3) sekä kirjallisen oppimistehtävän arviointiin (2/3).
Dialogitentti hyv / hyl.
Lääkelaskukoe hyv / hyl
Oppimistehtävän palautus viimeistään 11.10.2024.
Oppimistehtävän arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran. Arvosanan korottamisen yrittämisestä sovitaan toteutuksen opettajan kanssa. Muokattu tehtävä palautettava viimeistään 8.11.2024.
Lasten ja nuorten mielenterveyhoitotyön tentti on viikolla 38-39 Tentin ensimmäinen uusinta exam luokassa on viikolla 42. Toinen uusinta examissa viikolla 46.
Toteutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien verkkotehtävien tekemistä annetussa aikataulussa.
Osallistuminen teoriaopetukseen hyväksytty, kaikki poissaolot korvataan kirjallisella tehtävällä.
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.
Prerequisites
Opiskelija voi valita sairaanhoitotyön asiantuntijuusosaamisen opinnot, kun hän on suorittanut sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja näihin kuuluvat kliiniset harjoittelut, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 08.03.2024
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Nursing (in Finnish)
Teachers
- Marianne Sipilä
- Anna O'Sullivan
- Anu Jokinen
- Leena Hinkkanen
- Camilla Långstedt
Teacher in charge
Anna O'Sullivan
Groups
-
SXO21K1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO21K1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO21K1CSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
-
SXO21K2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- syventää näyttöön perustuvaa osaamistaan hoitotyön keskeisten osaamisalueiden mukaisessa hoitotyössä: kliininen, päätöksenteko-, ohjaus-, vuorovaikutus, eettinen, terveyden edistämisen sekä kehittämis- ja johtamisosaaminen.
- osaa arvioida omaa kehittymistään näyttöön perustuen sekä osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.
- omaa valmiudet tulevaisuusorientoituneeseen ja potilas- ja asiakaslähtöiseen hoitotyön kehittämiseen.
- syventää osaamistaan suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyötä eri toimintaympäristöissä (painotus aikuiset ja iäkkäät)
- syventää osaamistaan tukea ja ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitopolun eri vaiheissa.
Content
- näyttöön perustuva sairaanhoitotyö ja sen kehittäminen
- sairaanhoitajan asiantuntijuus sekä moniammatillinen tiimi- ja verkostotyö
- terveysteknologia ja sairaanhoitotyön tulevaisuuden osaaminen
- mielenterveys, kriisi ja päihdehoitotyön syventävät opinnot
- voimavaraistumista tukeva potilasohjaus sekä läheisten tukeminen ja ohjaus
- erityiskysymykset
Location and time
Myllypuron kampus
Viikot 2 - 11
Materials
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert, Sauri (2017). Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Tai vastaava kirja vanhempana versiona (Kuhanen ym. 2013).
Lönnqvist J, Heikkinen M, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.) Psykiatria. 11. painos. Kustannus Oy Duodecim 2014. Saatavana sähköisesti Oppiportista..
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki & Salo-Chydenius (2015). Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Hipp K, Kangasniemi M, Vaajoki A, Kuosmanen L. 2016. Kokemusasiantuntijan osallisuus mielenterveyspalvelujen kehittämisessä. Hoitotiede 28 (4), 286 - 297.
Pitkänen A & Kortteisto T. 2021. Potilaiden ja läheisten osallisuuden edistäminen akuuttipsykiatrian osastolla - ammattilaisten näkökulma. Hoitotiede 33 (1), 16-28.
Townsend M. 2014. Psychiatric Mental Health Nursing: Concepts of Care in Evidence-Based Practice. F. A. Davis Company. Available in eBook Central.
Oppitunnilla osoitettu ja suositeltu oppimateriaali
Lasten ja nuorten mielenterveys 5 op
Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen,M.,Puura,K., Sourander A. (toim.) 2017. Lasten ja nuorten psykiatria
Aalto-Setälä, T.,Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H., Marttunen, M. (2020). Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa : Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön.
Teaching methods
Käänteinen oppiminen
Teoriaopetus kampuksella
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Ryhmätyöskentely
Lääkelaskukoe
Dialogitentti
Kirjallinen tentti
Oppimistehtävä
Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot
Employer connections
Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot
Exam schedules
Lasten ja nuorten mielenterveyhoitotyön osuuden tentti on viikoilla 8-9 examissa
Tentin ensimmäinen uusinta exam luokassa on viikolla 14
Toinen uusinta examissa viikolla 18
Oppimistehtävän palautus viimeistään 17.3.2024
Oppimistehtävän arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran. Arvosanan korottamisen yrittämisestä sovitaan toteutuksen opettajan kanssa. Muokattu tehtävä palautettava viimeistään 26.4.2024.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Opintojakson laajuus on 15 op
1 op vastaa opiskelijalle 27 h työtä (kokonaisuus on 15 x 27 t = 405 t)
Mielenterveys, kriisi ja päihdehoitotyö (aikuiset) 9 op
Lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyö 5 op
Kaikille syventävän vaiheen opiskelijoille yhteiset opinnot 1 op
Further information
Toteutukseen kuuluu:
- 5 op lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyötä, joka toteututetaan yhdessä Lasten akuuttihoitotyö - syventävän opintojakson kanssa.
