Siirry suoraan sisältöön

Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FP49

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestelmän ja eri toimijoiden vastuut sekä ymmärtää hyvinvointialueiden tehtävän ja toiminnan.
Opiskelija osaa toimia sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvän keskeisen lainsäädännön ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet ja siihen liittyvän keskeisen lainsäädännön sekä ymmärtää kirjaamisen merkityksen osana asiakkaan ja potilaan laadukasta ja turvallista hoitoa.
Opiskelija hallitsee infektioiden torjuntaan ja aseptiikkaan liittyvät keskeiset toimintatavat sekä edistää omalla toiminnallaan turvallista toimintaa työskentely-ympäristössään. Opiskelija hallitsee ensiavun perustaidot ja osaa toimia tavallisimmissa sairauskohtaus- ja tapaturmatilanteissa. Opiskelija ymmärtää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen merkityksen terveyserojen kaventamisessa tunnistaen erilaisia tapoja tukea ihmisten yksilöllistä hyvinvointia sekä ylläpitää työ- ja toimintakykyä.

Sisältö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmät ja vastuut
Sosiaali- ja terveysalan keskeinen lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
Rakenteisen kirjaamisen perusteet ja kirjaamiseen liittyvä lainsäädäntö
Osallistuva dokumentointi kirjaamisessa
Potilasturvallisuus, infektioiden torjunta ja aseptiikan perusteet
Ensiapu
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan


AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 08.12.2024

Ajoitus

08.01.2025 - 16.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 60

Koulutus
  • Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Ryhmät
  • SXM24S1
    Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestelmän ja eri toimijoiden vastuut sekä ymmärtää hyvinvointialueiden tehtävän ja toiminnan.
Opiskelija osaa toimia sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvän keskeisen lainsäädännön ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet ja siihen liittyvän keskeisen lainsäädännön sekä ymmärtää kirjaamisen merkityksen osana asiakkaan ja potilaan laadukasta ja turvallista hoitoa.
Opiskelija hallitsee infektioiden torjuntaan ja aseptiikkaan liittyvät keskeiset toimintatavat sekä edistää omalla toiminnallaan turvallista toimintaa työskentely-ympäristössään. Opiskelija hallitsee ensiavun perustaidot ja osaa toimia tavallisimmissa sairauskohtaus- ja tapaturmatilanteissa. Opiskelija ymmärtää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen merkityksen terveyserojen kaventamisessa tunnistaen erilaisia tapoja tukea ihmisten yksilöllistä hyvinvointia sekä ylläpitää työ- ja toimintakykyä.

Sisältö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmät ja vastuut
Sosiaali- ja terveysalan keskeinen lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
Rakenteisen kirjaamisen perusteet ja kirjaamiseen liittyvä lainsäädäntö
Osallistuva dokumentointi kirjaamisessa
Potilasturvallisuus, infektioiden torjunta ja aseptiikan perusteet
Ensiapu
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan


AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 08.12.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 16.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 40

Koulutus
  • Osteopatian tutkinto-ohjelma
Ryhmät
  • SXF24S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestelmän ja eri toimijoiden vastuut sekä ymmärtää hyvinvointialueiden tehtävän ja toiminnan.
Opiskelija osaa toimia sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvän keskeisen lainsäädännön ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet ja siihen liittyvän keskeisen lainsäädännön sekä ymmärtää kirjaamisen merkityksen osana asiakkaan ja potilaan laadukasta ja turvallista hoitoa.
Opiskelija hallitsee infektioiden torjuntaan ja aseptiikkaan liittyvät keskeiset toimintatavat sekä edistää omalla toiminnallaan turvallista toimintaa työskentely-ympäristössään. Opiskelija hallitsee ensiavun perustaidot ja osaa toimia tavallisimmissa sairauskohtaus- ja tapaturmatilanteissa. Opiskelija ymmärtää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen merkityksen terveyserojen kaventamisessa tunnistaen erilaisia tapoja tukea ihmisten yksilöllistä hyvinvointia sekä ylläpitää työ- ja toimintakykyä.

Sisältö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmät ja vastuut
Sosiaali- ja terveysalan keskeinen lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
Rakenteisen kirjaamisen perusteet ja kirjaamiseen liittyvä lainsäädäntö
Osallistuva dokumentointi kirjaamisessa
Potilasturvallisuus, infektioiden torjunta ja aseptiikan perusteet
Ensiapu
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan


AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 40

Koulutus
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jonas Englund
  • Maria Mstoi
  • Julia Dolk
  • Päivi Eskola
Vastuuopettaja

Maria Mstoi

Ryhmät
  • SXP24S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestelmän ja eri toimijoiden vastuut sekä ymmärtää hyvinvointialueiden tehtävän ja toiminnan.
Opiskelija osaa toimia sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvän keskeisen lainsäädännön ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet ja siihen liittyvän keskeisen lainsäädännön sekä ymmärtää kirjaamisen merkityksen osana asiakkaan ja potilaan laadukasta ja turvallista hoitoa.
Opiskelija hallitsee infektioiden torjuntaan ja aseptiikkaan liittyvät keskeiset toimintatavat sekä edistää omalla toiminnallaan turvallista toimintaa työskentely-ympäristössään. Opiskelija hallitsee ensiavun perustaidot ja osaa toimia tavallisimmissa sairauskohtaus- ja tapaturmatilanteissa. Opiskelija ymmärtää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen merkityksen terveyserojen kaventamisessa tunnistaen erilaisia tapoja tukea ihmisten yksilöllistä hyvinvointia sekä ylläpitää työ- ja toimintakykyä.

