Clinical Treatment in Clinical Laboratory WorkLaajuus (5 cr)
Code: SX00EC87
Credits
5 op
Objective
Learning outcomes
As a student, you identify emergency situations, the most common sudden attacks of illness and the need for help, and are able to act systematically in such cases. You are able to examine the patient’s vitals using the ABCDE method and provide symptomatic first aid. You know how to act in emergencies and accidents and start resuscitating. You know how to monitor a patient’s respiration and blood circulation and to help, if needed. You understand the importance of fluid balance for the functioning of the human body. You know the basic concepts of medical treatments. You are familiar with pain-relief methods in sampling and, if necessary, are able to apply them when taking samples or conducting patient examinations. You understand the safety factors involved in patient handling and know how to work ergonomically. You understand work load factors and how to manage them. You understand the importance of cooperation between the laboratory and the care unit in the treatment of patients and are able to describe the activities of the laboratory and the care unit as part of the client’s treatment and service chain. You possess some of the treatment skills needed in the biomedical laboratory scientist’s job.
Content
Contents
Monitoring and assistance of respiration and circulation
Securing the fluid balance
Basic concepts of medical treatments
Ergonomic working and safe patient handling
Work load factors and working capacity
Ensuring pain-free sampling and patient examinations
Treatment skills needed in the biomedical laboratory scientist’s job
Activities of the care unit and cooperation with the laboratory
Dealing with gravely ill patients and their next of kin in various situations
Prerequisites
N/A
Assessment criteria, approved/failed
Approved/Failed
Assessment framework, see the appendix
Enrollment
27.11.2023 - 31.01.2024
Timing
09.01.2024 - 17.03.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Biomedical Laboratory Science
Teachers
- Suska Veltheim
- Lasse Liikanen
- Arto Holappa
Teacher in charge
Suska Veltheim
Groups
-
SXJ24K2Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelijana tunnistat hätätilanteita, tavallisimmat sairauskohtaukset sekä avuntarpeen ja osaat toimia niissä järjestelmällisesti. Osaat tutkia potilaan peruselintoiminnot käyttäen ABCDE-järjestelmä ja antaa oireenmukaista ensiapua. Osaat toimia vaara- ja onnettomuustilanteessa sekä aloittaa hätäelvytyksen. Tiedät, miten hengitystä- ja verenkiertoa tarkkaillaan ja avustetaan tarvittaessa. Ymmärrät nestetasapainon merkityksen elimistön toiminnalle Tiedät lääkehoidon peruskäsitteet. Tunnet näytteenottoon liittyviä kivunlievityksen menetelmiä ja osaat tarvittaessa soveltaa niitä näytteenottotilanteissa ja potilastutkimuksissa. Ymmärrät potilassiirtoihin liittyvät turvallisuustekijät ja ergonomiset työtavat. Ymmärrät työn kuormitustekijöitä ja niiden hallintakeinoja. Ymmärrät laboratorion ja hoitoyksikön yhteistyön merkityksen potilaan hoidossa ja osaat kuvata laboratorion ja hoitoyksikön toiminnan osana asiakkaan hoito- ja palveluketjua. Osaat bioanalyytikon työssä tarvittavia hoitotaitoja.
Content
Hengityksen ja verenkierron tarkkailu ja avustaminen
Nestetasapaino ja sen turvaaminen
Lääkehoidon peruskäsitteet
Ergonominen työskentely ja turvalliset potilassiirrot
Työn kuormitustekijät ja työkyky
Kivuttomuuden turvaaminen näytteenotossa ja potilastutkimuksissa
Bioanalyytikon työssä tarvittavat hoitotaidot
Hoitoyksikön toiminta ja yhteistyö laboratorion kanssa
Vakavasti sairaiden potilaiden ja heidän omaistensa kohtaaminen eri tilanteissa
Location and time
-
Materials
Ergonomia
Työterveyslaitos - laboratoriotyö www-lähde
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/laboratoriotyo/
Työterveyslaitos - Potilassiirrot www-lähde
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/
Ensiapu
www.punainenristi.fiwww.punainenristi.fi/opi-ensiapua
Korte, H ja Myllyrinne K. Ensiapu. Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017 Kustantaja ja Copyright 2017 Suomen Punainen Risti www.kaypahoito.fi/elvytys (soveltuvin osin) Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
ec.europa.eu/112 / www.sos112.info
Epilepsiakohtauksen ensiapu http://www.kaypahoito.fi
Ohjeita lievän pään vamman saaneille http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010. http://www.turvatuote-av.fi/images/TSO_33%202010.pdf
http://www.spek.fi/Suomeksi/Turvatietoa/Paloturvallisuus
http://turvaopas.pelastustoimi.net/paloturvallisuus/
Ensiapuopas.
Castren, M & al. 2010. Ensihoito-opas
Kallela M., Häppölä O., Eriksson H. 2014. Tajuttomuus. Duodecim 130 (4):368-382.
Kliiniset hoitotaidot
Aaltonen ym. 2016. Sydän paikallaan. Anatomia ja fysiologia. SanomaPro.
Iivanainen, A., Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Keuruu. Tammi
Kirurgian koulutuspäivät 2010. Nokso-Koivisto (korva-nenä ja kurkkutautien erikoislääkäri). Hengitysteiden imeminen.
Rautava-Nurmi H ym. 2016. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Saastamoinen, T. Hietanen, H., Juvonen, A. & Monto, R. 2010 Hoitotyön toiminnot. Saarijärvi. Kirjapaja
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/hoi/hoi50045
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/kht00056
Castren M., Korte H., Myllyrinne K. 2012. Hengityksen, verenkierron ja tajunnan häiriöt.
Duodecim terveysportti, sairaanhoitajan käsikirja 2015
Lääkärikirja Duodecim, Kohonnut verenpaine (verenpainetauti), Pertti Mustajoki, 28.2.2017.