- 9 op mielenterveys- kriisi- ja päihdehoitotyötä, jossa painostus on aikuisten hoitotyössä. Sisältöinä mm. mielialahäiriöiden, psykoosisairauksien, persoonallisuushäiriöiden, syömishäiriöiden, ahdistuneisuushäiriöiden, dissosiaatiohäiriöiden ja riippuvuuksien hoitotyö. Fokuksena on supportiivinen hoitosuhdetyöskentely. Viitekehyksenä toipumisorientaatio.
- 1 op kaikille syventävän vaiheen opiskelijoille tarkoitetut yhteiset opinnot.
Kyseessä on sairaanhoitajakoulutuksen syventävän vaiheen opintojakso ja lukusuunnitelman mukaisesti se ajoittuu opintojen viimeiselle lukukaudelle. Opintojakson suorittaminen edellyttää, että kliinisen ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja näihin kuuluvat kliinisen harjoittelut on suoritettu. Kliinisen hoitotyön harjoittelun 7 - Sairaanhoitajan asiantuntijuusosaaminen voi suorittaa vasta, kun kaikki perusharjoittelut on suoritettu.
Orientaatioon osallistuminen on edellytys jakson suorittamiselle. Jatkuva näyttö, aktiivinen osallistuminen teoriaopetukseen. Pakollinen läsnäolo 80 % teoriaopetuksesta.
Poissaolo lähiopetuksesta (teoria) korvataan tehtävällä.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Toteutuksella opetuskieli on suomi.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Assessment methods and criteria
Numeerinen arviointi 0-5.
Arvosana perustuu lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyön osuuden tenttiin (1/3) sekä kirjallisen oppimistehtävän arviointiin (2/3).
Dialogitentti hyv / hyl.
Lääkelaskukoe hyv / hyl
Oppimistehtävän palautus viimeistään 17.3.2024.
Oppimistehtävän arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran. Arvosanan korottamisen yrittämisestä sovitaan toteutuksen opettajan kanssa. Muokattu tehtävä palautettava viimeistään 26.4.2024.
Lasten ja nuorten mielenterveyhoitotyön tentti on viikolla 11 Tentin ensimmäinen uusinta exam luokassa on viikolla 16. Toinen uusinta examissa viikolla 20.
Toteutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien verkkotehtävien tekemistä annetussa aikataulussa.
Osallistuminen teoriaopetukseen hyväksytty, kaikki poissaolot korvataan kirjallisella tehtävällä.
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.
Prerequisites
Opiskelija voi valita sairaanhoitotyön asiantuntijuusosaamisen opinnot, kun hän on suorittanut sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja näihin kuuluvat kliiniset harjoittelut, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
07.08.2023 - 06.10.2023
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Nursing (in Finnish)
Teachers
- Jaana Meriläinen
- Marianne Sipilä
- Anna O'Sullivan
- Hanna Repo Jamal
- Pihla Markkanen
Teacher in charge
Anna O'Sullivan
Groups
-
SXO20S1BSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
-
SXO20S1ASairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXO20S2Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelmaa monimuoto
-
SXO20S1DSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä D
-
SXO20S1CSairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
Objective
Opiskelija
- syventää näyttöön perustuvaa osaamistaan hoitotyön keskeisten osaamisalueiden mukaisessa hoitotyössä: kliininen, päätöksenteko-, ohjaus-, vuorovaikutus, eettinen, terveyden edistämisen sekä kehittämis- ja johtamisosaaminen.
- osaa arvioida omaa kehittymistään näyttöön perustuen sekä osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.
- omaa valmiudet tulevaisuusorientoituneeseen ja potilas- ja asiakaslähtöiseen hoitotyön kehittämiseen.
- syventää osaamistaan suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyötä eri toimintaympäristöissä (painotus aikuiset ja iäkkäät)
- syventää osaamistaan tukea ja ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitopolun eri vaiheissa.
Content
- näyttöön perustuva sairaanhoitotyö ja sen kehittäminen
- sairaanhoitajan asiantuntijuus sekä moniammatillinen tiimi- ja verkostotyö
- terveysteknologia ja sairaanhoitotyön tulevaisuuden osaaminen
- mielenterveys, kriisi ja päihdehoitotyön syventävät opinnot
- voimavaraistumista tukeva potilasohjaus sekä läheisten tukeminen ja ohjaus
- erityiskysymykset
Location and time
Myllypuron kampus
Viikot 32 - 40
Materials
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert, Sauri (2017). Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Tai vastaava kirja vanhempana versiona (Kuhanen ym. 2013).
Lönnqvist J, Heikkinen M, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T (toim.) Psykiatria. 11. painos. Kustannus Oy Duodecim 2014. Saatavana sähköisesti Oppiportista..
Partanen, Holmberg, Inkinen, Kurki & Salo-Chydenius (2015). Päihdehoitotyö. SanomaPro.
