Skip to main content

Rehabilitation OutcomesLaajuus (5 cr)

Code: SX00BY17

Credits

5 op

Objective

Student is able to:
- assess a rehabilitation practice and its performance as a whole and apply this knowledge when making their own decisions;
- anticipate changes to factors influencing the rehabilitation practice and subsequently develop the structures and provision methods of rehabilitation services
- contribute to competence in rehabilitation with the aim of productivity in the client’s own environment

Content

Performance of rehabilitation in theory and practice
Anticipating development and expertise needs
Assessing a rehabilitation practice from the perspectives of individuals, communities, and society
Developing a good practice in rehabilitation
Continuous quality improvement

Assessment criteria, satisfactory (1)

Understanding a client:
The client’s voice is heard.
Common ethical values guide activities.
Activities forming a coherent whole are produced combining complex issues in a one-faceted way.
Managing change:
The common aim and functioning are agreed on and implemented side by side.
Good present practices are analysed and applied.
Existing networks are utilised.
Change is merely stated when assessed.
An encouraging atmosphere is built up.

Assessment criteria, good (3)

Understanding a client:
The client’s participation is enabled.
Ethicalness is shown in client interaction.
Activities forming a coherent whole are produced together with the client in a multi-faceted way, crossing boundaries.
The aim is set together, and it guides the collaboration.
Managing change:
Change processes are implemented in a controlled way, renewing present practices.
Activities involve boundary crossing in networks.
Prerequisites for functioning, the process and outcomes are assessed in a way that guides functioning.
An open and confidential atmosphere is built up.

Assessment criteria, excellent (5)

Understanding a client:
The client is considered an active actor and developing partner. The client’s needs guide common development.
The common value base is defined in relation to activities.
Professionals and clients together build up meaningful activities forming a whole, to strengthen the clients’ well-being and functional ability.
Managing change:
The aim is set in a joint process, and functioning is based on partnership and shared understanding.
The future is predicted, and innovations are made.
Crossing boundaries renews networks.
Assessment is implemented predictably, developing activities.
A creative and innovative atmosphere is built up.

Assessment criteria, approved/failed

Understanding a client:
The client’s voice is heard.
Common ethical values guide activities.
Activities forming a coherent whole are produced combining complex issues in a one-faceted way.
Managing change:
The common aim and functioning are agreed on and implemented side by side.
Good present practices are analysed and applied.
Existing networks are utilised.
Change is merely stated when assessed.
An encouraging atmosphere is built up.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

01.01.2024 - 31.07.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Rehabilitation
Teachers
  • Sari Helenius
  • Salla Sipari
Groups
  • S0823S6
    Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa
- arvioida kuntoutustoiminnan kokonaisuutta ja tuloksellisuutta sekä soveltaa tietoa omassa päätöksenteossaan.
- ennakoida kuntoutustoimintaan vaikuttavien tekijöiden muutosta ja näiden perusteella kehittää kuntoutuksen rakenteita ja tuottamistapoja.
- rakentaa kuntoutusosaamista tavoitteena kuntoutuksen tuloksellisuus kuntoutujan toimintaympäristössä.

Content

Kuntoutustoiminnan tuloksellisuus teoriassa ja käytännössä
Kuntoutuksen kehittämisen tarpeiden ennakointi
Kuntoutustoiminnan arviointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista
Hyvän kuntoutuskäytännön kehittäminen
Jatkuva laadun parantaminen

Location and time

Kevätlukukausi 2024, Myllypuron kampus

Materials

Opintojakson oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.

Teaching methods

Ennakkotehtävä - Kuntoutustoiminnan tuloksellisuuden arviointi

Tarkoitus:
Tehtävän tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuvaa kuntoutustoiminnan tuloksellisuuden ulottuvuuksista ja syventää valmiuksia kuntoutustoiminnan kehittämiseksi tuloksellisuuden näkökulmasta.

Tehtävä:
1) Perehdy alla olevaan kirjallisuuteen ja pohdi sen perusteella kuntoutuksen vaikuttavuutta osana kuntoutuksen tuloksellisuuden arviointia (max. 4 sivua).

2) Etsi ulkomainen artikkeli, joka kuvaa GAS (Goal Attainment Scale) -arvioinnin käyttöä. GAS on asiakkaan tavoitteiden määrittelyä ja tuloksellisuuden arviointia tukeva väline (ks. https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-kuntoutuspalvelut-palveluntuottajille-kuntoutuksen-mittaaminen-ja-arviointi-gas-menetelma). Pohdi, miten voisit hyödyntää GAS:ia omassa työssäsi.

