Siirry suoraan sisältöön

Johtamisen perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: LC00FE36

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää johtamisen teorian historiallisen kehityskulun sekä klassisen että ihmissuhteiden koulukunnan näkökulmasta. Opiskelija omaksuu ja pystyy hyödyntämään johtajuuden käsitteiden keskeisiä perustietoja sekä ymmärtää johtamistiedon osatekijöiden merkityksen nykyajan liike-elämässä. Opiskelija ymmärtää miten henkilöstökäytännöt sekä johtamisen ja johtajuuden käytännöt lopulta vaikuttavat koko nykyajan dynaamisessa ja kilpailullisessa toimivan yrityksen menestymiseen. Opiskelija alkaa kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan kilpaillakseen tehokkaammin tulevaisuuden työyhteisössä. Opiskelija kykenee identifioimaan tulevaisuuden työyhteisön potentiaaliset mahdollisuudet ja haasteet.

Sisältö

• Johtamisen teorian historiallinen evoluutio
• Menneisyyden merkitys nykyajan johtamisen käytännöissä
• Johtamisen ja johtajuuden mallien vaikutus nykyajan yrityksissä. Erityispaino henkilöstöhallinnon suhteella tiimityöhön, johtajuuteen ja organisaatiokulttuuriin
• Megatrendien ja niiden mahdollisten vaikutusten tarkastelu tulevaisuuden työhön ja työpaikkoihin
• Eettisen käyttäytymisen vakiinnuttaminen erityisesti ympäristöön ja organisaatiokontekstiin liittyen.
• Henkilökohtaisten vuorovaikustaitojen kehittäminen tulevaisuden työyhteisössä kilpailemista varten

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in International Business and Logistics
Opettaja
  • Daryl Chapman
Vastuuopettaja

Suvi Moll

Ryhmät
  • LXC24_A
    Half of LXC24 cohorts present, GROUP A

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää johtamisen teorian historiallisen kehityskulun sekä klassisen että ihmissuhteiden koulukunnan näkökulmasta. Opiskelija omaksuu ja pystyy hyödyntämään johtajuuden käsitteiden keskeisiä perustietoja sekä ymmärtää johtamistiedon osatekijöiden merkityksen nykyajan liike-elämässä. Opiskelija ymmärtää miten henkilöstökäytännöt sekä johtamisen ja johtajuuden käytännöt lopulta vaikuttavat koko nykyajan dynaamisessa ja kilpailullisessa toimivan yrityksen menestymiseen. Opiskelija alkaa kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan kilpaillakseen tehokkaammin tulevaisuuden työyhteisössä. Opiskelija kykenee identifioimaan tulevaisuuden työyhteisön potentiaaliset mahdollisuudet ja haasteet.

Sisältö

• Johtamisen teorian historiallinen evoluutio
• Menneisyyden merkitys nykyajan johtamisen käytännöissä
• Johtamisen ja johtajuuden mallien vaikutus nykyajan yrityksissä. Erityispaino henkilöstöhallinnon suhteella tiimityöhön, johtajuuteen ja organisaatiokulttuuriin
• Megatrendien ja niiden mahdollisten vaikutusten tarkastelu tulevaisuuden työhön ja työpaikkoihin
• Eettisen käyttäytymisen vakiinnuttaminen erityisesti ympäristöön ja organisaatiokontekstiin liittyen.
• Henkilökohtaisten vuorovaikustaitojen kehittäminen tulevaisuden työyhteisössä kilpailemista varten

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 11.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in European Business Administration
Opettaja
  • Daryl Chapman
Vastuuopettaja

Suvi Moll

Ryhmät
  • LXA24_A
    Half of LXA24 cohorts present, GROUP A

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää johtamisen teorian historiallisen kehityskulun sekä klassisen että ihmissuhteiden koulukunnan näkökulmasta. Opiskelija omaksuu ja pystyy hyödyntämään johtajuuden käsitteiden keskeisiä perustietoja sekä ymmärtää johtamistiedon osatekijöiden merkityksen nykyajan liike-elämässä. Opiskelija ymmärtää miten henkilöstökäytännöt sekä johtamisen ja johtajuuden käytännöt lopulta vaikuttavat koko nykyajan dynaamisessa ja kilpailullisessa toimivan yrityksen menestymiseen. Opiskelija alkaa kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan kilpaillakseen tehokkaammin tulevaisuuden työyhteisössä. Opiskelija kykenee identifioimaan tulevaisuuden työyhteisön potentiaaliset mahdollisuudet ja haasteet.

