Skip to main content

Organ Anatomy and PhysiologyLaajuus (5 cr)

Code: SX00ER00

Credits

5 op

Objective

Students are able to explain the main features of the structure and function of the internal organs. They can describe how visceral functions and the state of equilibrium of the body are regulated. They are able to explain the principles of sensory functions. Students use foreign professional terminology.

Content

Blood
Circulatory system
Lymphatic system
Respiratory system
Digestive system
Urinary system
Regulation of extracellular fluid volume, osmotic pressure and pH
Reproductive system
Hormonal regulatory system
Thermal regulation
Sensory functions
Key professional terminology

Prerequisites

Ihmisen anatomia 1:n kemian ja biokemian toteutusosan (1 op) osaamistavoitteet saavutettu.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Management of the foreign terminology is at least 50 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts systematically.
Students identify anatomical structures and repeat their meaning.
Students are able to name the factors regulating the functioning of the body and their effects on the organs.

Assessment criteria, good (3)

Management of the foreign terminology is at least 70 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts expertly.
Students identify and describe anatomical structures and discover connections between structure and function.
Students are able to describe the factors regulating the functioning of the body and their effects on the organ systems.

Assessment criteria, excellent (5)

Management of the foreign terminology is at least 90 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts widely and expertly for example when answering essay questions
Students identify anatomical structures and explain their function by analysing connections between structure and function.
Students are able to describe the mechanisms of regulation of the body’s function and analyse the regulation effects on organ systems and inter-organ cooperation.

Assessment criteria, approved/failed

Management of the foreign terminology is at least 50 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts systematically.
Students identify anatomical structures and repeat their meaning.
Students are able to name the factors regulating the functioning of the body and their effects on the organs.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

07.01.2024 - 24.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Osteopathy
Teachers
  • Pirkko-Leena Kuosa
  • Kaisa Rajakylä
Teacher in charge

Pirkko-Leena Kuosa

Groups
  • SXF23S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa selittää sisäelinten rakenteen ja toiminnan pääpiirteet. Hän osaa kuvata, miten sisäelintoimintoja ja elimistön tasapainotiloja säädellään. Opiskelija osaa selittää aistitoimintojen periaatteet. Opiskelija käyttää vierasperäistä ammatillista terminologiaa.

Content

Veri
Verenkiertoelimistö
Lymfaattinen järjestelmä
Hengityselimistö
Ruoansulatuselimistö
Virtsanerityselimistö
Solunulkoisen nesteen määrän, osmoottisen paineen ja pH:n säätely
Lisääntymiselimistö
Hormonaalinen säätelyjärjestelmä
Lämmönsäätely
Aistitoiminnot
Keskeinen ammatillinen terminologia

Materials

Sand, O ym. 2011: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro tai muu vastaava fysiologian opiskeluun sopiva kirja.
Luentomateriaali

Teaching methods

Aktivoiva luento, tehtävät, esitelmä/esitelmät

Exam schedules

Osakokeet:
1) 22.4.2024
2) 14.5.2024

Uusinnat:
1) SU202406: 11.6.2024 klo 16.30-20.00, ilmoittautumisaika 29.4 - 20.5.
2) JAKSON OMA UUSINTA: 26.8.2024 kklo 16.30-18.30 (tähän uusintaan ei tarvitse ilmoittautua!)

Uusintatentin SU202406 ilmoittautumisohjeet OMAn OPINTONI-sivustolta:
https://wiki.metropolia.fi/display/omahallinnointi/Opintoni

Vain edellä mainituissa uusinnoissa voi suorittaa kumman tahansa puuttuvan tämä opintojakson osakokeen, yhden tai useamman kerrallaan. Puuttuvaa koetta saa yrittää uusia kaksi kertaa. Jos noissa määrätyissä uusinnoissa ei saa suoritustaan valmiiksi, opiskelija siirtyy suorittamaan fysiologian seuraavan ryhmän toteutuksella.

Jos haluaa korottaa arvosanaa, molemmat kokeet on tentittävä tutkintosäännön mukaisesti ensimmäisessä jaksolle määrätyssä uusintatilaisuudessa uudelleen; korotusmahdollisuus on siis vain yhdessä uusintatilaisuudessa.

Completion alternatives

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua ja näyttää tai lähettää sähköpostilla kopio Metropolian myöntämästä erityisen tuen päätöksestä.

Student workload

50 tuntia kontaktiopetusta, 85 tuntia itsenäistä opiskelua.

Content scheduling

Tenttialueeseen ei oteta mukaan aisteja. Aisteista opiskelijat tekevät ryhmissä esityksen, joka esitetään ryhmälle kontaktitunilla.

