Introduction to Learning and Teaching MusicLaajuus (5 cr)
Code: KX00EZ66
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
The student is able to reflect on their music pedagogy learning and to construct their professional knowledge and skills. The student identifies the values, strengths and factors affecting their own musical path and learning. The student recognizes aspects of pedagogical interaction and is acquainted with various environments of instrument teaching. The student knows different aspects of encountering and teaching people of diverse ages and abilities and is able to proceed to practical teacher training.
Content
Reflection of one’s own pedagogical path, positive pedagogy and supporting the learner’s strengths, values, teaching methods, competences and the job sector of music pedagogy, interaction with learners of diverse ages and abilities, teamwork and collaboration skills, the basics of teaching one’s own instrument, digital portfolio.
Prerequisites
No prerequisites.
Assessment criteria, approved/failed
The student knows how to approach and teach learners of different ages and abilities, as well as different learning environments in vocal and instrumental instruction. The student recognizes their own strengths and can reflect on their understanding of music pedagogy and their own progress, both orally and in writing.
Enrollment
06.05.2024 - 31.05.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- musiikki virtuaali
Teacher in charge
Raili Honkanen-Korhonen
Groups
-
KXF24S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
-
KXF24S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF24S1SKLMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
Objective
Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan opetusharjoittelun.
Content
Oman pedagogisen polun reflektointi, positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen, arvot, musiikkipedagogin työvälineet, kompetenssit ja työkenttä, eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaaminen, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot, oman instrumentin opettamisen perustiedot, sähköinen portfolio.
Location and time
Luentoaikataulut ja sisällöt löytyvät klikkaamalla tämän työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULUT -linkkiä. Linkki löytyy myös lukujärjestyksen etusivulta.
Instrumenttiluentojen järjestämisestä vastaa kunkin instrumentin pedagogiikasta vastaava opettaja.
Lisätietoja saat instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajalta.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Jouset: Silja Raitio-Heikinheimo,
Materials
Opettajan antama materiaali
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Toimivat aivot, Kognitiivisen neurotieteen perusteita (2021)
- Musiikkikasvattaja, Juntunen, Nikkanen, Westerlund (toim.) 2013
- Kukoistava kasvatus, positiivisen pedaogiikan ja laaja-alaisen hyvinvintiopetuksen käsikirja ja hyvinvointitaitojen tehtävkirja, Avola Pauliina&Pentikäinen Viivi (2023)
- Positiivinen johtaja, johda paremmin opetus- ja kasvatusala, Wenström Sanna (2020)
- Kaikilla vahvuuksilla, Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa, Wenström, Sanna (2022)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras, Lerkkanen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
Teaching methods
Toiminnalliset luennot
Etäluennot
Observointi
Johdatus oman instrumentin opettamiseen
Oppimistehtävät yksin, pareittain ja vertaisryhmässä
Sähköinen portfolio
Employer connections
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.
Completion alternatives
Kaikille yhteisiltä luennoilta poissaolijoille luentojen itseopiskelumateriaali ja niihin liittyvät oppimistehtävät löytyvät opintojakson työtilan Dokumentit- ja Tehtävät -kansioista luentojen jälkeen.
Instrumenttiluentojen valinnaisista suoritustavoista voi kysyä instrumentin vastuuopettajalta tai instrumenttiluennon opettajalta.
Student workload
Osallistavat luennot 4 op
Oppimistehtävät 1 op
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimisympäristöjä. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaa reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä sekä kirjallisesti että suullisesti.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi.
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja läsnäolo (tai itseopiskelutehtävien tehtävien tekeminen) pedagogisilla ja instrumenttikohtaisilla luennoilla.
Prerequisites
Ei esitietovaatimuksia.
Enrollment
02.05.2023 - 24.08.2023
Timing
01.08.2023 - 04.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Asta Levy
- Jarmo Hynninen
- Kimmo Salonen
- Okko Kivikataja
- Juha Karvonen
- Susanna Mesiä
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Sanna Syrjänen
- Raili Honkanen-Korhonen
- Hanna-Maija Aarnio
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
Teacher in charge
Raili Honkanen-Korhonen
Groups
-
KXF23S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF23S1SKLMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan opetusharjoittelun.
Content
Oman pedagogisen polun reflektointi, positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen, arvot, musiikkipedagogin työvälineet, kompetenssit ja työkenttä, eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaaminen, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot, oman instrumentin opettamisen perustiedot, sähköinen portfolio.
Location and time
Kaikille pääaineille yhteinen luento (pedagogeille pakollinen) pe 1.9.Arabiasalissa klo 9.00-12
9.-9.30 SOOL esittely
9.30-12 Musiikkikasvatus osallisuuden, merkitysten ja mahdollisuuksien maisemassa; Laura Huhtinen-Hildén
Kaikille yhteiset luennot maanantaisin klo 13.00-15.30 luokassa AR128B
4.9. Pedagogiset opinnot, kurssin sisältö ja suorittaminen, oma pedagoginen polku
11.9. Yhteinen luento vamukan kanssa: kohtaaminen, vuorovaikutus, eri-ikäiset oppijat
18.9.Yhteinen luento vamukan kanssa:Arvot, hyveet, vahvuudet
25.9. Oppijan vahvuuksille rakentuva instrumenttipedagogiikka
6.11. Kompetenssiajattelu, musiikkipedagogin työkenttä, loikkausosaaminen
13.11. Musiikkipedagogin työvälineet
20.11. Opetuksen suunnittelu
27.11. Reflektio ja palaute
Instrumenttikohtaiset luennot
2.10.