Sisältö

• Johtamisen teorian historiallinen evoluutio
• Menneisyyden merkitys nykyajan johtamisen käytännöissä
• Johtamisen ja johtajuuden mallien vaikutus nykyajan yrityksissä. Erityispaino henkilöstöhallinnon suhteella tiimityöhön, johtajuuteen ja organisaatiokulttuuriin
• Megatrendien ja niiden mahdollisten vaikutusten tarkastelu tulevaisuuden työhön ja työpaikkoihin
• Eettisen käyttäytymisen vakiinnuttaminen erityisesti ympäristöön ja organisaatiokontekstiin liittyen.
• Henkilökohtaisten vuorovaikustaitojen kehittäminen tulevaisuden työyhteisössä kilpailemista varten

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 11.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in European Business Administration
Opettaja
  • Daryl Chapman
Vastuuopettaja

Suvi Moll

Ryhmät
  • LXA24_B
    Half of LXA24 cohorts present, GROUP B

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää johtamisen teorian historiallisen kehityskulun sekä klassisen että ihmissuhteiden koulukunnan näkökulmasta. Opiskelija omaksuu ja pystyy hyödyntämään johtajuuden käsitteiden keskeisiä perustietoja sekä ymmärtää johtamistiedon osatekijöiden merkityksen nykyajan liike-elämässä. Opiskelija ymmärtää miten henkilöstökäytännöt sekä johtamisen ja johtajuuden käytännöt lopulta vaikuttavat koko nykyajan dynaamisessa ja kilpailullisessa toimivan yrityksen menestymiseen. Opiskelija alkaa kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan kilpaillakseen tehokkaammin tulevaisuuden työyhteisössä. Opiskelija kykenee identifioimaan tulevaisuuden työyhteisön potentiaaliset mahdollisuudet ja haasteet.

Sisältö

• Johtamisen teorian historiallinen evoluutio
• Menneisyyden merkitys nykyajan johtamisen käytännöissä
• Johtamisen ja johtajuuden mallien vaikutus nykyajan yrityksissä. Erityispaino henkilöstöhallinnon suhteella tiimityöhön, johtajuuteen ja organisaatiokulttuuriin
• Megatrendien ja niiden mahdollisten vaikutusten tarkastelu tulevaisuuden työhön ja työpaikkoihin
• Eettisen käyttäytymisen vakiinnuttaminen erityisesti ympäristöön ja organisaatiokontekstiin liittyen.
• Henkilökohtaisten vuorovaikustaitojen kehittäminen tulevaisuden työyhteisössä kilpailemista varten

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ilmoittautumisaika

12.02.2024 - 02.05.2024

Ajoitus

20.05.2024 - 11.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in International Business and Logistics
  • Degree Programme in European Business Administration
Opettaja
  • Rebecca Kihlman
Vastuuopettaja

Suvi Moll

Ryhmät
  • LXC23_C
    Part of the LXC23 cohort starting in spring 2024, GROUP C
  • LITO_VV
    Vapaastivalittavat, liiketalous
  • LXA23_C
    Part of the LXA23 cohorts starting in spring 2024, GROUP C

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää johtamisen teorian historiallisen kehityskulun sekä klassisen että ihmissuhteiden koulukunnan näkökulmasta. Opiskelija omaksuu ja pystyy hyödyntämään johtajuuden käsitteiden keskeisiä perustietoja sekä ymmärtää johtamistiedon osatekijöiden merkityksen nykyajan liike-elämässä. Opiskelija ymmärtää miten henkilöstökäytännöt sekä johtamisen ja johtajuuden käytännöt lopulta vaikuttavat koko nykyajan dynaamisessa ja kilpailullisessa toimivan yrityksen menestymiseen. Opiskelija alkaa kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan kilpaillakseen tehokkaammin tulevaisuuden työyhteisössä. Opiskelija kykenee identifioimaan tulevaisuuden työyhteisön potentiaaliset mahdollisuudet ja haasteet.

Sisältö

• Johtamisen teorian historiallinen evoluutio
• Menneisyyden merkitys nykyajan johtamisen käytännöissä
• Johtamisen ja johtajuuden mallien vaikutus nykyajan yrityksissä. Erityispaino henkilöstöhallinnon suhteella tiimityöhön, johtajuuteen ja organisaatiokulttuuriin
• Megatrendien ja niiden mahdollisten vaikutusten tarkastelu tulevaisuuden työhön ja työpaikkoihin
• Eettisen käyttäytymisen vakiinnuttaminen erityisesti ympäristöön ja organisaatiokontekstiin liittyen.
• Henkilökohtaisten vuorovaikustaitojen kehittäminen tulevaisuden työyhteisössä kilpailemista varten

Aika ja paikka

Summer School 2024
Myyrmäki campus, Leiritie 1

The classroom(s) will be announced in the Schedule Machine/ Lukkarikone asap.
We will not meet in classroom MMA216.

