Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossaLaajuus (5 op)

Tunnus: S000FH81

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- kuvaa potilaan palliatiivisen hoitotyön palveluketjun hyvinvointialueellaan ja tunnistaa hoitohenkilöstön osaamisvaatimukset palveluketjun eri tasoilla
- soveltaa palliatiivisen hoitotyön osaamisen kehittämisen ja johtamisen taustalla olevaa keskeistä tietoperustaa
- kehittää ja johtaa ihmis-/asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä organisaation strategiaan liittyviä arvoja ja periaatteita soveltaen
- arvioi ja kehittää ihmis-/asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä näyttöön perustuen
- tunnistaa palliatiivisen hoitotyön tutkimukseen ja kehittämiseen liittyviä rajoituksia ja erityskysymyksiä
- arvioi ja kehittää analyyttisesti ja kriittisesti henkilöstön työhyvinvoinnin merkitystä palliatiivisen hoitotyön laatutekijänä

Sisältö

- palliatiivisen hoidon järjestämisen yleinen malli
- palliatiivisen potilaan palveluketju hyvinvointialueella ja hoitohenkilöstön osaamisvaatimukset
- ihmis-/asiakaslähtöisen osaamisen ja johtamisen tietoperusta palliatiivisen hoitotyössä??
- organisaation strategia ja sen taustalla olevat arvot ja niiden merkitys palliatiivisen hoitotyön ihmis-/asiakaslähtöisessä kehittämisessä ja johtamisessa
- hoitohenkilöstön osaamisen kompetenssit ihmis-/asiakaslähtöisen ja eettisen palliatiivisen hoitotyön perustana
- palliatiivisen hoitotyön osaamisen kehittämismenetelmät
- näyttöön perustuvan palliatiivisen hoidon tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminta, ja sitä tukevat menetelmät
- hoitohenkilöstön työhyvinvointi, sen kehittäminen ja johtaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
-tietää palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin
- osaa perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa kartoittaa palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
-pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa tarkastella palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasoja peilaten niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä pyrkii integroimaan ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja näyttöön perustuvaan tietoon
-osaa kartoittaa palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita hyödyntäen
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoitotyön kontekstin erityispiirteet
-osaa kehittää ja johtaa palliatiivisen hoitotyön laatutekijää, hoitohenkilökunnan työhyvinvointia, osittain näyttöön perustuen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa kriittisesti tarkastella palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja näyttöön perustuvaan tietoon
- osaa laatia palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja henkilöstön osaamistarpeita tukevaksi
-osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoitotyön kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa palliatiivisen hoitotyön laatutekijää, hoitohenkilökunnan työhyvinvointia, näyttöön perustuen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, palliatiivisen hoidon asiantuntija (YAMK)
Opettaja
  • Terhi Lehtonen
Vastuuopettaja

Terhi Lehtonen

Ryhmät
  • S3023S6
    Kliininen asiantuntijuus, palliatiivisen hoidon asiantuntija

Tavoitteet

Opiskelija
- kuvaa potilaan palliatiivisen hoitotyön palveluketjun hyvinvointialueellaan ja tunnistaa hoitohenkilöstön osaamisvaatimukset palveluketjun eri tasoilla
- soveltaa palliatiivisen hoitotyön osaamisen kehittämisen ja johtamisen taustalla olevaa keskeistä tietoperustaa
- kehittää ja johtaa ihmis-/asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä organisaation strategiaan liittyviä arvoja ja periaatteita soveltaen
- arvioi ja kehittää ihmis-/asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä näyttöön perustuen
- tunnistaa palliatiivisen hoitotyön tutkimukseen ja kehittämiseen liittyviä rajoituksia ja erityskysymyksiä
- arvioi ja kehittää analyyttisesti ja kriittisesti henkilöstön työhyvinvoinnin merkitystä palliatiivisen hoitotyön laatutekijänä

Sisältö

- palliatiivisen hoidon järjestämisen yleinen malli
- palliatiivisen potilaan palveluketju hyvinvointialueella ja hoitohenkilöstön osaamisvaatimukset
- ihmis-/asiakaslähtöisen osaamisen ja johtamisen tietoperusta palliatiivisen hoitotyössä??
- organisaation strategia ja sen taustalla olevat arvot ja niiden merkitys palliatiivisen hoitotyön ihmis-/asiakaslähtöisessä kehittämisessä ja johtamisessa
- hoitohenkilöstön osaamisen kompetenssit ihmis-/asiakaslähtöisen ja eettisen palliatiivisen hoitotyön perustana
- palliatiivisen hoitotyön osaamisen kehittämismenetelmät
- näyttöön perustuvan palliatiivisen hoidon tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminta, ja sitä tukevat menetelmät
- hoitohenkilöstön työhyvinvointi, sen kehittäminen ja johtaminen

Aika ja paikka

Konsortion etätoteutus, Toteutusvastuu Kajaanin AMK. Vastuuhenkilö Kirsi Moisanen

Palliatiivisten opintojen yhteinen devMoodle: https://devmoodle.kamit.fi/course/view.php?id=3880
Kirjaudutaan Hakatunnuksilla