9.10.
23.10.
30.10.
Instrumenttiluentojen järjestämisestä vastaa kunkin instrumentin pedagogiikasta vastaava opettaja.
Instrumenttikohtaiset luentoaikataulut ja sisällöt löytyvät klikkaamalla tämän työtilan etusivulla olevaa LUENTOAIKATAULUT -linkkiä. Mikäli oman instrumenttisi tiedot puuttuvat tiedostosta, ota yhteyttä instrumenttisi pedagogisten opintojen vastuuopettajaan.
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Okko Kivikataja
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Okko Kivikataja
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski /Juhani Ahlajoki
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulut: Silja Raitio-Heikinheimo,
- Sello: Tapani Heikinheimo
Materials
Opettajan antama materiaali
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Toimivat aivot, Kognitiivisen neurotieteen perusteita (2021)
- Musiikkikasvattaja, Juntunen, Nikkanen, Westerlund (toim.) 2013
- Kukoistava kasvatus, positiivisen pedaogiikan ja laaja-alaisen hyvinvintiopetuksen käsikirja ja hyvinvointitaitojen tehtävkirja, Avola Pauliina&Pentikäinen Viivi (2023)
- Positiivinen johtaja, johda paremmin opetus- ja kasvatusala, Wenström Sanna (2020)
- Kaikilla vahvuuksilla, Opas laajan vahvuusnäkemyksen käyttöön opetuksessa, Wenström, Sanna (2022)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras, Lerkkanen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
Teaching methods
Toiminnalliset luennot
Etäluennot
Observointi
Johdatus oman instrumentin opettamiseen
Oppimistehtävät yksin, pareittain ja vertaisryhmässä
Sähköinen portfolio
Employer connections
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.
Completion alternatives
Kaikille yhteisiltä luennoilta poissaolijoille luentojen itseopiskelumateriaali ja niihin liittyvät oppimistehtävät löytyvät opintojakson työtilan Dokumentit- ja Tehtävät -kansioista luentojen jälkeen.
Instrumenttiluentojen valinnaisista suoritustavoista voi kysyä instrumentin vastuuopettajalta tai instrumenttiluennon opettajalta.
Student workload
Osallistavat luennot 4 op
Oppimistehtävät 1 op
Content scheduling
Kaikille yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30
4.9. Pedagogiset opinnot, kurssin sisältö ja suorittaminen, oma pedagoginen polku
11.9. Yhteinen luento vamukan kanssa: SOOL -vierailu, kohtaaminen, vuorovaikutus, eri-ikäiset oppijat
18.9.Yhteinen luento vamukan kanssa:Arvot, hyveet, vahvuudet
25.9. Oppijan vahvuuksille rakentuva instrumenttipedagogiikka
6.11. Kompetenssiajattelu, musiikkipedagogin työkenttä, loikkausosaaminen
13.11. Musiikkipedagogin työvälineet
20.11. Opetuksen suunnittelu
27.11. Reflektio ja palaute
Instrumenttikohtaiset luennot
2.10.
9.10.
23.10.
30.10.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimisympäristöjä. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaa reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä sekä kirjallisesti että suullisesti.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi.
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja läsnäolo (tai itseopiskelutehtävien tehtävien tekeminen) pedagogisilla ja instrumenttikohtaisilla luennoilla.
Prerequisites
Ei esitietovaatimuksia.
Enrollment
02.05.2022 - 26.08.2022
Timing
01.08.2022 - 21.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Juhani Ahlajoki
- Sirkku Wahlroos-Kaitila
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Sanna Syrjänen
- Raili Honkanen-Korhonen
- Asta Levy
- Jarmo Hynninen
- Kimmo Salonen
- Marko Liski
- Okko Kivikataja
- Susanna Mesiä
- Juha Karvonen
- Antti Rissanen
- Seppo Suhonen
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
Teacher in charge
Kimmo Salonen
Groups
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan opetusharjoittelun.
Content
Oman pedagogisen polun reflektointi, positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen, arvot, musiikkipedagogin työvälineet, kompetenssit ja työkenttä, eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaaminen, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot, oman instrumentin opettamisen perustiedot, sähköinen portfolio.
Materials
Opettajan antama materiaali
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras, Lerkkanen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
Teaching methods
Toiminnalliset luennot
Etäluennot
Observointi
Johdatus oman instrumentin opettamiseen
Oppimistehtävät yksin, pareittain ja vertaisryhmässä
Sähköinen portfolio
Employer connections
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.
Completion alternatives
Kaikille yhteisiltä luennoilta poissaolijoille luentojen itseopiskelumateriaali ja niihin liittyvät oppimistehtävät löytyvät opintojakson työtilan Dokumentit- ja Tehtävät -kansioista luentojen jälkeen.
Instrumenttiluentojen valinnaisista suoritustavoista voi kysyä instrumentin vastuuopettajalta tai instrumenttiluennon opettajalta.
Student workload
Osallistavat luennot 4 op
Oppimistehtävät 1 op
Content scheduling
Kaikille yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija tunnistaa eri-ikäisten oppijoiden kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä ilmiöitä sekä erilaisia soiton- ja laulunopetuksen oppimisympäristöjä. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan ja osaa reflektoida musiikkipedagogista oppimistaan, kehittymistään ja siihen liittyviä tekijöitä sekä kirjallisesti että suullisesti.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi.
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja läsnäolo (tai itseopiskelutehtävien tehtävien tekeminen) pedagogisilla ja instrumenttikohtaisilla luennoilla.
Prerequisites
Ei esitietovaatimuksia.