Accompaniment Skills and Improvisation for Music Educator 2Laajuus (5 cr)
Code: KX00DX81
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
The student can produce sounding score and accompaniment through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation in the context of their pedagogical practices. The student is capable of practising appropriately and ergonomically, and is able to comprehend quickly the musical contents essential for professional musicians.
The student can express and produce harmonies polyphonically and appropriately during teaching and rehearsals, thus advancing the learner’s learning process.
The student is competent in implementing various improvisation exercises which train interaction skills such as reaction speed, observational abilities and controlling of musical time. The student can utilize improvisation to develop musical memory, rapidity of musical thinking, musical visualization and sense of drama. The student is able to use different elements and phenomena of music in improvisation and teaching.
Content
Surveying the needs of a group. Based on the student’s specialization in pop/jazz or classical music, the production of accompaniment in various styles for the purposes of teaching music from the score, chord symbols or by ear. Perceiving and implementation of harmony. Understanding improvisation and rhythmic elements. Composing accompaniments. Versatile improvisation exercises and techniques in different styles according to specialization.
Prerequisites
The student can produce sounding score and accompaniment through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation in the context of their pedagogical practices. The student is able to produce the most common harmonic phenomena with a harmony instrument. The student is capable of practising appropriately and ergonomically.
The student is familiar with producing sounding score through playing by ear, or by reducing, embellishing or transposing the written chord symbols and notation. The student is capable of practising appropriately and able to express and produce harmonies in styles that have clear accompaniment patterns.
The student knows how to utilize different musical elements and phenomena in improvisation and teaching.
Assessment criteria, approved/failed
The student can complete and submit the set exercises and assignments according to schedule. The student is able to identify their strengths and areas of development and work towards their learning goals with determination. The student presents and argues their own contribution to the group as agreed and is able to receive feedback and reflect on their own work.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Jarmo Hynninen
- Antti Rissanen
- Peter Lerche
- musiikki virtuaali
- AriPekka Korhonen
Teacher in charge
AriPekka Korhonen
Groups
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.
Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.
Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Content
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Location and time
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15.-14.45, alkaen pe 20.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
19.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen, Ap Korhonen
26.1. Fraseeraus, tulkinta, Antti Rissanen
2.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt,Antti Rissanen
9.2. Etninen Improvisaatio, Peter Lerche
16.2. Non-tonal improvisation, Sid Hille
Opettajien vapaajakso
2.3. Dominanttiseptimin värit, Antti Rissanen
9.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 2, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Gospel-harmonia, II-V-I neli- ja viisisointuina
27.1. Blues laajoin soinnuin
3.2. Rhythm and blues
17.2. Medium swing, walking bass
3.3. Teema ja soinnut
10.3. Funk ja Neo soul
17.3. Latin 2: Bossa nova, samba, cha cha
24.3. Tanssi- ja iskelmämusiikki 2 sekä rock (even ja shuffle)
31.3. Paritehtävien esitykset, palaute
Materials
Opettajien materiaalit työtiloissa.
Teaching methods
Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Completion alternatives
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Content scheduling
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
improvisointi osuudesta (aloitus to 19.1. klo 9.00-10.30 lk 412) ja pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15.-14.45, alkaen pe 20.1. lk 513).
Improvisointi osuuden ohjelma (torstaisin klo 9.00-10.30 luokka As412)
19.1. Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen, Ap Korhonen
26.1. Fraseeraus, tulkinta, Antti Rissanen
2.2. Tonaaliset voimasävelet, II-V ilmiöt,Antti Rissanen
9.2. Etninen Improvisaatio, Peter Lerche
16.2. Non-tonal improvisation, Sid Hille
Opettajien vapaajakso
2.3. Dominanttiseptimin värit, Antti Rissanen
9.3. Pentatonisten asteikkojen käyttö, Jarmo Hynninen
Projektiviikko
23.3. Modaalinen improvisaatio 2, Antti Rissanen
30.3. Toiminnallinen loppureflektio, Ap Korhonen
Muutokset mahdollisia.