Palautus:
Palauta ennakkotehtävä Moodleen viimeistään 7.2.2024.

Noudata tehtävässä kirjallisen työn ohjeita. Tuottavien kielimallien käyttö raportoidaan oppimistehtävään viittauskäytännön mukaisesti.

Kirjallisuus:

Mäkitalo, Jorma & Turunen, Jari & Vilkkumaa, Ilpo (toim.) 2008. Vaikuttavuus muutoksessa. Helsinki: Verve.

Autti-Rämö, Ilona & Poutiainen, Erja & Seppänen-Järvelä, Riitta 2022. Kuntoutuksen tutkimus ja vaikutusten arviointi. Teoksessa Autti-Rämö, Ilona & Salminen, Anna-Liisa & Rajavaara, Marketta & Melkas, Susanna (toim.). Kuntoutuminen. 2. uudistettu painos. Helsinki: Duodecim.

Voit käyttää myös muita soveltuvia lähteitä.

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

-

Content scheduling

-

Further information

Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.

Tuottavien kielimallien käyttö ja dokumentointi ohjeistetaan kussakin opintojakson tehtävässä erikseen.

Kuntoutuksen yamk -opiskelijoiden lisäksi opintojakso on tarjolla Metropolian vapaasti valittavana opintona ja avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Paikkoja on tarjolla kaksi ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Lisätiedot: sari.helenius@metropolia.fi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Assessment criteria, good (3)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Assessment criteria, excellent (5)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Assessment criteria, approved/failed

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Assessment methods and criteria

Ennakkotehtävä: hyväksytty/täydennettävä
Opintopiiri: numeerinen arviointi
Palaute: kirjallinen palaute tehtävistä

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

12.01.2023 - 30.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Rehabilitation
Teachers
  • Sari Helenius
  • Salla Sipari
Teacher in charge

Sari Helenius

Groups
  • S0822S6
    Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa
- arvioida kuntoutustoiminnan kokonaisuutta ja tuloksellisuutta sekä soveltaa tietoa omassa päätöksenteossaan.
- ennakoida kuntoutustoimintaan vaikuttavien tekijöiden muutosta ja näiden perusteella kehittää kuntoutuksen rakenteita ja tuottamistapoja.
- rakentaa kuntoutusosaamista tavoitteena kuntoutuksen tuloksellisuus kuntoutujan toimintaympäristössä.

Content

Kuntoutustoiminnan tuloksellisuus teoriassa ja käytännössä
Kuntoutuksen kehittämisen tarpeiden ennakointi
Kuntoutustoiminnan arviointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista
Hyvän kuntoutuskäytännön kehittäminen
Jatkuva laadun parantaminen

Location and time

Lähijaksot:
14.2. klo 9.00–16.15
8.3. klo 9.00–12.15
29.3. klo 13.00–16.15
30.3. klo 13.00–16.15

Materials

Jaetaan opintojakson Moodle-työtilaan ja lähijaksojen yhteydessä.

Teaching methods

Ennakkotehtävä - Kuntoutustoiminnan tuloksellisuuden arviointi

Tarkoitus:

Tehtävän tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuvaa kuntoutustoiminnan tuloksellisuuden ulottuvuuksista ja syventää valmiuksia kuntoutustoiminnan kehittämiseksi tuloksellisuuden näkökulmasta.

Tehtävä:

1) Perehdy alla olevaan kirjallisuuteen ja pohdi sen perusteella kuntoutuksen vaikuttavuutta osana kuntoutuksen tuloksellisuuden arviointia (max. 4 sivua).

2) Etsi ulkomainen artikkeli, joka kuvaa GAS (Goal Attainment Scale) -arvioinnin käyttöä. GAS on asiakkaan tavoitteiden määrittelyä ja tuloksellisuuden arviointia tukeva väline (ks. https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-kuntoutuspalvelut-palveluntuottajille-kuntoutuksen-mittaaminen-ja-arviointi-gas-menetelma). Pohdi, miten voisit hyödyntää GAS:ia omassa työssäsi.

Palautus:

sari.helenius@metropolia.fi 6.2.2023 klo 12.00 mennessä kirjallisen työn ohjeita noudattaen.

Kirjallisuus:

Mäkitalo, Jorma & Turunen, Jari & Vilkkumaa, Ilpo (toim.) 2008. Vaikuttavuus muutoksessa. Helsinki: Verve.