Iivanainen A. & Syväoja P. 2012. Hoida ja Kirjaa. Keuruu. Tammi.
Tighe, P. ym. 2010. The effect of increased consumption of whole-grain foods on blood pressure and other cardiovascular risk markers in healthy middle-aged persons: a randomized controlled trial. Am. J. Clin. Nutr. 92, 733-740.
Aseptiikka
Anttila, Veli-Jukka - Kanerva, Mari - Kuronen, Maria - Kurvinen, Tiina - Lyytikäinen, Outi - Rantala, Arto - Vuento, Risto - Ylipalosaari, Pekka (toim.) 2018 (myös vanhemmat painokset käyvät). Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
Duodecim Infektioiden torjunnan perusteet terveydenhuollossa verkkokurssi + osaamisen testi
HUS: Infektioidentorjuntaohjeet (HUS etusivu-> Ammattilaiselle -> Hoito- ja toimintaohjeita ammattilaisille -> Infektioidentorjuntaohjeet) http://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoito-ohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Sivut/default.aspx
Karhumäki, Eliisa - Jonsson, Anne - Saros, Marita 2021. Mikrobit hoitotyön haasteena. Lähihoito. Edita Prima Oy. Helsinki.
Neulanpistodirektiivi 2010/32/EU
Valtioneuvoston asetus 317/2013 terävien instrumenttien aiheuttamien tapaturmien ehkäisemisestä terveydenhuoltoalalla
Muu opettajan osoittama Moodlessa oleva materiaali
Teaching methods
Teoriaopetus toteutuu pääosin verkossa
Laboraatio-opetus pienryhmissä Myllypuron kampuksella
Tehtäväohjattu opetus
Itsenäinen opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
Ensiavun osalta aikaisempi ensiavun opiskelu tulee olla suoritettu 3 vuoden sisällä. AHOT-anomus tulee tehdä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Ensiapukurssin voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on voimassa oleva Punaisen Ristin ensiapukortti (joko EA1-kortti tai HEA 8h -kortti) tai muu todistus vastaavan kurssin suorittamisesta viimeisen kolmen vuoden aikana.
Aikaisemman terveysalan tutkinnon ja osaamisen perusteella voi hakea AHOTointia aseptiikan ja hygienian, ensiavun, ergonomian, työterveyden ja työhyvinvoinnin sekä kliinisen hoitotoimien osuuksista. AHOT hakemus tehdään tutoropettajalle jahyväksytty AHOT-päätös lähetetään opintojakson kaikille opettajille ennen opintojakson alkua sähköpostitse. Tämän lisäksi opiskelijan tulee kuvailla ja perustella oma osaamisensa opintojakson opettajille.
Student workload
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältää verkko-opiskelua, lähiopetusta, pienryhmätöitä, laboraatio-opiskelua pienryhmissä ja itsenäistä opiskelua.
Content scheduling
Lisätietoja Moodlen oppimisalustalla.
Opintojakson lähiopetus nähtävissä lukujärjestyksestä.
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio, laboraatio-opiskelu, aseptiikan oppimistehtävän esitys.
Lähiopetukseen osallistutaan aktiivisesti. Itsenäinen opiskelu yksin/pienryhmissä annetun materiaalin ja kirjallisuuden avulla. Itsenäiset tehtävät tulee palauttaa ajallaan.
Laboraatiotunneilla max. 15 opiskelijaa. Laboraatiotunneilla on oltava työvaatteet. Laboraatiotunneille ei voi osallistua myöhässä, eikä poistua ennen opetuksen loppua. Poissaolot laboraatioista korvataan opintojakson seuraavalla toteutuksella.
Opiskelijan tulee lukea / kerrata ennen opintojakson alkua: OMAn Dokumentit -> "Opiskelijan ohjeet" -kansiosta ennen opintojakson alkamista ohjeistukset: "Opiskelun säännöt 2018" ja "Laboraatio-opiskelu osana opintopolkua - yhteisillä periaatteilla oppimista edistävään, potilasturvalliseen ja työelämää valmentavaan opiskeluun".
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla. Lisätietoa Moodlessa.Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty, hylätty
Arviointikehikko, ks liite.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen
Jatkuva itse- ja vertaisarviointi
Tehtävien ja tenttien tekeminen ohjeiden mukaisesti ja niiden palauttaminen ajallaan.
Aseptiikka, ergonomia, kliiniset hoitotaidot sekä ensiapu arvioidaan Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on aktiivisesti osallistunut keskusteluun ja laboraatiotuntien harjotteisiin, (läsnäolo 100%), lisäksi Moodlessa annetut oppimistehtävät on tehty ja palautettu ohjeiden mukaan.
Prerequisites
Edeltävä osaaminen: ei edeltävää vaatimusta
Enrollment
02.05.2023 - 31.08.2023
Timing
21.08.2023 - 22.10.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 37
Degree programmes
- Biomedical Laboratory Science
Teachers
- Heli Laaksonen
- Suska Veltheim
- Lasse Liikanen
Teacher in charge
Suska Veltheim
Groups
-
SXJ23S1Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelijana tunnistat hätätilanteita, tavallisimmat sairauskohtaukset sekä avuntarpeen ja osaat toimia niissä järjestelmällisesti. Osaat tutkia potilaan peruselintoiminnot käyttäen ABCDE-järjestelmä ja antaa oireenmukaista ensiapua. Osaat toimia vaara- ja onnettomuustilanteessa sekä aloittaa hätäelvytyksen. Tiedät, miten hengitystä- ja verenkiertoa tarkkaillaan ja avustetaan tarvittaessa. Ymmärrät nestetasapainon merkityksen elimistön toiminnalle Tiedät lääkehoidon peruskäsitteet. Tunnet näytteenottoon liittyviä kivunlievityksen menetelmiä ja osaat tarvittaessa soveltaa niitä näytteenottotilanteissa ja potilastutkimuksissa. Ymmärrät potilassiirtoihin liittyvät turvallisuustekijät ja ergonomiset työtavat. Ymmärrät työn kuormitustekijöitä ja niiden hallintakeinoja. Ymmärrät laboratorion ja hoitoyksikön yhteistyön merkityksen potilaan hoidossa ja osaat kuvata laboratorion ja hoitoyksikön toiminnan osana asiakkaan hoito- ja palveluketjua. Osaat bioanalyytikon työssä tarvittavia hoitotaitoja.