Pedagogin säestystaidot aihesisällöt:
20.1. Gospel-harmonia, II-V-I neli- ja viisisointuina
27.1. Blues laajoin soinnuin
3.2. Rhythm and blues
17.2. Medium swing, walking bass
3.3. Teema ja soinnut
10.3. Funk ja Neo soul
17.3. Latin 2: Bossa nova, samba, cha cha
24.3. Tanssi- ja iskelmämusiikki 2 sekä rock (even ja shuffle)
31.3. Paritehtävien esitykset, palaute
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä määrätietoisesti oppimistavoitettaan kohti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Prerequisites
Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.
Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Kimmo Salonen
- musiikki virtuaali
Teacher in charge
Kimmo Salonen
Groups
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.
Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.
Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Content
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Location and time
SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 14.45-16.15 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.
Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.
Materials
Opettajan tuoma materiaali
Pedagogiikan harjoitusoppilaan parissa käytettävä materiaali
Teaching methods
SÄESTYSTAIDOT:
osallistuminen ryhmäopetukseen pianon ryhmäopetustilassa
oma harjoittelu
IMPROVISOINTI:
osallistuminen ryhmämuotoiseen harjoitteluun
Exam schedules
SÄESTYSTAIDOT TENTTI: 25.4.
Completion alternatives
SÄESTYSTAIDOT:
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.
IMPROVISOINTI:
Pakollinen osallistuminen.
Improvisoinnin poissaolosta korvaavasta tehtävästä sovitaan suoraan opettajan kanssa.
Student workload
SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.
Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.
Content scheduling
SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.
Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.
Further information
SÄESTYSTAIDOT:
Työskentely pianon ryhmäopetustilassa AS 513 TIISTAISIN KLO 13-14.30 VÄLISENÄ AIKANA.
Aloitus tiistaina 17.1.. Silloin tutustutaan ryhmäopetustilaan sekä pidetään tasokoe, jonka mukaan muodostetaan kaksi erillistä ryhmää.
Tentti ti 25.4.; viikoilla 8 ja 11 ei opetusta.
IMPROVISOINTI: Yhteinen aloitus kaikille perjantaina 13.1. klo 14-15 lk 102. heti UMO:n konsertin jälkeen (alkaa klo 13) Sen jälkeen pienryhmätyöskentelyä soittajille (opettaja Kimmo Salonen) maanantaisin klo 15-17 välisenä aikana, alkaen 16.1. Opetus viikottain; periodiviikolla (vko 11) tiivisperiodi ja kurssin päätös.
Laulajat muodostavat oman ryhmänsä (opettaja Sanna Vuolteenaho; maanantaisin 15.00-16.30 lk 102., seuraavina päivinä:16.1., 23.1., 30.1., 6.2., 13.2., ja 8.5.
Impron kurssiin kuuluu kaikille pakollisena osiona osallistuminen Improklubeihin maanantaisin 6.2., 6.3. ja 3.4. klo 19-20.30. Osallistua pitää kahteen klubiin, kaikkiin voi osallistua.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä määrätietoisesti oppimistavoitettaan kohti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.
Assessment methods and criteria
jatkuva arviointi
itsearviointi
vertaisarviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)
Prerequisites
Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.
Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
17.01.2022 - 01.04.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 16
Degree programmes
- Music
Teachers
- Jarmo Hynninen
- Antti Rissanen
- AriPekka Korhonen
Teacher in charge
AriPekka Korhonen
Groups
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.
Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.
Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Content
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Location and time
Aika ja paikka
Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260, alkaen 21.1.) ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 9.00-10.30 As 412)
Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.
Improvisointi osuuden ohjelma:
Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen to 20.1. klo 9.00-10.30 As412, Ari Pekka Korhonen
Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? to 27.1. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Tonaaliset voimasävelet ja II-V ilmiöt 3.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Välireflektio, improvisaatiotekniikoiden suunnittelu 10.2. klo 9.00-10.30 As 412 Ari Pekka Korhonen
Dominanttiseptimin värit 17.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Atonaalinen improvisaatio 3.3. klo 9.00-10.30 As 412, Sid Hille
Pentatonisten asteikkojen käyttö 10.3. klo 9.00-10.30 As 412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisointi 2 24.3.klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Etninen improvisaatio 31.3. klo 9.00-10.30 As 412,Peter Lerche
Muutokset mahdollisia.
