Skip to main content

Person-centred Palliative careLaajuus (5 cr)

Code: S000FH73

Credits

5 op

Objective

The student
- Can reason and construe palliative care through person-centered narrative
- Can develop palliative care using the views of the patient, his next of kin, culture, arts and communities
- Can develop the strengths of the patient using the palliative care framework
- Can recognise the functions of multicultural communities in the person-centered palliative care
- Can apply person-centered care basics in the design and implementation of palliative care when evaluating the patient as an - individual and a member of his community
- Can increase the societal understanding of palliative care in the national and globalising context
- Can promote equality, social justice and participation in palliative care

Content

- The definition of person- and communitycentered care
- Person-centrism in palliative care
- Supporting the resources and participation of persons and communities
- Interacting, guiding and supporting the patient and his loved ones in palliative care
- The meaning of communities and society (the third sector and voluntary agencies, religious communities, the knowledge of citizens and understanding the services available for them, the social resources of communities and transparency)
- Death in the media
- The culture of death
- Art in palliative and hospice care

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, good (3)

The student demonstrates good competence in the content of the course. He/she is able to actively search for information and to identify its connection to working life. The student is able to analyse and apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, excellent (5)

The student demonstrates versatile and extensive competence in the content of the
course. He/she has an excellent ability to search for relevant information. The student’s solutions demonstrate independence, responsibility, and skills in guiding others. His/her ability to apply the learned content to the context of working life exhibits creativity and versatility.

Assessment criteria, approved/failed

Failed: The student does not achieve the competence goals Satisfactory 1

Further information

Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

09.01.2024 - 12.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Clinical Expertise, Palliative Care in Social and Health Care Services
Teachers
  • Aino Vuorijärvi
  • Jukka Kesänen
  • Terhi Lehtonen
Teacher in charge

Terhi Lehtonen

Groups
  • S3023S6
    Kliininen asiantuntijuus, palliatiivisen hoidon asiantuntija

Objective

Opiskelija
- perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta
- kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia
- kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen
- tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa
- soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä
- laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa
- edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisenperiaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa

Content

- ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
- ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
- ihmisten ja yhteisöjen voimavarojen ja osallisuuden tukeminen
- potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen tukeminen palliatiivisessa hoidossa
- yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
- kuolema mediassa
- kuoleman kulttuuri
- taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa

Location and time

Opintojakso esitellään 9.1.2024 kts lukujärjestys kevään opintojaksojen esittelytilaisuudessa

Opintojaksoa toteutetaan aikavälillä 11.3-12.5.2024
Oppimisalusta: DevMoodle, Kamit, https://devmoodle.kamit.fi/
Kirjautuminen hakatunnuksilla

Opintojakson kurssiavain ilmoitetaan noin viikkoa ennen opintojakson aloitusta. Opintojakso avautuu devmoodlessa 11.3.2024

Materials

Alan ajankohtainen kirjallisuus, joka on näkyvillä devmoodlessa opintojakson avautuessa

Teaching methods

Verkko-opinnot jossa toteutetaan erilaisia työskentelymenetelmiä
- Tehtävät
- Verkkokeskustelu
- Ryhmätyöt
- Itsenäinen työskentely

Opintojakso opiskelualusta DevMoodlessa

Employer connections

n/a

Exam schedules

Opintoihin ei kuulu erillistä tenttiä.

Completion alternatives

n/a

Student workload

5 op = 127 h

Content scheduling

Opintojakso koostuu neljästä teemasta ja näihin liittyvistä tehtävistä:
1. Ihmislähtöisyys
2. voimavaroja tukeva potilaohjaus
3. kultuurinen näkökulma palliatiivisessa hoidossa
4. kuoleman kuvat mediassa

Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa omaan tahtiin opintojakson toteutusaikana. Opinnot tehdään verkko-oppimisympäristössä lukuunottamatta starttipäivää 9.1.2024. Huomioiden ryhmätyötehtävät joka vaatii ryhmän kanssa aikataulutusta. Suositeltavaa on edetä tarjotussa järjestyksessä kts sisällön jaksotus. Huolehdithan itse aikataulutuksesi ja tehtävä palautukset ajoissa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen, tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Hylätty: Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1

Assessment methods and criteria

Opintojaksolla on tehtäviä jotka arvioidaan hylätty-hyväksytty arvioinnilla ja tehtäviä jotka arvioidaan numeraalisesti 0-5

Numeraalisesti arvioiduista tehtävistä koostuu opintojakson kokonaisarvosana. Kaikki tehtävät tulee olla tehtynä jotta kokonaisarvioinnin voi saavuttaa
Ilman pätevää syytä myöhässä tulleet tehtävät voivat vaikuttaa kokonaisarviointiin alentavasti

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita

Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Further information

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.