Neuroanatomy and PhysiologyLaajuus (5 cr)
Code: SX00ER04
Credits
5 op
Objective
Students identify the key structures of the central nervous system. They are able to describe the basic features of the functioning of central nervous system in motoric, sensory and autonomic activities. Students are able to explain formation, passages and innervation object of peripheral nerves in such way that, as the studies progress, they are able to use their knowledge for making an osteopathic diagnosis and treatment plan. Students are able to describe the neurobiological basis of pain. Students identify symptoms of neurological diseases. They identify basic models of clinical examination and treatment of neurological diseases, and also the prevention and rehabilitation of neurological diseases. Student use professional terminology.
Content
Parts of the brain and their main functions
Structure and pathways of spinal cord, formation of spinal nerves
Cerebrospinal meninges and fluids
The main blood vessels of the central nervous system
Basics of regulating motor skills
Sensory functions
Limbic system
Segmentation of spinal nerves
Nerve plexus formed from the spinal nerves, and the peripheral nerves emanating from it
Cranial nerves
Autonomic nervous system: sympathetic and parasympathetic nervous system
Neurology 1op:
Pain, headache, vertigo and paralysis
Diseases that impair sensory function, their examination and treatment
Diseases that weaken the motor system and their treatment
Disorders of higher cerebral functions
Physiology of Pain 1op:
Nociception
Central sensitisation
Chemistry of inflammation
Key professional terminology
Prerequisites
Human Anatomy 1-3: theoretical competence achieved.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Management of the foreign terminology is at least 50 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts systematically.
Students identify anatomical structures and repeat their meaning.
Assessment criteria, good (3)
Management of the foreign terminology is at least 70 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts expertly.
Students identify and describe anatomical structures and discover connections between structure and function.
Assessment criteria, excellent (5)
Management of the foreign terminology is at least 90 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts widely and expertly for example when answering essay questions.
Students identify anatomical structures and explain their function by analysing connections between structure and function
Assessment criteria, approved/failed
Management of the foreign terminology is at least 50 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts systematically.
Students identify anatomical structures and repeat their meaning.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
14.08.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Osteopathy
Teachers
- Lääketieteelliset aineet Sote
- Jouni Arffman
Teacher in charge
Jouni Arffman
Groups
-
SXF23S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija tunnistaa keskushermoston keskeiset rakenteet. Hän osaa kuvata keskushermoston toiminnan peruspiirteet motorisissa, sensorisissa ja autonomisissa toiminnoissa. Opiskelija osaa selittää ääreishermojen muodostumisen, kulun ja hermotuskohteet siten, että hän pystyy opintojen edetessä käyttämään tietämystään osteopaattisen diagnoosin tekemiseen ja osteopaattisen hoidon suunniteluun. Opiskelija osaa kuvata kivun neurobiologisen perustan. Opiskelija tunnistaa keskeisten neurologisten sairauksien oireet, kliinisen tutkimisen ja neurologisen hoidon perusmallit sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn ja tämän päivän kuntoutustoiminnan. Opiskelija käyttää ammatillista terminologiaa.
Content
Aivojen osat ja niiden tärkeimmät tehtävät
Selkäytimen rakenne, radat ja selkäydinhermojen muodostuminen
Aivo-selkäydinkalvot ja likvori
Keskushermoston tärkeimmät verisuonet
Motoriikan säätelyn perusteet
Sensoriset toiminnot
Limbinen järjestelmä
Selkäydinhermojen segmentaalisuus
Selkäydinhermoista muodostuvat hermopunokset ja niistä lähtevät ääreishermot
Aivohermot
Autonominen hermosto: sympaattinen ja parasympaattinen hermosto
Neurologia 1op:
Kipu-, päänsärky-, huimaus- ja halvaustilat
Aistitoimintaa heikentävät sairaudet ja niiden tutkimus sekä hoito
Motorista järjestelmää heikentävät sairaudet ja niiden hoito
Korkeampien aivotoimintojen häiriötiloja
Kivun fysiologia 1op:
Nosiseptio
Sentraalinen sensitisaatio
Tulehduskemia
Keskeinen ammatillinen terminologia
Materials
Materiaalit
- Opettajan laatima materiaali
- Opettajan skannaama materiaali
Kirjallisuus
- THIEME Atlas of anatomy:
General anatomy and musculoskeletal system
Head and neuroanatomy
- Sand, O. ym. Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro.
- Luentomateriaali ja muut OMAn työtilan materiaalit.
Teaching methods
Luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäinen työskentely
Jaksoon sisältyy arvioitava (HYV-HYL) ryhmätyö
Completion alternatives
Erityisen tuen päätökset: mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä = 10 h kontaktiopetusta, 17 h itsenäistä työtä
Content scheduling
CNS
ANS
PNS
Kipu
Further information
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijäoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Assessment methods and criteria
Anatomia ja fysiologia: keskus- ja ääreishermostosta numeerisesti arvioitavat tentit.
Prerequisites
Ihmisen anatomia 1-3:n anatomian teoriaosuuksien osaamistavoitteet saavutettu.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
07.08.2023 - 22.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Osteopathy
Teachers
- Kristiina Kokkonen
- Jouni Arffman
Teacher in charge
Sandra Rinne
Groups
-
SXF22S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija tunnistaa keskushermoston keskeiset rakenteet. Hän osaa kuvata keskushermoston toiminnan peruspiirteet motorisissa, sensorisissa ja autonomisissa toiminnoissa. Opiskelija osaa selittää ääreishermojen muodostumisen, kulun ja hermotuskohteet siten, että hän pystyy opintojen edetessä käyttämään tietämystään osteopaattisen diagnoosin tekemiseen ja osteopaattisen hoidon suunniteluun. Opiskelija osaa kuvata kivun neurobiologisen perustan. Opiskelija tunnistaa keskeisten neurologisten sairauksien oireet, kliinisen tutkimisen ja neurologisen hoidon perusmallit sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn ja tämän päivän kuntoutustoiminnan. Opiskelija käyttää ammatillista terminologiaa.