Sisältö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmät ja vastuut
Sosiaali- ja terveysalan keskeinen lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
Rakenteisen kirjaamisen perusteet ja kirjaamiseen liittyvä lainsäädäntö
Osallistuva dokumentointi kirjaamisessa
Potilasturvallisuus, infektioiden torjunta ja aseptiikan perusteet
Ensiapu
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

Aika ja paikka

Ensiavun harjoitukset toteutetaan pienryhmissä (max. 12 opiskelijan ryhmissä) lähiopiskeluna Myllypuron kampuksella.

Oppimateriaalit

Ensiavun opiskelumateriaali:
www.punainenristi.fi/opi ensiapua
Oppiportti: Duodecimin verkkokurssi / elvytys
www.kaypahoito.fi / elvytys /soveltuvin osin.
Ensiapuvalmius työpaikoilla. Työsuojeluhallinto. Työsuojeluoppaita ja ohjeita 33. Tampere 2010.
Metropolia ammattikorkeakoulun Turvallisuusopas.
Opettajan osoittama muu opiskelumateriaali.

Opetusmenetelmät

Oppimistehtävät
Tehtäväohjattu opetus
Itsenäinen opiskelu
Ohjatut harjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ensiapu 1,0 op: (27 tuntia opiskelijan työtä): yksilötehtävät 8 t, Elvytys -verkkokurssi 1 t, ensiavun harjoitukset 4 t ja pienryhmätehtävät 14 t.

Sisällön jaksotus

Rakenteinen kirjaaminen ja osallistuva dokumentointi 1op
Terveyden edistäminen 1op
Sote palvelujärjestelmät, vastuut ja lainsäädäntö 1op
Infektioiden torjunta ja aseptiikka 1op
Ensiapu 1op / opettaja Päivi Eskola

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Ensiavun opiskeluun sisältyy yksilö- ja pienryhmätehtäviä. Osa tehtävistä otetaan tehtyinä mukaan ensiavun harjoitustunneille. Ensiavun harjoitustunneille pukeudutaan rentoihin vaatteisiin ja sisäkenkiin. Harjoitustunneilla on läsnäolovelvoite.

Mikäli opiskelijalla on aikaisempaa ensiavun osaamista, voi opiskelija hakea hyväksilukua joko kokonaan tai osittain 1,0 op (=27 tuntia opiskelijan työtä) laajuisesta ensiavusta osana Ammattilaisena sosiaali- ja terveysalalla -opintojaksoa.
Opiskelijan tulee tehdä ahot -hakemus heti, kun opintojaksovastaava on hyväksynyt hänet toteutukselle. Hakemus osoitetaan ensiavun opettajalle. Ennen hakemuksen tekemistä opiskelijan tulee arvioida osaamisensa ensiavun osaamistavoitteisiin. Hakemukseen tulee liittää todistus / dokumentti aikaisemmasta ensiavun opiskelusta.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan


AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ensiapu on hyväksytysti suoritettu, kun opiskelijan tehnyt kaikki tehtävät on hyväksytysti ja hän on osallistunut aktiivisesti ensiavun harjoituksiin.

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 20.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 40

Koulutus
  • Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jonas Englund
  • Anni Anttila
  • Maria Mstoi
  • Julia Dolk
  • Päivi Eskola
Vastuuopettaja

Anni Anttila

Ryhmät
  • SXD24S2
    Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestelmän ja eri toimijoiden vastuut sekä ymmärtää hyvinvointialueiden tehtävän ja toiminnan.
Opiskelija osaa toimia sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvän keskeisen lainsäädännön ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet ja siihen liittyvän keskeisen lainsäädännön sekä ymmärtää kirjaamisen merkityksen osana asiakkaan ja potilaan laadukasta ja turvallista hoitoa.
Opiskelija hallitsee infektioiden torjuntaan ja aseptiikkaan liittyvät keskeiset toimintatavat sekä edistää omalla toiminnallaan turvallista toimintaa työskentely-ympäristössään. Opiskelija hallitsee ensiavun perustaidot ja osaa toimia tavallisimmissa sairauskohtaus- ja tapaturmatilanteissa. Opiskelija ymmärtää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen merkityksen terveyserojen kaventamisessa tunnistaen erilaisia tapoja tukea ihmisten yksilöllistä hyvinvointia sekä ylläpitää työ- ja toimintakykyä.