Further information

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti opintojakson alettua ja näyttää tai lähettää sähköpostilla kopio Metropolian myöntämästä erityisen tuen päätöksestä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Opiskelija luettelee elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elimiin.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Opiskelija osaa kuvata elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elinjärjestelmiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Opiskelija osaa kuvata elimistön toiminnan säätelymekanismeja ja analysoi säätelyn vaikutuksia elinjärjestelmiin ja elinjärjestelmien väliseen yhteistyöhön.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Opiskelija luettelee elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elimiin.

Assessment methods and criteria

2 koetta

Prerequisites

Ihmisen anatomia 1:n kemian ja biokemian toteutusosan (1 op) osaamistavoitteet saavutettu.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

09.01.2023 - 27.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

5 - 35

Degree programmes
  • Osteopathy
Teachers
  • Pirkko-Leena Kuosa
Teacher in charge

Pirkko-Leena Kuosa

Groups
  • SXF22S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa selittää sisäelinten rakenteen ja toiminnan pääpiirteet. Hän osaa kuvata, miten sisäelintoimintoja ja elimistön tasapainotiloja säädellään. Opiskelija osaa selittää aistitoimintojen periaatteet. Opiskelija käyttää vierasperäistä ammatillista terminologiaa.

Content

Veri
Verenkiertoelimistö
Lymfaattinen järjestelmä
Hengityselimistö
Ruoansulatuselimistö
Virtsanerityselimistö
Solunulkoisen nesteen määrän, osmoottisen paineen ja pH:n säätely
Lisääntymiselimistö
Hormonaalinen säätelyjärjestelmä
Lämmönsäätely
Aistitoiminnot
Keskeinen ammatillinen terminologia

Location and time

Sand, O ym. 2011: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro
Luentomateriaali

Teaching methods

Aktivoiva luento, tehtävät, esitelmä/esitelmät

Exam schedules

Osakokeet:
1) 20.4.2023
2) 17.5.2023

Uusinnat syksyn 2023 ensimmäisessä ja kolmannessa yleisessä uusintatentitissä.

Uusinnoissa voi suorittaa kumman tahansa puuttuvan osakokeen tai molemmat kerrallaan. Jos haluaa korottaa, on molemmat kokeet tentittävä ensimäisessä uusintatilaisuudessa uudelleen. Korotusta saa yrittää vain kerran.

Uusintojen ilmoittautumisohjeet ja aikataulut OMAsta:

https://opiskelija.oma.metropolia.fi/group/pakki/opiskelijan-opas/opinnot/tentit#sosiaali-%20ja%20terveysala

Jos sivu ei kopioituna aukea, etsi OMAsta:
opiskelijanopas/opinnot/tentit/sosiaali- ja terveysala

Student workload

50 tuntia kontaktiopetusta, 85 tuntia itsenäistä opiskelua.

Content scheduling

Tenttialueeseen ei oteta mukaan aisteja. Aisteista opiskelijat tekevät ryhmissä esityksen, joka esitetään ryhmälle kontaktitunilla.

Further information

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Opiskelija luettelee elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elimiin.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Opiskelija osaa kuvata elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elinjärjestelmiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Opiskelija osaa kuvata elimistön toiminnan säätelymekanismeja ja analysoi säätelyn vaikutuksia elinjärjestelmiin ja elinjärjestelmien väliseen yhteistyöhön.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Opiskelija luettelee elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elimiin.

Assessment methods and criteria

2 koetta

Prerequisites

Ihmisen anatomia 1:n kemian ja biokemian toteutusosan (1 op) osaamistavoitteet saavutettu.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

03.01.2022 - 27.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Osteopathy
Teachers
  • Pirkko-Leena Kuosa
Teacher in charge

Pirkko-Leena Kuosa

Groups
  • SXF21S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa selittää sisäelinten rakenteen ja toiminnan pääpiirteet. Hän osaa kuvata, miten sisäelintoimintoja ja elimistön tasapainotiloja säädellään. Opiskelija osaa selittää aistitoimintojen periaatteet. Opiskelija käyttää vierasperäistä ammatillista terminologiaa.

Content

Veri
Verenkiertoelimistö
Lymfaattinen järjestelmä
Hengityselimistö
Ruoansulatuselimistö
Virtsanerityselimistö
Solunulkoisen nesteen määrän, osmoottisen paineen ja pH:n säätely
Lisääntymiselimistö
Hormonaalinen säätelyjärjestelmä
Lämmönsäätely
Aistitoiminnot
Keskeinen ammatillinen terminologia

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Opiskelija luettelee elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elimiin.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Opiskelija osaa kuvata elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elinjärjestelmiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.
Opiskelija osaa kuvata elimistön toiminnan säätelymekanismeja ja analysoi säätelyn vaikutuksia elinjärjestelmiin ja elinjärjestelmien väliseen yhteistyöhön.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.
Opiskelija luettelee elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elimiin.

Prerequisites

Ihmisen anatomia 1:n kemian ja biokemian toteutusosan (1 op) osaamistavoitteet saavutettu.