Content
Aivojen osat ja niiden tärkeimmät tehtävät
Selkäytimen rakenne, radat ja selkäydinhermojen muodostuminen
Aivo-selkäydinkalvot ja likvori
Keskushermoston tärkeimmät verisuonet
Motoriikan säätelyn perusteet
Sensoriset toiminnot
Limbinen järjestelmä
Selkäydinhermojen segmentaalisuus
Selkäydinhermoista muodostuvat hermopunokset ja niistä lähtevät ääreishermot
Aivohermot
Autonominen hermosto: sympaattinen ja parasympaattinen hermosto
Neurologia 1op:
Kipu-, päänsärky-, huimaus- ja halvaustilat
Aistitoimintaa heikentävät sairaudet ja niiden tutkimus sekä hoito
Motorista järjestelmää heikentävät sairaudet ja niiden hoito
Korkeampien aivotoimintojen häiriötiloja
Kivun fysiologia 1op:
Nosiseptio
Sentraalinen sensitisaatio
Tulehduskemia
Keskeinen ammatillinen terminologia
Materials
Materiaalit
- Opettajan laatima materiaali
- Opettajan skannaama materiaali
Kirjallisuus
- THIEME Atlas of anatomy:
General anatomy and musculoskeletal system
Head and neuroanatomy
- Sand, O. ym. Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro.
- Luentomateriaali ja muut OMAn työtilan materiaalit.
Teaching methods
Luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäinen työskentely
Jaksoon sisältyy arvioitava (HYV-HYL) ryhmätyö
Completion alternatives
Erityisen tuen päätökset: mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä = 10 h kontaktiopetusta, 17 h itsenäistä työtä
Content scheduling
Keskushermosto (CNS)
Autonominen hermosto (ANS)
Ääreishermosto (PNS)
Kipu
Further information
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijäoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Assessment methods and criteria
Neuroanatomia ja fysiologia: keskushermostosta ja autonomisesta hermostosta sekä ääreishermostosta ja kivusta numeerisesti arvioitavat tentit. Aivohermoista ryhmätyö hyväksytty / hylätty.
Prerequisites
Ihmisen anatomia 1-3:n anatomian teoriaosuuksien osaamistavoitteet saavutettu.
Enrollment
02.05.2022 - 15.05.2022
Timing
22.08.2022 - 21.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Osteopathy
Teachers
- Jouni Arffman
- Kristiina Kokkonen
Teacher in charge
Pirkko-Leena Kuosa
Groups
-
SXF21S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija tunnistaa keskushermoston keskeiset rakenteet. Hän osaa kuvata keskushermoston toiminnan peruspiirteet motorisissa, sensorisissa ja autonomisissa toiminnoissa. Opiskelija osaa selittää ääreishermojen muodostumisen, kulun ja hermotuskohteet siten, että hän pystyy opintojen edetessä käyttämään tietämystään osteopaattisen diagnoosin tekemiseen ja osteopaattisen hoidon suunniteluun. Opiskelija osaa kuvata kivun neurobiologisen perustan. Opiskelija tunnistaa keskeisten neurologisten sairauksien oireet, kliinisen tutkimisen ja neurologisen hoidon perusmallit sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn ja tämän päivän kuntoutustoiminnan. Opiskelija käyttää ammatillista terminologiaa.
Content
Aivojen osat ja niiden tärkeimmät tehtävät
Selkäytimen rakenne, radat ja selkäydinhermojen muodostuminen
Aivo-selkäydinkalvot ja likvori
Keskushermoston tärkeimmät verisuonet
Motoriikan säätelyn perusteet
Sensoriset toiminnot
Limbinen järjestelmä
Selkäydinhermojen segmentaalisuus
Selkäydinhermoista muodostuvat hermopunokset ja niistä lähtevät ääreishermot
Aivohermot
Autonominen hermosto: sympaattinen ja parasympaattinen hermosto
Neurologia 1op:
Kipu-, päänsärky-, huimaus- ja halvaustilat
Aistitoimintaa heikentävät sairaudet ja niiden tutkimus sekä hoito
Motorista järjestelmää heikentävät sairaudet ja niiden hoito
Korkeampien aivotoimintojen häiriötiloja
Kivun fysiologia 1op:
Nosiseptio
Sentraalinen sensitisaatio
Tulehduskemia
Keskeinen ammatillinen terminologia
Materials
Materiaalit
- Opettajan laatima materiaali
- Opettajan skannaama materiaali
Kirjallisuus
- THIEME Atlas of anatomy:
General anatomy and musculoskeletal system
Head and neuroanatomy
- Sand, O. ym. Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro.
- Luentomateriaali ja muut OMAn työtilan materiaalit.
Teaching methods
Luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäinen työskentely
Jaksoon sisältyy arvioitava (HYV-HYL) ryhmätyö
Completion alternatives
Erityisen tuen päätökset: mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työtä = 10 h kontaktiopetusta, 17 h itsenäistä työtä
Content scheduling
CNS
ANS
PNS
Kipu
Further information
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijäoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Assessment methods and criteria
Anatomia ja fysiologia: keskus- ja ääreishermostosta numeerisesti arvioitavat tentit.
Prerequisites
Ihmisen anatomia 1-3:n anatomian teoriaosuuksien osaamistavoitteet saavutettu.