Sisältö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmät ja vastuut
Sosiaali- ja terveysalan keskeinen lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
Rakenteisen kirjaamisen perusteet ja kirjaamiseen liittyvä lainsäädäntö
Osallistuva dokumentointi kirjaamisessa
Potilasturvallisuus, infektioiden torjunta ja aseptiikan perusteet
Ensiapu
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

Aika ja paikka

Teams
Zoom
Myllypuron kampus

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana osoitettu materiaali

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Oppimisitehtävät
Itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 t opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Rakenteinen kirjaaminen ja osallistuva dokumentointi 1op
Terveyden edistäminen 1op
Sote palvelujärjestelmät, vastuut ja lainsäädäntö 1op
Infektioiden torjunta ja aseptiikka 1op
Ensiapu 1op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan


AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 16.09.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 20.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 45

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jonas Englund
  • Maria Mstoi
  • Julia Dolk
  • Lasse Liikanen
  • Päivi Eskola
Vastuuopettaja

Jonas Englund

Ryhmät
  • SXB24S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestelmän ja eri toimijoiden vastuut sekä ymmärtää hyvinvointialueiden tehtävän ja toiminnan.
Opiskelija osaa toimia sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvän keskeisen lainsäädännön ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet ja siihen liittyvän keskeisen lainsäädännön sekä ymmärtää kirjaamisen merkityksen osana asiakkaan ja potilaan laadukasta ja turvallista hoitoa.
Opiskelija hallitsee infektioiden torjuntaan ja aseptiikkaan liittyvät keskeiset toimintatavat sekä edistää omalla toiminnallaan turvallista toimintaa työskentely-ympäristössään. Opiskelija hallitsee ensiavun perustaidot ja osaa toimia tavallisimmissa sairauskohtaus- ja tapaturmatilanteissa. Opiskelija ymmärtää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen merkityksen terveyserojen kaventamisessa tunnistaen erilaisia tapoja tukea ihmisten yksilöllistä hyvinvointia sekä ylläpitää työ- ja toimintakykyä.

Sisältö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmät ja vastuut
Sosiaali- ja terveysalan keskeinen lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
Rakenteisen kirjaamisen perusteet ja kirjaamiseen liittyvä lainsäädäntö
Osallistuva dokumentointi kirjaamisessa
Potilasturvallisuus, infektioiden torjunta ja aseptiikan perusteet
Ensiapu
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

Sisällön jaksotus

Rakenteinen kirjaaminen ja osallistuva dokumentointi 1op
Terveyden edistäminen 1op
Sote palvelujärjestelmät, vastuut ja lainsäädäntö 1op
Infektioiden torjunta ja aseptiikka 1op
Ensiapu 1op

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan


AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 20.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 40

Koulutus
  • Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jonas Englund
  • Anni Anttila
  • Maria Mstoi
  • Julia Dolk
  • Päivi Eskola
Vastuuopettaja

Anni Anttila

Ryhmät
  • SXA24S1
    Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestelmän ja eri toimijoiden vastuut sekä ymmärtää hyvinvointialueiden tehtävän ja toiminnan.
Opiskelija osaa toimia sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvän keskeisen lainsäädännön ja eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelija tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet ja siihen liittyvän keskeisen lainsäädännön sekä ymmärtää kirjaamisen merkityksen osana asiakkaan ja potilaan laadukasta ja turvallista hoitoa.
Opiskelija hallitsee infektioiden torjuntaan ja aseptiikkaan liittyvät keskeiset toimintatavat sekä edistää omalla toiminnallaan turvallista toimintaa työskentely-ympäristössään. Opiskelija hallitsee ensiavun perustaidot ja osaa toimia tavallisimmissa sairauskohtaus- ja tapaturmatilanteissa. Opiskelija ymmärtää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen merkityksen terveyserojen kaventamisessa tunnistaen erilaisia tapoja tukea ihmisten yksilöllistä hyvinvointia sekä ylläpitää työ- ja toimintakykyä.

Sisältö

Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmät ja vastuut
Sosiaali- ja terveysalan keskeinen lainsäädäntö ja eettiset periaatteet
Rakenteisen kirjaamisen perusteet ja kirjaamiseen liittyvä lainsäädäntö
Osallistuva dokumentointi kirjaamisessa
Potilasturvallisuus, infektioiden torjunta ja aseptiikan perusteet
Ensiapu
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

Aika ja paikka

Teams
Zoom
Myllypuron kampus

Oppimateriaalit

Opintojaksolla osoitettu materiaali

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Oppimistehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Rakenteinen kirjaaminen ja osallistuva dokumentointi 1op
Terveyden edistäminen 1op
Sote palvelujärjestelmät, vastuut ja lainsäädäntö 1op
Infektioiden torjunta ja aseptiikka 1op
Ensiapu 1op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan


AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija