Bioanalytiikka: SXJ23S1
Opetussuunitelman tunnus: SXJ23S1
- Tutkintonimike
- Bioanalyytikko (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2023
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Opetussuunnitelma vastaa tutkintovaatimuksia, työelämän osaamis- ja kehittämistarpeita sekä kansallisen ja kansainvälisen yhteistyön vaatimuksia. Siinä korostuvat opiskelijalähtöinen sekä oppimis- ja osaamisperustainen ajattelu. Osaamistavoitteet kertovat opiskelijalle, minkälaista osaamista häneltä edellytetään sekä auttavat häntä arvioimaan omaa oppimistaan. Bioanalytiikan opetussuunnitelman tuottama osaaminen vastaa European Qualification Framework (EQF) tasoa 6.
Opetussuunnitelma tarjoaa opiskelijalle oppijan polun, jonka avulla hän laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman. Opetustarjonta koostuu vähintään viiden opintopisteen (5 op) laajuisista opintojaksoista. Monialaisuus oppimisessa toteutuu siten, että opiskelijalla on mahdollisuus 15 op:n laajuisiin Metropolian yhteisiin vapaasti valittaviin opintoihin. Ne voivat koostua yhdestä tai useammasta jaksosta. Monialaisia opintoja voi suorittaa myös Metropolian innovaatiokeskittymissä. Opetustarjonta on suunniteltu siten, että opiskelijalla on mahdollisuus opiskella 30 op lukukautta kohden. Bioanalytiikan tutkinto sisältää harjoittelua ammattikorkeakoulun oppimisympäristöissä ja terveydenhuollon laboratorioissa yhteensä 75 opintopistettä.
Oppimisen lähtökohtana ovat ammatillisesta käytännöstä nousevat tilanteet ja ongelmat, joihin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja ja uudenlaisia toimintatapoja. Opetus toteutuu osin projektityöskentelynä, johon kuuluvat oman alan työelämää kehittävät hankkeet ja projektit. Osaaminen syvenee ja laajenee erilaisissa oppimisympäristöissä, esimerkiksi simulaatioissa, palvelutoiminnassa ja innovaatiokeskittymissä. Opiskelu toteutuu lähi- ja verkko-opintoina. Teoriaopintoja voi suorittaa verkkopainotteisesti. Harjoittelut tehdään lähiopintoina ammattikorkeakoulun opetuslaboratorioissa ja terveysalan laboratorioissa. Verkko-opiskelu edellyttää opiskelijalta hyvää motivaatiota ja itseohjautuvuutta. Opetusteknologiset ratkaisut lisäävät joustavuutta ja vaihtoehtoisia opiskelutapoja. Opiskelumuodosta riippumatta opiskelija on oman oppimisensa vastuunkantaja.
Opiskelijan osaamista arvioidaan opintojen aikana Metropolian yhteisten ja bioanalyytikon tutkintokohtaisten kompetenssien avulla. Opiskelija saa valmiudet jatkuvaan osaamisensa kehittämiseen ja jatko-opintoihin. Osaamistavoitteet on määritelty työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyönä ja ne kuvaavat työelämälle opiskelijan osaamisen ja valmiudet erilaisiin työtehtäviin. Osaamisperustainen opetussuunnitelma mahdollistaa opiskelijaliikkuvuuden korkeakoulujen sisällä ja välillä. Lisäksi se helpottaa aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) sekä eri maissa suoritettujen tutkintojen vertailua. Kansainvälisyys kuuluu jokaisen oppijan polkuun kansainvälisenä opiskelijavaihtona, harjoitteluna tai kotikansainvälisinä opintoina, kuten englannin- ja suomenkielisten tutkinto-ohjelmien yhteisinä opintoina tai avointen kansainvälisten verkkoympäristöjen opintoina. Osa opetussuunnitelman opinnoista voidaan toteuttaa myös englanniksi.