Content
Hengityksen ja verenkierron tarkkailu ja avustaminen
Nestetasapaino ja sen turvaaminen
Lääkehoidon peruskäsitteet
Ergonominen työskentely ja turvalliset potilassiirrot
Työn kuormitustekijät ja työkyky
Kivuttomuuden turvaaminen näytteenotossa ja potilastutkimuksissa
Bioanalyytikon työssä tarvittavat hoitotaidot
Hoitoyksikön toiminta ja yhteistyö laboratorion kanssa
Vakavasti sairaiden potilaiden ja heidän omaistensa kohtaaminen eri tilanteissa
Location and time
-
Materials
Ergonomia
Työterveyslaitos - laboratoriotyö www-lähde
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/laboratoriotyo/
Työterveyslaitos - Potilassiirrot www-lähde
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/
Ensiapu
www.punainenristi.fiwww.punainenristi.fi/opi-ensiapua
Korte, H ja Myllyrinne K. Ensiapu. Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017 Kustantaja ja Copyright 2017 Suomen Punainen Risti www.kaypahoito.fi/elvytys (soveltuvin osin) Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
ec.europa.eu/112 / www.sos112.info
Epilepsiakohtauksen ensiapu http://www.kaypahoito.fi
Ohjeita lievän pään vamman saaneille http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010. http://www.turvatuote-av.fi/images/TSO_33%202010.pdf
http://www.spek.fi/Suomeksi/Turvatietoa/Paloturvallisuus
http://turvaopas.pelastustoimi.net/paloturvallisuus/
Ensiapuopas.
Castren, M & al. 2010. Ensihoito-opas
Kallela M., Häppölä O., Eriksson H. 2014. Tajuttomuus. Duodecim 130 (4):368-382.
Kliiniset hoitotaidot
Aaltonen ym. 2016. Sydän paikallaan. Anatomia ja fysiologia. SanomaPro.
Iivanainen, A., Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Keuruu. Tammi
Kirurgian koulutuspäivät 2010. Nokso-Koivisto (korva-nenä ja kurkkutautien erikoislääkäri). Hengitysteiden imeminen.
Rautava-Nurmi H ym. 2016. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Saastamoinen, T. Hietanen, H., Juvonen, A. & Monto, R. 2010 Hoitotyön toiminnot. Saarijärvi. Kirjapaja
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/hoi/hoi50045
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/kht00056
Castren M., Korte H., Myllyrinne K. 2012. Hengityksen, verenkierron ja tajunnan häiriöt.
Duodecim terveysportti, sairaanhoitajan käsikirja 2015
Lääkärikirja Duodecim, Kohonnut verenpaine (verenpainetauti), Pertti Mustajoki, 28.2.2017.
Iivanainen A. & Syväoja P. 2012. Hoida ja Kirjaa. Keuruu. Tammi.
Tighe, P. ym. 2010. The effect of increased consumption of whole-grain foods on blood pressure and other cardiovascular risk markers in healthy middle-aged persons: a randomized controlled trial. Am. J. Clin. Nutr. 92, 733-740.
Aseptiikka
Anttila, Veli-Jukka - Kanerva, Mari - Kuronen, Maria - Kurvinen, Tiina - Lyytikäinen, Outi - Rantala, Arto - Vuento, Risto - Ylipalosaari, Pekka (toim.) 2018 (myös vanhemmat painokset käyvät). Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
Duodecim Infektioiden torjunnan perusteet terveydenhuollossa verkkokurssi + osaamisen testi
HUS: Infektioidentorjuntaohjeet (HUS etusivu-> Ammattilaiselle -> Hoito- ja toimintaohjeita ammattilaisille -> Infektioidentorjuntaohjeet) http://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoito-ohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Sivut/default.aspx
Karhumäki, Eliisa - Jonsson, Anne - Saros, Marita 2021. Mikrobit hoitotyön haasteena. Lähihoito. Edita Prima Oy. Helsinki.
Neulanpistodirektiivi 2010/32/EU
Valtioneuvoston asetus 317/2013 terävien instrumenttien aiheuttamien tapaturmien ehkäisemisestä terveydenhuoltoalalla
Muu opettajan osoittama Moodlessa oleva materiaali
Teaching methods
Teoriaopetus toteutuu pääosin verkossa
Laboraatio-opetus pienryhmissä Myllypuron kampuksella
Tehtäväohjattu opetus
Itsenäinen opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
Ensiavun osalta aikaisempi ensiavun opiskelu tulee olla suoritettu 3 vuoden sisällä. AHOT-anomus tulee tehdä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Ensiapukurssin voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on voimassa oleva Punaisen Ristin ensiapukortti (joko EA1-kortti tai HEA 8h -kortti) tai muu todistus vastaavan kurssin suorittamisesta viimeisen kolmen vuoden aikana.
Aikaisemman terveysalan tutkinnon ja osaamisen perusteella voi hakea AHOTointia aseptiikan ja hygienian, ensiavun, ergonomian, työterveyden ja työhyvinvoinnin sekä kliinisen hoitotoimien osuuksista. AHOT hakemus tehdään tutoropettajalle jahyväksytty AHOT-päätös lähetetään opintojakson kaikille opettajille ennen opintojakson alkua sähköpostitse. Tämän lisäksi opiskelijan tulee kuvailla ja perustella oma osaamisensa opintojakson opettajille.