Autti-Rämö, Ilona & Poutiainen, Erja & Seppänen-Järvelä, Riitta 2022. Kuntoutuksen tutkimus ja vaikutusten arviointi. Teoksessa Autti-Rämö, Ilona & Salminen, Anna-Liisa & Rajavaara, Marketta & Melkas, Susanna (toim.). Kuntoutuminen. 2. uudistettu painos. Helsinki: Duodecim.

Voit käyttää myös muita soveltuvia lähteitä.

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

-

Content scheduling

Lähijaksot ks. Aika ja paikka -osio.

Further information

Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat opintojakson Moodle-työtilassa.

Kuntoutuksen yamk -opiskelijoiden lisäksi opintojakso on tarjolla Metropolian vapaasti valittavana opintona ja avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Paikkoja on tarjolla kaksi ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Lisätiedot: sari.helenius@metropolia.fi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Assessment criteria, good (3)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Assessment criteria, excellent (5)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Assessment criteria, approved/failed

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Assessment methods and criteria

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kuntoutustoiminnan kokonaisuutta ja tuloksellisuutta sekä soveltaa tietoa omassa päätöksenteossaan.
- ennakoida kuntoutustoimintaan vaikuttavien tekijöiden muutosta ja näiden perusteella kehittää kuntoutuksen rakenteita ja tuottamistapoja.
- rakentaa kuntoutusosaamista tavoitteena kuntoutuksen tuloksellisuus kuntoutujan toimintaympäristössä.

Sisältö
Kuntoutustoiminnan tuloksellisuus teoriassa ja käytännössä
Kuntoutuksen kehittämisen tarpeiden ennakointi
Kuntoutustoiminnan arviointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista
Hyvän kuntoutuskäytännön kehittäminen
Jatkuva laadun parantaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.

Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.

Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.

Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.

Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Ennakkotehtävä: hyväksytty/täydennettävä
Opintopiiri: numeerinen arviointi
Palaute: kirjallinen palaute tehtävistä

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

13.01.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Rehabilitation
Teachers
  • Sari Helenius
  • Salla Sipari
Teacher in charge

Sari Helenius

Groups
  • S0821S6
    Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa
- arvioida kuntoutustoiminnan kokonaisuutta ja tuloksellisuutta sekä soveltaa tietoa omassa päätöksenteossaan.
- ennakoida kuntoutustoimintaan vaikuttavien tekijöiden muutosta ja näiden perusteella kehittää kuntoutuksen rakenteita ja tuottamistapoja.
- rakentaa kuntoutusosaamista tavoitteena kuntoutuksen tuloksellisuus kuntoutujan toimintaympäristössä.

Content

Kuntoutustoiminnan tuloksellisuus teoriassa ja käytännössä
Kuntoutuksen kehittämisen tarpeiden ennakointi
Kuntoutustoiminnan arviointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmista
Hyvän kuntoutuskäytännön kehittäminen
Jatkuva laadun parantaminen

Teaching methods

Ennakkotehtävä

Tarkoitus:

Tehtävän tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuvaa kuntoutustoiminnan tuloksellisuuden ulottuvuuksista ja syventää valmiuksia kuntoutustoiminnan kehittämiseksi tuloksellisuuden näkökulmasta.

Tehtävä:

1) Perehdy Vaikuttavuus muutoksessa -kirjaan ja pohdi sen perusteella kuntoutuksen vaikuttavuutta osana kuntoutuksen tuloksellisuuden arviointia (max. 4 sivua).

2) Etsi ulkomainen artikkeli, joka kuvaa GAS (Goal Attainment Scale) -arvioinnin käyttöä. GAS on asiakkaan tavoitteiden määrittelyä ja tuloksellisuuden arviointia tukeva väline (ks. https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-kuntoutuspalvelut-palveluntuottajille-kuntoutuksen-mittaaminen-ja-arviointi-gas-menetelma). Pohdi, miten voisit hyödyntää GAS:ia omassa työssäsi.


Palautus:

sari.helenius@metropolia.fi 7.1.2022 mennessä kirjallisen työn ohjeita noudattaen.

Kirjallisuus:

Mäkitalo, Jorma & Turunen, Jari & Vilkkumaa, Ilpo (toim.) 2008. Vaikuttavuus muutoksessa. Helsinki: Verve.

Voit käyttää myös muita lähteitä etenkin, jos Vaikuttavuus muutoksessa -kirjaa on vaikea saada.

Further information

Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.

Kuntoutuksen yamk opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille, paikkoja on vapaana yksi ja se täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Assessment criteria, good (3)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Assessment criteria, excellent (5)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Assessment criteria, approved/failed

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.