Säestystaidot osuuden aiheet:
21.1. Gospel-harmonia, II-V-I neli- ja viisisointuina
28.1. Blues laajoin soinnuin
4.2. Rhythm and blues
11.2. Medium swing, walking bass
18.2. Teema ja soinnut
4.3. Funk ja Neo soul
11.3. Latin 2: Bossa nova, samba, cha cha
25.3. Tanssi- ja iskelmämusiikki 2 sekä rock (even ja shuffle)
1.4. Paritehtävien esitykset, palaute
Materials
Opettajien materiaali työtiloissa.
Teaching methods
Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Completion alternatives
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Student workload
Aika ja paikka
Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260, alkaen 21.1.) ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 9.00-10.30 As 412)
Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.
Improvisointi osuuden ohjelma:
Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen to 20.1. klo 9.00-10.30 As412, Ari Pekka Korhonen
Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? to 27.1. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Tonaaliset voimasävelet ja II-V ilmiöt 3.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Välireflektio, improvisaatiotekniikoiden suunnittelu 31.3. klo 9.00-10.30 As 412, Ari Pekka Korhonen
Dominanttiseptimin värit 17.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Atonaalinen improvisaatio 3.3. klo 9.00-10.30 As 412, Sid Hille
Pentatonisten asteikkojen käyttö 10.3. klo 9.00-10.30 As 412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisointi 2 24.3.klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Etninen improvisaatio 10.2. klo 9.00-10.30 As 412 Peter Lerche
Muutokset mahdollisia.
Content scheduling
Aika ja paikka
Suomeksi
Kurssi koostuu kahdesta erillisestä osasta:
pedagogin säestystaidoista ( perjantaisin klo 13.15-14.45 As 513 tai jos ollaan etäopetuksessa Zoom: https://metropolia.zoom.us/j/3668817260, alkaen 21.1.) ja
improvisointi osuudesta (aloitus to 20.1. klo 9.00-10.30 As 412)
Alueellisten ja Metropolian suositusten mukaan opetus voidaan toteuttaa etäopetuksena.
Improvisointi osuuden ohjelma:
Näkökulmia improvisaatioon ja sen opettamiseen to 20.1. klo 9.00-10.30 As412, Ari Pekka Korhonen
Fraseeraus, tulkinta, miten soitan? to 27.1. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Tonaaliset voimasävelet ja II-V ilmiöt 3.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Välireflektio, improvisaatiotekniikoiden suunnittelu 31.3. klo 9.00-10.30 As 412, Ari Pekka Korhonen
Dominanttiseptimin värit 17.2. klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Atonaalinen improvisaatio 3.3. klo 9.00-10.30 As 412, Sid Hille
Pentatonisten asteikkojen käyttö 10.3. klo 9.00-10.30 As 412, Jarmo Hynninen
Modaalinen improvisointi 2 24.3.klo 9.00-10.30 As 412, Antti Rissanen
Etninen improvisaatio 10.2. klo 9.00-10.30 As 412 Peter Lerche
Muutokset mahdollisia.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä määrätietoisesti oppimistavoitettaan kohti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)
Osallistuminen opetukseen ja oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ovat kurssin läpäisyn edellytys. Mahdollisen poissaolon sattuessa kohdalle, sovi opettajan kanssa kuinka osoitat osaamisesi tunnin aiheeseen liittyen.
Prerequisites
Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.
Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
01.01.2022 - 27.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Kimmo Salonen
Teacher in charge
Kimmo Salonen
Groups
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa tuottaa soivaa satsia korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti ja ergonomisesti sekä omaksuu ammatinharjoittamisen kannalta keskeiset musiikin sisällöt nopeasti.
Opiskelija osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa moniäänisesti ja tarkoituksenmukaisesti ja näin edistää oppilaansa oppimisprosessia.