Student workload
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältää verkko-opiskelua, lähiopetusta, pienryhmätöitä, laboraatio-opiskelua pienryhmissä ja itsenäistä opiskelua.
Content scheduling
Lisätietoja Moodlen oppimisalustalla.
Opintojakson lähiopetus nähtävissä lukujärjestyksestä.
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio, laboraatio-opiskelu, aseptiikan oppimistehtävän esitys.
Lähiopetukseen osallistutaan aktiivisesti. Itsenäinen opiskelu yksin/pienryhmissä annetun materiaalin ja kirjallisuuden avulla. Itsenäiset tehtävät tulee palauttaa ajallaan.
Laboraatiotunneilla max. 15 opiskelijaa. Laboraatiotunneilla on oltava työvaatteet. Laboraatiotunneille ei voi osallistua myöhässä, eikä poistua ennen opetuksen loppua. Poissaolot laboraatioista korvataan opintojakson seuraavalla toteutuksella.
Opiskelijan tulee lukea / kerrata ennen opintojakson alkua: OMAn Dokumentit -> "Opiskelijan ohjeet" -kansiosta ennen opintojakson alkamista ohjeistukset: "Opiskelun säännöt 2018" ja "Laboraatio-opiskelu osana opintopolkua - yhteisillä periaatteilla oppimista edistävään, potilasturvalliseen ja työelämää valmentavaan opiskeluun".
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla. Lisätietoa Moodlessa.Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty, hylätty
Arviointikehikko, ks liite.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen
Jatkuva itse- ja vertaisarviointi
Tehtävien ja tenttien tekeminen ohjeiden mukaisesti ja niiden palauttaminen ajallaan.
Aseptiikka, ergonomia, kliiniset hoitotaidot sekä ensiapu arvioidaan Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on aktiivisesti osallistunut keskusteluun ja laboraatiotuntien harjotteisiin, (läsnäolo 100%), lisäksi Moodlessa annetut oppimistehtävät on tehty ja palautettu ohjeiden mukaan.
Prerequisites
Edeltävä osaaminen: ei edeltävää vaatimusta
Enrollment
28.11.2022 - 31.01.2023
Timing
10.01.2023 - 24.03.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 65
Degree programmes
- Biomedical Laboratory Science
Teachers
- Heli Laaksonen
- Suska Veltheim
- Lasse Liikanen
Teacher in charge
Suska Veltheim
Groups
-
SXJ23K2Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelijana tunnistat hätätilanteita, tavallisimmat sairauskohtaukset sekä avuntarpeen ja osaat toimia niissä järjestelmällisesti. Osaat tutkia potilaan peruselintoiminnot käyttäen ABCDE-järjestelmä ja antaa oireenmukaista ensiapua. Osaat toimia vaara- ja onnettomuustilanteessa sekä aloittaa hätäelvytyksen. Tiedät, miten hengitystä- ja verenkiertoa tarkkaillaan ja avustetaan tarvittaessa. Ymmärrät nestetasapainon merkityksen elimistön toiminnalle Tiedät lääkehoidon peruskäsitteet. Tunnet näytteenottoon liittyviä kivunlievityksen menetelmiä ja osaat tarvittaessa soveltaa niitä näytteenottotilanteissa ja potilastutkimuksissa. Ymmärrät potilassiirtoihin liittyvät turvallisuustekijät ja ergonomiset työtavat. Ymmärrät työn kuormitustekijöitä ja niiden hallintakeinoja. Ymmärrät laboratorion ja hoitoyksikön yhteistyön merkityksen potilaan hoidossa ja osaat kuvata laboratorion ja hoitoyksikön toiminnan osana asiakkaan hoito- ja palveluketjua. Osaat bioanalyytikon työssä tarvittavia hoitotaitoja.
Content
Hengityksen ja verenkierron tarkkailu ja avustaminen
Nestetasapaino ja sen turvaaminen
Lääkehoidon peruskäsitteet
Ergonominen työskentely ja turvalliset potilassiirrot
Työn kuormitustekijät ja työkyky
Kivuttomuuden turvaaminen näytteenotossa ja potilastutkimuksissa
Bioanalyytikon työssä tarvittavat hoitotaidot
Hoitoyksikön toiminta ja yhteistyö laboratorion kanssa
Vakavasti sairaiden potilaiden ja heidän omaistensa kohtaaminen eri tilanteissa
Location and time
-
Materials
Ergonomia
Työterveyslaitos - laboratoriotyö www-lähde
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/laboratoriotyo/
Työterveyslaitos - Potilassiirrot www-lähde
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/
Ensiapu
www.punainenristi.fiwww.punainenristi.fi/opi-ensiapua
Korte, H ja Myllyrinne K. Ensiapu. Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017 Kustantaja ja Copyright 2017 Suomen Punainen Risti www.kaypahoito.fi/elvytys (soveltuvin osin) Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
ec.europa.eu/112 / www.sos112.info
Epilepsiakohtauksen ensiapu http://www.kaypahoito.fi
Ohjeita lievän pään vamman saaneille http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010. http://www.turvatuote-av.fi/images/TSO_33%202010.pdf
http://www.spek.fi/Suomeksi/Turvatietoa/Paloturvallisuus
http://turvaopas.pelastustoimi.net/paloturvallisuus/
Ensiapuopas.
Castren, M & al. 2010. Ensihoito-opas
Kallela M., Häppölä O., Eriksson H. 2014. Tajuttomuus. Duodecim 130 (4):368-382.
Kliiniset hoitotaidot
Aaltonen ym. 2016. Sydän paikallaan. Anatomia ja fysiologia. SanomaPro.
Iivanainen, A., Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Keuruu. Tammi
Kirurgian koulutuspäivät 2010. Nokso-Koivisto (korva-nenä ja kurkkutautien erikoislääkäri). Hengitysteiden imeminen.
Rautava-Nurmi H ym. 2016. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Saastamoinen, T. Hietanen, H., Juvonen, A. & Monto, R. 2010 Hoitotyön toiminnot. Saarijärvi. Kirjapaja
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/hoi/hoi50045
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/kht00056
Castren M., Korte H., Myllyrinne K. 2012. Hengityksen, verenkierron ja tajunnan häiriöt.
Duodecim terveysportti, sairaanhoitajan käsikirja 2015
Lääkärikirja Duodecim, Kohonnut verenpaine (verenpainetauti), Pertti Mustajoki, 28.2.2017.
Iivanainen A. & Syväoja P. 2012. Hoida ja Kirjaa. Keuruu. Tammi.
Tighe, P. ym. 2010. The effect of increased consumption of whole-grain foods on blood pressure and other cardiovascular risk markers in healthy middle-aged persons: a randomized controlled trial. Am. J. Clin. Nutr. 92, 733-740.
Aseptiikka
Anttila, Veli-Jukka - Kanerva, Mari - Kuronen, Maria - Kurvinen, Tiina - Lyytikäinen, Outi - Rantala, Arto - Vuento, Risto - Ylipalosaari, Pekka (toim.) 2018 (myös vanhemmat painokset käyvät). Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
Duodecim Infektioiden torjunnan perusteet terveydenhuollossa verkkokurssi + osaamisen testi
HUS: Infektioidentorjuntaohjeet (HUS etusivu-> Ammattilaiselle -> Hoito- ja toimintaohjeita ammattilaisille -> Infektioidentorjuntaohjeet) http://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoito-ohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Sivut/default.aspx
Karhumäki, Eliisa - Jonsson, Anne - Saros, Marita 2021. Mikrobit hoitotyön haasteena. Lähihoito. Edita Prima Oy. Helsinki.
Neulanpistodirektiivi 2010/32/EU
Valtioneuvoston asetus 317/2013 terävien instrumenttien aiheuttamien tapaturmien ehkäisemisestä terveydenhuoltoalalla
Muu opettajan osoittama Moodlessa oleva materiaali
Teaching methods
Teoriaopetus toteutuu pääosin verkossa
Laboraatio-opetus pienryhmissä Myllypuron kampuksella
Tehtäväohjattu opetus
Itsenäinen opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
Ensiavun osalta aikaisempi ensiavun opiskelu tulee olla suoritettu 3 vuoden sisällä. AHOT-anomus tulee tehdä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Ensiapukurssin voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on voimassa oleva Punaisen Ristin ensiapukortti (joko EA1-kortti tai HEA 8h -kortti) tai muu todistus vastaavan kurssin suorittamisesta viimeisen kolmen vuoden aikana.
Aikaisemman terveysalan tutkinnon ja osaamisen perusteella voi hakea AHOTointia aseptiikan ja hygienian, ensiavun, ergonomian, työterveyden ja työhyvinvoinnin sekä kliinisen hoitotoimien osuuksista. AHOT hakemus tehdään tutoropettajalle jahyväksytty AHOT-päätös lähetetään opintojakson kaikille opettajille ennen opintojakson alkua sähköpostitse. Tämän lisäksi opiskelijan tulee kuvailla ja perustella oma osaamisensa opintojakson opettajille.
Student workload
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältää verkko-opiskelua, lähiopetusta, pienryhmätöitä, laboraatio-opiskelua pienryhmissä ja itsenäistä opiskelua.
Content scheduling
Lisätietoja Moodlen oppimisalustalla.
Opintojakson lähiopetus nähtävissä lukujärjestyksestä.
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio, laboraatio-opiskelu, aseptiikan oppimistehtävän esitys.
Lähiopetukseen osallistutaan aktiivisesti. Itsenäinen opiskelu yksin/pienryhmissä annetun materiaalin ja kirjallisuuden avulla. Itsenäiset tehtävät tulee palauttaa ajallaan.
Laboraatiotunneilla max. 15 opiskelijaa. Laboraatiotunneilla on oltava työvaatteet. Laboraatiotunneille ei voi osallistua myöhässä, eikä poistua ennen opetuksen loppua. Poissaolot laboraatioista korvataan opintojakson seuraavalla toteutuksella.
Opiskelijan tulee lukea / kerrata ennen opintojakson alkua: OMAn Dokumentit -> "Opiskelijan ohjeet" -kansiosta ennen opintojakson alkamista ohjeistukset: "Opiskelun säännöt 2018" ja "Laboraatio-opiskelu osana opintopolkua - yhteisillä periaatteilla oppimista edistävään, potilasturvalliseen ja työelämää valmentavaan opiskeluun".
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla. Lisätietoa Moodlessa.Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty, hylätty
Arviointikehikko, ks liite.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen
Jatkuva itse- ja vertaisarviointi
Tehtävien ja tenttien tekeminen ohjeiden mukaisesti ja niiden palauttaminen ajallaan.
Aseptiikka, ergonomia, kliiniset hoitotaidot sekä ensiapu arvioidaan Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on aktiivisesti osallistunut keskusteluun ja laboraatiotuntien harjotteisiin, (läsnäolo 100%), lisäksi Moodlessa annetut oppimistehtävät on tehty ja palautettu ohjeiden mukaan.
Prerequisites
Edeltävä osaaminen: ei edeltävää vaatimusta
Enrollment
02.05.2022 - 30.09.2022
Timing
23.08.2022 - 23.10.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 38
Degree programmes
- Biomedical Laboratory Science
Teachers
- Suska Veltheim
- Arto Holappa
- Lasse Liikanen
- Carolina Cederberg
Teacher in charge
Suska Veltheim
Groups
-
SXJ22S1Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelijana tunnistat hätätilanteita, tavallisimmat sairauskohtaukset sekä avuntarpeen ja osaat toimia niissä järjestelmällisesti. Osaat tutkia potilaan peruselintoiminnot käyttäen ABCDE-järjestelmä ja antaa oireenmukaista ensiapua. Osaat toimia vaara- ja onnettomuustilanteessa sekä aloittaa hätäelvytyksen. Tiedät, miten hengitystä- ja verenkiertoa tarkkaillaan ja avustetaan tarvittaessa. Ymmärrät nestetasapainon merkityksen elimistön toiminnalle Tiedät lääkehoidon peruskäsitteet. Tunnet näytteenottoon liittyviä kivunlievityksen menetelmiä ja osaat tarvittaessa soveltaa niitä näytteenottotilanteissa ja potilastutkimuksissa. Ymmärrät potilassiirtoihin liittyvät turvallisuustekijät ja ergonomiset työtavat. Ymmärrät työn kuormitustekijöitä ja niiden hallintakeinoja. Ymmärrät laboratorion ja hoitoyksikön yhteistyön merkityksen potilaan hoidossa ja osaat kuvata laboratorion ja hoitoyksikön toiminnan osana asiakkaan hoito- ja palveluketjua. Osaat bioanalyytikon työssä tarvittavia hoitotaitoja.
Content
Hengityksen ja verenkierron tarkkailu ja avustaminen
Nestetasapaino ja sen turvaaminen
Lääkehoidon peruskäsitteet
Ergonominen työskentely ja turvalliset potilassiirrot
Työn kuormitustekijät ja työkyky
Kivuttomuuden turvaaminen näytteenotossa ja potilastutkimuksissa
Bioanalyytikon työssä tarvittavat hoitotaidot
Hoitoyksikön toiminta ja yhteistyö laboratorion kanssa
Vakavasti sairaiden potilaiden ja heidän omaistensa kohtaaminen eri tilanteissa
Location and time
-
Materials
Ergonomia
Työterveyslaitos - laboratoriotyö www-lähde
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/laboratoriotyo/
Työterveyslaitos - Potilassiirrot www-lähde
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/
Ensiapu
www.punainenristi.fiwww.punainenristi.fi/opi-ensiapua
Korte, H ja Myllyrinne K. Ensiapu. Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017 Kustantaja ja Copyright 2017 Suomen Punainen Risti www.kaypahoito.fi/elvytys (soveltuvin osin) Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
ec.europa.eu/112 / www.sos112.info
Epilepsiakohtauksen ensiapu http://www.kaypahoito.fi
Ohjeita lievän pään vamman saaneille http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010. http://www.turvatuote-av.fi/images/TSO_33%202010.pdf
http://www.spek.fi/Suomeksi/Turvatietoa/Paloturvallisuus
http://turvaopas.pelastustoimi.net/paloturvallisuus/
Ensiapuopas.
Castren, M & al. 2010. Ensihoito-opas
Kallela M., Häppölä O., Eriksson H. 2014. Tajuttomuus. Duodecim 130 (4):368-382.
Kliiniset hoitotaidot
Aaltonen ym. 2016. Sydän paikallaan. Anatomia ja fysiologia. SanomaPro.
Iivanainen, A., Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Keuruu. Tammi
Kirurgian koulutuspäivät 2010. Nokso-Koivisto (korva-nenä ja kurkkutautien erikoislääkäri). Hengitysteiden imeminen.
Rautava-Nurmi H ym. 2016. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Saastamoinen, T. Hietanen, H., Juvonen, A. & Monto, R. 2010 Hoitotyön toiminnot. Saarijärvi. Kirjapaja
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/hoi/hoi50045
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/kht00056
Castren M., Korte H., Myllyrinne K. 2012. Hengityksen, verenkierron ja tajunnan häiriöt.
Duodecim terveysportti, sairaanhoitajan käsikirja 2015
Lääkärikirja Duodecim, Kohonnut verenpaine (verenpainetauti), Pertti Mustajoki, 28.2.2017.
Iivanainen A. & Syväoja P. 2012. Hoida ja Kirjaa. Keuruu. Tammi.
Tighe, P. ym. 2010. The effect of increased consumption of whole-grain foods on blood pressure and other cardiovascular risk markers in healthy middle-aged persons: a randomized controlled trial. Am. J. Clin. Nutr. 92, 733-740.
Aseptiikka
Anttila, Veli-Jukka - Kanerva, Mari - Kuronen, Maria - Kurvinen, Tiina - Lyytikäinen, Outi - Rantala, Arto - Vuento, Risto - Ylipalosaari, Pekka (toim.) 2018 (myös vanhemmat painokset käyvät). Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
Duodecim Infektioiden torjunnan perusteet terveydenhuollossa verkkokurssi + osaamisen testi
HUS: Infektioidentorjuntaohjeet (HUS etusivu-> Ammattilaiselle -> Hoito- ja toimintaohjeita ammattilaisille -> Infektioidentorjuntaohjeet) http://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoito-ohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Sivut/default.aspx
Karhumäki, Eliisa - Jonsson, Anne - Saros, Marita 2016. Mikrobit hoitotyön haasteena. Lähihoito. Edita Prima Oy. Helsinki.
Neulanpistodirektiivi 2010/32/EU
Valtioneuvoston asetus 317/2013 terävien instrumenttien aiheuttamien tapaturmien ehkäisemisestä terveydenhuoltoalalla
Muu opettajan osoittama Moodlessa oleva materiaali
Teaching methods
Teoriaopetus toteutuu pääosin verkossa
Laboraatio-opetus pienryhmissä
Tehtäväohjattu opetus
Itsenäinen opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
Ensiavun osalta aikaisempi ensiavun opiskelu tulee olla suoritettu 3 vuoden sisällä. AHOT-anomus tulee tehdä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Ensiapukurssin voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on voimassa oleva Punaisen Ristin ensiapukortti (joko EA1-kortti tai HEA 8h -kortti) tai muu todistus vastaavan kurssin suorittamisesta viimeisen kolmen vuoden aikana.
