Skip to main content

Diverse interaction in palliative careLaajuus (5 cr)

Code: S000FH72

Credits

5 op

Objective

Käännös lisätään myöhemmin

Content

Käännös lisätään myöhemmin

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, good (3)

The student demonstrates good competence in the content of the course. He/she is able to actively search for information and to identify its connection to working life. The student is able to analyse and apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, excellent (5)

The student demonstrates versatile and extensive competence in the content of the
course. He/she has an excellent ability to search for relevant information. The student’s solutions demonstrate independence, responsibility, and skills in guiding others. His/her ability to apply the learned content to the context of working life exhibits creativity and versatility.

Assessment criteria, approved/failed

Failed: The student does not achieve the competence goals Satisfactory 1

Further information

Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.

Enrollment

27.11.2023 - 15.01.2024

Timing

09.01.2024 - 10.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Clinical Expertise, Palliative Care in Social and Health Care Services
Teachers
  • Terhi Lehtonen
Teacher in charge

Terhi Lehtonen

Groups
  • S3023S6
    Kliininen asiantuntijuus, palliatiivisen hoidon asiantuntija

Objective

Opiskelija
- arvioi, kehittää ja johtaa ihmislähtöistä, tasavertaiseen kumppanuuteen perustuvaa palliatiivista hoitoa vaativissa vuorovaikutustilanteissa
- varmistaa potilaan ja läheisten oikeuden saada kulttuuritaustansa, vakaumuksensa ja hoitotahtonsa mukaista hoitoa omalla kielellään ja kommunikaatiomenetelmällään
- arvioi ja analysoi potilaan ja hänen läheistensä kommunikoinnin erityistarpeita sekä kehittää niihin ihmislähtöisiä ratkaisuja yhteistyössä moniammatillisen tiimin kanssa
- tukee ja kannustaa ammattilaisia taiteen ja kulttuurin hyödyntämisessä eksistentiaalisen kriisin käsittelyssä ja oireiden lievittämisessä
- konsultoi ja toimii konsultoitavana asiantuntijana potilaan ja hänen läheistensä eksistentiaaliseen kärsimykseen ja toivoon liittyvissä erityiskysymyksissä kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden
- arvioi, soveltaa ja kehittää eksistentiaaliseen kärsimykseen ja vuorovaikutustilanteisiin liittyviä interventioita moniammatillisissa kansallisissa verkostoissa

Content

- erityistä tukea tarvitsevat henkilöt ja heitä edustavat yhteisöt, järjestöt ja verkostot (esim.kolmas sektori, katsomukselliset yhteisöt, vapaaehtoiset, erityistyöntekijät/-asiantuntijat)
- eksistentiaalinen kärsimys, toivo ja suru elämänkaaren eri vaiheissa (moniammatilliset verkostot ja taidelähtöiset?auttamismenetelmät)?
- dialoginen ja kumppanuuteen perustuva vuorovaikutus sekä puheeksi ottamista ja vuorovaikutusta tukevat menetelmät (partnership relationship)
- kommunikointi ja sen mahdollistaminen: kommunikoinnin muutokset puhutussa tai viitotussa kielessä, puhetta tukevan tai korvaavan kommunikointimenetelmän tai kommunikoinnin apuvälineen käytön muutokset ja tarpeet, kommunikaatio-ohjaus
- tulkin käyttö ja kommunikointi toista kieltä puhuvan potilaan ja hänen läheistensä kanssa
- hoitotahdon ja itsemääräämisoikeuden erityiskysymykset elämän loppuvaiheessa

Location and time

Ilmoittautuminen: Opiskelija ilmoittautuu oman oppilaitoksen opintojakson lisäksi opettavaan amk:hon

Ilmoittautuminen Savonia:

Ilmoittautuminen opintojaksolle avoinna: 1.12.23-15.1.24 (mielellään ennen aloitusta 9.1.24, koska aloituswebinaarissa jaetaan ryhmät ja aiheet)
Ilmoittautumislinkki: https://savonia.ilmoittaudu.fi/lobby/registration/foreign?lang=fi&courses=591

Toteutus: 9.1.2024 - 10.3.2024

Materials

Suomeksi
Watson, Jean Human caring science : a theory of nursing. Jones & Bartlett Learning cop. 2012. 2. Ed

Karvinen, I. Kylmä J. Ojanen E. Pentikäinen J. Vaskilampi T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. E-kirja.

Klaava Media. Martínez ym. 2017. Dignity therapy’, a promising intervention in palliative care: A comprehensive systematic literature review. Palliat Med. 31(6): 492–509.

Chahda L. Mathisen Bernice A. Carey L B. 2017. The role of speech-language pathologists in adult palliative care. International Journal of Speech-Language Pathology 19: 58–68

Sairaala-haptiisit: http://www.kuurosokeat.fi/sosiaalishaptinen/sairaala-haptiisit.php www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo

Lisäksi ajankohtainen tutkimus. Opintojakson toteuttajan muu mainitsema kirjallisuus

Teaching methods

Käänteisen oppimisen menetelmä.
Info sekä kaksi lähiopetuskertaa. Lähiopetus toteutetaan verkkowebinaareissa (Järjestäjä Savonia amk)

Aloituswebinaari 9.1.2024 klo 9.00–12.00 zoom (yhteinen aloitus Metropolian kanssa kevään 24 opinnoista)

KAKSI WEBINAARIA:

Webinaari 30.1.24 klo 9–16 zoom
Webinaari 21.2.24 klo 9–16 zoom

Huomioitavaa, opiskelija on velvoitettu läsnäoloon infossa ja webinaareissa. Osallistuminen edellyttää etätyökalujen hallintaa, kuva- sekä ääniyhteyttä.

Devmoodlen avain ilmoitetaan opintojakson alussa

Employer connections

-

Exam schedules

Järjestävä oppilaitos käy opintojakson sisällön läpi aloituswebinaarissa

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op = 135 h

Content scheduling

Järjestävän oppilaitoksen ohjeistuksen mukaisesti
Pakollinen infotilaisuus jossa käydään opintojakson suoritukseen liittyviä asioita läpi

Pakolliset Webinaarit

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Hylätty: Ei saavuta tyydyttävä T 1 tasoa

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksyttyyn suoritukseen kuuluu:
Infoon ja webinaareihin 1 ja 2 osallistuminen sekä niihin liittyvien ryhmätöiden hyväksytty suorittaminen.

Opintojakson arvosana (hyl-5) perustuu opintojakson teemat kokoavaan yksilöesseeseen, jonka arviointikriteerit ovat seuraavat:


Kiitettävä (5)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti.

Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa.

Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.

Hyvä (3-4)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua.

Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa.

Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.


Tyydyttävä (1-2)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus on hyvää, mutta pohtiminen jää vajaaksi.

Esseessä käytetään aihepiirin käsitteitä ja kuvataan omaa osaamista ja sen kehittämistarpeita, mutta käsitteiden käytössä on osin epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä.

Moninaisen vuorovaikutuksen arvoperusta ja ammattietiikka sekä hyviin käytänteisiin perustuva tieto ovat havaittavissa esseestä. ?


Hylätty (0)
Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus jää ohueksi.

Esseessä on mainintoja aihepiirin käsitteistä, mutta käsitteiden käytössä on epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä.

Ennakkotehtävissä käytettyä ja/tai tiedonhaun avulla saatua materiaali ei ole hyödynnetty esseessä. Yleiset ammattieettiset periaatteet eivät juurikaan ole havaittavissa esseestä.

Further information

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.