Opiskelija osaa toteuttaa monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja niiden avulla musiikillisia vuorovaikutustaitoja, reaktionopeutta, huomiokykyä ja musiikillista ajanhallintaa. Hänellä on taidot kehittää improvisoinnin avulla musiikillista muistia, musiikillisen ajattelun nopeutta, musiikillista mielikuvamaailmaa ja draaman tajua. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.
Content
Ryhmän tarpeiden kartoitus. Säestyksien tuottaminen eri tyyleissä eriytettynä opiskelijan suuntautumisen mukaan pop/jazz-ja klassisen musiikin opettamisen tarpeisiin nuoteista, sointumerkeistä ja korvakuulolta. Harmonian hahmottaminen ja toteuttaminen. Improvisointi ja rytmiikka. Säestysten rakentaminen. Monimuotoisia improvisaatioharjoituksia ja tekniikoita suuntautumisen mukaan eri tyyleissä.
Location and time
SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 13.30-14.30 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös mahdollinen jako kahteen pienempään ryhmään.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Materials
Opettajan tuoma materiaali
Teaching methods
SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 13.30-14.30 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös mahdollinen jako kahteen pienempään ryhmään.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Completion alternatives
SÄESTYSTAIDOT:
Osallistuminen tunneille on pakollista; välttämättömät poissaolot korvataan säestystaidoissa videoidulla tehtävällä, jonka opiskelija palauttaa työtilaan ennen seuraavaa tapaamiskertaa. Välttämättömiä poissaoloja voi olla korkeintaan 3 hyväksytyn suorituksen saamiseksi.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Content scheduling
SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 13.30-14.30 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös mahdollinen jako kahteen pienempään ryhmään.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Further information
SÄESTYSTAIDOT: Osallistuminen ryhmämuotoiseen opetukseen pianon ryhmäopetustilassa 513. Opetus tiistaisin klo 13.30-14.30 välisenä aikana. Ensimmäinen tapaaminen ti 25.1. Kaikki paikalle, tuolloin käydään läpi kurssin sisältö, tavoitteet sekä tutustutaan ryhmäopetustilan laitteistoon. Ensimmäisellä kerralla tehdään myös mahdollinen jako kahteen pienempään ryhmään.
IMPROVISOINTI: opetus järjestetään periodiluonteisena. Opetuspäivät: pe 14.1. klo 14.45-16.15, pe 28.1. klo 14.45-16.15, pe 11.2. klo 14.45-16.15, pe 11.3. klo 14.45-16.15, Projektiviikolla (vko 11) opetus maanantaina 14.3. klo 14.45-16.15, tiistaina 15.3. klo 10.45-12.15, keskiviikkona 16.3. klo 14.45-16.15 (sisältää päätössession loppureflektion).
Näiden lisäksi Luovan lavalla pidetään keväällä Improklubit maanantaisin klo 19.15-20.15 (24.1.,7.3., 4.4., 2.5.). Jokainen opiskelija osallistuu vähintään kahdesti Improklubeihin.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen mukaan ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa. Opiskelija osaa tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa sekä työskennellä määrätietoisesti oppimistavoitettaan kohti. Opiskelija esittelee ja argumentoi omia tuotoksiaan ryhmälle sovitusti sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja reflektoida omaa tekemistään.
Assessment methods and criteria
jatkuva arviointi
itsearviointi
loppukatselmus eli tentti (säestystaidot)
Prerequisites
Opiskelija on tutustunut soivan satsin tuottamiseen korvakuulolta, sointumerkeistä ja nuottikuvasta pelkistämällä, rikastamalla tai transponoimalla. Hän osaa harjoitella tarkoituksenmukaisesti sekä osaa opetustilanteessa ja muissa harjoitustilanteissa ilmentää ja tuottaa harmoniaa säestyskuvioiltaan selkeissä tyylilajeissa.
Opiskelija osaa käyttää musiikin eri elementtejä ja ilmiöitä improvisoidessaan ja opetustyössään.