Siirry suoraan sisältöön

Ihmislähtöinen työtapa osteopatiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00ER23-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 20.09.2022

Ajoitus

23.08.2022 - 21.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 35

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kevin Collet
  • Laura Lee Calonius
  • Mirka Peththahandi
  • Anu Jokinen

Vastuuopettaja

Mirka Peththahandi

Ryhmät

  • SXF22S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Ihmislähtöinen työtapa osteopaatin työssä 3 op
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija tunnistaa ihmislähtöisen työotteen ja toimii dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija havainnoi asiakkaan kehon pystyasentoa, harjaantuu terveyslähtöisessä kommunikoinnissa ja kirjaa observaation avulla saatuja löydöksiä. Opiskelija yhdistää anatomisen tiedon palpaatioon. Opiskelija paikallistaa hartiarenkaan ja yläraajan lihakset lihasaktivaatiota hyödyntäen ja osaa arvioida kyseisten lihasten tonusta. Opiskelija käyttää ammatillista terminologiaa, on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää ergonomiatietoa asiakastyöskentelyssä.

Harjoitteluun tutustuminen 1 op
Opiskelija ymmärtää osteopaattisen kliinisen prosessin kokonaisuuden sekä opiskelija- että asiakasnäkökulmasta. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä pienryhmissä. Opiskelija osoittaa kykyä tiimityöskentelyyn kliinisessä ympäristössä.

Psykologian perusteet ja terapeuttiset perusvalmiudet 1 op
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa määritellä psyykkisiä ilmiöitä ja ottaa huomioon terapeuttisen työskentelytavan perusperiaatteita. Hän tunnistaa oman persoonansa vaikutuksen vuorovaikutustilanteissa. Hän kykenee motivoivaan haastatteluun ja vuorovaikutukseen. Opiskelija kykenee eettiseen pohdintaan asiakastilanteissa. Hän oppii tunnistamaan oman ammattitaitonsa ja jaksamisensa rajat.

Sisältö

Ihmislähtöinen työtapa
Asiakkaan kohtaaminen ja observointi
Pystyasennon observointi
Terveyslähtöinen kohtaaminen ja vuorovaikutus
Yläraajojen ja hartiarenkaan lihasten palpaatio
Ergonomia

Psykologian perusteet ja terapeuttiset perusvalmiudet 1 op
Oma persoona auttamistyössä
Motivoiva haastattelu sekä vuorovaikutus
Psyykkiset ilmiöt, perusperiaatteet, eettiset kysymykset ja oma jaksaminen terapeuttisessa vuorovaikutuksessa

Harjoitteluun tutustuminen 1 op
HyMy-kylän toimintaan tutustuminen
Vanhemman osteopaattiopiskelijan toiminnan observointi
Tutustumiskäynti asiakkaana
Vaitiolovelvollisuus, eettisyys, kollegiaalisuus, tietosuoja, käyttäytymissäännöt ja hygienia
Muiden ammattiryhmien työhön tutustuminen
Osteopatiapalvelujen CEN-standardi

Oppimateriaalit

Osatoteutusten opettajat antavat tarkemmat tiedot ensimmäisellä kerralla.

Opetusmenetelmät

teorialuennot, käytännön harjoittelu, tehtäväohjattu opetus
Moodle työtila

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitteluun tutustuminen HyMy-kylässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Osatoteutusten opettajat antavat tarkemmat tiedot ensimmäisellä kerralla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija on suorittanut eri osatoteutusten tehtävät hyväksytysti määräajan sisällä.
Aktiivinen osallistuminen tunneilla.

Esitietovaatimukset

Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Ihmisen anatomian perusosaaminen, Asiantuntijaviestintäosaaminen