Opetussuunnitelma palvelee tietolähteenä myös työelämää ja kansainvälisiä kumppaneita.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelma on tehty yhteistyössä työelämän ja opettajien kanssa. Opetussuunnitelman opintojaksojen osaamistavoitteita ja sisältöjä on uudistettu. Kehittämistyössä on ennakoitu terveydenhuollon laboratoriotoiminnan muutoksia, kuten automaation, robotisaation ja tekoälyn lisääntymistä. Tutkinnon opetussuunnitelmaan on lisätty terveysteknologian ja tietojärjestelmien opintoja. Työelämäedustajat pitävät bioanalyytikon perusosaamisen varmistamista edelleen tärkeänä. Asiakaslähtöisten laboratoriopalveluiden organisointi ja kehittäminen korostuvat tulevaisuudessa. Bioanalytiikan neuvottelukunta on käsitellyt opetussuunnitelmaa kokouksissaan ja todennut, että se vastaa hyvin työelämän nykyisiä ja tulevia osaamisvaatimuksia.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on kopioitu opintosuunnitelmasta SXJ23k2 27.9.2022.
Opetussuunnitelman vastuuhenkilö tutkintovastaava Riitta Lumme
Opetussuunnitelman ylläpitäjä koulutussuunnittelija Tanja Kaipiainen
Osaamistavoitteet
Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen opiskelija tuntee bioanalyytikon ammatin toimintaympäristön ja ymmärtää kliinisen laboratoriotoiminnan tärkeänä osana sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmää. Hän osaa kuvata bioanalyytikolta vaadittavaa ydinosaamista. Opiskelija hankkii tietoa ja arvioi sitä kriittisesti. Opiskelija viestii ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa sekä hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä osaamisensa kehittämisessä. Opiskelija ohjaa asiakkaita, toteuttaa näytteenottotoimintaa laatujärjestelmän mukaisesti sekä toimii asiakaspalvelu- ja näytteenottotilanteissa ammatillisesti. Opiskelija käyttää tavallisimpia laboratoriovälineitä ja menetelmiä sekä osaa suorittaa joitakin vieritestejä ja selittää niissä käytettävien menetelmien ja laitteiden periaatteita.
Toisen opiskeluvuoden jälkeen opiskelija laajentaa osaamistaan ammattiaineissa. Hän arvioi laboratoriotutkimusprosessia kliinisen laboratoriotyön eri alueilla sekä perustelee laboratoriotutkimusten merkitystä potilaan hoidossa. Opiskelija ohjaa ja opettaa asiakkaita ja laatii ohjausmateriaalia. Hän suunnittelee ja toteuttaa näytteenoton, näytteiden käsittelyn, säilytyksen ja kuljetuksen. Opiskelija analysoi näytteitä ja suorittta potilastutkimuksia laatuvaatimusten ja suositusten mukaisesti. Hän osaa selittää laboratoriotoiminnassa käytettävien laitteiden ja menetelmien periaatteet. Opiskelija tuntee laboratoriotoiminnan ajankohtaisia tutkimus- ja kehityshaasteita ja hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa. Hän sisäistää ammatti- ja tutkimuseettiset periaatteet osaksi ammatillista asiantuntijuuttaan ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija arvioi omaa ammatillista kehittymistään sekä kehittää vuorovaikutus-, ohjaus- ja työyhteisötaitojaan. Hän toimii erilaisissa työ ja oppimisympäristöissä sekä moniammatillisissa tiimeissä kehittävällä työotteella.
Opintojen loppuvaiheessa opiskelija syventää osaamistaan ammattiaineissa. Hän arvioi kriittisesti kliinisen laboratoriotutkimusprosessin toimivuutta erilaisissa terveydenhuoltoon liittyvissä asiakastilanteissa, potilaan hoitoketjussa ja kehittää sitä asiakaslähtöisesti. Opiskelija käyttää perustellusti laadunhallinnan menetelmiä laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa. Hän toimii ratkaisukeskeisesti ongelmatilanteissa. Opiskelija arvioi ammatillista kehittymistään suhteessa bioanalyytikon tehtäväalueeseen ja suunnittelee omaa urakehitystään.
