Social Services (englanniksi): Varhaiskasvatus
Opetussuunitelman tunnus: SXG21S1
- Tutkintonimike
- Sosionomi (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2021
- Opetuskieli
- englanti
Kuvaus
OPISKELU SOSIAALIALAN TUTKINTO-OHJELMASSA
Sosiaalialan tutkinto-ohjelmassa opetus ja oppiminen toteutetaan työelämäläheisesti pääkaupunkiseudulla toimivien organisaatioiden, järjestöjen, toimijoiden ja yritysten kanssa. Opetuksessa hyödynnetään monia oppimisen tapoja, esimerkiksi tutkivaa oppimista, projektioppimista sekä dialogista ja yhteistoiminnallista oppimista. Opiskelu muodostuu lähi- ja etäopetuksesta sekä itsenäisestä ja ryhmissä tapahtuvasta työskentelystä. Opintojen aikana on mahdollista osallistua erilaisiin sosiaalialan työtä kehittäviin hankkeisiin yhdessä alan asiantuntijoiden kanssa. Kaikki opiskelijat osallistuvat opintojensa aikana myös monialaisiin opintoihin. Opiskelijalla on mahdollisuus valita opintoja sekä sosiaalialan tutkinto-ohjelmasta että soveltuvasti myös muiden tutkinto-ohjelmien vapaasti valittavista opinnoista yhteensä 20 op. Metropoliassa opiskelijoita kannustetaan kansainväliseen toimintaan, kuten kansainvälisiin työharjoitteluihin, vaihto-ohjelmiin ja projekteihin. Koska sosiaalialan tutkinto-ohjelma toteutetaan sekä suomen että englannin kielellä, kaikilla opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoista englanniksi.
Opiskelija voi suorittaa varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden valitsemalla varhaiskasvatuksen polun ja suorittamalla siihen kuuluvat opinnot. Valitessaan varhaiskasvatuksen polun, opiskelija suorittaa 20 op vapaasti valittavia opintoja varhaiskasvatuksen opintokokonaisuuden mukaan.
Sosiaalialan tutkinto-ohjelman opinnot sisältävät opintojen ohjausta ensimmäisestä lukukaudesta lähtien opiskelijan oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman eli HOPSin mukaisesti. Opintoihin sisältyy lisäksi ammatillisen kasvun ja urasuunnittelun ohjausta.
SOSIONOMI (AMK) -KOULUTUKSEN PERUSTEHTÄVÄ
Metropolian sosionomi (AMK) -koulutus tuottaa sosiaalipedagogista osaamista ja sosiaalialan asiantuntijuutta, joka vastaa yhteiskunnan ja metropolialueen muuttuviin tarpeisiin. Sosionomi (AMK)
-koulutuksen tavoitteena on kouluttaa sosiaalialan asiantuntijoita, jotka tukevat ja edistävät ihmisten hyvinvointia, elämänhallintaa ja osallisuutta sekä ehkäisevät työssään huono-osaisuutta ja syrjäytymistä. Sosionomi myös kehittää omaa ammattialaansa sekä vaikuttaa yhteiskunnallisesti sosiaalisissa kysymyksissä.
TUTKINTO-OHJELMASSA TAVOITELTU SOSIONOMIN (AMK) ASIANTUNTIJUUS
Sosionomin (AMK) ammattitaidon perustana on eettinen osaaminen ja sosiaalipedagoginen työote. Sosiaalipedagogiikka yhdistää sosiaalisen ja pedagogisen näkökulman työssä: se tarkastelee ihmisen sosiaalista kasvua osaksi yhteisöjä ja yhteiskuntaa. Sosiaalipedagogisen työn lähtökohtana on ihmisten ja yhteisöjen hyvinvoinnin, elämänhallinnan, osallisuuden ja toimijuuden edistäminen sekä yhteiskunnalliseen eriarvoisuuteen ja syrjäytymiseen vaikuttaminen. Sosionomin työ perustuu moninaisuuden huomiointiin ja ihmisen kokonaisvaltaiseen ja voimavaralähtöiseen dialogiseen kohtaamiseen. Sosionomilla on taitoa kohdata asiakkaita elämänkaaren eri vaiheissa, lisäksi hänellä on monipuolista tietoa asiakasryhmien erityistarpeista, erilaisista työmenetelmistä sekä lainsäädännöstä ja palvelujärjestelmästä. Työtä tehdään eri-ikäisten ihmisten ja yhteisöjen arjessa ja moninaisissa toimintaympäristöissä. Sosionomi osaa analysoida kriittisesti yhteiskunnallisia ilmiöitä ja ymmärtää niiden vaikutukset ihmisten ja yhteisöjen elämään ja hyvinvointiin, lisäksi hän osaa toimia yhteiskunnallisena vaikuttajana. Sosionomi osaa tunnistaa ja tehdä kestävää kehitystä tukevia ratkaisuja sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta. Sosionomilla on työyhteisöosaamista ja hän osaa toimia kehittämisen ja johtamisen tehtävissä. Sosionomi edustaa sosiaalialan asiantuntijuutta erilaisissa työympäristöissä ja verkostoissa.
