Siirry suoraan sisältöön

Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00EZ70-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.01.2023 - 03.04.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2019-2024) Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 16
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jarmo Hynninen
Marko Liski
Susanna Mesiä
Antti Rissanen
Hanna-Maija Aarnio
AriPekka Korhonen
Vastuuopettaja
AriPekka Korhonen
Ryhmät
KXF22S1
Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Opintojakso
KX00EZ70

Toteutuksella on 18 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 02.03.2023 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 03.03.2023 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS513 Pianoryhmä
To 09.03.2023 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 10.03.2023 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS513 Pianoryhmä
Pe 17.03.2023 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS513 Pianoryhmä
To 23.03.2023 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 24.03.2023 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS513 Pianoryhmä
To 30.03.2023 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 31.03.2023 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS513 Pianoryhmä
To 06.04.2023 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 07.04.2023 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS513 Pianoryhmä
Pe 14.04.2023 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS513 Pianoryhmä
To 20.04.2023 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 21.04.2023 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS513 Pianoryhmä
To 27.04.2023 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS412 Monitoimitila Metropolia
Pe 28.04.2023 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS513 Pianoryhmä
Pe 05.05.2023 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS513 Pianoryhmä
To 11.05.2023 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002
AS412 Monitoimitila Metropolia
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.

Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.

Sisältö

Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.

Aika ja paikka

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 20.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
19.1. Johdanto Ap Korhonen
26.1. Elementti-improvisaatio, Ari Pekka Korhonen
2.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
9.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
16.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
Opettajien vapaajakso
2.3. Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
9.3. Blues, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Beat, kolmisoinnut
27.1. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
3.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
10.2. Ei tuntia, tämä kerta pidetään projektiviikolla 17.3.
17.2. Blues
3.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
10.3. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
17.3. Latin:Beguine ja Calypso
24.3. Sointutyöpaja, pariharjoittelua, toiveaihe
31.3. Kurssin päättötehtävien esitykset, palaute

Oppimateriaalit

Opettajien materiaalit työtiloissa.

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 20.1. lk 513).

Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
19.1. Johdanto Ap Korhonen
26.1. Elementti-improvisaatio, Ari Pekka Korhonen
2.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
9.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
16.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
Opettajien vapaajakso
2.3. Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
9.3. Blues, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen

Muutokset mahdollisia.

Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Beat, kolmisoinnut
27.1. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
3.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
10.2. Ei tuntia, tämä kerta pidetään projektiviikolla 17.3.
17.2. Blues
3.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
10.3. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
17.3. Latin:Beguine ja Calypso
24.3. Sointutyöpaja, pariharjoittelua, toiveaihe
31.3. Kurssin päättötehtävien esitykset, palaute

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti.
Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaisia säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.

Esitietovaatimukset

Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.

Siirry alkuun