Pedagogical Sensitivity in Enhancing Music LearningLaajuus (5 cr)
Code: KX00DW99
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
The student can analyse pedagogical situations, group processes and learning on a level deeper than the visible. They are able to critically reflect on their own role in different teaching/learning situation. They can utilize diverse pedagogical information to support their pedagogical thinking when planning experiential and holistic learning of music. They can analyse and describe different methods, approaches and positions of early childhood music education, and apply these purposefully and interactively in their own work as a music educator. The student can utilize reliable information from various sources in their work. They know how to create collaborative learning environments where every participant can feel accepted and valuable. They can utilize a reflective approach to their own professional development and network with the working life. They can actively reflect on and modify their understanding of themselves as a music educator and a community music professional.
Content
Thoughts and concepts underpinning music teaching and learning, reflection on one’s own pedagogical thinking in relation to teaching music and the different standpoints of utilizing community music, analysing teaching/learning processes, emotions in the work of a music educator, emotional interaction in learning music and group activities, developing the practices related to community music, different ways to approach arts, health and wellbeing, planning and implementing teaching situations, individual and group reflection.
Prerequisites
The student is able to construct and implement diverse and creative group activities considering the needs of the learners. They use creativity, musical artistic expression, composition and improvisation in their practice and reflect on the effects of pedagogical choices on group activities and learning. They are able to analyse the group process and teaching situation on a level deeper than the visible.
Assessment criteria, approved/failed
The student can analyse learning, group processes and pedagogical situations in music on a deep level, and reflect critically on their own actions and pedagogical choices in various group situations. The student can utilize reliable information from various sources in their work. They can adopt a constructive and motivating approach to acting in multiprofessional networks, and engage in collaborative development of working life practices. They can actively develop and reconstruct their professional identity as a music educator and a professional working in the fields of the arts and health as well as community music, while continuously guiding their own professional development.
Enrollment
06.05.2024 - 31.05.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge
Minna Lamppu
Groups
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää syvemmällä tasolla ja osaa tarkastella kriittisesti omaa panostaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää monipuolista tietoa pedagogisen ajattelunsa tukena suunnitellessaan elämyksellistä ja kokonaisvaltaista musiikin oppimista ja kokemista. Hän kykenee analysoimaan ja kuvaamaan musiikkikasvatuksen menetelmiä, lähestymistapoja ja niiden taustalla vaikuttavia näkemyksiä sekä osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti omassa pedagogin työssään käyttäen vuorovaikutustaitojaan oppimisprosesseissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee ohjaamaan jatkuvan ammatillisen oppimisensa polkua kehittäen oppimisympäristöjä, jotka rakentuvat yhteisöllisyydelle ja osallisuudelle ja joissa jokainen oppija voi kokea itsensä arvokkaaksi. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä otetta oman ammatillisen kehittymisensä ohjaamisessa sekä luomaan verkostoja työelämässä. Hän osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena.
Content
Oppimisen ja opettamisen taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi suhteessa musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön erilaisiin suuntauksiin ja näkökulmiin, opetustilanteiden analysointi, tunteet opettajan työssä, tunnevuorovaikutus musiikin oppimisessa ja ryhmämusiikkitoiminnassa, taiteen soveltavan käytön käytänteiden kehittäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan vuosikurssivastuuopettajan kanssa.
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa -24.
Teaching methods
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Employer connections
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa -24.
Completion alternatives
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.
Student workload
1 opintopiste vastaa 27h opiskelua.
Content scheduling
Opetus vamuka-aikoina ti ja to. Tarkemmat ohjeet lukujärjestyslakanassa.
Further information
Opetus pääasiassa ti klo 9-18 / to klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
SISÄLTÄÄ:
Yhteiset luennot, workshopit ja seminaarit (kirkkaan keltaisella lakanassa)
Megapäivät (harmaalla lakanassa)
Musiikkipedagogiikka neloset (turkoosin värinen) & Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät (n. 150 s. luettavaa - 4 s. tekstiä = 1 op)
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta syvällisesti ja monipuolisesti sekä tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ja pedagogisia valintojaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee toimimaan rakentavasti ja innostavasti moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittää työelämän käytänteitä yhteistyössä. Opiskelija osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena sekä ohjata omaa ammatillista kehittymistään edelleen.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Prerequisites
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.
Enrollment
02.05.2023 - 31.05.2023
Timing
01.08.2023 - 22.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Huhtinen-Hilden
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge
Minna Lamppu
Groups
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää syvemmällä tasolla ja osaa tarkastella kriittisesti omaa panostaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää monipuolista tietoa pedagogisen ajattelunsa tukena suunnitellessaan elämyksellistä ja kokonaisvaltaista musiikin oppimista ja kokemista. Hän kykenee analysoimaan ja kuvaamaan musiikkikasvatuksen menetelmiä, lähestymistapoja ja niiden taustalla vaikuttavia näkemyksiä sekä osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti omassa pedagogin työssään käyttäen vuorovaikutustaitojaan oppimisprosesseissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee ohjaamaan jatkuvan ammatillisen oppimisensa polkua kehittäen oppimisympäristöjä, jotka rakentuvat yhteisöllisyydelle ja osallisuudelle ja joissa jokainen oppija voi kokea itsensä arvokkaaksi. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä otetta oman ammatillisen kehittymisensä ohjaamisessa sekä luomaan verkostoja työelämässä. Hän osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena.
Content
Oppimisen ja opettamisen taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi suhteessa musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön erilaisiin suuntauksiin ja näkökulmiin, opetustilanteiden analysointi, tunteet opettajan työssä, tunnevuorovaikutus musiikin oppimisessa ja ryhmämusiikkitoiminnassa, taiteen soveltavan käytön käytänteiden kehittäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Teaching methods
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Completion alternatives
Pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa.
Further information
Opetus pääasiassa ti klo 9-18 / to klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamuka-lakanassa.
Oppimisprojektit, työelämäyhteistyöt
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta syvällisesti ja monipuolisesti sekä tarkastella kriittisesti omaa toimintaansa ja pedagogisia valintojaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Hän osaa käyttää pedagogin työssään ja sen kehittämisessä luotettavaa tietoa eri lähteistä. Hän kykenee toimimaan rakentavasti ja innostavasti moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittää työelämän käytänteitä yhteistyössä. Opiskelija osaa aktiivisesti reflektoida ja muokata käsitystään itsestään musiikkipedagogina ja taiteen soveltavan käytön ammattilaisena sekä ohjata omaa ammatillista kehittymistään edelleen.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Prerequisites
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.