Skip to main content

Functional Anatomy of the Spine and Thorax in OsteopathyLaajuus (5 cr)

Code: SX00ER01

Credits

5 op

Objective

Students are able to name and clarify the structures and function of the spine and thorax regionally and segmentally. They can describe and observe active movement and palpate the normal passive movement of the spine. Students evaluate the function of the spinal segments manually and utilize this information in osteopathic treatment. Students are able to explain the development of the back as swell as the effects of most common pathological changes and deformities on movement.
Prevention and treatment of sports injuries
Students recognize most common sport injuries. Students know risk factors, injury mechanisms and treatment options available, both conservative and surgical.

Content

Structures of the spine: innervation, vascularisation, myofascial structures and spinal cord and meninges
Normal movement of the spine, coupled movement
Structures of the chest, respiration and basics of the lymphatic system
Autonomic nervous system
Structure and function of the temporomandibular joint
Biotensegrity

Structures of the spine: innervation, vascularisation, myofascial structures and spinal cord and meninges
Normal movement of the spine, coupled movement
Structures of the chest, respiration and basics of the lymphatic system
Autonomic nervous system
Structure and function of the temporomandibular joint
Biotensegrity

Prerequisites

Human anatomy 1-2 learning outcomes, Osteopathic history knowledge

Assessment criteria, satisfactory (1)

Management of the foreign terminology is at least 50 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts systematically.
Students identify anatomical structures and repeat their meaning.

Assessment criteria, good (3)

Management of the foreign terminology is at least 70 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts expertly.
Students identify and describe anatomical structures and discover connections between structure and function.

Assessment criteria, excellent (5)

Management of the foreign terminology is at least 90 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts for example when answering essay questions.
Students identify anatomical structures and explain their function by analysing connections between structure and function

Assessment criteria, approved/failed

Management of the foreign terminology is at least 50 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts systematically.
Students identify anatomical structures and repeat their meaning.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 24.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Osteopathy
Teachers
  • Kevin Collet
  • Mirka Peththahandi
Teacher in charge

Mirka Peththahandi

Groups
  • SXF23S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia 4 op
Opiskelija osaa nimetä ja selittää selkärangan ja rintakehän rakenteet ja toiminnan regionaalisesti ja segmentäärisesti. Opiskelija osaa kuvata ja havainnoida selkärangan aktiiviset liikkeet ja tunnustella selkärangan normaalia passiivista liikettä. Opiskelija arvioi manuaalisesti selkärangan nivelten toimintaa hyödyntäen tietoa osteopaattisessa hoidossa. Opiskelija osaa selittää selän kehittymisen ja yleisimpien patologisten muutosten sekä poikkeavuuksien vaikutukset liikkeisiin.
Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito 1 op
Opiskelija tuntee yleisimmät urheiluvammat. Opiskelija tunnistaa altistavat tekijät, vammamekanismit sekä erilaiset hoitomahdollisuudet sekä konservatiivisesti että kirurgisesti.

Content

Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia 4 op
Selkärangan rakenteet: hermotus, verenkierto, myofaskiaaliset rakenteet ja selkäydinkalvot
Selkärangan normaali liike, segmentin kytkösliike
Rintakehän rakenteet, hengitys ja imunestekierron perusteet
Autonominen hermosto
Leukanivelen rakenne ja toiminta
Biotensegriteetti

Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito 1 op
Urheiluvammojen etiologia ja vammatyypit
Kehon eri osien urheiluvammat, niiden hoito ja kuntoutuksen perusteet
Lajityypilliset urheiluvammat
Lihasrepeämien luokittelu ja hoito
Myofaskiaaliset ja nivelperäiset rasitusvammat sekä rasitusmurtumat
Lasten urheiluvammat
Tapaustutkimukset

Location and time

Myllypuron kampus tai etäyhteydellä

Materials

Neumann, Donald 2010: Kinesiology of the Musculoskeletal system: Foundations for Rehabilitation. St. Louis: Mosby.I.A. Middleditch & Oliver 2005: Functional Anatomy of the Spine. 2.edition. Elsevier Health Sciences.
Kapanji: Kinesiologia 3 1997: Selkärangan, rintakehän ja lantion nivelten toiminta.

Teaching methods

Aktivoiva luento
Moodle työtila
Oppimistehtävät
Pienryhmätoiminta
Seminaari

Employer connections

Mahdollinen kurssin aikana tapahtuva työelämäyhteistyö ja tapahtumat.
Jokainen opiskelija osallistuu HyMy-kylässä pidettävään selän manuaalinen arviointi -päivään asiakkaana.

International connections

KV-viikolla opetuskerta voi olla englanniksi

Student workload

5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä

Further information

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70% kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90% kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen läsnäolo teoriopetuksessa ja käytännön harjoitteet
Moodle työtilan tehtävät
Seminaari

Prerequisites

Ihmisen anatomia 1-2 opintojakson osaamistavoitteet saavutettu, Osteopatian historiaosaaminen

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

09.01.2023 - 27.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

5 - 35

Degree programmes
  • Osteopathy
Teachers
  • Kevin Collet
  • Mirka Peththahandi
Teacher in charge

Mirka Peththahandi

Groups
  • SXF22S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia 4 op
Opiskelija osaa nimetä ja selittää selkärangan ja rintakehän rakenteet ja toiminnan regionaalisesti ja segmentäärisesti. Opiskelija osaa kuvata ja havainnoida selkärangan aktiiviset liikkeet ja tunnustella selkärangan normaalia passiivista liikettä. Opiskelija arvioi manuaalisesti selkärangan nivelten toimintaa hyödyntäen tietoa osteopaattisessa hoidossa. Opiskelija osaa selittää selän kehittymisen ja yleisimpien patologisten muutosten sekä poikkeavuuksien vaikutukset liikkeisiin.
Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito 1 op
Opiskelija tuntee yleisimmät urheiluvammat. Opiskelija tunnistaa altistavat tekijät, vammamekanismit sekä erilaiset hoitomahdollisuudet sekä konservatiivisesti että kirurgisesti.

Content

Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia 4 op
Selkärangan rakenteet: hermotus, verenkierto, myofaskiaaliset rakenteet ja selkäydinkalvot
Selkärangan normaali liike, segmentin kytkösliike
Rintakehän rakenteet, hengitys ja imunestekierron perusteet
Autonominen hermosto
Leukanivelen rakenne ja toiminta
Biotensegriteetti

Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito 1 op
Urheiluvammojen etiologia ja vammatyypit
Kehon eri osien urheiluvammat, niiden hoito ja kuntoutuksen perusteet
Lajityypilliset urheiluvammat
Lihasrepeämien luokittelu ja hoito
Myofaskiaaliset ja nivelperäiset rasitusvammat sekä rasitusmurtumat
Lasten urheiluvammat
Tapaustutkimukset

Location and time

Myllypuron kampuksella tai etäyhteydellä

Materials

Neumann, Donald 2010: Kinesiology of the Musculoskeletal system: Foundations for Rehabilitation. St. Louis: Mosby.I.A. Middleditch & Oliver 2005: Functional Anatomy of the Spine. 2.edition. Elsevier Health Sciences.
Kapanji: Kinesiologia 3 1997: Selkärangan, rintakehän ja lantion nivelten toiminta.

Teaching methods

Aktivoiva luento
Moodle työtila
Oppimistehtävät
Pienryhmätoiminta
Seminaari

Employer connections

Mahdollinen kurssin aikana tapahtuva työelämäyhteistyö ja tapahtumat.
Jokainen opiskelija osallistuu HyMy-kylässä pidettävään selän manuaalinen arviointi -päivään asiakkaana.

International connections

KV-viikolla opetuskerta voi olla englanniksi

Student workload

5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä

Further information

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70% kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90% kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen läsnäolo teoriopetuksessa ja käytännön harjoitteet
Moodle työtilan tehtävät
Seminaari

Prerequisites

Ihmisen anatomia 1-2 opintojakson osaamistavoitteet saavutettu, Osteopatian historiaosaaminen

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

03.01.2022 - 27.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

5 - 25

Degree programmes
  • Osteopathy
Teachers
  • Kevin Collet
  • Mirka Peththahandi
Teacher in charge

Mirka Peththahandi

Groups
  • SXF21S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia 4 op
Opiskelija osaa nimetä ja selittää selkärangan ja rintakehän rakenteet ja toiminnan regionaalisesti ja segmentäärisesti. Opiskelija osaa kuvata ja havainnoida selkärangan aktiiviset liikkeet ja tunnustella selkärangan normaalia passiivista liikettä. Opiskelija arvioi manuaalisesti selkärangan nivelten toimintaa hyödyntäen tietoa osteopaattisessa hoidossa. Opiskelija osaa selittää selän kehittymisen ja yleisimpien patologisten muutosten sekä poikkeavuuksien vaikutukset liikkeisiin.
Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito 1 op
Opiskelija tuntee yleisimmät urheiluvammat. Opiskelija tunnistaa altistavat tekijät, vammamekanismit sekä erilaiset hoitomahdollisuudet sekä konservatiivisesti että kirurgisesti.

Content

Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia 4 op
Selkärangan rakenteet: hermotus, verenkierto, myofaskiaaliset rakenteet ja selkäydinkalvot
Selkärangan normaali liike, segmentin kytkösliike
Rintakehän rakenteet, hengitys ja imunestekierron perusteet
Autonominen hermosto
Leukanivelen rakenne ja toiminta
Biotensegriteetti

Urheiluvammojen ehkäisy ja hoito 1 op
Urheiluvammojen etiologia ja vammatyypit
Kehon eri osien urheiluvammat, niiden hoito ja kuntoutuksen perusteet
Lajityypilliset urheiluvammat
Lihasrepeämien luokittelu ja hoito
Myofaskiaaliset ja nivelperäiset rasitusvammat sekä rasitusmurtumat
Lasten urheiluvammat
Tapaustutkimukset

Location and time

Myllypuron kampus tai etäyhteydellä

Materials

Neumann, Donald 2010: Kinesiology of the Musculoskeletal system: Foundations for Rehabilitation. St. Louis: Mosby.I.A. Middleditch & Oliver 2005: Functional Anatomy of the Spine. 2.edition. Elsevier Health Sciences.
Kapanji: Kinesiologia 3 1997: Selkärangan, rintakehän ja lantion nivelten toiminta.

Teaching methods

Aktivoiva luento
Moodle työtila
Oppimistehtävät
Pienryhmätoiminta
Seminaari

Employer connections

Mahdollinen kurssin aikana tapahtuva työelämäyhteistyö ja tapahtumat.
Jokainen opiskelija osallistuu HyMy-kylässä pidettävään selän manuaalinen arviointi -päivään asiakkaana.

International connections

KV-viikolla opetuskerta voi olla englanniksi

Student workload

5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä

Further information

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70% kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90% kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment methods and criteria

Aktiivinen läsnäolo teoriopetuksessa ja käytännön harjoitteet
Moodle työtilan tehtävät
Seminaari

Prerequisites

Ihmisen anatomia 1-2 opintojakson osaamistavoitteet saavutettu, Osteopatian historiaosaaminen