Pedagogin säestystaidot ja improvisointi 2Laajuus (5 op)
Tunnus: KX00EZ71
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.
Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.
Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Sisältö
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.
Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija osaa rakentaa kehittyneempiä säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarmo Hynninen
- Sanna Vuolteenaho
- Kimmo Salonen
Vastuuopettaja
Kimmo Salonen
Ryhmät
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.
Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.
Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Sisältö
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Aika ja paikka
SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 14.45-16.15 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Jatkossa jakaantuminen kahteen eri ryhmään.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 17 lk 411.Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä klo 18.30 asti (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.
IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.
Oppimateriaalit
Opettajan tuoma materiaali
Opetusmenetelmät
SÄESTYSTAIDOT:
osallistuminen ryhmäopetukseen pianon ryhmäopetustilassa
oma harjoittelu
IMPROVISOINTI:
osallistuminen ryhmämuotoiseen harjoitteluun
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
SÄESTYSTAIDOT TENTTI: 23.4.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
SÄESTYSTAIDOT:
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.
IMPROVISOINTI:
Pakollinen osallistuminen.
Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.
Sisällön jaksotus
SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 14.45-16.15 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Jatkossa jakaantuminen kahteen eri ryhmään.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 17 lk 411.Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä klo 18.30 asti (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.
IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.
Lisätietoja opiskelijoille
SÄESTYSTAIDOT: SOITTAJAT JA LAULAJAT
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 14.45-16.15 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 16.1.. Jatkossa jakaantuminen kahteen eri ryhmään.
Tentti ti 23.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI SOITTAJILLE:: Yhteinen aloitus kaikille maanantaina 12.2.. klo 17 lk 411.Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä klo 18.30 asti (opettaja Kimmo Salonen). Opetus jatkuu maanantaisin 26.2. ja 4.3. samanlaisella aikataululla.
Periodiviikolla (vko 11) opetusta 11.-13.3 klo 10-14 välisenä aikana. Tarkempi aikataulu selviää tammikuussa.
IMPROVISOINTI LAULAJILLE: Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; opetus maanantaisin 15.1., 22.1., 29.1. ja 29.4. klo 10.30-11.30. Lisäksi kaksi to-pe periodia 18.-20.1.ja 21.-22.3. klo 17-19. TILA SELVIÄÄ MYÖHEMMIN.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija osaa rakentaa kehittyneempiä säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
jatkuva arviointi
itsearviointi
vertaisarviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)
Esitietovaatimukset
Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.
Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarmo Hynninen
- Antti Rissanen
- musiikki virtuaali
- AriPekka Korhonen
Vastuuopettaja
AriPekka Korhonen
Ryhmät
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.
Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.
Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Sisältö
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Opetusmenetelmät
Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 19.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
25.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
1.2.
15.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
29.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Gospel harmonia
2.2. Blues laajoin soinnuin
16.2. Rhythmn and blues
1.3. Medium swing, walking bass
8.3. Teema ja soinnut
22.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
5.4. Funk, neo soul
19.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute
Sisällön jaksotus
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 19.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
25.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
1.2.
15.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
29.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Gospel harmonia
2.2. Blues laajoin soinnuin
16.2. Rhythmn and blues
1.3. Medium swing, walking bass
8.3. Teema ja soinnut
22.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
5.4. Funk, neo soul
19.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 18.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 alkaen pe 19.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30luokka As412)
Päivä Torstai Klo Aihe Opettaja
18.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen Ap Korhonen
25.1. improvisointi pop ja rock musiikissa Ari Pekka Korhonen
1.2.
15.2. Non tonal improvisation Sid Hille
Opettajien vapaajakso
29.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt, dominanttiseptimin värit Antti Rissanen
7.3. Modaalinen improvisaatio 2 Antti Rissanen
Projektiviikko
21.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö Jarmo Hynninen
28.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot opetussessiot seuraavan aikataulun mukaisesti, KIRJAA KALENTERIIN. Väliviikoilla opiskelijat harjoittelevat itsenäisesti luokassa tms.tilassa ja palauttavat annatut tehtävät.Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
19.1. Gospel harmonia
2.2. Blues laajoin soinnuin
16.2. Rhythmn and blues
1.3. Medium swing, walking bass
8.3. Teema ja soinnut
22.3. Latin 2: bossa, samba, cha cha
5.4. Funk, neo soul
19.4. Tanssi ja iskelmämusiikki2, rock
3.5. Kurssin päättötehtävien esitykset, arviointi ja palaute
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä kohti oppimistavoitettaan määrätietoisesti. Opiskelija osaa rakentaa kehittyneempiä säestyksiä eri tekniikoita hyödyntäen. Hän osaa soveltaa valittuun tyyliin sopivaa harmoniaa, improvisointia ja rytmiikkaa. Opiskelija osaa improvisoida yksin ja eri kokoonpanoissa sekä käyttää improvisoinnin työtapoja pedagogisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa tuottaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita eri tyyleissä sekä oman kehityksensä tueksi että pedagogisiin tarkoituksiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.
Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.