Siirry suoraan sisältöön

Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EZ70-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jarmo Hynninen
  • Marko Liski
  • Susanna Mesiä
  • Antti Rissanen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
  • AriPekka Korhonen

Vastuuopettaja

AriPekka Korhonen

Ryhmät

  • KXF23S1SPJ
    Musiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.

Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Aika ja paikka

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 19.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Johdanto Ap Korhonen
25.1. improvisointi työkaluna opintojen alkutaipaleella, Ari Pekka Korhonen
1.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
8.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
15.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
Opettajien vapaajakso
29.2.Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Blues Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Beat, kolmisoinnut
2.2. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
16.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
1.3. Latin: Beguine ja calypso
8.3. Blues
22.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
5.4. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
19.4. Toiveaihe, sointutyöpaja, pariharjoittelua
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Oppimateriaalit

Opettajien materiaalit työtiloissa.

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 19.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Johdanto Ap Korhonen
25.1. improvisointi työkaluna opintojen alkutaipaleella, Ari Pekka Korhonen
1.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
8.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
15.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
Opettajien vapaajakso
29.2.Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Blues Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Beat, kolmisoinnut
2.2. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
16.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
1.3. Latin: Beguine ja calypso
8.3. Blues
22.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
5.4. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
19.4. Toiveaihe, sointutyöpaja, pariharjoittelua
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 19.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Johdanto Ap Korhonen
25.1. improvisointi työkaluna opintojen alkutaipaleella, Ari Pekka Korhonen
1.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
8.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
15.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
Opettajien vapaajakso
29.2.Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Blues Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Beat, kolmisoinnut
2.2. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
16.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
1.3. Latin: Beguine ja calypso
8.3. Blues
22.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
5.4. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
19.4. Toiveaihe, sointutyöpaja, pariharjoittelua
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti.
Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaisia säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Esitietovaatimukset

Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.