SOSIONOMI (AMK) -TUTKINNON KOMPETENSSIT
Tutkinto-ohjelman opetussuunnitelma perustuu seuraaviin sosionomin osaamisalueisiin (Sosiaalialan AMK -verkosto 2016):
1. Sosiaalialan eettinen osaaminen
2. Asiakastyön osaaminen
3. Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
4. Kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen
5. Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
6. Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa ja oppimista kehitetään suunnitelmallisesti yhteistyössä keskeisimpien työelämäkumppanien kanssa, jotka edustavat niin julkista kuin kolmattakin sektoria. Työelämäyhteistyötä ja opetuksen kehittämistä tapahtuu opetuksen lisäksi myös kansallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa.
Sosiaalialan tutkinto-ohjelman opettajat ja opiskelijat osallistuvat opetussuunnitelman kehittämiseen.
Opetussuunnitelma on uusittu kokonaisuudessaan vuoden 2020 aikana. Työskentelyyn ovat osallistuneet sekä työelämäyhteistyökumppanit että sosiaalialan tutkinto-ohjelman opettajat ja opiskelijat.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on kopioitu uusitusta opetussuunnitelmasta SXH21S1.
- Lataa liite Arviointikehikko_Framework for evaluation (pdf, 194.17 kt)
- Lataa liite Opinnäytetyön arviointikehikko, Framework for evaluation Final project (pdf, 236.88 kt)
- Lataa liite Osaamismatriisi, Competencies (pdf, 114.46 kt)
- Lataa liite Vapaasti valittavat opinnot, Elective studies (pdf, 90.11 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXG21S1-1001 |
Orientaatio sosiaalialaan ja korkeakouluopintoihin
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EN92 | Orientaatio opintoihin | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO94 | Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO95 | Johdanto sosiaalipedagogiikkaan | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO96 | Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO97 | Sosionomin työ ja toimintaympäristöt | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO98 | Harjoittelu vapaaehtois- ja kansalaistoiminnan ympäristöissä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXG21S1-1002 |
Osallisuus ja elämänkulun tukeminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EO99 | Ihmisen kasvu ja kehitys | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP00 | Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP02 | Lasten ja lapsiperheiden arki | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP03 | Elämänkulun tukeminen sosionomin työssä ja ammatillinen englanti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP04 | Harjoittelu 1 – Sosionomin työ ja asiakkaan arki | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXG21S1-1003 |
Sosionomin ammatillisuuden kehittyminen
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP05 | Sosiaalialan eettinen perusta, vaikuttaminen ja työn haasteet | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ85 | Työelämän ruotsi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP06 | Sosiaalipalvelutyö | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ81 | Tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXG21S1-1004 |
Sosiaalipedagoginen asiakastyö
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP08 | Lastensuojelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP09 | Mielenterveys ja päihteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP11 | Kehityksen ja oppimisen tuki varhaiskasvatuksessa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP12 | Harjoittelu 2 – Ammatillinen asiakastyö sosiaalialalla | 15 | |||||||||||||||||||||||||
SXG21S1-1005 |
Ammatillinen kehittäminen ja yhteistyö
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ83 | Tutkimus- ja kehittämistoiminnan syventävät opinnot | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP19 | Opinnäytetyön suunnittelu ja englanti | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXG21S1-1006 |
Syventyvä asiantuntijuus
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP22 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP23 | Traumat, kriisit ja väkivalta sosiaalialan työssä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA03 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP24 | Opinnäytetyön raportointi ja julkistaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXG21S1-1007 |
Osaava sosiaalialan ammattilainen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP20 | Harjoittelu 3 – Sosionomin ammatillisuuden vahvistuminen | 20 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP21 | Työyhteisön johtaminen ja kehittäminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EQ84 | Opinto- ja urasuunnittelu sekä ammattilaiseksi kehittyminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXG21S1-1009 |
Varhaiskasvatus
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 20) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP41 | Varhaiskasvatustyön perusteet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EP42 | Pedagoginen toiminta varhaiskasvatuksessa | 10 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 55 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 25 | 30 | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 12.5 | 12.5 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.