Aikaisemman terveysalan tutkinnon ja osaamisen perusteella voi hakea AHOTointia aseptiikan ja hygienian, ensiavun, ergonomian, työterveyden ja työhyvinvoinnin sekä kliinisen hoitotoimien osuuksista. AHOT hakemus tehdään tutoropettajalle jahyväksytty AHOT-päätös lähetetään opintojakson kaikille opettajille ennen opintojakson alkua sähköpostitse. Tämän lisäksi opiskelijan tulee kuvailla ja perustella oma osaamisensa opintojakson opettajille.
Student workload
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältää verkko-opiskelua, lähiopetusta, pienryhmätöitä, laboraatio-opiskelua pienryhmissä ja itsenäistä opiskelua.
Content scheduling
Lisätietoja Moodlen oppimisalustalla.
Opintojakson lähiopetus nähtävissä lukujärjestyksestä.
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio, laboraatio-opiskelu, aseptiikan oppimistehtävän esitys.
Lähiopetukseen osallistutaan aktiivisesti. Itsenäinen opiskelu yksin/pienryhmissä annetun materiaalin ja kirjallisuuden avulla. Itsenäiset tehtävät tulee palauttaa ajallaan. Laboraatiotunneilla max. 15 opiskelijaa. Laboraatiotunneilla on oltava työvaatteet. Laboraatiotunneille ei voi osallistua myöhässä, eikä poistua ennen opetuksen loppua.
Opiskelijan tulee lukea / kerrata ennen opintojakson alkua: OMAn Dokumentit -> "Opiskelijan ohjeet" -kansiosta ennen opintojakson alkamista ohjeistukset: "Opiskelun säännöt 2018" ja "Laboraatio-opiskelu osana opintopolkua - yhteisillä periaatteilla oppimista edistävään, potilasturvalliseen ja työelämää valmentavaan opiskeluun".
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla. Lisätietoa Moodlessa.Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty, hylätty
Arviointikehikko, ks liite.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen
Jatkuva itse ja -vertaisarviointi
Tehtävien ja tenttien tekeminen ohjeiden mukaisesti ja niiden palauttaminen ajallaan.
Aseptiikka, ergonomia, kliiniset hoitotaidot sekä ensiapu arvioidaan Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on aktiivisesti osallistunut keskusteluun ja laboraatiotuntien harjotteisiin, (läsnäolo 100%), lisäksi Moodlessa annetut oppimistehtävät on tehty ja palautettu ohjeiden mukaan.
Prerequisites
Edeltävä osaaminen: ei edeltävää vaatimusta
Enrollment
29.11.2021 - 31.01.2022
Timing
12.01.2022 - 31.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 65
Degree programmes
- Biomedical Laboratory Science
Teachers
- Suska Veltheim
- Leena Piironen
- Anu Hintikka
Teacher in charge
Suska Veltheim
Groups
-
SXJ22K2Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelijana tunnistat hätätilanteita, tavallisimmat sairauskohtaukset sekä avuntarpeen ja osaat toimia niissä järjestelmällisesti. Osaat tutkia potilaan peruselintoiminnot käyttäen ABCDE-järjestelmä ja antaa oireenmukaista ensiapua. Osaat toimia vaara- ja onnettomuustilanteessa sekä aloittaa hätäelvytyksen. Tiedät, miten hengitystä- ja verenkiertoa tarkkaillaan ja avustetaan tarvittaessa. Ymmärrät nestetasapainon merkityksen elimistön toiminnalle Tiedät lääkehoidon peruskäsitteet. Tunnet näytteenottoon liittyviä kivunlievityksen menetelmiä ja osaat tarvittaessa soveltaa niitä näytteenottotilanteissa ja potilastutkimuksissa. Ymmärrät potilassiirtoihin liittyvät turvallisuustekijät ja ergonomiset työtavat. Ymmärrät työn kuormitustekijöitä ja niiden hallintakeinoja. Ymmärrät laboratorion ja hoitoyksikön yhteistyön merkityksen potilaan hoidossa ja osaat kuvata laboratorion ja hoitoyksikön toiminnan osana asiakkaan hoito- ja palveluketjua. Osaat bioanalyytikon työssä tarvittavia hoitotaitoja.
Content
Hengityksen ja verenkierron tarkkailu ja avustaminen
Nestetasapaino ja sen turvaaminen
Lääkehoidon peruskäsitteet
Ergonominen työskentely ja turvalliset potilassiirrot
Työn kuormitustekijät ja työkyky
Kivuttomuuden turvaaminen näytteenotossa ja potilastutkimuksissa
Bioanalyytikon työssä tarvittavat hoitotaidot
Hoitoyksikön toiminta ja yhteistyö laboratorion kanssa
Vakavasti sairaiden potilaiden ja heidän omaistensa kohtaaminen eri tilanteissa
Location and time
-
Materials
Ergonomia
Työterveyslaitos - laboratoriotyö www-lähde
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/laboratoriotyo/
Työterveyslaitos - Potilassiirrot www-lähde
https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/
Ensiapu
www.punainenristi.fiwww.punainenristi.fi/opi-ensiapua
Korte, H ja Myllyrinne K. Ensiapu. Otavan Kirjapaino OY, Keuruu 2017. ISBN 978-951-658-188-3. 1. painos 2017 Kustantaja ja Copyright 2017 Suomen Punainen Risti www.kaypahoito.fi/elvytys (soveltuvin osin) Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi/ Elvytys
ec.europa.eu/112 / www.sos112.info
Epilepsiakohtauksen ensiapu http://www.kaypahoito.fi
Ohjeita lievän pään vamman saaneille http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010. http://www.turvatuote-av.fi/images/TSO_33%202010.pdf
http://www.spek.fi/Suomeksi/Turvatietoa/Paloturvallisuus
http://turvaopas.pelastustoimi.net/paloturvallisuus/
Ensiapuopas.
