Skip to main content

Accompaniment Skills and Improvisation for Music Educator 1Laajuus (5 cr)

Code: KX00EZ70

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student comprehends different types of musical content related to their work as a music educator. The student can produce sounding score and accompaniment through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation in the context of their pedagogical practices. The student is able to produce the most common harmonic phenomena with a harmony instrument. The student is capable of practising appropriately and ergonomically.

The student gains competences in implementing various improvisation exercises which train interaction skills such as reaction speed, observational abilities and controlling of musical time. The student can utilize improvisation to develop musical memory, rapidity of musical thinking, musical visualization and sense of drama. The student is able to use different elements and phenomena of music in improvisation and teaching.

Content

Surveying the needs of a group. Based on the student’s specialization in pop/jazz or classical music, the production of accompaniment in various styles for the purposes of teaching music from a score, chord symbols or by ear. Perceiving and implementation of harmony. Understanding improvisation and rhythmic elements. Composing accompaniments. Versatile improvisation exercises and techniques in different styles according to specialization.

Prerequisites

Degree according to the extended syllabus level of basic education in music or equivalent skills and knowledge.

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to identify their own strengths and developmental goals and work diligently towards their learning objectives. The student is able to arrange simple accompaniments using various techniques. The student is able to harmonize and improvise with appropriate rhythms in a given style. The student is able to improvise alone and with various ensembles and use improvisational techniques in their pedagogical work. The student is able to produce improvisational exercises and techniques in various styles both to support their own development and for pedagogical purposes.

Enrollment

27.11.2023 - 07.01.2024

Timing

01.01.2024 - 17.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Kimmo Salonen
Teacher in charge

Kimmo Salonen

Groups
  • KXF23S1SKL
    Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.

Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Content

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Location and time

SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 15.15-16 lk 411..Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.

IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.

Materials

Opettajan tuoma materiaali

Teaching methods

SÄESTYSTAIDOT:
osallistuminen ryhmäopetukseen pianon ryhmäopetustilassa
oma harjoittelu

IMPROVISOINTI:
osallistuminen ryhmämuotoiseen harjoitteluun

Exam schedules

SÄESTYSTAIDOT TENTTI: 23.4.

Completion alternatives

SÄESTYSTAIDOT:
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.

IMPROVISOINTI:
Pakollinen osallistuminen.
Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.

Student workload

SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 15.15-16 lk 411..Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.

IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.

Content scheduling

SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 15.15-16 lk 411..Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.

IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.

Further information

SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 15.15-16 lk 411..Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.

IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti.
Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaisia säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.

Assessment methods and criteria

jatkuva arviointi
itsearviointi
vertaisarviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)

Prerequisites

Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.

Enrollment

27.11.2023 - 07.01.2024

Timing

01.01.2024 - 17.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Jarmo Hynninen
  • Marko Liski
  • Susanna Mesiä
  • Antti Rissanen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
  • AriPekka Korhonen
Teacher in charge

AriPekka Korhonen

Groups
  • KXF23S1SPJ
    Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.

Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Content

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Location and time

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 19.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Johdanto Ap Korhonen
25.1. improvisointi työkaluna opintojen alkutaipaleella, Ari Pekka Korhonen
1.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
8.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
15.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
Opettajien vapaajakso
29.2.Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Blues Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Beat, kolmisoinnut
2.2. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
16.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
1.3. Latin: Beguine ja calypso
8.3. Blues
22.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
5.4. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
19.4. Toiveaihe, sointutyöpaja, pariharjoittelua
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Materials

Opettajien materiaalit työtiloissa.

Teaching methods

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Completion alternatives

Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Student workload

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 19.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Johdanto Ap Korhonen
25.1. improvisointi työkaluna opintojen alkutaipaleella, Ari Pekka Korhonen
1.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
8.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
15.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
Opettajien vapaajakso
29.2.Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Blues Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Beat, kolmisoinnut
2.2. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
16.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
1.3. Latin: Beguine ja calypso
8.3. Blues
22.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
5.4. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
19.4. Toiveaihe, sointutyöpaja, pariharjoittelua
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Content scheduling

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 19.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Johdanto Ap Korhonen
25.1. improvisointi työkaluna opintojen alkutaipaleella, Ari Pekka Korhonen
1.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
8.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
15.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
Opettajien vapaajakso
29.2.Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Blues Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Beat, kolmisoinnut
2.2. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
16.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
1.3. Latin: Beguine ja calypso
8.3. Blues
22.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
5.4. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
19.4. Toiveaihe, sointutyöpaja, pariharjoittelua
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti.
Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaisia säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Prerequisites

Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

12.01.2023 - 03.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 16

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Jarmo Hynninen
  • Marko Liski
  • Susanna Mesiä
  • Antti Rissanen
  • Hanna-Maija Aarnio
  • AriPekka Korhonen
Teacher in charge

AriPekka Korhonen

Groups
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.

Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Content

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Location and time

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 20.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
19.1. Johdanto Ap Korhonen
26.1. Elementti-improvisaatio, Ari Pekka Korhonen
2.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
9.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
16.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
Opettajien vapaajakso
2.3. Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
9.3. Blues, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Beat, kolmisoinnut
27.1. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
3.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
10.2. Ei tuntia, tämä kerta pidetään projektiviikolla 17.3.
17.2. Blues
3.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
10.3. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
17.3. Latin:Beguine ja Calypso
24.3. Sointutyöpaja, pariharjoittelua, toiveaihe
31.3. Kurssin päättötehtävien esitykset, palaute

Materials

Opettajien materiaalit työtiloissa.

Teaching methods

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Completion alternatives

Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Content scheduling

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 20.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
19.1. Johdanto Ap Korhonen
26.1. Elementti-improvisaatio, Ari Pekka Korhonen
2.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
9.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
16.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
Opettajien vapaajakso
2.3. Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
9.3. Blues, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Beat, kolmisoinnut
27.1. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
3.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
10.2. Ei tuntia, tämä kerta pidetään projektiviikolla 17.3.
17.2. Blues
3.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
10.3. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
17.3. Latin:Beguine ja Calypso
24.3. Sointutyöpaja, pariharjoittelua, toiveaihe
31.3. Kurssin päättötehtävien esitykset, palaute

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti.
Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaisia säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Prerequisites

Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 16.06.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Kimmo Salonen
  • musiikki virtuaali
Teacher in charge

Kimmo Salonen

Groups
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.

Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Content

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Location and time

SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.

Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.

Materials

Opettajan tuoma materiaali

Teaching methods

SÄESTYSTAIDOT:
osallistuminen ryhmäopetukseen pianon ryhmäopetustilassa
oma harjoittelu

IMPROVISOINTI:
osallistuminen ryhmämuotoiseen harjoitteluun

Exam schedules

SÄESTYSTAIDOT TENTTI: 25.4.

Completion alternatives

SÄESTYSTAIDOT:
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.

IMPROVISOINTI:
Pakollinen osallistuminen.
Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.

Student workload

SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.

Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.

Content scheduling

SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.

Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.

Further information

SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.

IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.

Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti.
Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaisia säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.

Assessment methods and criteria

jatkuva arviointi
itsearviointi
vertaisarviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)

Prerequisites

Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.