Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK): Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK) S3225S6

Opetussuunitelman tunnus: S3225S6

Tutkintonimike
Apuvälineteknikko (ylempi AMK)
Geronomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Jalkaterapeutti (ylempi AMK)
Optometristi (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
Osteopaatti (ylempi AMK)
Laajuus
90 op
Kesto
1.5 vuotta (90 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2025
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen YAMK-tutkinnon opinnot on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan tutkinnon suorittaneelle opiskelijalle, joka haluaa laajentaa osaamistaan ikääntymisestä ja gerontologista kehittämis- ja johtamisosaamistaan monialaisessa opiskelijaryhmässä Opiskelijalta vaaditaan kahden vuoden työkokemus ammattikorkeakoulututkintoa vastaavalta alalta.

Tutkintonimike määräytyy opiskelijan aikaisemman tutkinnon mukaan, johon liitetään määre YAMK. Metropolia Ammattikorkeakoulun Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi amk) tutkinto-ohjelmassa on mahdollisuus suorittaa seuraavat tutkinnot: apuvälineteknikko, yamk; ensihoitaja, yamk; fysioterapeutti, yamk; geronomi, yamk; jalkaterapeutti, yamk; ;optometristi yamk; osteopaatti, yamk; sairaanhoitaja, yamk; sosionomi, yamk; suuhygienisti. yamk; terveydenhoitaja, yamk tai toimintaterapeutti, yamk.

Koulutuksen tavoitteet
Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK) -tutkinnon tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa ikääntymisen ymmärtämisen ja gerontologisen tutkimuksen asiantuntemusta. Opinnoissa korostuu ymmärrys ikäihmisten moninaisista tarpeista sekä asiakas- ja palvelukokemuksen merkitys hyvän ikääntymisen mahdollistamisessa. Tulevaisuuden ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa tarvitaan monialaista osaamista ja ymmärrystä yhteiskunnan toiminnan ja muutoksien välisistä suhteista sekä vaikutuksista ikääntyneiden palvelujen kehittämiseen, tuottamiseen ja johtamiseen. Osaamisesi kehittyy niin monialaisten kuin moninaisten työyhteisöjen, palvelujen ja asiakkuuksien niin johtamisessa kuin kehittämisessä.
Opinnot antavat valmiuksia ennakoida ja arvioida tulevaisuuden tarpeita, kysymyksiä ja kehitystä ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa. Palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa korostuvat mm. Palvelujen digitalisoituminen ja käyttäjälähtöinen kehittäminen sekä kestävän kehityksen edellytysten huomioiminen. Opinnoissa opiskelijat uudistavat työyhteisössään ikääntyneiden palveluja ja toimintaympäristöjä huomioiden ikäihmisten moninaiset tarpeet ja hyvän ikääntymisen edellytykset. Työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa vahvistetaan työntekijöiden hyvinvointia sekä ikääntyneiden palvelujen veto- ja pitovoimaa.
Opiskelijat kehittävät erilaisissa ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöissä tulevaisuuden tarpeisiin vastaavia palveluja. Ennaltaehkäisevillä ja toimintakykyä edistävillä palveluilla vahvistetaan ikäihmisten toimijuutta ja osallisuutta. Kehittämistoiminnallaan opiskelijat vahvistavat sekä omaa että työyhteisöjen gerontologista osaamista.

Opintojen sisältö ja toteutus

Tutkinnossa opiskellaan seuraavat opintokokonaisuudet ja -jaksot:

Gerontologinen osaaminen ja kehittäminen 25 op
o Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen 5 op
o Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut 5 op
o Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut 5 op
o Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5 op
o Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät 5 op

Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen 30 op
o Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen 5 op
o Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen 5 op
o Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä 5 op
o Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä 5 op
o Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa 5 op
o Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä 5 op

Opinnäytetyö 30 op

Vapaasti valittavat opinnot 5 op

Opinnot toteutuvat monimuoto-opetuksena, joka muodostuu lähi- ja etäopetuspäivistä sekä itsenäisestä verkko-opiskelusta. Lähi- ja/tai etäopetuspäiviä on keskimäärin 2-3 päivää kuukaudessa. Vähintään puolet opetuksesta toteutuu etäopetuksena Zoom-verkkoyhteyden kautta. Opiskelu tapahtuu yhteistyössä työelämän kanssa, kehittäen ikääntyneiden ihmisten palveluja. Oppimistehtävät hyödyttävät työelämän kehittämistarpeita. Tutkinto on mahdollista suorittaa työn ohella. Tutkinnon opiskelun kesto on noin 1,5 vuotta.

Uramahdollisuudet

Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen ylempi AMK-tutkinnon tavoitteena on työelämän kehittäminen ja oppiminen. Tutkinto-ohjelmasta valmistuvat kykenevät toimimaan vaativissa ikääntyneiden palvelujen kehittämis- ja johtamistehtävissä. Työtehtävät edellyttävät kykyä ennakoida, arvioida ja kartuttaa tietoa ikääntymisestä ja sen osaamisesta sekä ikääntymisen yhteiskunnallisista vaikutuksista. Tutkinnon suorittaneilla on osaamista ennakoida tulevaisuuden kehittämisen tarpeita sekä uudistaa käytäntöjä innovatiivisesti ja kansainvälisesti. He voivat toimia esim. erilaisissa julkisten, yksityisen ja järjestöjen ikääntyneiden palveluissa ja yksiköissä ikääntymisen erityisasiantuntijoina ja kehittäjinä sekä esihenkilöinä ja johtajina.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Tutkinto-ohjelmassa saavutettava osaaminen perustuu vuonna 2023 tutkinnon opetussuunnitelman uudistamiseen lukuvuodelle 2024-2025, jonka yhteydessä vaihtui myös tutkinnon nimi. Opetussuunnitelma uudistettiin yhteistyössä tutkinnon neuvottelukunnan kanssa työpajatyöskentelynä (työpajaa), joissa aluksi arvioitiin tulevaisuustyöskentelyn avulla tulevaisuuden ikääntyneiden palvelujen tarpeita ja niissä tarvittavaa osaamista Metropolia ammattikorkeakoulun toiminta-alueella, pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaan maakuntien alueella. Työskentelyyn osallistui hyvinvointialueiden sekä yksityisten että järjestöjen ikääntyneiden palvelujen asiantuntijoita. Työpajatyöskentelyn ja niiden tulsotan analyysin pohjalta uudistettiin tutkinnon kompetenssit, joihin perustuvat opetussuunnitelman ydinosaamisen alueita kuvaavat opintokokonaisuudet ja opintojaksot. Tutkinto sisältää myös Metropolian Hyvinvoinnin osaamisalueen YAMK -tutkintojen yhteisiä johtamisen opintoja.

Opetussuunnitelman tekemisen aikana arvioitiin tutkinnon painopisteitä, joissa korostuu ikäystävällinen ympäristö, kestävä kehitys ja eettinen osaaminen, työn digitalisoituminen sekä työntekijöiden ja ikääntyneiden asiakkaiden moninaisuuden huomioiminen palvelujen kehittämisessä.

Opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt vastaavat kansallisessa (NQF) ja eurooppalaisessa (EQF) ylempien korkeakoulututkintojen viitekehyksissä määriteltyä tasoa 7. Opetussuunnitelma on laadittu osaamisperustaiseksi Metropolian ammattikorkeakoulun strategisten ja Metropolia Master`s kehittämisverkoston yhteisten linjausten mukaisesti.

Opetussuunnitelmaa ja sen toteutusta arvioidaan yhteistyössä tutkinnon neuvottelukunnan ja työelämän kanssa. Jatkokehittämisessä huomioidaan myös Metropolian opetussuunnitelmauudistus, joka käynnistyy vuonna 2024.

Lisätiedot

Kopioitu hyväksytystä opetussuunnitelmasta S3224S6.

Opintojaksot S000FO48-S000FO50 ovat tutkinnon omia johtamisen opintoja ja opintojaksot SX00FQ15-SX00FQ17 ovat Hyvinvoinnin osaamisalueen yhteisiä johtamisen opintoja.

Tutkintovastaava: Mia Rosenström

Ylläpitäjänä suunnittelija: Hilla Niemi

Osaamistavoitteet

Valmistuttuaan opiskelija osaa

- soveltaa toiminnassaan monitieteistä gerontologista tietoa ja ikääntymisen moninaisuuden osaamista asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- vahvistaa eettistä osaamista sekä ikäihmisten osallisuuden, toimijuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta ikäihmisten elämässä
- ennakoida yhteiskunnan muutosta ja ikääntyneiden tulevaisuuden palvelujen toimintaa ikäihmisten toimintakyvyn edistämisen ja ennaltaehkäisyn näkökulmasta
- vahvistaa osaamista moninaisten ikäihmisten asiakas- ja palvelukokemuksen merkityksestä ikäihmisten palvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä erilaisissa ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöissä
- vahvistaa henkilöstön työhyvinvointia ja ikääntyneiden palvelujen vetovoimaisuutta johtaessaan moninaisia työyhteisöjä ja palvelutoimintaa
- edistää kestävän kehityksen mukaista innovatiivista asiakas- ja toimintakulttuuria
- ennakoida ikääntyneiden palvelujen, moninaisten työyhteisöjen ja asiakkuuksien kehittämisessä ja johtamisessa tulevaisuuden työn ja palvelujen muutosta ja digitalisoitumisen vaikutuksia
- tuottaa työelämän tarpeita vastaavaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä viestiä sen tuloksista ja vaikutuksista ikääntyneiden palveluiden kehittämiseen

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 Syksy 2025 Kevät 2026 Syksy 2026 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 1. / 2026 2. / 2026
S3225S6-1001
GERONTOLOGINEN OSAAMINEN JA KEHITTÄMINEN

(Valitaan kaikki )

25
S000FO43 Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen 5
S000FO44 Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut 5
S000FO45 Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut 5
S000FO46 Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5
S000FO47 Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät 5
S3225S6-1002
IKÄÄNTYNEIDEN PALVELUJEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

(Valitaan kaikki )

30
S000FO48 Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen 5
S000FO49 Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen 5
S000FO50 Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä 5
SX00FQ15 Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä 5
SX00FS42 Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa 5
SX00FQ17 Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä 5
S3225S6-1003
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

30
XX00FB87 Opinnäytetyö 30
S3225S6-1004
VAPAASTI VALITTAVAT

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
Yhteensä 90 60 25 30 30 25 15 15 17.5 12.5 20 5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::YAMK-tutkinto

Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022

Eettisyys

Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden.
- kykenee edistämään eettisesti kestävää toimintaa ja eettisen reflektion toteutumista erilaisissa toimintaympäristöissään.
- edistää ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista.
- tekee ratkaisuja huomioiden yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset näkökulmat.
- edistää moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
- toteuttaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään.
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen.

Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä
Opinnäytetyö
Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.
- tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista.
- osaa toteuttaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
- osaa kehittää uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden.
- osaa analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia.

Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä
Opinnäytetyö
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja.
- osaa kehittää monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
- osaa ennakoida globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia.
- kykenee kansainväliseen vuorovaikutukseen, viestintään ja toiminnan kehittämiseen omalla alallaan

Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä
Opinnäytetyö
Kestävä kehitys

Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa.
- osaa soveltaa kestävän kehityksen tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana.
- osaa analysoida ja arvioida monialaisten kompleksisten ongelmien systeemisiä riippuvuuksia ja ratkaisujen erilaisia ulottuvuuksia
- kykenee johtamaan työyhteisössään kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista.

Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä
Opinnäytetyö
Oppimaan oppiminen

Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia.
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan työuransa ja elämänsä eri vaiheissa.
- osaa hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden.
- osaa kehittää ja johtaa yhteisön tavoitteellista, jatkuvaa oppimista.

Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä
Opinnäytetyö
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää
- osaa kehittää ja johtaa monialaisia tiimejä ja työyhteisöjä. - osaa kehittää työyhteisöjen viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria.
- osaa kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa.
- edistää työyhteisön resilienssiä.

Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä
Opinnäytetyö
Luokittelemattomat
Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa

Ikääntyneiden palveluiden kehittäminen ja johtaminen (YAMK-tutkinto)::kompetenssit

Tuula Mikkola 30.1.2024

1. Ikääntyminen ja gerontologinen osaaminen

1. Soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa ja ikääntymisen moninaisuuden osaamista työelämässä ja asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä
2. Edistää muisti- ja ikäystävällisten elin- ja toimintaympäristöjen ja palvelujen kehittämistä yhteiskunnassa huomioimalla kestävän kehityksen tavoitteet
3. Vahvistaa ikäihmisten osallisuutta ja toimijuutta kehittämällä ennaltaehkäiseviä ja toimintakykyä edistäviä palveluja
4. Mahdollistaa ikäihmisten yhdenvertaista asemaa muuttuvassa ja digitalisoituvassa yhteiskunnassa eettisiä näkökulmia huomioiden
5. Arvioida yhteisöllisyyden merkitystä ikäihmisten elämänlaatuun ja hyödyntää gerontologista osaamista verkostoyhteistyössä
6. Analysoida kriittisesti oman gerontologisen tiedon ja ymmärryksen merkitystä ikäihmisten palvelujen tuottamisessa ja järjestämisessä

Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä
Opinnäytetyö
2. Ikääntymisen tutkimus- ja kehittämisosaaminen

1. Soveltaa tutkimustietoa ja -osaamista sekä arvioida kehittämistoiminnan vaikutuksia kriittisesti analysoiden ja tulevaisuutta ennakoiden
2. Johtaa työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa soveltamalla monitieteistä tulevaisuuden tutkimustietoa työelämän kehittämisessä
3. Viestiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksista ja vaikutuksista ikäihmisten palvelujen kehittämiseen suullisesti ja kirjallisesti
4. Hyödyntää tavoitteellisesti erilaisia verkostoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
5. Arvioida kestävää kehitystä sekä rakentaa sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestäviä moninaisten ikäihmisten palveluja
6. Soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita sekä arvioida ja kehittää omaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan

Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen
Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut
Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät
Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä
Opinnäytetyö
3. Ikääntyneiden palvelujen johtamisosaaminen

1. Soveltaa monitieteistä tietoa organisaatioiden toiminnan ihmislähtöisessä johtamisessa toimijoiden osallisuutta ja yhteistyötä vahvistaen
2. Soveltaa strategista ajattelua työyhteisön johtamisessa ja kehittämisessä kompleksisessa ja systeemisessä maailmassa tulevaisuutta ennakoiden
3. Johtaa moninaista henkilöstöä soveltamalla johtamisen ajankohtaista tutkimustietoa työntekijöiden ja työyhteisöjen johtamisessa
4. Arvioida johtamisessa eettisten, ekologisten ja taloudellisia tekijöiden vaikutuksia kestävän kehityksen ja kasvun edistämiseksi
5. Ennakoida työelämän ja palvelurakenteen kehityksen muutoksia tulevaisuuden digitalisoituvassa työympäristössä
6. Arvioida omaa johtamistaan ja kehittää tavoitteellisesti johtamisosaamistaan

Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen
Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen
Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä
Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä
Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä
Opinnäytetyö
Luokittelemattomat
Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
S3225S6-1001
GERONTOLOGINEN OSAAMINEN JA KEHITTÄMINEN

(Valitaan kaikki )

25
S000FO43 Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen 5
S000FO44 Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut 5
S000FO45 Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut 5
S000FO46 Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5
S000FO47 Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät 5
S3225S6-1002
IKÄÄNTYNEIDEN PALVELUJEN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN

(Valitaan kaikki )

30
S000FO48 Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen 5
S000FO49 Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen 5
S000FO50 Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä 5
SX00FQ15 Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä 5
SX00FS42 Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa 5
SX00FQ17 Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä 5
S3225S6-1003
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

30
XX00FB87 Opinnäytetyö 30
S3225S6-1004
VAPAASTI VALITTAVAT

(Valitaan opintopisteitä: 5 )

5
Siirry alkuun