Tue 14.5., 11 - 14
Wed 15.5., 14 - 17
Tue 21.5., 11 - 14
Wed 22.5., 14 - 17
Thu 30.5., 11 - 17
Tue 4.6., 11 - 14
Wed 5.6., 14 - 17

Oppimateriaalit

Buchanan, D., Huczynski, A. & Huczynski, A. 2019. Organizational behaviour. 10 edition. Harlow, England ; New York: Pearson.

8. ed OK!
9. ed OK!
10. ed OK!

Opetusmenetelmät

Interactive lectures, small group discussions, group tasks, reading HR literature, self- and peer evaluation, independent work.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

There is no comprehensive exam.
There is no alternative way to complete this course.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

130 hours = 5 ECTS

The course consists of onsite learning sessions, independent work, assignment work and self- and peer evaluations.

Sisällön jaksotus

Will be explained during the kickoff session on Tuesday, May 14th.

Introduction to the course.

Introduction to OB.

Megatrends.

Group formation.

Group structure.

Teamworking.

Work design.

Elements of structure.

Organization design.

Organizational architecture.

Lisätietoja opiskelijoille

The facilitator of your learning in this course is:
Senior lecturer/ social psychologist Mrs. Rebecca Kihlman.

Note: Implementation info is subject to change!

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Learning tasks 80-90%
Participation & feedback 10-20%

TBC

Ilmoittautumisaika

04.12.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in International Business and Logistics
Opettaja
  • Daryl Chapman
Vastuuopettaja

Suvi Moll

Ryhmät
  • LXC23_A
    Half of LXC23 cohorts present, GROUP A

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää johtamisen teorian historiallisen kehityskulun sekä klassisen että ihmissuhteiden koulukunnan näkökulmasta. Opiskelija omaksuu ja pystyy hyödyntämään johtajuuden käsitteiden keskeisiä perustietoja sekä ymmärtää johtamistiedon osatekijöiden merkityksen nykyajan liike-elämässä. Opiskelija ymmärtää miten henkilöstökäytännöt sekä johtamisen ja johtajuuden käytännöt lopulta vaikuttavat koko nykyajan dynaamisessa ja kilpailullisessa toimivan yrityksen menestymiseen. Opiskelija alkaa kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan kilpaillakseen tehokkaammin tulevaisuuden työyhteisössä. Opiskelija kykenee identifioimaan tulevaisuuden työyhteisön potentiaaliset mahdollisuudet ja haasteet.

Sisältö

• Johtamisen teorian historiallinen evoluutio
• Menneisyyden merkitys nykyajan johtamisen käytännöissä
• Johtamisen ja johtajuuden mallien vaikutus nykyajan yrityksissä. Erityispaino henkilöstöhallinnon suhteella tiimityöhön, johtajuuteen ja organisaatiokulttuuriin
• Megatrendien ja niiden mahdollisten vaikutusten tarkastelu tulevaisuuden työhön ja työpaikkoihin
• Eettisen käyttäytymisen vakiinnuttaminen erityisesti ympäristöön ja organisaatiokontekstiin liittyen.
• Henkilökohtaisten vuorovaikustaitojen kehittäminen tulevaisuden työyhteisössä kilpailemista varten

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ilmoittautumisaika

04.12.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in International Business and Logistics
Opettaja
  • Daryl Chapman
Vastuuopettaja

Suvi Moll

Ryhmät
  • LXC23_B
    Half of LXC23 cohorts present, GROUP B

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää johtamisen teorian historiallisen kehityskulun sekä klassisen että ihmissuhteiden koulukunnan näkökulmasta. Opiskelija omaksuu ja pystyy hyödyntämään johtajuuden käsitteiden keskeisiä perustietoja sekä ymmärtää johtamistiedon osatekijöiden merkityksen nykyajan liike-elämässä. Opiskelija ymmärtää miten henkilöstökäytännöt sekä johtamisen ja johtajuuden käytännöt lopulta vaikuttavat koko nykyajan dynaamisessa ja kilpailullisessa toimivan yrityksen menestymiseen. Opiskelija alkaa kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan kilpaillakseen tehokkaammin tulevaisuuden työyhteisössä. Opiskelija kykenee identifioimaan tulevaisuuden työyhteisön potentiaaliset mahdollisuudet ja haasteet.