Hipp K, Kangasniemi M, Vaajoki A, Kuosmanen L. 2016. Kokemusasiantuntijan osallisuus mielenterveyspalvelujen kehittämisessä. Hoitotiede 28 (4), 286 - 297.
Pitkänen A & Kortteisto T. 2021. Potilaiden ja läheisten osallisuuden edistäminen akuuttipsykiatrian osastolla - ammattilaisten näkökulma. Hoitotiede 33 (1), 16-28.
Townsend M. 2014. Psychiatric Mental Health Nursing: Concepts of Care in Evidence-Based Practice. F. A. Davis Company. Available in eBook Central.
Oppitunnilla osoitettu ja suositeltu oppimateriaali
Lasten ja nuorten mielenterveys 5 op
Kumpulainen, K., Aronen, E., Ebeling, H., Laukkanen, E., Marttunen,M.,Puura,K., Sourander A. (toim.) 2017. Lasten ja nuorten psykiatria
Aalto-Setälä, T.,Huikko, E., Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H., Marttunen, M. (2020). Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa : Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön.
Teaching methods
Käänteinen oppiminen
Teoriaopetus
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Ryhmätyöskentely
Lääkelaskukoe
Dialogitentti
Kirjallinen tentti
Oppimistehtävä
Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot
Employer connections
Mahdolliset vierailut ja asiantuntijaluennot
Exam schedules
Lasten ja nuorten mielenterveyhoitotyön osuuden tentti on viikolla 38.
Tentin ensimmäinen uusinta exam luokassa on viikolla 41.
Toinen uusinta examissa viikolla 45.
Oppimistehtävän palautus viimeistään 8.10.2023.
Oppimistehtävän arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran. Arvosanan korottamisen yrittämisestä sovitaan toteutuksen opettajan kanssa. Muokattu tehtävä palautettava viimeistään 19.11.2023.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Opintojakson laajuus on 15 op
1 op vastaa opiskelijalle 27 h työtä (kokonaisuus on 15 x 27 t = 405 t)
Mielenterveys, kriisi ja päihdehoitotyö (aikuiset) 9 op
Lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyö 5 op
Kaikille syventävän vaiheen opiskelijoille yhteiset opinnot 1 op
Further information
Toteutukseen kuuluu:
- 5 op lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyötä, joka toteututetaan yhdessä Lasten akuuttihoitotyö - syventävän opintojakson kanssa.
- 9 op mielenterveys- kriisi- ja päihdehoitotyötä, jossa painostus on aikuisten hoitotyössä. Sisältöinä mm. mielialahäiriöiden, psykoosisairauksien, persoonallisuushäiriöiden, syömishäiriöiden, ahdistuneisuushäiriöiden, dissosiaatiohäiriöiden ja riippuvuuksien hoitotyö. Fokuksena on supportiivinen hoitosuhdetyöskentely. Viitekehyksenä toipumisorientaatio.
- 1 op kaikille syventävän vaiheen opiskelijoille tarkoitetut yhteiset opinnot.
Kyseessä on sairaanhoitajakoulutuksen syventävän vaiheen opintojakso ja lukusuunnitelman mukaisesti se ajoittuu opintojen viimeiselle lukukaudelle. Opintojakson suorittaminen edellyttää, että kliinisen ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja näihin kuuluvat kliinisen harjoittelut on suoritettu. Kliinisen hoitotyön harjoittelu 7 - Sairaanhoitajan asiantuntijuusosaaminen voi suorittaa vasta, kun kaikki perusharjoittelut on suoritettu.
Orientaatioon osallistuminen on edellytys jakson suorittamiselle. Jatkuva näyttö, aktiivinen osallistuminen teoriaopetukseen. Pakollinen läsnäolo 80 % teoriaopetuksesta.
Poissaolo lähiopetuksesta (teoria) korvataan tehtävällä.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Toteutuksella opetuskieli on suomi.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko"
Assessment methods and criteria
Numeerinen arviointi 0-5.
Arvosana perustuu lasten ja nuorten mielenterveyshoitotyön osuuden tenttiin (1/3) sekä kirjallisetn oppimistehtävän arviointiin (2/3).
Dialogitentti hyv / hyl.
Lääkelaskukoe hyv / hyl
Oppimistehtävän palautus viimeistään 8.10.2023.
Oppimistehtävän arvosanan korottamista on mahdollista yrittää kerran. Arvosanan korottamisen yrittämisestä sovitaan toteutuksen opettajan kanssa. Muokattu tehtävä palautettava viimeistään 19.11.2023.
Lasten ja nuorten mielenterveyhoitotyön tentti on viikolla 38. Tentin ensimmäinen uusinta exam luokassa on viikolla 41. Toinen uusinta examissa viikolla 45.
Toteutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien verkkotehtävien tekemistä annetussa aikataulussa.
Osallistuminen teoriaopetukseen hyväksytty, kaikki poissaolot korvataan kirjallisella tehtävällä.
Arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.
Prerequisites
Opiskelija voi valita sairaanhoitotyön asiantuntijuusosaamisen opinnot, kun hän on suorittanut sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja näihin kuuluvat kliiniset harjoittelut, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.