- Lataa liite AMK-ont arviointikehikko hyväksytty 191212 (pdf, 131.01 kt)
- Lataa liite AMK-ont kuvaus 2014 hyväksytty 191212 (pdf, 339.46 kt)
- Lataa liite Bioanalytiikan osaamismatriisi 28.10.2022 (pdf, 42.47 kt)
- Lataa liite Bioanalytiikan osaamismatriisi EN 28.10.2022 (pdf, 82.90 kt)
- Lataa liite FINAL en AMK-ont arviointikehikko hyväksytty 191212 (pdf, 134.66 kt)
- Lataa liite FINAL Metropolia's generic competences BACHELOR en-GB (pdf, 10.69 kt)
- Lataa liite Framework for evaluation criteria of competence (pdf, 30.02 kt)
- Lataa liite Metropolian AMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset 190610 (pdf, 10.44 kt)
- Lataa liite Osaamisen arviointikehikko (pdf, 23.44 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXJ23S1-1001 |
Bioanalyytikko kliinisen laboratoriotyön osaamisen tunnistajana
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
SX00DZ87 | Oppimisen ja opiskelun valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC86 | Anatomia, fysiologia ja patofysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC87 | Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC88 | Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC89 | Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC90 | Laboratoriotyön perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC91 | Tilastomatematiikka ja laboratoriotyön fysikaaliset sovellukset | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC92 | Vieritestaus ja terveysteknologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC93 | Kemia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC94 | Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC95 | Immunologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXJ23S1-1002 |
Bioanalyytikko kliinisen laboratoriotyön toimijana
(Valitaan kaikki ) |
60 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC96 | Verensiirtotoiminta | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC97 | Solubiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC98 | Biokemia ja lääketieteen perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EC99 | Molekyyligenetiikka | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00ED00 | Kliinisen hematologian tutkimukset | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00ED01 | Kliinisen kemian tutkimukset | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00DZ98 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00ED03 | Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SXJ23S1-1003 |
Bioanalyytikko kliinisen laboratoriotyön osaajana
(Valitaan kaikki ) |
50 | |||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00ED04 | Kliinisen sytologian tutkimukset | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00ED05 | Kliinisen histologian tutkimukset | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00ED06 | Kliinisen mikrobiologian tutkimukset | 10 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL75 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00ED07 | Kliinisen fysiologian, neurofysiologian ja isotooppilääketieteen tutkimukset | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA03 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXJ23S1-1004 |
Bioanalyytikko kliinisen laboratoriotyön kehittäjänä
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL76 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
XX00EL77 | Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EG54 | Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SXJ23S1-1005 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 50 | 25 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 20 | 25 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 10 | 10 | 12.5 | 12.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.
Bioanalytiikka (AMK)::kompetenssit
Ammattikorkeakoulujen verkostoyhteistyössä laaditut Bioanalyytikon kompetenssit, opintojen keskeiset sisällöt ja miniopintopistemäärät (12.2.2014) Bioanalyytikko toimii aktiivisessa yhteistyössä muiden terveydenhuollon ammattiryhmien kanssa tuottamalla potilaan hoidon ja sen kehittämisen edellyttämiä laboratoriotutkimuksia ja osallistumalla kliinisen laboratoriotyön asiantuntijana moniammatillisten tiimien toimintaan. Laboratoriotutkimusprosessin kokonaisvaltainen hallinta ja siihen liittyvä tutkimusten preanalyyttisten tekijöiden syvällinen ymmärtäminen ja prosessin laadunhallinta muodostavat bioanalyytikon asiantuntemuksen perustan ja erottavat sen muista terveydenhuollon ammateista. Bioanalyytikon kompetenssikuvauksen päivitystyö valmistui keväällä 2022. Tarkennuksia ja päivityksiä on tehty osaamistavoitteisiin ja sisältöihin. Kompetenssien päivitystyöhön osallistuivat bioanalyytikkoja kouluttavat ammattikorkeakoulut. Kuvausta ovat sen luonnosvaiheessa kommentoineet ammattikorkeakoulujen neuvottelukunnan jäsenet ja Suomen Bioanalyytikkoliitto ry:n liittohallitus.
Asiakaspalvelu- ja ohjausosaaminen, Minimiopintopistemäärä 10 op
• toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa |
Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä |
Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I |
Verensiirtotoiminta |
Molekyyligenetiikka |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset |
Kliinisen fysiologian, neurofysiologian ja isotooppilääketieteen tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Laatu-, turvallisuus- ja riskien hallintaosaaminen, Minimiopintopistemäärä 10 op
• toimii laatujärjestelmän edellyttämällä tavalla. |
Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi |
Laboratoriotyön perusteet |
Tilastomatematiikka ja laboratoriotyön fysikaaliset sovellukset |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I |
Immunologia |
Verensiirtotoiminta |
Solubiologia |
Molekyyligenetiikka |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset |
Kliinisen fysiologian, neurofysiologian ja isotooppilääketieteen tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Laboratoriotutkimus-prosessin preanalyyttinen vaihe, Minimiopintopistemäärä 15 op
• käyttää laboratoriotutkimusnimikkeistöä asiantuntevasti ja selittää laboratoriotutkimusten käyttötarkoituksen |
Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä |
Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I |
Verensiirtotoiminta |
Molekyyligenetiikka |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset |
Kliinisen fysiologian, neurofysiologian ja isotooppilääketieteen tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Laboratoriotutkimusprosessin analyyttinen vaihe, Minimiopintopistemäärä 90 op
• tekee kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen sekä kliinisen neurofysiologian potilastutkimuksia laatuvaatimusten ja suositusten mukaisesti. Analysoi kliinisen hematologian, immunohematologian, kliinisen histologian ja sytologian, kliinisen immunologian, kliinisen biokemian, kliinisen mikrobiologian, perinnöllisyyslääketieteen näytteitä laatuvaatimusten ja suositusten mukaisesti. |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I |
Immunologia |
Verensiirtotoiminta |
Solubiologia |
Molekyyligenetiikka |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset |
Kliinisen fysiologian, neurofysiologian ja isotooppilääketieteen tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Laboratoriotutkimusprosessin postanalyyttinen vaihe, Minimiopintopistemäärä 10 op
• arvioi laboratoriotutkimustulosten kiireellisyyden sekä niistä tiedottamisen merkityksen potilaan hoidossa ja toimii niiden edellyttämällä tavalla |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I |
Immunologia |
Verensiirtotoiminta |
Solubiologia |
Molekyyligenetiikka |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset |
Kliinisen fysiologian, neurofysiologian ja isotooppilääketieteen tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Laboratoriotyön ammattieettinen osaaminen ja ammatillisuus, Minimiopintopistemäärä 5 op
• toimii kliinisen laboratorioalan ja terveydenhuollon arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä |
Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I |
Immunologia |
Verensiirtotoiminta |
Molekyyligenetiikka |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset |
Kliinisen fysiologian, neurofysiologian ja isotooppilääketieteen tutkimukset |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Luonnontieteellinen ja lääketieteellinen osaaminen, Minimiopintopistemäärä 20 op
• arvioi ihmisen elimistön perustoimintoja, poikkeavuuksia tautiprosesseissa ja soveltaa näitä tietoja toiminnassaan |
Anatomia, fysiologia ja patofysiologia |
Laboratoriotyön perusteet |
Tilastomatematiikka ja laboratoriotyön fysikaaliset sovellukset |
Kemia |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I |
Immunologia |
Solubiologia |
Biokemia ja lääketieteen perusteet |
Molekyyligenetiikka |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Tutkimus-, kehittämis- ja johtamisosaaminen, Minimiopintopistemäärä 20 op
• osallistuu terveydenhuollon ja kliinisen laboratoriotoiminnan kehittämishankkeisiin ja -projekteihin moniammatillisissa tiimeissä |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Tilastomatematiikka ja laboratoriotyön fysikaaliset sovellukset |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Monialainen innovaatioprojekti |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Luokittelemattomat |
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::AMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022
Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä |
Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I |
Molekyyligenetiikka |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Monialainen innovaatioprojekti |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus-ja kehittämismenetelmiä. |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät |
Monialainen innovaatioprojekti |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä |
Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Laboratoriotyön perusteet |
Vieritestaus ja terveysteknologia |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Monialainen innovaatioprojekti |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Oppimisen ja opiskelun valmiudet |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Monialainen innovaatioprojekti |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu I |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu II |
Monialainen innovaatioprojekti |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte |
Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu III |
Luokittelemattomat |
Anatomia, fysiologia ja patofysiologia |
Tilastomatematiikka ja laboratoriotyön fysikaaliset sovellukset |
Kemia |
Immunologia |
Verensiirtotoiminta |
Solubiologia |
Biokemia ja lääketieteen perusteet |
Kliinisen hematologian tutkimukset |
Kliinisen kemian tutkimukset |
Kliinisen sytologian tutkimukset |
Kliinisen histologian tutkimukset |
Kliinisen mikrobiologian tutkimukset |
Kliinisen fysiologian, neurofysiologian ja isotooppilääketieteen tutkimukset |