Opintojakson kirjautumisavain kerrotaan opintojakson alussa

Palliatiivisen hoidon asiantuntijaopintojen syksyn opintojaksojen yhteinen aloitusinfo järjestetään 9.9 klo 14-16 etänä

Kolme webinaaria:
• Ensimmäinen webinaari – Osaaminen, palveluketjuasiat 8.10.2024 klo 15-16.30
• Toinen webinaari – strategian mukainen johtaminen 29.10 klo 15-16.30
• Päätöswebinaari - oppimistehtävien käsittelyä ja reflektointia 3.12.2024 klo 15-16.30

Oppimateriaalit

Opintojakson vastuu ammattikorkeakoulun ohjeistusten mukaisesti myös muu luettava materiaali

Hiatt, J. M. 2006. ADKAR: A Model for Change in Business, Government and Our Community. Loveland: Prosci Learning Center Publications. Kivinen, Tuula. 2008. Tiedon ja osaamisen johtaminen terveydenhuollon organisaatiossa. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet, Kuopion yliopisto, Kuopio. Laine, Pertti. 2015. Oppimismahdollisuudet, osaaminen ja työhyvinvointi. Aikuiskasvatus 35(1), 30–46. Moisanen, Kirsi. 2018. Asiakaslähtöisen osaamisen johtaminen. Publications of the University of Eastern Finland Dissertations in Social Sciences and Business Studies No 170, Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedkunta, Kuopion yliopisto, Kuopio. Tiirinki, H., Suhonen, M., Lunkka, N., Turkki. L. 2016. Diversiteetin kohtaaminen moniammatillisessa terveysalan johtamisessa. Teoksessa Syväjärvi, Antti & Pietiläinen, Ville (toim.) Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. 103-146. Saatavilla https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/100410/Syvajarvi_%26_Pietilainen_OA.pdf?sequence=1

Opetusmenetelmät

Videoluennot
Kirjallisuus
Oppimistehtävät
Vertaisarviointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Järjestävän oppilaitoksen ohjeistuksen mukaisesti

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op ( 1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työmäärää)

Sisällön jaksotus

Järjestävän oppilaitoksen ohjeistuksen mukaisesti

Sisällöt

• Palliatiivisen hoidon järjestämisen yleinen malli
• Palliatiivisen potilaan palveluketju hyvinvointialueella ja hoitohenkilöstön osaamisvaatimukset
• Ihmis-/asiakaslähtöisen osaamisen ja johtamisen tietoperusta palliatiivisen hoitotyössä??
• Organisaation strategia ja sen taustalla olevat arvot ja niiden merkitys palliatiivisen hoitotyön
ihmis-/asiakaslähtöisessä kehittämisessä ja johtamisessa
• Hoitohenkilöstön osaamisen kompetenssit ihmis-/asiakaslähtöisen ja eettisen palliatiivisen hoitotyön perustana
• Palliatiivisen hoitotyön osaamisen kehittämismenetelmät
• Näyttöön perustuvan palliatiivisen hoidon tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminta, ja sitä tukevat menetelmät
• Hoitohenkilöstön työhyvinvointi, sen kehittäminen ja johtaminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson vastuutaho ilmoittaa myöhemmin mahdollisesta lisäilmoittautumisesta järjestävään oppilaitokseen KAMK

Tietoa tästä tulee tarkemmin tiedotteiden kautta seuraathan sähköpostiasi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
-tietää palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin
- osaa perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa kartoittaa palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
-pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa tarkastella palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasoja peilaten niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä pyrkii integroimaan ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja näyttöön perustuvaan tietoon
-osaa kartoittaa palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita hyödyntäen
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoitotyön kontekstin erityispiirteet
-osaa kehittää ja johtaa palliatiivisen hoitotyön laatutekijää, hoitohenkilökunnan työhyvinvointia, osittain näyttöön perustuen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa kriittisesti tarkastella palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja näyttöön perustuvaan tietoon
- osaa laatia palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja henkilöstön osaamistarpeita tukevaksi
-osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoitotyön kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa palliatiivisen hoitotyön laatutekijää, hoitohenkilökunnan työhyvinvointia, näyttöön perustuen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit

Kiitettävä K5
Opiskelija
- osaa kriittisesti tarkastella palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja näyttöön perustuvaan tietoon
- osaa laatia palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja henkilöstön osaamistarpeita tukevaksi
-osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoitotyön kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa palliatiivisen hoitotyön laatutekijää, hoitohenkilökunnan työhyvinvointia, näyttöön perustuen


Hyvä (3–4)
Opiskelija
- osaa tarkastella palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasoja peilaten niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä pyrkii integroimaan ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja näyttöön perustuvaan tietoon
-osaa kartoittaa palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita hyödyntäen
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoitotyön kontekstin erityispiirteet
-osaa kehittää ja johtaa palliatiivisen hoitotyön laatutekijää, hoitohenkilökunnan työhyvinvointia, osittain näyttöön perustuen

Tyydyttävä (1–2)
Opiskelija
-tietää palliatiivisen hoitotyön järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin
- osaa perustella palliatiivisen hoitotyön kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
-osaa kartoittaa palliatiivisen hoitotyön tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
-pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa.

Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.