Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00EZ70-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
28.11.2022 - 11.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
12.01.2023 - 03.04.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Musiikin tiimi
- Toimipiste
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 16
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jarmo Hynninen
- Marko Liski
- Susanna Mesiä
- Antti Rissanen
- Hanna-Maija Aarnio
- AriPekka Korhonen
- Vastuuopettaja
- AriPekka Korhonen
- Ryhmät
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
- Opintojakso
- KX00EZ70
Toteutuksella on 18 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 02.03.2023 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 03.03.2023 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 09.03.2023 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 10.03.2023 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS513
Pianoryhmä
|
Pe 17.03.2023 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 23.03.2023 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 24.03.2023 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 30.03.2023 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 31.03.2023 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 06.04.2023 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 07.04.2023 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS513
Pianoryhmä
|
Pe 14.04.2023 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 20.04.2023 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 21.04.2023 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 27.04.2023 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Pe 28.04.2023 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS513
Pianoryhmä
|
Pe 05.05.2023 klo 09:00 - 10:30 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS513
Pianoryhmä
|
To 11.05.2023 klo 10:45 - 12:15 (1 t 30 min) |
Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 1, solaop pj KX00EZ70-3002 |
AS412
Monitoimitila Metropolia
|
Tavoitteet
Opiskelija osaa omaksua pedagogin työhönsä liittyviä musiikillisia sisältöjä. Hän osaa tuottaa soivaa satsia ja säestyksiä korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla omaan pedagogin työhönsä liittyvissä musiikillisissa yhteyksissä. Opiskelija osaa tuottaa yleisimpiä harmonisia ilmiöitä sointusoittimella. Hänellä on hyvät valmiudet harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti.
Opiskelija saa valmiuksia harjoitella erilaisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hän osaa kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Sisältö
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Aika ja paikka
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 20.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
19.1. Johdanto Ap Korhonen
26.1. Elementti-improvisaatio, Ari Pekka Korhonen
2.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
9.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
16.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
Opettajien vapaajakso
2.3. Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
9.3. Blues, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Beat, kolmisoinnut
27.1. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
3.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
10.2. Ei tuntia, tämä kerta pidetään projektiviikolla 17.3.
17.2. Blues
3.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
10.3. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
17.3. Latin:Beguine ja Calypso
24.3. Sointutyöpaja, pariharjoittelua, toiveaihe
31.3. Kurssin päättötehtävien esitykset, palaute
Oppimateriaalit
Opettajien materiaalit työtiloissa.
Opetusmenetelmät
Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Sisällön jaksotus
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 10.45-12.15 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 9.00-10.30, alkaen pe 20.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 10.45.-12.15 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
19.1. Johdanto Ap Korhonen
26.1. Elementti-improvisaatio, Ari Pekka Korhonen
2.2. Tonaalinen improvisaatio, Marko Liski
9.2. Improvisointi laulaen, Susanna Mesiä
16.2. Keho soittimena, Hanna-Maija Aarnio
Opettajien vapaajakso
2.3. Vapaa improvisointi, Antti Rissanen
9.3. Blues, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 1, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Beat, kolmisoinnut
27.1. Moderni beat, bassorytmien vaihtelevuus, hajallinen kolmisointu
3.2. Ilmiöt: vaihtobasso, rytminen moottori, pidätys/purkaus melodian rakennuksessa
10.2. Ei tuntia, tämä kerta pidetään projektiviikolla 17.3.
17.2. Blues
3.3. Säestyksen rakentaminen eri tekniikoin
10.3. Teema ja soinnut, itse valittuihin kappaleisiin
17.3. Latin:Beguine ja Calypso
24.3. Sointutyöpaja, pariharjoittelua, toiveaihe
31.3. Kurssin päättötehtävien esitykset, palaute
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti.
Opiskelija osaa rakentaa yksinkertaisia säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Esitietovaatimukset
Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.