Pedagoginen sensitiivisyys musiikin oppimisen mahdollistajanaLaajuus (5 op)
Tunnus: KX00DW99
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää syvemmällä tasolla ja osaa tarkastella kriittisesti omaa panostaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää monipuolista tietoa pedagogisen ajattelunsa tukena suunnitellessaan elämyksellistä ja kokonaisvaltaista musiikin oppimista ja kokemista. Hän kykenee analysoimaan ja kuvaamaan musiikkikasvatuksen menetelmiä, lähestymistapoja ja niiden taustalla vaikuttavia näkemyksiä sekä osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti omassa pedagogin työssään käyttäen vuorovaikutustaitojaan oppimisprosesseissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee ohjaamaan jatkuvan ammatillisen oppimisensa polkua kehittäen oppimisympäristöjä, jotka rakentuvat yhteisöllisyydelle ja osallisuudelle ja joissa jokainen oppija voi kokea itsensä arvokkaaksi. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä otetta oman ammatillisen kehittymisensä ohjaamisessa sekä luomaan verkostoja työelämässä. Hän osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena.
Sisältö
Oppimisen ja opettamisen taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi suhteessa musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön erilaisiin suuntauksiin ja näkökulmiin, opetustilanteiden analysointi, tunteet opettajan työssä, tunnevuorovaikutus musiikin oppimisessa ja ryhmämusiikkitoiminnassa, taiteen soveltavan käytön käytänteiden kehittäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta syvällisesti ja monipuolisesti sekä tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ja pedagogisia valintojaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee toimimaan rakentavasti ja innostavasti moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittää työelämän käytänteitä yhteistyössä. Opiskelija osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena sekä ohjata omaa ammatillista kehittymistään edelleen.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää syvemmällä tasolla ja osaa tarkastella kriittisesti omaa panostaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää monipuolista tietoa pedagogisen ajattelunsa tukena suunnitellessaan elämyksellistä ja kokonaisvaltaista musiikin oppimista ja kokemista. Hän kykenee analysoimaan ja kuvaamaan musiikkikasvatuksen menetelmiä, lähestymistapoja ja niiden taustalla vaikuttavia näkemyksiä sekä osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti omassa pedagogin työssään käyttäen vuorovaikutustaitojaan oppimisprosesseissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee ohjaamaan jatkuvan ammatillisen oppimisensa polkua kehittäen oppimisympäristöjä, jotka rakentuvat yhteisöllisyydelle ja osallisuudelle ja joissa jokainen oppija voi kokea itsensä arvokkaaksi. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä otetta oman ammatillisen kehittymisensä ohjaamisessa sekä luomaan verkostoja työelämässä. Hän osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena.
Sisältö
Oppimisen ja opettamisen taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi suhteessa musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön erilaisiin suuntauksiin ja näkökulmiin, opetustilanteiden analysointi, tunteet opettajan työssä, tunnevuorovaikutus musiikin oppimisessa ja ryhmämusiikkitoiminnassa, taiteen soveltavan käytön käytänteiden kehittäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan vuosikurssivastuuopettajan kanssa.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa -24.
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa -24.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27h opiskelua.
Sisällön jaksotus
Opetus vamuka-aikoina ti ja to. Tarkemmat ohjeet lukujärjestyslakanassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus pääasiassa ti klo 9-18 / to klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
SISÄLTÄÄ:
Yhteiset luennot, workshopit ja seminaarit (kirkkaan keltaisella lakanassa)
Megapäivät (harmaalla lakanassa)
Musiikkipedagogiikka neloset (turkoosin värinen) & Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät (n. 150 s. luettavaa - 4 s. tekstiä = 1 op)
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta syvällisesti ja monipuolisesti sekä tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ja pedagogisia valintojaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee toimimaan rakentavasti ja innostavasti moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittää työelämän käytänteitä yhteistyössä. Opiskelija osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena sekä ohjata omaa ammatillista kehittymistään edelleen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 31.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Huhtinen-Hilden
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää syvemmällä tasolla ja osaa tarkastella kriittisesti omaa panostaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää monipuolista tietoa pedagogisen ajattelunsa tukena suunnitellessaan elämyksellistä ja kokonaisvaltaista musiikin oppimista ja kokemista. Hän kykenee analysoimaan ja kuvaamaan musiikkikasvatuksen menetelmiä, lähestymistapoja ja niiden taustalla vaikuttavia näkemyksiä sekä osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti omassa pedagogin työssään käyttäen vuorovaikutustaitojaan oppimisprosesseissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee ohjaamaan jatkuvan ammatillisen oppimisensa polkua kehittäen oppimisympäristöjä, jotka rakentuvat yhteisöllisyydelle ja osallisuudelle ja joissa jokainen oppija voi kokea itsensä arvokkaaksi. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä otetta oman ammatillisen kehittymisensä ohjaamisessa sekä luomaan verkostoja työelämässä. Hän osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena.
Sisältö
Oppimisen ja opettamisen taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi suhteessa musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön erilaisiin suuntauksiin ja näkökulmiin, opetustilanteiden analysointi, tunteet opettajan työssä, tunnevuorovaikutus musiikin oppimisessa ja ryhmämusiikkitoiminnassa, taiteen soveltavan käytön käytänteiden kehittäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus pääasiassa ti klo 9-18 / to klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamuka-lakanassa.
Oppimisprojektit, työelämäyhteistyöt
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta syvällisesti ja monipuolisesti sekä tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ja pedagogisia valintojaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee toimimaan rakentavasti ja innostavasti moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittää työelämän käytänteitä yhteistyössä. Opiskelija osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena sekä ohjata omaa ammatillista kehittymistään edelleen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.