Ihmislähtöinen palliatiivinen hoitoLaajuus (5 op)
Tunnus: S000FH73
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta
- kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia
- kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen
- tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa
- soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä
- laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa
- edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisenperiaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa
Sisältö
- ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
- ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
- ihmisten ja yhteisöjen voimavarojen ja osallisuuden tukeminen
- potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen tukeminen palliatiivisessa hoidossa
- yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
- kuolema mediassa
- kuoleman kulttuuri
- taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen, tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
09.01.2024 - 12.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, palliatiivisen hoidon asiantuntija (YAMK)
Opettaja
- Aino Vuorijärvi
- Jukka Kesänen
- Terhi Lehtonen
Vastuuopettaja
Terhi Lehtonen
Ryhmät
-
S3023S6Kliininen asiantuntijuus, palliatiivisen hoidon asiantuntija
Tavoitteet
Opiskelija
- perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta
- kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia
- kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen
- tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa
- soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä
- laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa
- edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisenperiaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa
Sisältö
- ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
- ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
- ihmisten ja yhteisöjen voimavarojen ja osallisuuden tukeminen
- potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen tukeminen palliatiivisessa hoidossa
- yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
- kuolema mediassa
- kuoleman kulttuuri
- taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Aika ja paikka
Opintojakso esitellään 9.1.2024 kts lukujärjestys kevään opintojaksojen esittelytilaisuudessa
Opintojaksoa toteutetaan aikavälillä 11.3-12.5.2024
Oppimisalusta: DevMoodle, Kamit, https://devmoodle.kamit.fi/
Kirjautuminen hakatunnuksilla
Opintojakson kurssiavain ilmoitetaan noin viikkoa ennen opintojakson aloitusta. Opintojakso avautuu devmoodlessa 11.3.2024
Oppimateriaalit
Alan ajankohtainen kirjallisuus, joka on näkyvillä devmoodlessa opintojakson avautuessa
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot jossa toteutetaan erilaisia työskentelymenetelmiä
- Tehtävät
- Verkkokeskustelu
- Ryhmätyöt
- Itsenäinen työskentely
Opintojakso opiskelualusta DevMoodlessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
n/a
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintoihin ei kuulu erillistä tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
n/a
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 127 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu neljästä teemasta ja näihin liittyvistä tehtävistä:
1. Ihmislähtöisyys
2. voimavaroja tukeva potilaohjaus
3. kultuurinen näkökulma palliatiivisessa hoidossa
4. kuoleman kuvat mediassa
Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa omaan tahtiin opintojakson toteutusaikana. Opinnot tehdään verkko-oppimisympäristössä lukuunottamatta starttipäivää 9.1.2024. Huomioiden ryhmätyötehtävät joka vaatii ryhmän kanssa aikataulutusta. Suositeltavaa on edetä tarjotussa järjestyksessä kts sisällön jaksotus. Huolehdithan itse aikataulutuksesi ja tehtävä palautukset ajoissa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen, tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on tehtäviä jotka arvioidaan hylätty-hyväksytty arvioinnilla ja tehtäviä jotka arvioidaan numeraalisesti 0-5
Numeraalisesti arvioiduista tehtävistä koostuu opintojakson kokonaisarvosana. Kaikki tehtävät tulee olla tehtynä jotta kokonaisarvioinnin voi saavuttaa
Ilman pätevää syytä myöhässä tulleet tehtävät voivat vaikuttaa kokonaisarviointiin alentavasti
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita
Hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.