Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK): Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK) S3225S6
Opetussuunitelman tunnus: S3225S6
- Tutkintonimike
- Apuvälineteknikko (ylempi AMK)
- Geronomi (ylempi AMK)
- Fysioterapeutti (ylempi AMK)
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Jalkaterapeutti (ylempi AMK)
- Optometristi (ylempi AMK)
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Sosionomi (ylempi AMK)
- Suuhygienisti (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
- Osteopaatti (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 1.5 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2025
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen YAMK-tutkinnon opinnot on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan tutkinnon suorittaneelle opiskelijalle, joka haluaa laajentaa osaamistaan ikääntymisestä ja gerontologista kehittämis- ja johtamisosaamistaan monialaisessa opiskelijaryhmässä Opiskelijalta vaaditaan kahden vuoden työkokemus ammattikorkeakoulututkintoa vastaavalta alalta.
Tutkintonimike määräytyy opiskelijan aikaisemman tutkinnon mukaan, johon liitetään määre YAMK. Metropolia Ammattikorkeakoulun Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi amk) tutkinto-ohjelmassa on mahdollisuus suorittaa seuraavat tutkinnot: apuvälineteknikko, yamk; ensihoitaja, yamk; fysioterapeutti, yamk; geronomi, yamk; jalkaterapeutti, yamk; ;optometristi yamk; osteopaatti, yamk; sairaanhoitaja, yamk; sosionomi, yamk; suuhygienisti. yamk; terveydenhoitaja, yamk tai toimintaterapeutti, yamk.
Koulutuksen tavoitteet
Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK) -tutkinnon tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa ikääntymisen ymmärtämisen ja gerontologisen tutkimuksen asiantuntemusta. Opinnoissa korostuu ymmärrys ikäihmisten moninaisista tarpeista sekä asiakas- ja palvelukokemuksen merkitys hyvän ikääntymisen mahdollistamisessa. Tulevaisuuden ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa tarvitaan monialaista osaamista ja ymmärrystä yhteiskunnan toiminnan ja muutoksien välisistä suhteista sekä vaikutuksista ikääntyneiden palvelujen kehittämiseen, tuottamiseen ja johtamiseen. Osaamisesi kehittyy niin monialaisten kuin moninaisten työyhteisöjen, palvelujen ja asiakkuuksien niin johtamisessa kuin kehittämisessä.
Opinnot antavat valmiuksia ennakoida ja arvioida tulevaisuuden tarpeita, kysymyksiä ja kehitystä ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa. Palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa korostuvat mm. Palvelujen digitalisoituminen ja käyttäjälähtöinen kehittäminen sekä kestävän kehityksen edellytysten huomioiminen. Opinnoissa opiskelijat uudistavat työyhteisössään ikääntyneiden palveluja ja toimintaympäristöjä huomioiden ikäihmisten moninaiset tarpeet ja hyvän ikääntymisen edellytykset. Työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa vahvistetaan työntekijöiden hyvinvointia sekä ikääntyneiden palvelujen veto- ja pitovoimaa.
Opiskelijat kehittävät erilaisissa ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöissä tulevaisuuden tarpeisiin vastaavia palveluja. Ennaltaehkäisevillä ja toimintakykyä edistävillä palveluilla vahvistetaan ikäihmisten toimijuutta ja osallisuutta. Kehittämistoiminnallaan opiskelijat vahvistavat sekä omaa että työyhteisöjen gerontologista osaamista.
Opintojen sisältö ja toteutus
Tutkinnossa opiskellaan seuraavat opintokokonaisuudet ja -jaksot:
Gerontologinen osaaminen ja kehittäminen 25 op
o Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen 5 op
o Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut 5 op
o Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut 5 op
o Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5 op
o Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät 5 op
Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen 30 op
o Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen 5 op
o Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen 5 op
o Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä 5 op
o Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä 5 op
o Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa 5 op
o Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnot toteutuvat monimuoto-opetuksena, joka muodostuu lähi- ja etäopetuspäivistä sekä itsenäisestä verkko-opiskelusta. Lähi- ja/tai etäopetuspäiviä on keskimäärin 2-3 päivää kuukaudessa. Vähintään puolet opetuksesta toteutuu etäopetuksena Zoom-verkkoyhteyden kautta. Opiskelu tapahtuu yhteistyössä työelämän kanssa, kehittäen ikääntyneiden ihmisten palveluja. Oppimistehtävät hyödyttävät työelämän kehittämistarpeita. Tutkinto on mahdollista suorittaa työn ohella. Tutkinnon opiskelun kesto on noin 1,5 vuotta.
