Ihmislähtöinen työtapa osteopatiassaLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00ER23
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Ihmislähtöinen työtapa osteopaatin työssä 3 op
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija tunnistaa ihmislähtöisen työotteen ja toimii dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija havainnoi asiakkaan kehon pystyasentoa, harjaantuu terveyslähtöisessä kommunikoinnissa ja kirjaa observaation avulla saatuja löydöksiä. Opiskelija yhdistää anatomisen tiedon palpaatioon. Opiskelija paikallistaa hartiarenkaan ja yläraajan lihakset lihasaktivaatiota hyödyntäen ja osaa arvioida kyseisten lihasten tonusta. Opiskelija käyttää ammatillista terminologiaa, on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää ergonomiatietoa asiakastyöskentelyssä.
Harjoitteluun tutustuminen 1 op
Opiskelija ymmärtää osteopaattisen kliinisen prosessin kokonaisuuden sekä opiskelija- että asiakasnäkökulmasta. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä pienryhmissä. Opiskelija osoittaa kykyä tiimityöskentelyyn kliinisessä ympäristössä.
Psykologian perusteet ja terapeuttiset perusvalmiudet 1 op
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa määritellä psyykkisiä ilmiöitä ja ottaa huomioon terapeuttisen työskentelytavan perusperiaatteita. Hän tunnistaa oman persoonansa vaikutuksen vuorovaikutustilanteissa. Hän kykenee motivoivaan haastatteluun ja vuorovaikutukseen. Opiskelija kykenee eettiseen pohdintaan asiakastilanteissa. Hän oppii tunnistamaan oman ammattitaitonsa ja jaksamisensa rajat.
Sisältö
Ihmislähtöinen työtapa
Asiakkaan kohtaaminen ja observointi
Pystyasennon observointi
Terveyslähtöinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
Yläraajojen ja hartiarenkaan lihasten palpaatio
Ergonomia
Psykologian perusteet ja terapeuttiset perusvalmiudet 1 op
Oma persoona auttamistyössä
Motivoiva haastattelu sekä vuorovaikutus
Psyykkiset ilmiöt, perusperiaatteet, eettiset kysymykset ja oma jaksaminen terapeuttisessa vuorovaikutuksessa
Harjoitteluun tutustuminen 1 op
HyMy-kylän toimintaan tutustuminen
Vanhemman osteopaattiopiskelijan toiminnan observointi
Tutustumiskäynti asiakkaana
Vaitiolovelvollisuus, eettisyys, kollegiaalisuus, tietosuoja, käyttäytymissäännöt ja hygienia
Muiden ammattiryhmien työhön tutustuminen
Osteopatiapalvelujen CEN-standardi
Esitietovaatimukset
Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Ihmisen anatomian perusosaaminen, Asiantuntijaviestintäosaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 27.09.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Laura Lee Calonius
- Mirka Peththahandi
- Anu Jokinen
Vastuuopettaja
Laura Lee Calonius
Ryhmät
-
SXF23S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Ihmislähtöinen työtapa osteopaatin työssä 3 op
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija tunnistaa ihmislähtöisen työotteen ja toimii dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija havainnoi asiakkaan kehon pystyasentoa, harjaantuu terveyslähtöisessä kommunikoinnissa ja kirjaa observaation avulla saatuja löydöksiä. Opiskelija yhdistää anatomisen tiedon palpaatioon. Opiskelija paikallistaa hartiarenkaan ja yläraajan lihakset lihasaktivaatiota hyödyntäen ja osaa arvioida kyseisten lihasten tonusta. Opiskelija käyttää ammatillista terminologiaa, on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää ergonomiatietoa asiakastyöskentelyssä.
Harjoitteluun tutustuminen 1 op
Opiskelija ymmärtää osteopaattisen kliinisen prosessin kokonaisuuden sekä opiskelija- että asiakasnäkökulmasta. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä pienryhmissä. Opiskelija osoittaa kykyä tiimityöskentelyyn kliinisessä ympäristössä.
Psykologian perusteet ja terapeuttiset perusvalmiudet 1 op
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa määritellä psyykkisiä ilmiöitä ja ottaa huomioon terapeuttisen työskentelytavan perusperiaatteita. Hän tunnistaa oman persoonansa vaikutuksen vuorovaikutustilanteissa. Hän kykenee motivoivaan haastatteluun ja vuorovaikutukseen. Opiskelija kykenee eettiseen pohdintaan asiakastilanteissa. Hän oppii tunnistamaan oman ammattitaitonsa ja jaksamisensa rajat.
Sisältö
Ihmislähtöinen työtapa
Asiakkaan kohtaaminen ja observointi
Pystyasennon observointi
Terveyslähtöinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
Yläraajojen ja hartiarenkaan lihasten palpaatio
Ergonomia
Psykologian perusteet ja terapeuttiset perusvalmiudet 1 op
Oma persoona auttamistyössä
Motivoiva haastattelu sekä vuorovaikutus
Psyykkiset ilmiöt, perusperiaatteet, eettiset kysymykset ja oma jaksaminen terapeuttisessa vuorovaikutuksessa
Harjoitteluun tutustuminen 1 op
HyMy-kylän toimintaan tutustuminen
Vanhemman osteopaattiopiskelijan toiminnan observointi
Tutustumiskäynti asiakkaana
Vaitiolovelvollisuus, eettisyys, kollegiaalisuus, tietosuoja, käyttäytymissäännöt ja hygienia
Muiden ammattiryhmien työhön tutustuminen
Osteopatiapalvelujen CEN-standardi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Esitietovaatimukset
Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Ihmisen anatomian perusosaaminen, Asiantuntijaviestintäosaaminen
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 20.09.2022
Ajoitus
23.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Laura Lee Calonius
- Mirka Peththahandi
- Anu Jokinen
Vastuuopettaja
Mirka Peththahandi
Ryhmät
-
SXF22S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Ihmislähtöinen työtapa osteopaatin työssä 3 op
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija tunnistaa ihmislähtöisen työotteen ja toimii dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija havainnoi asiakkaan kehon pystyasentoa, harjaantuu terveyslähtöisessä kommunikoinnissa ja kirjaa observaation avulla saatuja löydöksiä. Opiskelija yhdistää anatomisen tiedon palpaatioon. Opiskelija paikallistaa hartiarenkaan ja yläraajan lihakset lihasaktivaatiota hyödyntäen ja osaa arvioida kyseisten lihasten tonusta. Opiskelija käyttää ammatillista terminologiaa, on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää ergonomiatietoa asiakastyöskentelyssä.
Harjoitteluun tutustuminen 1 op
Opiskelija ymmärtää osteopaattisen kliinisen prosessin kokonaisuuden sekä opiskelija- että asiakasnäkökulmasta. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä pienryhmissä. Opiskelija osoittaa kykyä tiimityöskentelyyn kliinisessä ympäristössä.
Psykologian perusteet ja terapeuttiset perusvalmiudet 1 op
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa määritellä psyykkisiä ilmiöitä ja ottaa huomioon terapeuttisen työskentelytavan perusperiaatteita. Hän tunnistaa oman persoonansa vaikutuksen vuorovaikutustilanteissa. Hän kykenee motivoivaan haastatteluun ja vuorovaikutukseen. Opiskelija kykenee eettiseen pohdintaan asiakastilanteissa. Hän oppii tunnistamaan oman ammattitaitonsa ja jaksamisensa rajat.
Sisältö
Ihmislähtöinen työtapa
Asiakkaan kohtaaminen ja observointi
Pystyasennon observointi
Terveyslähtöinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
Yläraajojen ja hartiarenkaan lihasten palpaatio
Ergonomia
Psykologian perusteet ja terapeuttiset perusvalmiudet 1 op
Oma persoona auttamistyössä
Motivoiva haastattelu sekä vuorovaikutus
Psyykkiset ilmiöt, perusperiaatteet, eettiset kysymykset ja oma jaksaminen terapeuttisessa vuorovaikutuksessa
Harjoitteluun tutustuminen 1 op
HyMy-kylän toimintaan tutustuminen
Vanhemman osteopaattiopiskelijan toiminnan observointi
Tutustumiskäynti asiakkaana
Vaitiolovelvollisuus, eettisyys, kollegiaalisuus, tietosuoja, käyttäytymissäännöt ja hygienia
Muiden ammattiryhmien työhön tutustuminen
Osteopatiapalvelujen CEN-standardi
Oppimateriaalit
Osatoteutusten opettajat antavat tarkemmat tiedot ensimmäisellä kerralla.
Opetusmenetelmät
teorialuennot, käytännön harjoittelu, tehtäväohjattu opetus
Moodle työtila
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitteluun tutustuminen HyMy-kylässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Osatoteutusten opettajat antavat tarkemmat tiedot ensimmäisellä kerralla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija on suorittanut eri osatoteutusten tehtävät hyväksytysti määräajan sisällä.
Aktiivinen osallistuminen tunneilla.
Esitietovaatimukset
Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Ihmisen anatomian perusosaaminen, Asiantuntijaviestintäosaaminen