Sisältö

• Johtamisen teorian historiallinen evoluutio
• Menneisyyden merkitys nykyajan johtamisen käytännöissä
• Johtamisen ja johtajuuden mallien vaikutus nykyajan yrityksissä. Erityispaino henkilöstöhallinnon suhteella tiimityöhön, johtajuuteen ja organisaatiokulttuuriin
• Megatrendien ja niiden mahdollisten vaikutusten tarkastelu tulevaisuuden työhön ja työpaikkoihin
• Eettisen käyttäytymisen vakiinnuttaminen erityisesti ympäristöön ja organisaatiokontekstiin liittyen.
• Henkilökohtaisten vuorovaikustaitojen kehittäminen tulevaisuden työyhteisössä kilpailemista varten

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 13.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in European Business Administration
Opettaja
  • Daryl Chapman
Vastuuopettaja

Suvi Moll

Ryhmät
  • LXA23_A
    Half of LXA23 cohorts present, GROUP A

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää johtamisen teorian historiallisen kehityskulun sekä klassisen että ihmissuhteiden koulukunnan näkökulmasta. Opiskelija omaksuu ja pystyy hyödyntämään johtajuuden käsitteiden keskeisiä perustietoja sekä ymmärtää johtamistiedon osatekijöiden merkityksen nykyajan liike-elämässä. Opiskelija ymmärtää miten henkilöstökäytännöt sekä johtamisen ja johtajuuden käytännöt lopulta vaikuttavat koko nykyajan dynaamisessa ja kilpailullisessa toimivan yrityksen menestymiseen. Opiskelija alkaa kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan kilpaillakseen tehokkaammin tulevaisuuden työyhteisössä. Opiskelija kykenee identifioimaan tulevaisuuden työyhteisön potentiaaliset mahdollisuudet ja haasteet.

Sisältö

• Johtamisen teorian historiallinen evoluutio
• Menneisyyden merkitys nykyajan johtamisen käytännöissä
• Johtamisen ja johtajuuden mallien vaikutus nykyajan yrityksissä. Erityispaino henkilöstöhallinnon suhteella tiimityöhön, johtajuuteen ja organisaatiokulttuuriin
• Megatrendien ja niiden mahdollisten vaikutusten tarkastelu tulevaisuuden työhön ja työpaikkoihin
• Eettisen käyttäytymisen vakiinnuttaminen erityisesti ympäristöön ja organisaatiokontekstiin liittyen.
• Henkilökohtaisten vuorovaikustaitojen kehittäminen tulevaisuden työyhteisössä kilpailemista varten

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 13.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Degree Programme in European Business Administration
Opettaja
  • Daryl Chapman
Vastuuopettaja

Suvi Moll

Ryhmät
  • LXA23_B
    Half of LXA23 cohorts present, GROUP B

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää johtamisen teorian historiallisen kehityskulun sekä klassisen että ihmissuhteiden koulukunnan näkökulmasta. Opiskelija omaksuu ja pystyy hyödyntämään johtajuuden käsitteiden keskeisiä perustietoja sekä ymmärtää johtamistiedon osatekijöiden merkityksen nykyajan liike-elämässä. Opiskelija ymmärtää miten henkilöstökäytännöt sekä johtamisen ja johtajuuden käytännöt lopulta vaikuttavat koko nykyajan dynaamisessa ja kilpailullisessa toimivan yrityksen menestymiseen. Opiskelija alkaa kehittää henkilökohtaisia vuorovaikutustaitojaan kilpaillakseen tehokkaammin tulevaisuuden työyhteisössä. Opiskelija kykenee identifioimaan tulevaisuuden työyhteisön potentiaaliset mahdollisuudet ja haasteet.

Sisältö

• Johtamisen teorian historiallinen evoluutio
• Menneisyyden merkitys nykyajan johtamisen käytännöissä
• Johtamisen ja johtajuuden mallien vaikutus nykyajan yrityksissä. Erityispaino henkilöstöhallinnon suhteella tiimityöhön, johtajuuteen ja organisaatiokulttuuriin
• Megatrendien ja niiden mahdollisten vaikutusten tarkastelu tulevaisuuden työhön ja työpaikkoihin
• Eettisen käyttäytymisen vakiinnuttaminen erityisesti ympäristöön ja organisaatiokontekstiin liittyen.
• Henkilökohtaisten vuorovaikustaitojen kehittäminen tulevaisuden työyhteisössä kilpailemista varten

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.