Uramahdollisuudet
Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen ylempi AMK-tutkinnon tavoitteena on työelämän kehittäminen ja oppiminen. Tutkinto-ohjelmasta valmistuvat kykenevät toimimaan vaativissa ikääntyneiden palvelujen kehittämis- ja johtamistehtävissä. Työtehtävät edellyttävät kykyä ennakoida, arvioida ja kartuttaa tietoa ikääntymisestä ja sen osaamisesta sekä ikääntymisen yhteiskunnallisista vaikutuksista. Tutkinnon suorittaneilla on osaamista ennakoida tulevaisuuden kehittämisen tarpeita sekä uudistaa käytäntöjä innovatiivisesti ja kansainvälisesti. He voivat toimia esim. erilaisissa julkisten, yksityisen ja järjestöjen ikääntyneiden palveluissa ja yksiköissä ikääntymisen erityisasiantuntijoina ja kehittäjinä sekä esihenkilöinä ja johtajina.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Tutkinto-ohjelmassa saavutettava osaaminen perustuu vuonna 2023 tutkinnon opetussuunnitelman uudistamiseen lukuvuodelle 2024-2025, jonka yhteydessä vaihtui myös tutkinnon nimi. Opetussuunnitelma uudistettiin yhteistyössä tutkinnon neuvottelukunnan kanssa työpajatyöskentelynä (työpajaa), joissa aluksi arvioitiin tulevaisuustyöskentelyn avulla tulevaisuuden ikääntyneiden palvelujen tarpeita ja niissä tarvittavaa osaamista Metropolia ammattikorkeakoulun toiminta-alueella, pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaan maakuntien alueella. Työskentelyyn osallistui hyvinvointialueiden sekä yksityisten että järjestöjen ikääntyneiden palvelujen asiantuntijoita. Työpajatyöskentelyn ja niiden tulsotan analyysin pohjalta uudistettiin tutkinnon kompetenssit, joihin perustuvat opetussuunnitelman ydinosaamisen alueita kuvaavat opintokokonaisuudet ja opintojaksot. Tutkinto sisältää myös Metropolian Hyvinvoinnin osaamisalueen YAMK -tutkintojen yhteisiä johtamisen opintoja.
Opetussuunnitelman tekemisen aikana arvioitiin tutkinnon painopisteitä, joissa korostuu ikäystävällinen ympäristö, kestävä kehitys ja eettinen osaaminen, työn digitalisoituminen sekä työntekijöiden ja ikääntyneiden asiakkaiden moninaisuuden huomioiminen palvelujen kehittämisessä.
Opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt vastaavat kansallisessa (NQF) ja eurooppalaisessa (EQF) ylempien korkeakoulututkintojen viitekehyksissä määriteltyä tasoa 7. Opetussuunnitelma on laadittu osaamisperustaiseksi Metropolian ammattikorkeakoulun strategisten ja Metropolia Master`s kehittämisverkoston yhteisten linjausten mukaisesti.
Opetussuunnitelmaa ja sen toteutusta arvioidaan yhteistyössä tutkinnon neuvottelukunnan ja työelämän kanssa. Jatkokehittämisessä huomioidaan myös Metropolian opetussuunnitelmauudistus, joka käynnistyy vuonna 2024.
Lisätiedot
Kopioitu hyväksytystä opetussuunnitelmasta S3224S6.
Opintojaksot S000FO48-S000FO50 ovat tutkinnon omia johtamisen opintoja ja opintojaksot SX00FQ15-SX00FQ17 ovat Hyvinvoinnin osaamisalueen yhteisiä johtamisen opintoja.
Tutkintovastaava: Mia Rosenström
Ylläpitäjänä suunnittelija: Hilla Niemi
Osaamistavoitteet
Valmistuttuaan opiskelija osaa
- soveltaa toiminnassaan monitieteistä gerontologista tietoa ja ikääntymisen moninaisuuden osaamista asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- vahvistaa eettistä osaamista sekä ikäihmisten osallisuuden, toimijuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta ikäihmisten elämässä
- ennakoida yhteiskunnan muutosta ja ikääntyneiden tulevaisuuden palvelujen toimintaa ikäihmisten toimintakyvyn edistämisen ja ennaltaehkäisyn näkökulmasta
- vahvistaa osaamista moninaisten ikäihmisten asiakas- ja palvelukokemuksen merkityksestä ikäihmisten palvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä erilaisissa ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöissä
- vahvistaa henkilöstön työhyvinvointia ja ikääntyneiden palvelujen vetovoimaisuutta johtaessaan moninaisia työyhteisöjä ja palvelutoimintaa
- edistää kestävän kehityksen mukaista innovatiivista asiakas- ja toimintakulttuuria
- ennakoida ikääntyneiden palvelujen, moninaisten työyhteisöjen ja asiakkuuksien kehittämisessä ja johtamisessa tulevaisuuden työn ja palvelujen muutosta ja digitalisoitumisen vaikutuksia
- tuottaa työelämän tarpeita vastaavaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä viestiä sen tuloksista ja vaikutuksista ikääntyneiden palveluiden kehittämiseen
- Lataa liite FINAL fi en YAMK opinnäytetyö arviointikehikko OPS2020-1 (1) (pdf, 296.52 kt)
- Lataa liite Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen yamk kompetenssit 2023 (pdf, 31.87 kt)
- Lataa liite IkäYAMK kompetenssit 2023 engl_REV_MK (docx, 26.40 kt)
- Lataa liite OPS arviointikriteerit_YAMK yhteiset johtamisen opinnot (1) (docx, 22.41 kt)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S3225S6-1001 |
GERONTOLOGINEN OSAAMINEN JA KEHITTÄMINEN
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||
S000FO43 | Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen | 5 | |||||||||||
S000FO44 | Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut | 5 | |||||||||||
S000FO45 | Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut | 5 | |||||||||||
S000FO46 | Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet | 5 | |||||||||||
S000FO47 | Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät | 5 | |||||||||||
S3225S6-1002 |
IKÄÄNTYNEIDEN PALVELUJEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
S000FO48 | Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen | 5 | |||||||||||
S000FO49 | Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen | 5 | |||||||||||
S000FO50 | Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä | 5 | |||||||||||
SX00FQ15 | Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä | 5 | |||||||||||
SX00FS42 | Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa | 5 | |||||||||||
SX00FQ17 | Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä | 5 | |||||||||||
S3225S6-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
XX00FB87 | Opinnäytetyö | 30 | |||||||||||
S3225S6-1004 |
VAPAASTI VALITTAVAT
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||
Yhteensä | 90 | 60 | 25 | 30 | 30 | 25 | 15 | 15 | 17.5 | 12.5 | 20 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::YAMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022
Eettisyys
Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. |
Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut |
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät |
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen |
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen |
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä |
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä |
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä |
Opinnäytetyö |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen. |
Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut |
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät |
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen |
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen |
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä |
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä |
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä |
Opinnäytetyö |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja. |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut |
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut |
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen |
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen |
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä |
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä |
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä |
Opinnäytetyö |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa. |
Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut |
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät |
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen |
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen |
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä |
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä |
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä |
Opinnäytetyö |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut |
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät |
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen |
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen |
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä |
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä |
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä |
Opinnäytetyö |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää |
Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut |
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät |
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen |
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen |
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä |
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä |
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä |
Opinnäytetyö |
Luokittelemattomat |
Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa |
Ikääntyneiden palveluiden kehittäminen ja johtaminen (YAMK-tutkinto)::kompetenssit
Tuula Mikkola 30.1.2024
1. Ikääntyminen ja gerontologinen osaaminen
1. Soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa ja ikääntymisen moninaisuuden osaamista työelämässä ja asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä |
Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut |
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut |
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen |
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen |
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä |
Opinnäytetyö |
2. Ikääntymisen tutkimus- ja kehittämisosaaminen
1. Soveltaa tutkimustietoa ja -osaamista sekä arvioida kehittämistoiminnan vaikutuksia kriittisesti analysoiden ja tulevaisuutta ennakoiden |
Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen |
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut |
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät |
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen |
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen |
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä |
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä |
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä |
Opinnäytetyö |
3. Ikääntyneiden palvelujen johtamisosaaminen
1. Soveltaa monitieteistä tietoa organisaatioiden toiminnan ihmislähtöisessä johtamisessa toimijoiden osallisuutta ja yhteistyötä vahvistaen |
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen |
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen |
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä |
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä |
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä |
Opinnäytetyö |
Luokittelemattomat |
Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa |