Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1Laajuus (5 op)
Tunnus: KX00EZ70
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.
Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Sisältö
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Esitietovaatimukset
Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti.
Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaisia säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Kimmo Salonen
Vastuuopettaja
Kimmo Salonen
Ryhmät
-
KXF23S1SKLMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus klassinen
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.
Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Sisältö
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Aika ja paikka
SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 15.15-16 lk 411..Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.
IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.
Oppimateriaalit
Opettajan tuoma materiaali
Opetusmenetelmät
SÄESTYSTAIDOT:
osallistuminen ryhmäopetukseen pianon ryhmäopetustilassa
oma harjoittelu
IMPROVISOINTI:
osallistuminen ryhmämuotoiseen harjoitteluun
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
SÄESTYSTAIDOT TENTTI: 23.4.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
SÄESTYSTAIDOT:
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.
IMPROVISOINTI:
Pakollinen osallistuminen.
Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 15.15-16 lk 411..Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.
IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.
Sisällön jaksotus
SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 15.15-16 lk 411..Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.
IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.
Lisätietoja opiskelijoille
SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 15.15-16 lk 411..Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.
IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti.
Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaisia säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
jatkuva arviointi
itsearviointi
vertaisarviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)
Esitietovaatimukset
Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarmo Hynninen
- Marko Liski
- Susanna Mesiä
- Antti Rissanen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
- AriPekka Korhonen
Vastuuopettaja
AriPekka Korhonen
Ryhmät
-
KXF23S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.
Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Sisältö
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Aika ja paikka
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 19.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Johdanto Ap Korhonen
25.1. improvisointi työkaluna opintojen alkutaipaleella, Ari Pekka Korhonen
1.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
8.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
15.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
Opettajien vapaajakso
29.2.Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Blues Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Beat, kolmisoinnut
2.2. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
16.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
1.3. Latin: Beguine ja calypso
8.3. Blues
22.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
5.4. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
19.4. Toiveaihe, sointutyöpaja, pariharjoittelua
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute
Oppimateriaalit
Opettajien materiaalit työtiloissa.
Opetusmenetelmät
Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 19.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Johdanto Ap Korhonen
25.1. improvisointi työkaluna opintojen alkutaipaleella, Ari Pekka Korhonen
1.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
8.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
15.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
Opettajien vapaajakso
29.2.Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Blues Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Beat, kolmisoinnut
2.2. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
16.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
1.3. Latin: Beguine ja calypso
8.3. Blues
22.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
5.4. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
19.4. Toiveaihe, sointutyöpaja, pariharjoittelua
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute
Sisällön jaksotus
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 19.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Johdanto Ap Korhonen
25.1. improvisointi työkaluna opintojen alkutaipaleella, Ari Pekka Korhonen
1.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
8.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
15.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
Opettajien vapaajakso
29.2.Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Blues Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Beat, kolmisoinnut
2.2. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
16.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
1.3. Latin: Beguine ja calypso
8.3. Blues
22.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
5.4. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
19.4. Toiveaihe, sointutyöpaja, pariharjoittelua
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti.
Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaisia säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Esitietovaatimukset
Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
12.01.2023 - 03.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 16
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarmo Hynninen
- Marko Liski
- Susanna Mesiä
- Antti Rissanen
- Hanna-Maija Aarnio
- AriPekka Korhonen
Vastuuopettaja
AriPekka Korhonen
Ryhmät
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.
Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Sisältö
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Aika ja paikka
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 20.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
19.1. Johdanto Ap Korhonen
26.1. Elementti-improvisaatio, Ari Pekka Korhonen
2.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
9.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
16.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
Opettajien vapaajakso
2.3. Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
9.3. Blues, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Beat, kolmisoinnut
27.1. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
3.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
10.2. Ei tuntia, tämä kerta pidetään projektiviikolla 17.3.
17.2. Blues
3.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
10.3. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
17.3. Latin:Beguine ja Calypso
24.3. Sointutyöpaja, pariharjoittelua, toiveaihe
31.3. Kurssin päättötehtävien esitykset, palaute
Oppimateriaalit
Opettajien materiaalit työtiloissa.
Opetusmenetelmät
Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Sisällön jaksotus
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 20.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
19.1. Johdanto Ap Korhonen
26.1. Elementti-improvisaatio, Ari Pekka Korhonen
2.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
9.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
16.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
Opettajien vapaajakso
2.3. Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
9.3. Blues, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Beat, kolmisoinnut
27.1. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
3.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
10.2. Ei tuntia, tämä kerta pidetään projektiviikolla 17.3.
17.2. Blues
3.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
10.3. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
17.3. Latin:Beguine ja Calypso
24.3. Sointutyöpaja, pariharjoittelua, toiveaihe
31.3. Kurssin päättötehtävien esitykset, palaute
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti.
Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaisia säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Esitietovaatimukset
Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 16.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Kimmo Salonen
- musiikki virtuaali
Vastuuopettaja
Kimmo Salonen
Ryhmät
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.
Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Sisältö
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Aika ja paikka
SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.
Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.
Oppimateriaalit
Opettajan tuoma materiaali
Opetusmenetelmät
SÄESTYSTAIDOT:
osallistuminen ryhmäopetukseen pianon ryhmäopetustilassa
oma harjoittelu
IMPROVISOINTI:
osallistuminen ryhmämuotoiseen harjoitteluun
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
SÄESTYSTAIDOT TENTTI: 25.4.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
SÄESTYSTAIDOT:
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.
IMPROVISOINTI:
Pakollinen osallistuminen.
Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.
Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.
Sisällön jaksotus
SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.
Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.
Lisätietoja opiskelijoille
SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.
Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti.
Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaisia säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
jatkuva arviointi
itsearviointi
vertaisarviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)
Esitietovaatimukset
Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.