Castren, M & al. 2010. Ensihoito-opas
Kallela M., Häppölä O., Eriksson H. 2014. Tajuttomuus. Duodecim 130 (4):368-382.
Kliiniset hoitotaidot
Aaltonen ym. 2016. Sydän paikallaan. Anatomia ja fysiologia. SanomaPro.
Iivanainen, A., Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Keuruu. Tammi
Kirurgian koulutuspäivät 2010. Nokso-Koivisto (korva-nenä ja kurkkutautien erikoislääkäri). Hengitysteiden imeminen.
Rautava-Nurmi H ym. 2016. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Saastamoinen, T. Hietanen, H., Juvonen, A. & Monto, R. 2010 Hoitotyön toiminnot. Saarijärvi. Kirjapaja
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/hoi/hoi50045
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/kht00056
Castren M., Korte H., Myllyrinne K. 2012. Hengityksen, verenkierron ja tajunnan häiriöt.
Duodecim terveysportti, sairaanhoitajan käsikirja 2015
Lääkärikirja Duodecim, Kohonnut verenpaine (verenpainetauti), Pertti Mustajoki, 28.2.2017.
Iivanainen A. & Syväoja P. 2012. Hoida ja Kirjaa. Keuruu. Tammi.
Tighe, P. ym. 2010. The effect of increased consumption of whole-grain foods on blood pressure and other cardiovascular risk markers in healthy middle-aged persons: a randomized controlled trial. Am. J. Clin. Nutr. 92, 733-740.
Aseptiikka
Anttila, Veli-Jukka - Kanerva, Mari - Kuronen, Maria - Kurvinen, Tiina - Lyytikäinen, Outi - Rantala, Arto - Vuento, Risto - Ylipalosaari, Pekka (toim.) 2018 (myös vanhemmat painokset käyvät). Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.
Duodecim Infektioiden torjunnan perusteet terveydenhuollossa verkkokurssi + osaamisen testi
HUS: Infektioidentorjuntaohjeet (HUS etusivu-> Ammattilaiselle -> Hoito- ja toimintaohjeita ammattilaisille -> Infektioidentorjuntaohjeet) http://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoito-ohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Sivut/default.aspx
Karhumäki, Eliisa - Jonsson, Anne - Saros, Marita 2016. Mikrobit hoitotyön haasteena. Lähihoito. Edita Prima Oy. Helsinki.
Neulanpistodirektiivi 2010/32/EU
Valtioneuvoston asetus 317/2013 terävien instrumenttien aiheuttamien tapaturmien ehkäisemisestä terveydenhuoltoalalla
Muu opettajan osoittama Moodlessa oleva materiaali
Teaching methods
Teoriaopetus toteutuu pääosin verkossa
Laboraatio-opetus pienryhmissä
Tehtäväohjattu opetus
Itsenäinen opiskelu
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
Ensiavun osalta aikaisempi ensiavun opiskelu tulee olla suoritettu 3 vuoden sisällä. AHOT-anomus tulee tehdä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Ensiapukurssin voi hyväksilukea, mikäli opiskelijalla on voimassa oleva Punaisen Ristin ensiapukortti (joko EA1-kortti tai HEA 8h -kortti) tai muu todistus vastaavan kurssin suorittamisesta viimeisen kolmen vuoden aikana.
Aikaisemman terveysalan tutkinnon ja osaamisen perusteella voi hakea AHOTointia aseptiikan ja hygienian, ensiavun, ergonomian, työterveyden ja työhyvinvoinnin sekä kliinisen hoitotoimien osuuksista. AHOT hakemus tehdään tutoropettajalle jahyväksytty AHOT-päätös lähetetään opintojakson kaikille opettajille ennen opintojakson alkua sähköpostitse. Tämän lisäksi opiskelijan tulee kuvailla ja perustella oma osaamisensa opintojakson opettajille.
Student workload
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisältää verkko-opiskelua, lähiopetusta, pienryhmätöitä, laboraatio-opiskelua pienryhmissä ja itsenäistä opiskelua.
Content scheduling
Lisätietoja Moodlen oppimisalustalla.
Opintojakson lähiopetus nähtävissä lukujärjestyksestä.
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio, laboraatio-opiskelu, aseptiikan oppimistehtävän esitys.
Lähiopetukseen osallistutaan aktiivisesti. Itsenäinen opiskelu yksin/pienryhmissä annetun materiaalin ja kirjallisuuden avulla. Itsenäiset tehtävät tulee palauttaa ajallaan. Laboraatiotunneilla max. 15 opiskelijaa. Laboraatiotunneilla on oltava työvaatteet. Laboraatiotunneille ei voi osallistua myöhässä, eikä poistua ennen opetuksen loppua.
Opiskelijan tulee lukea / kerrata ennen opintojakson alkua: OMAn Dokumentit -> "Opiskelijan ohjeet" -kansiosta ennen opintojakson alkamista ohjeistukset: "Opiskelun säännöt 2018" ja "Laboraatio-opiskelu osana opintopolkua - yhteisillä periaatteilla oppimista edistävään, potilasturvalliseen ja työelämää valmentavaan opiskeluun".
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla. Lisätietoa Moodlessa.Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty, hylätty
Arviointikehikko, ks liite.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen
Jatkuva itse ja -vertaisarviointi
Tehtävien ja tenttien tekeminen ohjeiden mukaisesti ja niiden palauttaminen ajallaan.
Aseptiikka, ergonomia, kliiniset hoitotaidot sekä ensiapu arvioidaan Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Hyväksytyssä suorituksessa opiskelija on aktiivisesti osallistunut keskusteluun ja laboraatiotuntien harjotteisiin, (läsnäolo 100%), lisäksi Moodlessa annetut oppimistehtävät on tehty ja palautettu ohjeiden mukaan.
Prerequisites
Edeltävä osaaminen: ei edeltävää vaatimusta